Rechten garantie op Nintendo Switch

Discussie in 'De lounge' gestart door Krulpeterselie, 10 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Zeiden ze ook iets over de oorzaak?
     
  2. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    #22 Krulpeterselie, 11 sep 2023
    Laatst bewerkt: 11 sep 2023
    Nee daar staat niks over. Alleen de zin “Het moederbord is defect en moet vervangen worden.“
    Repareren we niet moeten we alsnog €65,- onderzoekskosten betalen.

    Ik vind op de website van de consumentenbond het volgende:


    “Recht op reparatie binnen de wettelijke garantie
    In de wet staat dat je recht hebt op een goed product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan redelijke verwachtingen.
    Gaat het product kapot binnen de wettelijke garantie? Dan gaat de wet ervan uit dat het product vanaf aankoop niet goed was. Je hebt in veel gevallen recht op gratis reparatie of vervanging. Een verkoper mag alleen je recht op gratis reparatie weigeren als hij bewijst dat je het product verkeerd hebt gebruikt.
    Hoe lang de wettelijke garantie is hangt af van wanneer je het product kocht. Deed je dit voor 27 april 2022? Dan is de wettelijke garantie 6 maanden. Voor aankopen vanaf 27 april 2022 is de wettelijke garantie 12 maanden.”

    we hebben de Nintendo 7 juni dit jaar besteld, 11 juni is deze in gebruik genomen en 15 augustus was de batterij leeg en laadde hij niet meer op. 2 maanden en 3 dagen na het in gebruik nemen. Of het dan de oplader was of een fout op dat moederbord dat hij niet meer aan wilde dat is dan de vraag. Wij namen aan de oplader.
    We gaan vandaag eerst telefonisch contact opnemen en kijken wat ze zeggen.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Hmmm hopelijk wist je die kosten vantevoren. Wat enorm vervelend!
     
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Maar als het moederbord kapot is dat moet zeker onder garantie vallen idd niet mee akkoord gaan. Dus blijkbaar niet de aansluiting zelf.
     
  5. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Klopt. Had de reactie hierboven aangepast. Wij dachten de oplader omdat de nintendo uitviel met lege batterij en er niets meer gebeurde daarna. Hij wilde ook niet meer opstarten, geen laadsymbool in beeld etc.


    Helaas niet. Vooraf is er geen ommunicatie geweest over onderzoekskosten. Wij hebben de Nintendo ter reparatie opgestuurd, daarna kwam er bericht dat hij was doorgestuurd naar de reparateur en daarna dus bovenstaand verhaal.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Hopelijk hebben jullie nog garantie. Wat een gezever. Heeft je dochter daar hard voor moeten sparen heeft ze een maandagochtend model. Wat een pech.
     
  7. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik z
    Ik zou hier ook echt niet mee akkoord gaan.
     
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Bij voorbaat al kosten zonder dat er iets gerepareerd is, dat klopt volgens mij sowieso niet. Is hij via de winkel waar jullie ‘m hadden gekocht opgestuurd? Coolblue was dat toch, of haal ik nu comments door elkaar?
     
  9. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Wat vervelend zeg! Ik zou hier ook zeker meer werk van maken. Binnen 2 maanden is echt belachelijk snel. En niet akkoord gaan met die onderzoekskosten. Hopelijk komen jullie eruit en kan je dochter snel weer gamen!
     
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Hierin staat eigenlijk dus dat de verkoper moet aantonen dat het product oneigenlijk gebruikt is. Nu is het omgekeerde bewijslast: jij zou het moeten aantonen. Dat klopt niet, laat ze maar aantonen dat jullie met grof geweld die pinnetjes verbogen hebben.
     
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    En nu zelfs het moederbord kapot hebben gemaakt. In principe is het dan zo dat kan worden aangenomen dat dat bij de koop al ondeugdelijk was ténzij zij kunnen bewijzen dat het door foutief gebruik komt.
     
  12. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Volgens mij klopt dit ook niet. Het zou kosteloos moeten zijn als je de offerte weigert. Ts had je de switch bij Nintendo aangemeld en via hun opgestuurd?
     
