De komende jaren gaan we pas echt zien wat corona met onze kinderen gedaan heeft. Daarnaast is het lerarentekort een grote bedreiging. Scholen doen inmiddels ook zoveel andere dingen dan gewoon lesgeven. Deze citoscores bij een IQ van 130 laat hier alle alarmbellen afgaan. Hier scoort ze alle vakken I of ll en ook voor rekenen heeft ze ook 2x een ll gehaald in groep 3 en eind groep 4. Die IV voor rekenen moet echt omhoog en dat wil ze zelf ook graag. Ook zij kwam er zelf mee dat ze graag havo wil doen. Leest ook boeken over de middelbare dus heeft daar haar eigen ideeën bij. Ze weet dat ze met ll zeker havo gaat krijgen. Zeker met een I op begrijpend lezen. Is ook avi uit inmiddels.
Dat denk ik ook wel eens, laat ze weer eens terug gaan naar de basis. Er is natuurlijk meer in het leven dan taal en rekenen, maar als dat op school al niet fatsoenlijk gegeven kan worden / ondersneeuwt in het totale lesaanbod, ja, dan is er volgens mij toch echt wel wat mis!
Nou ik hoop dat ze een mooie groei in de laatste Cito’s gaat laten zien en dat als ze op het randje zit ze haar tenminste het voordeel van de twijfel willen geven. Voor de school waar ze naar toe wil moet ze minimaal een vmbo-t advies hebben. Als ik zie hoeveel ze in de weinige tijd dat ik met haar ben gaan zitten al geleerd heeft dan heb ik er best vertrouwen in dat het gaat lukken.
Misschien voor haar ook fijn dat de eindcito nu voor het definitieve advies is. Dat kan ook nog best wat invloed hebben. En anders misschien ook in gesprek met de VO-school, sommige VO-scholen hebben een wat vrijer toegangsbeleid of bieden op andere manieren mogelijkheden om toch toegelaten te worden.
@Jaimio de leerkracht van mijn dochter geeft juist aan dat de cito niet leidend is. Zeker als de cito scores niet aansluiten bij het algehele beeld van de capaciteiten van een kind. De cito is een momentopname terwijl een kind het gehele jaar door laat zien wat hij/zij kan. Een IQ score van 130 lijkt ook mij aanleiding om in kaart te brengen waar de cito scores vandaan komen. Maar ook een feitelijk gegeven wat als argument gebruikt kan worden voor een ander advies. Er is mij verteld dat het voorlopig advies (op de school van mijn kinderen) door de leerkrachten van groep 7 en 8 met daarbij de ib'er en de directrice bepaald worden. Hierin worden de cito scores vanaf groep 6 (bij twijfel ook groep 5), de resultaten van methodetoetsen, de werkhouding, leerbaarheid, ontwikkelingen en verwachte groei meegenomen.