Rechten garantie op Nintendo Switch

Discussie in 'De lounge' gestart door Krulpeterselie, 10 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    #1 Krulpeterselie, 10 sep 2023
    Laatst bewerkt: 10 sep 2023
    Wie heeft er verstand van je rechten bij garantiegevallen?
    Onze dochter van 12 heeft begin juni een Nintendo Switch Lite gekocht van haar eigen spaargeld. Wij hebben deze voor haar besteld via een grote bekende webwinkel omdat dit ruim €40,- goedkoper was dan in de fysieke speelgoed winkel hier in het dorp. Voor haar veel geld met €2,- zakgeld per week.
    Ze is er altijd heel zuinig op omdat ze er zelf voor heeft gespaard. Zo vraagt ze bijv vaak of wij de oplader erin willen klikken, bewaard hem altijd in het hoesje etc.
    Na 2,5 maand wilde de Nintendo niet meer opladen en bleek een van de oplaadpinnetjes/connectors verbogen te zijn. We hebben de Nintendo teruggestuurd ter reparatie maar nu valt dit volgens de webwinkel niet onder de garantie maar een specificatie van de kosten hebben we nog altijd niet gekregen. Kan en mag dit zomaar? Je mag toch wel verwachten dat zo een duur apparaat langer mee gaat dan 2,5 maand.
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Dat is lastig. Ik heb wel ervaring met de garantie van Nintendo zelf. We hadden een controller waarvan de knopjes het niet meer goed deden na dik een jaar, ze bleven zeg maar “hangen”. Bleek een bekend probleem te zijn, controller teruggestuurd naar Nintendo zelf en mooie nieuwe opgestuurd gekregen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  3. ansje1982

    ansje1982 Niet meer actief

    Heel erg spijtig, maar dit valt helaas niet onder de garantie. Het product is heel geleverd en dit is door toedoen van de gebruiker gekomen.
    Heeft ze misschien de switch aan de oplader laten zitten tijdens het gamen en is er spanning op de kabel komen te staan?

    De switch lite is licht en best kwetsbaar. Hier heeft onze zoon het 2 keer voor elkaar gekregen om de lite krom/licht gebogen te krijgen. Tijdens het fanatiek gamen zet hij teveel druk op zijn handen tijdens het vasthouden. Daardoor deed het geluid het ineens ook niet meer.

    Hopelijk vallen de reparatiekosten mee.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  4. Mrs1

    Mrs1 Actief lid

    10 jan 2017
    284
    106
    43
    Zoals je zelf al aan geeft is het verbogen, dat gebeurt uiteraard per ongeluk maar zal zeker niet vanzelf ineens gaan zonder dat het op 1 of andere manier onder druk is komen te staan..
    Hoe sneu ook voor je dochter! Dat is toch 1 van de risico's van zulke gevoelige punten.
    Misschien even informeren wat een reparatie zou kosten?
     
  5. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    dat begrijp ik. Het is een USB C aansluiting. Dat kan er maar op 1 manier in. Als het een andere aanluiting is die maar op 1 manier past kan ik begrijpen dat je dat kapot kunt maken door de stekker verkeerd erin te doen bijvoorbeeld. Bij een USB C kan dat niet. Het voelt in ieder geval niet terecht. Dat zn contactpunt los zit en mee naar beneden schuift kan je toch niks aan doen? Het is ook niet zo dat je erbij kan om te verbuigen.
    Uiteraard proberen we de kosten te achterhalen maar tot nu toe krijgen we daar nog geen antwoord op.
     
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Verbogen/ beschadigde connectors vallen nooit onder garantie helaas.
     
