Beste wensen voor dit nieuwe jaar! Er heeft, sinds mijn laatste bericht, van alles plaats gevonden. Zo is er een gesprek met het wijkteam en de onderwijsondersteuner geweest. Hebben wij contact gelegd met een kinderfysiotherapeut gespecialiseerd in onder andere prikkelverwerking. Is ons kind al 2 keer bij haar op consult geweest. En hebben mijn man en ik stappen ondernomen om ons kind te laten onderzoeken. Het gesprek met de leerkracht, ib'er, wijkteam en onderwijsondersteuner was vruchtbaar. Aan de ene kant is fijn te merken dat alle betrokkene het beste met ons kind voor hebben. Aan de andere kant merken we in elk gesprek dat er vanuit school met een gekleurde bril gekeken, geoordeeld en uiteindelijk gehandeld wordt. We missen hierin echt het reflecterendvermogen. Elke poging vanuit ons (en als "medestander" het wijkteam) om de rol van de leerkracht en de mogelijke effecten hiervan ter discussie te stellen wordt vrij snel van tafel geveegd door de focus weer op ons kind te leggen. Wat ons betreft is het van groot belang dat de leerkracht goed naar haar eigen kunnen, handelen en beperkingen kijkt. Niet om te oordelen of vinger te wijzen, maar om inzichtelijk te krijgen in hoeverre dat van invloed is op de problemen waar zij tegenaan lopen. De schoolondersteuner vond ik weinig behulpzaam tot nu toe. Haar aanwezigheid leek geen toegevoegde waarde te hebben. Het wijkteam daarintegen wel. Vanuit het wijkteam is de tip aan ons gegeven om contact op te nemen met een bij hun bekende kinderfysiotherapeut. Omdat zij goede resultaten zien. De kinderfysiotherapeut, waar ons kind inmiddels 2 keer op consult is geweest, is zeer kundig. Alleen al haar benaderingswijze sluit goed bij ons kind aan en haar kijk op de situatie is verfrissend. Ze is op dit moment bezig met het versterken van de verbinding tussen het werkgeheugen en het langetermijn geheugen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het hoofd van ons kind minder vol wordt en er dus meer rust ontstaat. Waardoor het mogelijk makkelijker wordt om tot de diepere leerlaag te komen. Ons kind vindt het heel fijn. Het is afwachten wat het resultaat zal zijn. Ons kind is de afgelopen weken steeds meer aan het vertellen over processen die in het hoofd plaats vinden. Zo wordt er steeds benoemd dat het hoofd soms zo vol zit dat het bijna ontploft. Dat bewegen en kletsen dan fijn is, maar niet echt helpt. Op school gebeurt er veel, waardoor het hoofd vol raakt en weinig waardoor het wat leger wordt. Wat het moelijk maakt om opdrachten te maken. Vooral opdrachten met een grote hoeveelheid aan visuele prikkelingen. Dit versterkt bij ons de behoefte om ons kind te laten onderzoeken. Niet op een specifieke stoornis, maar het IQ, de sociale ontwikkeling, executieve functies et cetera. Daar kan mogelijk een vermoeden van de aanwezigheid van een stoornis uitkomen. Wat voor ons niet het doel is. Wij willen weten in hoeverre er spraken is van onderontwikkeling/achterstand of juist overontwikkeling/voorsprong. Mogelijk kunnen de onderzoeken in februari plaats vinden.
Wat fijn dat die interventies hielpen, zoals dat klokje en de ruimte bieden om even doelgericht actief te zijn. Mooi dat de juf haar kijk, houding en benaderingswijze heeft kunnen veranderen. Dit lijkt cruciaal te zijn voor kinderen die net even buiten de kaders van school bewegen. Wat goed dat jullie zoon zelf de regie mag hebben over het gebruik van de medicatie. Fijn ook dat hij het goed lijkt te doen zonder medicatie. Jouw warme en positieve kijk zal hierin vast meewerken.
