Hier kreeg ik ook regelmatig vanaf groep 1 te horen dat het niet eerlijk was dat … een bifiworstje mee kreeg en M nooit. Maar andersom ook, de meiden krijgen soms sushi op maandag mee, voor naast hun brood. Meestal blijft er op zondag wel het eea over als we dat eten. Ze vragen dan om wat extra’s omdat ze precies weten wie dat ook lekker vind (en vaak ook nog voor de juf). Bij het schoolreisje krijgen ze een klein zakje snoep mee. Maar ook komkommer en mini paprika’s vragen ze meestal mee. Ik moet eerlijk zeggen, vanaf ongeveer groep 7 werden de zakken snoep steeds groter en de gezonde snacks steeds minder…
Ik hoor ook regelmatig van de jongste dat het oneerlijk is dat ze geen koek of chocolade mee krijgt naar school, al vanaf de kleuterklas. Kinderen zien dat toch gewoon bij elkaar? Ik heb ook wel eens gehoord dat kinderen juist jaloers zijn op de broodtrommels van mijn meiden. Niet omdat dat daar allemaal koek en snoep in zit, maar het zijn van die bento boxen die gewoon lekker ogen door de variatie in de vakjes. Van de school van mijn kinderen mogen ze wel snoep mee op schoolreisje, maar liever geen hele zakken vol. Ik geef meestal iets speciaals mee, zoals zo'n verrassings snoepzakje van de supermakt, maar geen enorme hoeveelheden.
Herken ik wel van mezelf en vriendinnen en klasgenoten op de middelbare school Was wel een andere tijd maar ik leefde op spritsen en chips in de pauze De plaatselijke snackbar had het ook enorm druk Maar zo halverwege/richting einde middelbare school sloeg dat om en gingen (mezelf incluis) ineens gezond(er) eten, koken, sporten. Zat het er toch in wat ik van huis had meegekregen denk ik dan. Ik stel me er vast op in dat er in de puberteit ook vast en zeker meer rotzooi wordt gegeten maar hopelijk heb ik ze dan nu wat compenseert en hebben mijn “lessen” over “balans” en keuzes in je eten geholpen
Ik weet zeker hoe het werkt, alleen blijkt dus dat we beiden hier een andere kijk op hebben en dus ook een andere aanpak. Ik pak geen frikandel af omdat Pietje dat kwam melden bijvoorbeeld. En ik zou hem al helemaal niet afpakken, dat is echt iets tussen ouders en mij/school, maar zo’n jong kind kan er niets aan doen wat er in zijn trommeltje zit.
Oh my, je bent echt clueless… Ik pak helemaal niks af Het gaat gewoon in het trommeltje terug naar huis. ‘Laat die frikandel maar in je trommeltje, Pietje, en er eerst lekker je brood.’ Hoe jij denkt dat anderen met kinderen omgaan en hoe anderen kinderen aanspreken zegt nu vooral iets over jouw gebrekkige voorstellingsvermogen… Je weer blijkbaar zelf geen enkele andere manier te bedenken. Dingen afpakken en kinderen te kakken zetten komt alleen maar uit jouw brein
Dat laatste doe je je gewoon letterlijk, alleen ik geef het een andere benaming dan je zelf zou doen. Hoe leuk is het voor het kind om klassikaal te bespreken dat hij een frikandel mee heeft en dat dat niet mag van school? Hoe denk je dat hij zich op dat moment voelt? Hij moet nog leren wat goed en fout is, de ouders niet he? Dus daar moet je zijn en de situatie in de klas kan je dan prima negeren. Ook de bemoeienissen van de andere kinderen, want dat ze dat doen is een feit, maar dat jij daar op in moet gaan is echt je eigen keuze op dat moment. Je kan ook zeggen; ik zag het, maar ga jij maar lekker je appeltje verder opeten, dan lees ik zo nog een boekje voor. En tadaa, toen was truusje alweer vergeten dat jantje aan een frikandel zit. Zo werkt dat namelijk ook gewoon bij kinderen. Maar dat is maar net hoe je daar zelf op dat moment mee omgaat.
