Ja, overstappen is ook heel lastig in sommige plaatsen. In Hoofddorp, waar ik werk, zijn duizenden mensen zonder huisarts. Niemand neemt nog patienten aan.
Ik vind thuisarts.nl echt een geweldig plaform. Ben zo blij dat dit er is. Mensen kunnen rustig nalezen wat er is besproken. Het is natuurlijk niet zo dat wanneer iemand belt van ik heb zo'n hoofdpijn dat ik direct zeg van ga maar op thuisarts.nl kijken Ik geef wel het advies om er op te kijken nadat de klacht is besproken met genoemde adviezen. Ik stuur ze ook weleens na per mail
Ik ook goed gekomen. Ik heb 5 potjes kunnen vullen Beetje jammer dat het precies 5 potjes was. Had al bedacht dst ik het restje over een bolletje vanilleijs ging gieten. Maarja... er was geen restje. Gelukkig staat er nog een dikke kilo in de koelkast, dus komend weekend maak ik nog een batch.
Dit vind ik ook altijd zo bijzonder, dat mensen niet willen zeggen waarom ze langskomen. We vragen dit enkel om in te schatten hoeveel spreekuurtijd iemand nodig heeft. Als iemand belt voor een enkelvoudige klacht zoals keelpijn of oorpijn dan kan dit op een 15 min plek. Belt er iemand ivm aanhoudende moeheid dan gaat dit niet werken op een 15 min plek omdat daar vaak een heel verhaal achter zit. Dit plannen we dan aan het einde van het ochtend of einde middagspreekuur. Waarom denk je dat de wachttijden bij de huisarts vaak zo enorm lang zijn? Juist door patienten die niet willen vertellen waarom ze langskomen. Dan zitten ze daar en gaat er een hele beerput open en dan zeg je ook niet na een kwartier van ja ik vind het heel vervelend voor u maar de tijd is om en maak maar een nieuwe afspraak. Dat doe je niet maar het gaat wel ten koste van de patienten die zitten te wachten. Als de arts een beetje pech heeft dan heeft die 2 van deze afspraken in een spreekuur en heb je zomaar een uur uitloop. Patienten boos ( begrijp ik) en die beginnen weer tegen de assistente te foeteren enz enz
Wij zijn opgeleid om te filteren wat wel en niet acuut is. Iemand met 2 dagen keelpijn zonder andere alarmsymptomen hoeft niet gezien te worden. Iemand met lage rugpijn zonder uitstraling/ uitval hoeft ook niet gezien te worden en zo kan ik nog wel eindeloos doorgaan. Als mensen erop staan om gezien te worden krijgen ze een spreekuur plek voor een aantal dagen later want is geen spoed dus kan wachten en 9 van de 10x wordt de afspraak afgezegd want de klachten zijn verdwenen.
Hier doen de assistenten ook sommige handelingen, dus het is heel handig als ze weten waar je voor wil komen, zodat je niet bij de huisarts zit voor iets dat de assistenten juist doen. Hier gaan we bv soms bloeddruk meten bij mijn dochter, zou heel onnodig zijn als ik daarvoor steeds een afspraak bij de huisarts zelf zou maken…
Dat geven de assistenten hier ook aan. En natuurlijk om de mate van spoed te kunnen bepalen. En soms geven ze dan ook aan dat je bij de assistente terecht kan bijvoorbeeld. Bij ons kan je wel aangeven dat je het liever niet verteld, maar wel graag een dubbele afspraak wilt. Dan voorkom je uitloop, maar soms is het wel prettig. Betekent wel dat je dan sowieso geen spoedplek krijgt, maar dat zal dan ook over het algemeen geen probleem zijn.
In de regio Den Haag zit ook alles vol vol vol Wij nemen ook geen patienten meer aan. We hebben er gewoonweg geen tijd meer voor. We krijgen steeds meer complexe gevallen, veel psyche. Tot een half jaar geleden namen we nog patienten aan en alles wat we kregen was complex en ingewikkeld. Ik hoop wel weer snel open te kunnen want ik vind het wel vervelend om steeds nee te moeten verkopen als mensen het komen vragen maar zoals het er nu naar uitziet blijven we voorlopig gesloten
Ik schreef: meestal zeg ik haar niet eens waarvoor ik bel. Ik zeg toch helemaal niet dat ik dat weiger te vertellen. Onze assistente vraagt het niet eens. Dus meestal bel ik met: goedemorgen met Tuc, ik bel voor een afspraak voor mijn zoon. En soms bel ik en leidt ik in mn mn klachr, maar vaak niet, en zij vraagt er niet om.
Mijn collega is sinds een half jaar ook SOH ( spreekuur ondersteuner huisarts) en die kan heel veel zien en beoordelen zonder tussenkomst van een arts. Keelpijn, wonden, tand door lip, verstuikte enkel/ tapen , bijtwonden/ insektenbeet, teenletsel muv grote teen dus is super efficient Dubbele afspraken doen we niet want dit is bij ons dan een half uur, als mensen weleens bellen op de dag met toch wel iets complex dan zetten we een dubbele tijd op een dagplek want die zijn 10 minuten. Deze dagplekken zijn ook enkel in te plannen op de dag zelf. We hebben er 6 op een hele dag, zo voorkomen we volle spreekuren. Als mensen tegen mij zeggen dat ze het liever niet vertellen dan vind ik dat ook prima en geef ik ze een plek einde ochtend of middag onder de noemer prive maar als mensen zo stellig zeggen van nee dat zeg ik niet dan gaan mijn nekharen alweer overeind staan. Ook op zo'n toontje alsof je een of andere snotneus bent
En dan kijk je later en gaat het om een knie ofzo Ik ga die SOH-opleiding ook volgen begin volgend jaar erg veel zin in!
Dan is dit vast een rustige praktijk want anders werkt dit niet. In een drukke praktijk waarin ik werk zou het een grote chaos worden als we op deze manier zouden werken en dan komen er zoveel mensen die niet gezien hoeven te worden. Totaal niet efficient. Ik zou het ook ontzettend omslachtig vinden om als huisarts op deze manier een spreekuur te moeten invullen. Patient komt met een blanco klacht, hoe fijn is het wanneer je al weet dat iemand voor een pijnlijke knie komt en je ziet in het dossier dat die persoon daar een half jaar terug ook al voor is geweest of iemand komt met overspannenheid omdat er kortgeleden iemand is overleden. Dat wil je toch weten van tevoren? Ik vind dat een assistente zichzelf ook heel erg tekort doet wanneer ze iedereen maar klakkeloos op het spreekuur laat komen. Ik zou doodongelukkig worden op zo'n werkplek.
Ja ook zo hilarisch is dat. Heel stellig van nee nee dat ga ik je niet vertellen. Ik denk dan direct aan een sappige soap en dan vraag ik het later aan de arts en dan is het inderdaad de meest saaie klacht die je maar kan verzinnen haha
Ja die SOH is wel heel erg leuk hoor. Er is nu ook echt een spreekuur blokje in de ass agenda voor de SOH. Patienten vinden het doorgaans ook geen probleem om door haar gezien te worden en ze weet en kan echt wel veel. Het meeste kan ik zelf ook wel maar keelklachten en teenletsel/ tapen kan ik niet beoordelen.