Wat fijn dat er goede stappen zijn gezet. Ik weet niet of ik het al ooit in dit topic gezet had, maar wij hebben onze dochter ook laten onderzoeken op dezelfde dingen als jullie willen doen, om te kijken of we teveel van haar vroegen of dat er wat anders aan de hand was. Hier kwam het vermoeden van ADD uit. Echter is er nu niets meer gebeurd. Ik ben daarom wel heel geïnteresseerd in de fysiotherapie die je zoon krijgt m.b.t. werkgeheugen naar langetermijn geheugen, omdat dat ook is wat er aan schort bij onze dochter. Een vol hoofd, overzicht verliezen en afhaken, wat leidt tot demotivatie en ook wel faalangst. Was dat een gewone fysiotherapeut?
@Lynx je geeft aan dat er niets meer is gebeurt na de onderzoeken. Wat is de reden hiervan? De kinderfysiotherapeut heeft een post-hbo sensorische informatieverwerking. Als je het fijn vindt, kan ik je de contactgegevens van de praktijk sturen. Ze werkt op meerdere locaties in Nederland.
Klinkt goed. Jullie kijken er op een nuchtere en realistische manier naar. Fijn dat het wijkteamlid jullie zo goed ondersteund.
Er is niets meer gebeurd, omdat ik niet de goede persoon kon vinden. Jeugdverpleegkundige stelde voor naar een kinderpsycholoog te gaan, zodat ze wanneer een diagnose gesteld moest worden meteen op de goede plek was. Ik vond de kinderpsycholoog wat zwaar aangezet, maar een particuliere kindercoach weer niet voldoende gekwalificeerd. Ik ben dus een beetje blijven hangen in het zoekproces. Daarnaast kreeg ze last van andere zaken die ook specialistische aandacht behoeven, dus ik wilde ook niet met haar blijven slepen van de ene behandelaar naar de andere. Ze is nu bij een fysiotherapeut, ik zal eens vragen of zij in de praktijk ook werken met sensorische informatieverwerking. Ze heeft vroeger wel sensorische integratietherapie gehad i.v.m. primaire reflexen die ze niet kwijt was. Maar ja, dat is dan wéér een andere behandeling, al denk ik dat dat best te maken kan hebben met haar huidige klachten. Je mag me de gegevens van de therapeut wel pb'en. Graag zelfs. Bedankt alvast.
Inmiddels is er weer heel veel gebeurt. Wat ik graag van me af schrijf in dit topic. Ik moet zeggen dat ik mij, bij het teruglezen van mijn posts, enorm heb geïrriteerd aan mijn eigen schrijfwijze. 'Ons kind' en alle andere manieren om het benoemen van het geslacht te omzeilen maakt de tekst afstandelijk en onpersoonlijk. Goed dat gezegd hebbende...back on topic. Na het positieve gesprek begin dit jaar ging het helaas weer minder goed. Dit begon met een in onze ogen subjectieve en onjuiste verslaglegging van het gesprek. Er stonden allerlei aannames en meningen in en er miste best wat belangrijke punten wat voor een vertekend beeld van het gesprek zorgde. Wij hebben dit via de mail bij de schrijven (de ib'er) aangegeven inclusief voorbeelden en met het verzoek voor een gesprek om de "notule" te bespreken. De reacties van de ib'er waren onprofessioneel, algemeen, niet inhoudelijk, ontwijkend en alsof de ib'er ons totaal niet serieus nam. De communicatie vanuit de leerkracht met ons als ouders was er vrijwel niet, terwijl er wel over onze zoon met de kinderfysiotherapeut gesproken werd. Onze onvrede groeide en groeide tot een grens bereikt was. Er heeft toen een gesprek met de directie, leerkracht en ib'er plaats gevonden. Hierin hebben wij onze ongenoegen geuit en aangegeven dat wij graag samen willen werken met de school onder bepaalde voorwaarden. Wij willen serieus genomen worden, dat er met ons gecommuniceerd wordt over onze zoon en vooral het idee hebben dat alle betrokkenen handelen met het doel het beste doen voor onze zoon. We hebben uitgelegd waarom wij vinden dat er nu niet aan die voorwaarden voldaan wordt. Dit was een vruchtbaar gesprek waarin alle partijen zich hebben kunnen uitspreken en we gezamenlijk een plan