  7. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Mijn zoon had dit ook. Nintendo wilde hem geeneens repareren omdat de kosten te hoog waren, waarschijnlijk heb je daarom geen aanbod van ze gehad. Het enige aanbod wat wij kregen was een nieuwe lite te kopen met korting bij hun, dan was die 190 euro :o: wij hebben hem in de buurt laten repareren door iemand, was ook nog duur, 90 euro, maar alsnog goedkoper.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Hadden wij ook. Maar dat valt onder schade door gebruik en is geen garantie
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik was 90 kwijt bij nintendo zelf
     
  10. Mrs1

    Mrs1 Actief lid

    10 jan 2017
    284
    106
    43
    Ik wist niet dat het USB C was, dan vrees ik dat het gewoon een zwak punt is.. Misschien niet door jullie schuld, en je zou zéker moeten kunnen verwachten dat dit langer mee gaat alleen is het nadeel dat overal en altijd vermeld wordt dat zulke aansluitingen niet onder garantie vallen doordat het (ook) door gebruikersschade kan komen. Ik vrees dat je er alleen weinig mee voor elkaar zal krijgen :(
     
  11. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Ik heb ooit gedoe gehad met een Toshiba laptop (nooit meer dat merk!) wat optrad binnen 6 maanden na aankoop. Dat viel volgens hen ook niet onder de garantie bla bla bla. Ik heb toen hulp gekregen van de rechtswinkel, want het product was binnen 6 maanden kapot, en dan gaan ze ervan uit dat het al defect geleverd was. De rechtswinkel heeft toen een brief voor me geschreven (ik studeerde toen nog, dus die laptop was echt een dure aankoop voor mij) en het is uiteindelijk gratis gemaakt.
    Je zou het even op kunnen zoeken of die termijn van 6 maanden bij jullie ook geld (dat zijn dus niet de garantie voorwaarden van Nintendo, maar is volgens de Nederlandse wet). Succes!!!
     
  12. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Wij hebben er een via Mediamarkt. Toen mijn zoontje een paar jaar geleden struikelde en de Switch daardoor in een bak met water viel, kregen we zonder problemen een nieuwe.
     
  13. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hadden jullie dan geen extra verzekering ofzo afgesloten? Want dit valt normaal echt nooit onder gewone garantie.
     
    Huismuisie, nizzie86, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    We hebben de onze via Coolblue gekocht. Maar als het vallen of water was geweest dan had ik er niet eens over gedacht om dit onder garantie te laten vallen. Dat is dan echt eigen schuld en had ik hooguit de verzekering erover gebeld.
     
  15. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    dankjewel! We hebben een rechtsbijstand verzekering. We gaan deze week proberen contact te krijgen met coolblue en dan kijken wat ze ervan zeggen. Is dit niet naar tevredenheid gaan we de verzekering bellen. Mijns inziens is dit inderdaad zo dat dit onder de periode valt waarin je verwacht dat het niet kapot mag gaan.
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Connectors vallen nooit onder de garantie. Wanneer die kapot gaan dan is dit door verkeerd handelen van de gebruiker. Door bijv een keer de connector er scheef in te doen en door te duwen, door te spelen terwijl hij aan de lader hangt, verkeerde lader erin en door duwen enz.

    Oh en wanneer je hem terug stuurt en laat repareren dan kan het zijn dat je niet je eigen switch krijgt maar een gerepareerde/gerifurbishte (hoe schrijf je dat?) switch van een ander.
     
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Dat laatste is dus niet per se zo, als het door foutief gebruik kapot gaat, is dat gewoon uitgesloten van garantie. Net zoals bv ‘m laten vallen.

    Vervangen usb-c poort koste voor mijn neefje €80 bij een gameshop die zelf ook repareert.
     
  18. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Nee wij waren ook verbaasd. Gingen er vanuit dat wij kosten moesten betalen. Maar kregen een nieuwe.
     
  19. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Wij hebben nooit garantie geclaimd maar hem weg gebracht voor reparatie naar de Mediamarkt winkel. We kregen vervolgens een nieuwe en hoefde niet te betalen. Daar ga ik dan vervolgens niet moeilijk over doen ;)
     
    Zeebra, Spectre en evaleana vinden dit leuk.
  20. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Nou we hebben vanmorgen een email gekregen dat het moederbord defect is. Kosten €110,- om te repareren.
    Daar gaan we vooralsnog niet mee akkoord. We gaan eerst contact met ze opnemen en anders gaan we naar onze rechtsbijstand bellen.
     

Deel Deze Pagina