Jij bent zeker de moeder van Pietje… Als ouders hun kind een frikandel meegeven weten de ouders blijkbaar ook niet wat goed en fout is… Net als een hoop andere dingen die ouders tegenwoordig hun kind niet meer leren en dan ben ik helaas degene die ze dat moet leren. Afpakken is simpelweg bullshit, dat maak jij ervan. Net als dat een kind aanspreken op iets onmiddellijk ‘te kakken zetten’ is. Dat ligt allemaal bij jou en blijkbaar ook jouw onvermogen om een kind aan te spreken op een correcte manier. En dan ga je mij vertellen hoe ik een klas moet runnen Kinderen kunnen en moeten gewoon nog aangesproken worden op bepaalde zaken, dat is juist hoe ze leren. Je hoeft niet te kiezen tussen ‘helemaal niet aanspreken’ of ‘te kakken zetten’, er ligt ook nog een heel mooi grijs gebied tussen. En dat jij daar dan wel iets heel naars of vervelends van maakt, nogmaals dat ligt geheel bij jou. Daarbij zijn ouders en kinderen zijn net kuddedieren. Hé, Pietje neemt een frikandel mee en de juf zegt er niks van! Dan mag ik dat ook! Hé, Marietje heeft koek ipv fruit mee, dan mag ik dat ook! Etc. Dus van papa en mama leren ze dat ze een frikandel mee naar school mogen nemen, van mij leren ze dat ze die beter voor thuis kunnen bewaren. Ze leren wel vaker iets van mij, wat ze niet van hun ouders leren (aan- en uit- kleden, opruimen, afmaken waar je mee bezig bent, Dat je andere kinderen geen mep mag geven, dat je niet met materiaal mag gooien, etc, etc, etc). Aan- en uitkleden gebeurt bv ook in de kring, dus ook daar zien ze hoe ik een kind aanspreek om het eerst zelf te proberen. Daar krijgen ze echt niks van. Kinderen voelen zich niet te kakken gezet of diepongelukkig, omdat ik aangeef dat ze die frikandel lekker voor thuis kunnen bewaren
Klassikaal bespreken? Gewoon even tegen Pietje iets zeggen is iets heel anders dan: ‘Kijk, jongens, Pietje heeft een frikandel mee! En dat mag niet he? Kom jongens, samen in koor;’Dat mag niet!’’ Hier is het simpel; negeer je het, dan zit de halve klas aan de frikandelbroodjes en blikjes cola om 10 uur. En helaas wordt het veel genegeerd omdat de leraren geen zin hebben in ruzie met ouders (en de rest van de familie), want die komen verhaal halen. Hier ooit slaande ruzie omdat de juf tegen Pietje had gezegd dat hij niet door de klas moest roepen dat hij even ging schijten. Moeder kwam verhaal halen met een paar van haar neven.
Ik denk dat ouders soms echt geen idee hebben van hoe het werkt in een (kleuter) klas. Of überhaupt op school.
de school van mijn kinderen heeft geen zin in dit gezeur over de hoeveelheid snoep. dus die hanteren een strikte geen snoep mee geven regel. al het snoep wat wel mee gaat zal ingenomen worden. staat duidelijk in de regels. ze krijgen daar alles wat ze nodig hebben, ook wat lekkers. dus het is niet nodig om snoepjes mee te geven.
oh sorry ik dacht dat het een school kamp was. op schoolreisje nemen de kinderen hier ook nooit snoep mee. alleen hun normale eten, met als extra'tje een liga ofzo. ook bij de schooluitjes staat dat ze geen snoep mee moeten nemen, trouwens.
schoolkamp is ook zoiets, werd hier ook duidelijke gemeld wat jij zegt: alles wat ze nodig hebben krijgen ze daar. Nog steeds kinderen met puntzakken snoep. En telefoons trouwens, ook duidelijk gezegd dat dat niet is toegestaan. Als er echt wat is, dan nemen de leerkrachten contact op. Echt hoeveel ouders gewoon zeggen: ik stop het wel stiekem in de tas.
Oh hier mag geen snoep of koek mee Neem je het wel mee dan moet het in je bakje blijven en mag je het niet opeten lijkt mij niet meer dan logisch als Pietje elke dag een reep kinder chocolade mee krijgt en mijn dochter een appel dat de rest er ook om gaat zeuren
Dan heb je wel heel bijzondere kleuters hoor. In de hogere klassen kan ik me dat zo voorstellen, maar bij kleuters werkt dat echt anders.
Natuurlijk weten de ouders wat in die zin goed of fout is. Probleem is alleen dat ze daar niets mee doen, of iig niet wat je van ze verwacht. Daar hoef jij het kind niet voor op te voeden. Laten we het er op houden dat we er beide een andere kijk op hebben en het hierin niet eens zijn met elkaar.
Dat is nu juist wel de taak van bv school, als leerling heb je je daar aan bepaalde regels te houden, en ouders horen die ook te respecteren. Op zo’n moment zelf, moet je er iets mee, en dan moet je dus iets met de leerling. Dat is niet meteen ‘te kakken zetten’ voor de hele klas, je hoeft ook geen straf ofzo te geven, maar als een kind om 10 uur een zak snoep open trekt, moet je (als de regel is geen snoep op school) wel aangeven dat die zak terug de tas in moet.
Precies! Ik heb hier niks aan toe tevoegen, behalve misschien dat het zinloos is om te gaan uitleggen aan iemand die er zo duidelijk geen verstand van heeft. Dat blijkt uit iedere reactie opnieuw, dus ik geef het op