hebben opgesteld met vervolgstappen en voorwaarden. We hebben erkenning en excuses gekregen. En nog veel belangrijker het gevoel dat we eindelijk met de neuzen de zelfde kant op staan. De consulten bij de kinderfysiotherapeut zijn inmiddels met goede resultaten afgerond. Mijn zoon ervaart meer rust en een hoofd wat niet zo vol raakt. Zijn leerkracht ziet dit terug in zijn gedrag in de klas. De kinderfysiotherapeut heeft tijdens een overleg, met alle partijen, haar bevindingen van een observatie in de klas en de consulten besproken. De conclusie was dat ze een andere verklaring voor bepaald gedrag heeft dan de leerkracht en ib'er. Waar zij ervan uit gaan dat hij dit gedrag vertoond als hij een opdracht moeilijk vindt, concludeerd de kinderfysiotherapeut dat dit absoluut niet altijd het geval is. Dat hij het gedrag vertoond als de opdrachten juist te makkelijk en saai voor hem zijn, maar ook als hij denkt dat het te moeilijk is (faalangst). Hierbij benoemde de kinderfysiotherapeut voorbeelden van de observatie in de klas. Voor ons was dit echt een halleluja moment! We hebben meerdere keren aangegeven dat we het idee hebben dat onze zoon niet gezien wordt. Dat er een beeld geschetst is door de leerkracht waar aan vast gehouden wordt ongeacht de gedragingen van onze zoon. De leerkracht, ib'er, onderwijsondersteuner en wijkteam medewerker leken zich ineens te beseffen dat er misschien te veel in één richting gekeken en gedacht is. Iets wat wij herhaaldelijk in het proces benoemd hebben. Vanaf dit moment vond er een echte omslag plaats. Het wijkteam en de onderwijsondersteuner zijn voor nu geen onderdeel meer van het traject, omdat ze dit niet nodig achten. En de leerkracht en ib'er lijken vertrouwen te hebben in de ontwikkeling van onze zoon en zijn kunnen om in groep 3 te starten na de zomer. In groep 3 zal er richting het eind van het kalenderjaar nog een overleg plaats vinden om te kijken hoe het hem vergaat. Of er nog zorgen zijn of dat het traject afgesloten kan worden. Naast het traject op school hebben de onderzoeken plaats gevonden. De uitslag is nog niet bekend. Ik merk wel dat ik me wat onrustig voel over groep 3, want hoe zal het hem vergaan...
Na alle hulpverlening op fysiek gebied zijn we naar de ggd gegaan. Ze is twee keer naar een ondersteuner van de ggd geweest. Zij heeft met dochter het 5 G principe besproken. Gebeurtenis, gedachten, gevoel ... en ..... ben het alweer vergeten. Dit om haar bewust te maken van haar eigen invloed op haar gedachten. Daar heeft ze wat mee geoefend en dat heeft wel wat geholpen in de zin dat ze nu bewust probeert wat positiever te denken. Ze vind het zelf niet leuk, dus wilde ermee stoppen. Qua concentratie is het eind groep 8 niet meer zo nodig, dus daar heeft ze nu veel minder last van. Eindtoets viel wel tegen overigens. Hoe dat volgend jaar op het vo gaat is dus afwachten. We gaan aan het begin met de coach bespreken dat ze bij ons moeten aangeven als ze opvallend veel is afgeleid, of chaotisch of ongemotiveerd. Er is ook een orthopedagoog op school, dus evt. observaties zijn dan ook zo gedaan. Nieuwe ronde nieuwe kansen dus. Eerst goed uitrusten in de vakantie. Hopelijk krijgen jullie meer inzicht in zijn vaardigheden en handvatten voor school. Bij ons werd vanaf groep 3 wel duidelijk dat concentratie een probleem is, maar veel te laat wat mee gedaan. Ook omdat school de noodzaak niet zag. Jullie zijn er wat dat betreft veel eerder bij en dat kan hem helpen voor de rest van zijn schoolcarrière. Goede stappen genomen dus!
Fijn dat de 5g methode in bepaalde maten effect heeft. Leren dat je invloed op je gedachten hebt en je deze dus in positieve zin kan beïnvloeden is heel waardevol. Verstandig om het één en ander met de coach te bespreken en de beschikbaarheid van een orthopedagoog is ook fijn zeg.
