Wat een verschrikkelijk nieuws. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen! Ik heb altijd geleerd om slecht nieuws direct te brengen. Dat komt hard aan, maar mooier wordt het niet. Het verschil met een face to face gesprek is dat je de persoon ziet. Dus ook de houding etc. Daardoor kan het heel anders overkomen. Ik ben bang dat een klacht je alleen energie gaat kosten. Je kunt altijd je gevoel bespreekbaar maken bij een volgende afspraak.
Ja en dat maakt voor mij al een groot verschil. Je moet de mogelijkheid krijgen om wat te vragen. Ik denk dat een klacht niets zal uitdoen maar zou hem zeker wel aanspreken .
Het gaat me vooral om de manier waarop het gebracht werd en het gevoel dat ik er bij kreeg. Nou hoeft wat mij betreft zulk nieuws heus niet in een mooi ingepakt doosje met strikt overgebracht te worden maar je zou toch iig hert gesprek kunnen beginnen met "excuses dat ik het nieuws om zo'n manier moet brengen maar helaas enz enz..heeft u op dit moment vragen die ik eventueel zou kunnen beantwoorden". Je zou van een arts toch iets meer empatisch vermogen mogen verwachten?
Ik denk dat jullie wel gelijk hebben, denk dat een klacht niets zal uitmaken. Ik verander er helemaal niks mee. Waarschijnlijk ben ik gewoon nog in shock, boos op de uitslag en op zoek naar een schuldige.
Ik wil je heel veel sterkte wensen. Voor de rest ga ik mee met de anderen. Ik weet dat wij de uitslag van het dna onderzoek ook telefonisch te horen hebben gekregen van onze dochter. Wel een andere situatie natuurlijk, want dat was niet levensbedreigend, maar evengoed ook wel schrikken.
Heel veel sterkte. En als het zo is gedaan zo doe je geen slecht nieuws gesprek. Beetje mee leven en open staan voor vragen is dan wel wenselijk. Dit klonk meer als je schoenen zijn klaar kom je ze halen gesprek. Dus ja daar in kan wel iets in gedaan worden. En als het zh echt zo slecht voeld bel dan even zijn zorgverzekeraar misschien kunnen hun bemiddelen naar een andere zh. Sterkte
@jessy77 toen wij de uitslagen van mijn moeder kregen van de CT scan met slecht nieuws was het ook een persoonlijke afspraak met de arts en wij waren er als kinderen bij om te steunen. Heel veel sterkte met deze moeilijke tijd terwijl je amper het overlijden van je moeder hebt kunnen verwerken. Je mag nu echt boos en verdrietig zijn op de hele wereld, die primaire emotie mag er nu echt zijn. Een klacht indienen zal je niet echt helpen, vragen stellen wel. Misschien had het voor jou heel anders gevoeld als de arts van tevoren had gezegd: ik wilde jullie liever persoonlijk spreken maar aangezien deze afspraak al stond, ben ik genoodzaakt het telefonisch te doen. Ik heb helaas slecht nieuws… Heeft hij / zij nog wel een vervolg afspraak ingepland op korte termijn? Ik kan me voorstellen dat het je helpt om toch uit te spreken naar de arts dat je teleurgesteld bent in hoe de communicatie is verlopen en de manier waarop naar je vader toe. En ook dat jullie veel vragen hebben wat er jullie te wachten staat.. Ik merk ook uit je bericht dat je ontzettend veel om je vader geeft en hem wil beschermen, dat siert je enorm.
Bedankt voor je reactie jij verwoordt mijn gevoel heel goed dankjewel. Het is en blijft verschrikkelijk nieuws, of je het nou via de telefoon krijgt te horen of face to face en eromheen draaien zou het ook niet beter maken dat besef ik me wel maar ik vind wel dat enige inleiding zoals jij hierboven schreef gepaster zou zijn geweest. De manier waarop het nu werd medegedeeld was zo koud en gevoelloos dat mijn eerste gedachte was; "moet mijn vader door deze man geholpen worden? Dat komt niet goed!" Ik snap wel dat het voor zo'n arts lopende bandwerk is en dat ie er geen gevoel bij heeft maar voor ons is het iets dat als een mokerslag binnen komt op dat moment en ik vind dat artsen daar best rekening mee mogen houden. Ik mistte in dit geval een stukje empathie. De artsen gaan nu in bespreking over de mogelijke behandelingen en dan krijgen we daar nog een gesprek over en hopelijk kan ik tijdens dat gesprek mijn vragen stellen. Ik geef inderdaad heel veel om mijn vader, mijn ouders zijn altijd de belangrijkste mensen in mijn leven geweest en de gedachte dat ik ze nu misschien beide moet gaan missen terwijl ik ze nog zo nodig heb vind ik beangstigend. Je weet dat je op een dag afscheid moet nemen maar je verwacht gewoon niet dat het al zo vroeg moet, ik tenminste niet(mijn moeder is 64 geworden en mijn vader is 67).
Ik snap dat de arts jullie zo snel mogelijk de uitslag wou geven. Maar: De manier waarop hij het bracht had zeker anders gekund. Daarover zou ik sws wel het gesprek aangaan. Ik lees nu dat er bij je moeder veel fouten zijn gegaan. Misschien is het voor jullie fijner om over te stappen naar een ander zkh? Heel veel sterkte ❤️
Hier ook slecht nieuws via de telefoon gekregen. Totaal niet verwacht en man liep in de winkel.. alle info die hij heeft gekregen, heeft hij niet onthouden. Bij de eerste F2F afspraak boden ze zelf excuses aan. Dat was fijn, anders hadden we zelf er wat van gezegd. We wachten op dit moment weer op een uitslag.. dit zou weer telefonisch maar op ons verzoek omgezet naar een gewone afspraak.
Niet alles gelezen dus misschien is er al gereageerd. Allereerst wat enorm heftig. Kan mij voorstellen dat jullie geschrokken zijn. Telefonisch spreekuur kan je met een vpn verbinding doen waar je maar wilt Wellicht was het een thuiswerkdag of zat hij ergens waar hij geen patiënten kon ontvangen. (Vaak zijn spreekkamers flexkamers waardoor deze alleen beschikbaar zijn bij face to face spreekuur) Heel veel sterkte en kracht toegewenst