Zoon zit nu in de tweede van het gymnasium en naast toetsen hebben ze van ieder vak praktische opdrachten… alleen die praktische opdracht is heel vaak een filmpje of een vlog. Hij heeft echt van ieder vak al minstens 1 x een vlog of filmpje moeten maken. Zelfs voor Frans, Latijn en Duits heeft hij al moeten vloggen. Hij heeft zelf echt veel liever een ouderwets werkstuk of presentatie. Hij vindt het echt stom om steeds fimpjes van zichzelf te moeten maken en opsturen naar een leerkracht. Vooral als je in 1 kwartaal 4 verschillende vlogs moet maken is de diversiteit ver te zoeken. En het is niet zomaar even een kort filmpje, nu voor Nederlands heeft hij een heel eisenpakket waar zijn film aan moet voldoen, hij moet een script vantevoren inleveren, filmlocaties uitzoeken etc. Is dit normaal? Ik vind het zelf een beetje stom dat ze kinderen op deze manier nog een extra zetje naar hun telefoon geven. Terwijl ze verder op school de telefoon verbieden. Ik snap ook niet echt wat school hiermee wil bereiken, dat iedereen altijd nog youtuber kan worden if all else fails… Ik wil het op de aankomende ouderavond eens aankaarten, maar ik wou eerst even polsen hoe dat bij anderen gaat.
Voor de talen vind ik het juist wel goed, dan ziet de leraar spreken en handelen tegelijkertijd. Over diversiteit vond ik het hier op vwo wel leuk, taart bakken in het frans of een stedentrip maken en presenteren in het Duits. Het is maar net waar je je draai aangeeft. En wat betreft digitaal, denk ik dat we niet in het verleden moeten blijven zitten maar juist vooruit moeten denken, hoe zou je het werkstuk tot leven kunnen brengen digitaal gezien?
Zoon heeft nu 2 x moeten vloggen in het Engels en een keer voor een ander vak. Het is niet perse iets dat hij super leuk vindt maar beter dan voor de klas staan, zegt ie. Nu koos hij toch meer voor onderwerpen die hem echt interesseren, terwijl hij anders rekening ging houden met wat de klas er van zou vinden. (Laatste vlog heeft hij over Japanse mythologie gedaan) Ik denk dat je hiermee best een bepaalde creativiteit kunt laten zien die je bij een presentatie/spreekbeurt niet kunt laten zien. Zal niet voor elke leerling makkelijk zijn, maar dat is natuurlijk wel bij meer opdrachten, dat het ene je meer ligt dan het andere
Ja dat snap ik hoor, de ene heeft liever een vlog en de ander liever een presentatie… maar het zou dan fijn zijn als er een mix van verschillende werkvormen was. Je mag bij ons ook niet je eigen onderwerp kiezen. Of tenminste niet helemaal; nu bij Nederlands moet je iemand interviewen met een interessant beroep en het mag geen familielid zijn. Dan zijn we toch een beetje beperkt in de opties, zoveel interessante mensen die daar ook tijd voor hebben ken ik niet... en mijn zoon zou als hij mocht kiezen het liefst Elon Musk interviewen, maar die heeft het te druk
Veel leerlingen vinden dit juiste leukere manier, en voor docenten is het fijner op deze manier een ouderwetse mondeling te vervangen. Hier doen ze idd ook koken/bakken in een andere taal, creativiteit en digitale handigheid zijn allemaal pluspunten. Je kunt nou eenmaal nooit iedereen tevreden stellen met opdrachten. De één vindt het één leuker de ander iets anders.
Ja hoor, dochter moest het vorig schooljaar ook doen voor Engels. Ze had er geen zin in. Kost best wat tijd en het is gewoon stom om jezelf te filmen. Ze heeft ook weleens een dag uit haar leven moeten vloggen in het Engels. Ook zo bijzonder. Vraag me altijd af wat ze hier nu mee moeten.
Hier een paar keer moeten vloggen, beide kinderen, maar niet vaak en ook niet voor zoveel vakken, vooral met talen. Moest inderdaad vaak wel aan een aardige waslijst voldoen, maar waarschijnlijk is dat ook het niveau. Zoveel vloggen lijkt me ook niet zo leuk, ook als je weinig vrijheid krijgt, maar wat betreft eisen begrijp ik wel dat ze best wat vragen. En een interview voor elkaar krijgen met iemand met een interessant beroep die je niet in de familie hebt of als vrienden van je ouders, zorgt ook gewoon voor het toepassen van vaardigheden die ze vaak goed kunnen gebruiken. En soms zal het je verbazen hoe welwillend mensen zijn.