Met G maakten we daar ons ook enige zorgen over. Uiteindelijk met wat creativiteit de grootste struikelblokken weten te elimineren. Als een taakje te groot leek/was, sloeg ze op tilt. Als iets haar moeilijk leek, op tilt. Als het te makkelijk was/leek, afgeleid. Het LEREN lezen was t moeilijkste. Puur die drempel over komen eigenlijk om van niets naar iets te komen. Deel 2 van de episode was van "iets" naar "iets meer willen ontdekken". Die muppet is bizar slim maar legt dr lat wel allemachtig hoog. Ipv dat ze leert t woordje aap te lezen, wil ze t hele boek kunnen lezen. Niet leren/oefenen, nee al kunnen. Dat dat nou niet altijd zo werkt en dat je moet oefenen, fouten moet/mag maken was tegen dovemans oren. Dus toen ben ik maar gaan breien. Iets wat ik niet kon maar terplekke maar ben gaan leren. Dan zag ze vanzelf wel wat ik bedoelde en wat haar oortjes niet hoorde. Het ontdekken heb ik dr gewoon een lading boeken en een zaklamp gegeven. Stiekem in bed lezen, niks is gaver. Ze ging vol enthousiasme met twee benen tegelijk in die val. Ik had diezelfde zaklamp vroeger ook... Dus we hoorde haar stuntelen over de babyfoon en hebben daar wijselijk niets aan gedaan. En nu durft ze t wel aan om boeken boven dr niveau voor te lezen ookal is t soms wat moeilijk. Concentratie was een waar drama, dat is sinds ze kan lezen een heel stuk beter. Zit nog wel wat ruimte voor verbetering maar daar wordt aan gewerkt. Drukte in dr hoofd is een ding, blijft een ding. Ze reguleert t eigenlijk best goed, maar wanneer ze door omstandigheden geen rust kan pakken merk je wel dat ze VOL zit. Heb ik zelf helaas ook, dus als we beiden met een VOL hoofd zitten is t ook reuze gezellig hier. Verdeel jezelf over t huis en stoor de ander niet.
Wij hebben de resultaten van de onderzoeken ontvangen. Goed gedetailleerd en veelomvattend. We herkennen direct onze zoon en dat is heel fijn. De korte conclusie is dat hij visueel en verbaal sterk is. Hij neemt enorm veel waar wat voor vertraging in de verwerking en voor mentale en motorische onrust zorgt. Dat verklaart zijn behoefte om veel te willen praten en veel te "moeten" bewegen. Maar ook dat visueelprikkelende opdrachten minder goed door hem begrepen en gemaakt worden. Door de flinke toevoer van visuele prikkels raakt hij het overzicht kwijt. Raakt dan gefrustreerd en gedemotoveerd en laat zich dan (nog) sneller afleiden. Dit samen maakt dat concentreren een uitdaging voor hem is. Zijn IQ score(gebaseerd op het gemiddelde van de scores van 5 primaire indexen) is hoog gemiddeld. Met de aantekening dat de gemiddelde score omlaag wordt gehaald door de laag gemiddelde score voor verwerkingssnelheid index. Waarvan wordt gedacht dat de volle potentie niet tot uiting komt door het proces van overprikkeling-frustratie-demotivatie-concentratieverlies.
Ik zie dat ik nog niet op je gereageerd heb. En dat terwijl ik je post enorm waardeer. Er zijn duidelijke overeenkomsten! Ik vermoed dat dit ongeveer het verhaal van mijn zoon zou kunnen zijn als hij in groep 3 zit. Helaas kan ik nu niet uitgebreid reageren, wordt vervolgd.
Rustig aan, ik hoop dat er allicht iets tussen kan zitten dat iemand denkt...oeeehw dat is allicht iets wat kan helpen. Wij zijn soms ook aan t tobben en dan heb ik nog t geluk dat ik een deel van de ellende een beetje herken van mezelf en gaandeweg mn weg er in heb gevonden. (Met een licht klassiek muziekstuk proberen een hobo te volgen met je vinger (of dansend) en de rest negeren om te trainen in geluid filteren bijv.)