Mijn man moest voor zijn werk eerder wel vaker vliegen (en dan naar landen in Zuid-Amerika, waar je dus met de trein vanuit hier niet gaat komen), sinds corona kan dat allemaal veel meer op afstand. Hij gaat er wel nog heen, maar nu 1x per twee jaar bv een wat langere periode ipv 2x per jaar een kortere periode. Hij voelt zich er niet heel prettig bij, maar tegelijkertijd doet hij er wel goed werk en is even dat contact in persoon wel heel veel waard. Dus mja, misschien dat dat het in zijn geval een beetje goed praat.
Maar vind je niet dat vliegen duurder zou moeten zijn dan treinreizen, zodat mensen eerder voor duurzamere alternatieven zullen kiezen? Denk je dat een financiële prikkel niet zou helpen om nou net dat derde stedentripje dit jaar van Henk en Annie de das om te doen? Want als een financiële prikkel niet helpt, wat dan wel? (Alle alternatieven van uitstoot pp gaan bijhouden vind ik vele malen enger namelijk)
Ik vind absoluut dat vliegen duurder moet zijn dan treinreizen als het haalbaar is om die treinreizen binnen een vergelijkbare tijd als een vliegreis af te leggen, maar helaas is dat gewoon vanwege uitbezuinigen onrendabele lijnen vaak niet meer het geval. In elk geval niet waar ik woon. En kijk: voor een vlucht Amsterdam-Brussel bijvoorbeeld geef ik je 100% gelijk, maar volgens mij betreft het op die vluchten voornamelijk long-haul overstappers, óf politici (als die dat hinkstapsprongetje al niet in een privé (regerings) vliegtuig overbruggen, wat me dan weer terugbrengt bij mijn initiële reactie).
Geen vliegschaamte hier. Vlieg zelf niet heel veel. Vier jaar geleden voor het laatst. Korte vluchten die je nu bijna voor een paar tientjes kunt nemen mogen van mij best wat duurder om ervoor te zorgen dat mensen wat minder geneigd zijn om 3 of 4 keer per jaar even een lang weekend Londen, Barcelona of waar dan ook te bezoeken. Ben (behalve de prijsknallers) ook niet voor het flink duurder maken van vliegreizen. Een gemiddeld gezin zou dan nooit meer een vliegreis kunnen maken, terwijl mensen met poen dan nog steeds met gemak in de meivakantie naar Dubai, in de zomervakantie naar Indonesië en met kerst naar Amerika kunnen vliegen. Laat al die politici en wereldleiders eerst eens beginnen met het geven van het goede voorbeeld door ze te laten stoppen om bij iedere poep en een zucht in een vliegtuig te stappen, als het even kan in een privé vliegtuig. Heel veel overlegging kunnen ook echt digitaal, maar denk toch dat ze ook veel als snoepreisje aangrijpen. Veel zakenmannen/zakenvrouwen die om de haverklap in een vliegtuig stappen terwijl ook zij vaak veel digitaal kunnen afhandelen. Als er al iets van maatregelen genomen zouden moeten worden (waar ik geen voorstander van ben behalve bij de budget-reisjes van een paar tientjes) dan zeg ik, geef iedere persoon een bepaald maximaal aantal vliegkilometers per jaar. En dat je die als je verder wilt reizen kunt opsparen en niet meer dan één vliegreis per jaar. Dus als voorbeeld 1 x per jaar naar Spanje. Of je vliegkilometers opsparen en over een aantal jaren een vlucht naar Amerika.
Nee. Geen last van. Ik vlieg 1 keer per jaar, dat is te overzien. Verder eet ik al jaren vegetarisch en zeer weinig zuivel, ik behoor hiermee sterk tot de minderheid, terwijl een vegetarische/veganistische lifestyle goed voor het milieu is. Ik vind dat ik hiermee mijn steentje wel bijdraag.
Maar dat kan toch ook binnen Europa? Hier reizen we veel, maar wel binnen Europa en daar zijn al zoveel verschillende culturen en landen dat we nog lang niet uitgekeken zijn. En met auto (plus evt ferry) kun je een heel eind komen in Europa.
Ik heb de laatste keer eind oktober 2019 gevlogen. Daarna niet meer. En ik vind dat mensen zich inderdaad wel eens mogen afvragen of het nodig is om 2-3x per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan. Als ik nu eens het vliegtuig zou pakken voor een vakantie voel ik me daar op zich niet bezwaard over. Denk dat ze ook eens goed moeten kijken om het internationaal reizen met de trein aantrekkelijker te maken. Ik zou dit jaar met de trein naar Berlijn gaan, op tijd geboekt en dan heb ik een retourtje voor €99,-. Helaas kan ik niet meer gaan. Maar dat zijn tenminste prijzen waarvoor het mensen kan stimuleren om met de trein te gaan en niet met de auto of vliegtuig. Moet er wel bijzeggen dat ik wel heb gekeken voor een rechtstreekse verbinding.
Ik denk dat het goed is dat er veel bewustere keuzes worden gemaakt, maar je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen. Wij hebben 1 auto, pakken als het kan de fiets, hebben een dak vol zonnepanelen, geen gas. Ik zou minder vlees kunnen eten en ik wil wel bewuster kleding kopen. Als wij met het gezin een keertje willen vliegen voor een mooie bestemming, heb ik daar geen vliegschaamte bij. Maar de laatste keer was 5 jaar geleden, dus dat vind ik prima te verantwoorden.
Nou ja ik heb ook al 3 kinderen dus vliegen kan ik eigenlijk helemaal niet meer maken Ik heb sinds 2019 niet meer gevlogen. We willen wel in de toekomst nog een verre reis met kinderen maken maar verder kiezen we Europa bestemmingen met de auto. min 2024 wil ik eigenlijk wel weer eens en stedentrip met vriendinnen doen. Geen idee nog waarheen. Als de trein een lonend alternatief is zou ik daar zeker voor willen kiezen.
