Hier ADD en dyslexie. ADD was pas op de middelbare school gediagnosticeerd, al hadden we dat al eerder laten onderzoeken, maar de basisschool werkte niet echt mee en we hadden ook geen goed gevoel bij het bureau, dus 3 jaar later ofzo nogmaals onderzocht en overduidelijk ADD. Je hebt daarmee recht op wat extra tijd bij toetsen enzo, volgens mij ook bij Cito's. Cito's waren hier allemaal niet geweldig gemaakt, volgens mij hebben we in ons gezin teveel leer-/concentratiestoornissen om een goed beeld te geven. De kinderen doen desondanks wel VWO. Het blijft altijd moeilijk, meer dan extra tijd wordt niet gegeven aan hulp. Medicijnen helpen deels. Wat wel belangrijk is, is dat ze je kind niet onderschatten, doordat het voor zich uit staart, traag werkt enz. Want het wordt vaak alleen maar erger als ze simpel werk krijgen, 3 x uitleg, terwijl ze het al in 1 x begrijpen enz.
Ik zou echt eerst starten met kijken waar je evt overprikkeling op school kan weghalen. Soms helpt friemelen met iets anders om aandacht te behouden. Idd ophakken in kortere stukken kan helpen. Als hij beeldend denkt visuele instructies krijgen. Rustige plek in de klas en evt extra rustmoment tussendoor. Besef je goed dat je met medicatie op de hersenen die in ontwikkeling zijn ingrijpt. Er zijn theorieën dat het verslavingsgevoelighrid op latere leeftijd kan geven omdat je al jong in het dopamine systeem gaat wroeten. Ik zou het persoonlijk als uiterste redmiddel inzetten (zeg ik als moeder van 3 kids met een neurodivergent brein en medicus) Een intern begeleider kan zeker meedenken en wij hebben hele goede ervaringen met een sensorische integratietherapeut. Die kunnen ook meedenken wat op school helpend kan zijn qua focus etc.
Praktijk waar hij onderzocht is zou een gesprek met de iber meester en ouders moeten voeren, om het rapport toe te lichten. Dat is stap 1. Het is best bijzonder dat je zoiets zelf moet doen. Helaas lezen de meeste docenten zo'n rapport niet, of enkel de conclusie. Juist daarom kan mondeling zoveel toegelicht worden en gecheckt worden of ze de handelingsadviezen begrijpen. Verder plan je uiteraard één of meerdere vervolg gesprekken met de iber en meester. Hierin ga je kijken of er na toepassen van de handelingsadviezen verbetering zichtbaar is. Daarna kan een iber een arrangement aanvragen voor extra ondersteuning op school. Zelf zou je nog een afspraak kunnen maken bij de fysio om de prikkelverwerking door te nemen. Ook de fysio kan in gesprek met de meester. Verder ben ik niet bekend met ADD wellicht is er meer mogelijk maar dit sowieso.