  13. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    We hebben gebeld. De medewerker van Coolblue gaf aan dat het moederbord stuk is door de verbogen laadconnector. Klinkt mij vreemd in de oren want dat lijken mij twee op zichzelf staande onderdelen. Aangegeven wat de consumentenbond over de wettelijke garantie zegt en dat wij dit heel vreemd vinden. Hele wereld maakt gebruik van opladers en USB C aansluitingen en dan na twee maanden zoiets groots stuk. Man gaf ook aan dat de bewijslast bij hun ligt dat dat moederbord door ons stuk gemaakt is (hoe dan). Medewerker begreep onze kant ook en we worden binnen enkele dagen terug gebeld hierover door iemand hoger in de boom.
     
  14. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Dit dus. We hebben dit aangegeven en we worden terug gebeld binnen een paar dagen.
     
  15. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Het lijkt mij sterk dat een moederbord zo snel kapot gaat door een verbogen connector. Dan zou je echt denken dat er al meer dan de hand is geweest.

    Hopelijk komt er een goede oplossing voor jullie!
     
  16. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Wij hebben zo'n soort akkefietje met een laptop, hele connector afgebroken terwijl het ding de slaapkamer niet eens uitbkomt. Deden ze niets aan bij coolblue. Accu was ook niet lekker, die wilden ze binnen de garantie wel repareren maar alleen als we het andere probleem ook lieten verhelpen en dat kostte volgens hen 550 euro, moest een heel nieuw moederbord in volgens hen. Dus moeten betalen om het apparaat terug te krijgen wat niet had gehoeven als ze de accu netjes hadden vervangen. Communiceren kunnen ze niet en het duurde weken en weken. Nu ligt apparaat kapot weer thuis. Hadden inmiddels chromebook voor dochter gekomen want die kon niet zonder, en we gaan nog een keer een lokale reparateur er naar laten kijken. Wij kopen niets meer bij coolblue in ieder geval!
     
  17. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Ik lees dit nu pas. Precies hetzelfde hebben ze ons geflikt bij een laptop!
     
  18. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113

    Ik heb ook een ereader via coolblue gekocht die na 1 jaar en 11 maanden steeds vast liep en de batterij binnen een paar uur leeg. 1 maand voor de garantie af zou lopen. Die werd kosteloos gerepareerd en kreeg een nieuwe accu en had ik binnen 1,5 week weer in huis. We hadden daarom goede ervaringen tot nu dan. Jullie verhaal klinkt niet hoopgevend helaas. De consumentenbond en de wet is echter duidelijk. Is hun antwoord niet bevredigend of eindeloos rekken zoals bij jullie zet ik er onze rechtsbijstand op. Vind het vooral zo sneu voor onze dochter. Ruim 1,5 jaar gespaard. Speelgoed verkocht op de kleedjesmarkt, zakgeld (€2,- per week), klusjes doen, verjaardagsgeld omdat ze zo graag een Nintendo wilde en dan is het zo snel stuk.
     
  19. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Zeker niet mee akkoord gaan. De bewijslast ligt inderdaad bij hun. Toshiba zei dat ik erop was gaan zitten, echt belachelijk (was absoluut niet het geval), maar ze konden het niet bewijzen (want het was niet zo) en door de brief is hij toen kosteloos gemaakt. Zogenaamd onder ‘coulance’. Daarom nooit meer Toshiba voor mij. Fijn trouwens nu te lezen dat het opgerekt is naar 12 maanden ipv 6. Dit was ergens in 2003 dus al lang geleden.
    Ik hoop dat jullie snel iets horen (ik vind een paar dagen al best lang om te wachten op telefoon van hun eigenlijk, je wil het gewoon opgelost hebben).
     
  20. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113

    Ik kreeg pas van iemand een iPad te zien waar een familielid op was gaan staan nou dat kun je bewijzen hoor. Glas en scherm beiden in 100 barsten naast elkaar, behuizing gescheurd en krom, moederbord krom. Dat zou met een laptop hetzelfde zijn denk ik. Fijn dat ze toch de laptop gemaakt hebben maar wel erg slecht dat er dus meerdere partijen zijn die zich niet aan de regels houden. We gaan afwachten wat ze bij ons gaan zeggen.
     

Deel Deze Pagina