Nou dat valt eigenlijk wat tegen…zoon had een kennis benaderd met een interessant beroep maar die wil niet gefilmd worden en hij wil ook niet dat zn werkmateriaal gefilmd wordt. Ik heb er nu al buikpijn van van die hele opdracht en dat laat ik het nog zoveel mogelijk bij mijn zoon liggen. Heel veel mensen vinden film niet zo prettig ook als ze niet precies weten wat er mee gebeurt. Ik leer mijn eigen kinderen ook dat ze geen gekke filmpjes van zichzelf online moeten zetten op tiktok enzo. Ik vind het gewoon een beetje haaks staan allemaal op het minder digitaal en minder op de telefoon en meer privacy, wat we ook allemaal willen.
Hier moeten ook vlogs gemaakt worden voor allerlei vakken. Onze dochter vindt het juist wel leuk. Maar een interessant beroep.... elk beroep is toch interessant? Net waar de interesses liggen. Ik zal het dus niet te moeilijk maken zo'n opdracht en gewoon de buurvrouw/man aan de arm trekken.
Nou de leraar had heel trots verteld dat ze vorig jaar een BN-er hadden die geinterviewd werd. Dus de lat ligt dan meteen lekker hoog. En 99% van onze kennissen doet iets met ict/verzekeringen/sales-van-ict-of-verzekeringen dat is echt heel erg droog en niet echt lekker te filmen. Maar als het verder niks wordt dan zal het daar uiteindelijk toch op neerkomen.
Oh dat vind ik ookwel wat ondoordacht van een leerkracht. Alsof iedereen het netwerk heeft om een BN-er te interviewen? Ik snap de stress dan, maar zou me toch proberen vast te houden aan de opdracht: een interessant beroep. Niet een BN-er.
Ja maar des te vervelender als je alleen maar 4 videos moet maken toch, dat pleit juist voor meer diversiteit zodat iedereen zn talenten een beetje kwijt kan.
Ha, dan wist ik het wel, de docent heeft toch zelf een machtig interessant beroep? Ik vind dit ook waardeloos als je dan zo voor het blok gezet wordt ... En qua digitaal zuinig zijn op je identiteit zijn wij ook groot voorstander van, vandaar ook geen TikTok etc.
Wel grappig dat de halve wereld zowat bestaat uit TikTok filmpjes, YouTube filmpjes, instagram, influencers the n dat zoveel mensen het dan stom vinden om zichzelf te filmen/gefilmd te worden! Maar goed doet mijn vertrouwen in de mensheid weer een beetje goed hahaha
Ik vind het wel leuk dat dit gebruikt wordt, past wel helemaal bij deze tijd. Maar wat jij zegt, beetje afwisseling zou wel fijn zijn.
Ja en als de school/sectie heeft gekozen voor een bepaalde lesmethode (zoals Plot26/Blink), dan is dit daar een onderdeel van. Je zou eens in de methode kunnen meekijken aan wat voor leerdoelen ze werken, dan zie je dat de eisen die gesteld worden ook gewoon samenvallen met kerncompetenties en leerdoelen die ze moeten halen op een bepaald niveau. Dus naast het filmpje ook het script schrijven en dat wordt ook beoordeeld op spelling/grammatica/interpunctie, etc. En die werkstukken, die komen ook echt wel .
Hier ook filmpjes moeten inleveren bij een aantal vakken. Ook een keer iemand moeten interviewen, en dat moeten verwerken. Nu moet ze een mini documentaire maken, vind ze ook heel leuk! Moet ze iemand filmen (beeld en geluid) en dat monteren tot een documentaire. Ze mochten zelf het onderwerp kiezen en doet dat over de 2e wereldoorlog. Hoe diegene dat beleeft heeft en de nasleep e.d. Heel interessant vind ze dat!
Wanneer dan eigenlijk? Want eigenlijk ben ik die tot nu toe bij de kinderen nog niet tegengekomen. Misschien 2 voor bio ofzo, maar veel meer niet.
Mijn kinderen willen niet op een filmpje wegens privacy en ze zijn bang dat ze door AI kunnen worden misbruikt met hun beeld ( beide weten veel van wat er mogelijk is en vertrouwen het niet.) Beide kinderen hebben ook geen social media onder hun eigen naam ( zijn dus anoniem inclusief afscherming) en zullen zelf ook nooit filmpjes en of foto's online plaatsen. Ik sta achter mijn kinderen dat ze dit niet willen. Bij onze dochter hebben ze er nog niet moeilijk over gedaan. Wij hebben laatst in een gesprek voor onze zoon ook kenbaar gemaakt hoe hij hierin staat. Ik hoop dat hij er ook geen last van gaat krijgen. Misschien wat apart dat ze dit niet willen ( in deze tijd) maar ik snap het wel.