Dit. Hoe graag ik ook reis, en heel graag nog eens een grote reis met het gezin zou willen maken....maar voorlopig houden we het bij auto en trein.
Je kunt thuis best leren over andere culturen, religies, volken etc maar het lukt nergens zo goed als in het land zelf. En wij gaan dus niet naar Turkije om daar in Alanya aan het strand te liggen ofzo maar we gaan juist naar landen waar je de locals ontmoet, de achterstandswijken van een land ziet en helpen mee in een regio. En sorry, maar dat kun je thuis niet leren uit boeken, via tv ofzo.
Als het vliegen dan maar heel duur wordt gemaakt dan kun je toch wel nagaan dat het weer alleen iets voor de rijken onder ons worden. Dus ik zal dan nooit een keer een fijne trip kunnen maken terwijl mensen met zat geld het wel kunnen. Ik heb in mijn hele leven nog maar 4x gevlogen. Ik vind het gezeik, die vliegschaamte. Hier in Nederland doen ze er alles aan om de burger maar op de kosten te jagen en de rest van wereld rijdt,vliegt,vaart op de meest vervuilende manier rond. Lijkt me trouwens geweldig om met de trein door heel Europa te gaan, maar dan mogen de prijzen wel wat naar beneden.
Ben wel benieuwd wat je onder achterstandswijk verstaat? Die hebben wij namelijk ook hier, en dat is echt een plek waar je niet zonder noodzaak naartoe gaat, en dan bedoel ik als local. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als een westerse toerist er zou komen... Zeer onverstandig m.i om kinderen daarin te betrekken. Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik ben blij dat ik in ieder geval het klimaat niet verder naar de knoppen help omdat ik mijn kinderen per se achterstandswijken in Bangladesh ofzo wil laten zien. Mensen in Afrika en Azië hebben echt niet de blanke weldoener nodig die het zo leuk vindt om in hun vakantie 2 weken te "helpen" (om vervolgens weer terug te keren naar hun eigen rijke bubbel). Juist deze mensen worden geholpen als het rijke westen veel minder op grote voet gaat leven, aangezien gevolgen van de klimaatverandering veelal te merken zijn in armere landen.
Ik vind dat een vliegvakantie niet zo vanzelfsprekend moet zijn als een autovakantie. Het gemak hoe velen nu in het vliegtuig stappen voor vakantie en dan ook nog tussendoor, daar vind ik wat van. Ik hoor ook wel regelmatig: 'ja, maar ik doe wel heel van andere dingen voor het milieu'. Dat vind ik ook een non-argument, alsof je bepaald gedrag kunt compenseren. Vroeger heb ik een aantal verre reizen gemaakt. Dat zou ik nu niet meer doen, maar ik moet eerlijk zeggen dat die reizen mij wel bewuster hebben gemaakt van de schoonheid van de aarde. Ik ging ook altijd met reisorganisaties die dicht bij de lokale bevolking kwamen en in nauwelijks aangetaste plekjes kwamen. Ik wil wel binnen een jaar of 5 met mijn kinderen ook zo'n reis maken, zodat zij in de praktijk kunnen zien wat wij ze in hun opvoeding bijbrengen.
Ik merk dat mensen snel de neiging hebben: ja maar ik doe al xyx, dus dat is meer dan genoeg. Terwijl ook de uitstoot van deze mensen nog veel te hoog is. Overigens niet alleen als het om vliegreizen gaat hoor, ook bij het eten van veel vlees, overconsumeren van fast fashion en spullen en dergelijke.
Ja dat ook idd. Wij hebben tijdens de vakantie een aantal Schotse kerkdiensten bezocht, waar dan een handjevol oude mensen zit, maar super hartelijk en telkens met koffie en homemade koekjes na de dienst. Dan heb je ook gelijk contact met de locals. Wij vonden dat echt heel waardevol.
Als dat is om 1 keer in de zoveel jaar op verlof te gaan zou ik mij vooral niet schamen. Zouden zoveel mensen daar wat van vinden dan ? Ik zou in de familie maar eentje hebben die daar kritiek op zou hebben maar die moet in mijn ogen zwijgen want ze deed in het verleden zelf niet anders dan vliegen .
1x in de zoveel jaar is nog wat anders dan wat nu "gebruikelijk" is. Lees in het vakantie topic hoevaak er gevlogen wordt. En dat is enkel dit forum. Om me heen zie ik vakanties voorbij komen op verschillende social media en het gros ervan vliegt elk jaar. Dit jaar spande iemand de kroon: hadden 3 weken vakantie en zouden afgelopen week (de 3e van de 3 weken gaan varen (gehuurde boot). De eerste 2 weken gewoon thuis dingen doen, maar dat waren de weken dat het heel veel geregend heeft. Na 2 weken waren ze her beu, dus hebben ze maar 7 dagen Ibiza geboekt. " je moet toch wat hè"? Nu is dit echt een uitzondering, maar mensen die 2x per jaar het vliegtuig pakken zijn dat in mijn omgeving zeker niet.
Geen last van. Maar het is dan ook al 10 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gevlogen. Dan mag het wel een keer. We willen ook echt nog wel een aantal verre reizen gaan maken. Daar voel ik me dan totaal niet schuldig over. Binnen europa is zeker leuk maar is natuurlijk totaal niet te vergelijken met Azië, Amerika etc. Veel duurder maken ben ik geen voorstander van. Misschien voor de korte afstanden prima. Maar het moet wel voor de gewone burger beschikbaar blijven. Het lijkt me niet wenselijk om de kloof tussen arm en rijk nog groter te maken.