Pffffff! Ik moet echt even mijn ei kwijt want ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik met onze 6jarige zoon aan moet. Zijn gedrag is de laatste tijd echt verschrikkelijk! Het is een ontzettend slim maar ook gevoelig mannetje die in groep 3 zit maar sinds een maand ook in de ochtend naar groep 4 gaat omdat hij alle lesstof van groep 3 eigenlijk al uit heeft gespeeld en de juf merkt dat hij zich aan het vervelen is. Echter speelt zijn gedrag thuis al langer en is dit ook niet verbetert sinds hij naar groep 4 gaat. Hij rekent heel goed, leest ontzettend goed en schrijft ook al en loopt wat dat betreft echt voor op de andere kinderen uit zijn klas. Niet dat dit iets uitmaakt.. maar dan weten jullie wat meer over hem. Sinds enkele maanden is zijn gedrag thuis echt niet meer vol te houden. Het is een heel energiek kind (altijd zo geweest) en zodra hij wakker word rond 6.30 staat hij aan totdat hij gaat slapen rond 19:00/19:30. Op zich gezellig als hij dan ook gewoon een beetje zou luisteren, alleen doet hij dit niet. Hij is de hele dag druk. Moet echt continu bewegen.. gek doen, gekke vieze woorden zeggen die hij niet mag zeggen. We kunnen hem hier 100x op aanspreken maar het lijkt hem werkelijk niets te interesseren. Hij praat ons na, heeft een grote mond als “doe het lekker zelf” “war boeit mij dat” etc. Hij lacht je of uit wanneer je boos word, of hij zegt ermee te gaan stoppen maar begint vervolgens 2 minuten later weer van vooraf aan met vervelend doen. Het is echt doodvermoeiend en het geeft ook irritatie tussen mijn man en mijzelf. Ik voel me de hele dag door een politieagent. Soms geeft hij ‘s avonds in bed aan de volgende dag echt beter te gaan luisteren maar dit is echter niet het geval. Boos worden helpt niet, rustig aanspreken niet. Na 1x waarschuwen in de gang zetten helpt niet. Het is echt een drama. Als iets niet gaat zoals hij wil kan hij echt dramatisch boos worden. We proberen hem wel te vermaken met spelletjes etc en soms bieden we tig dingen aan om te doen maar dan wil hij helemaal niets. Tijdens een spelletje kan het of heel gezellig zijn of het hoeft maar 1x niet te gaan zoals hij wenst en het is weer drama. Hij speelt wel met vriendjes uit de buurt en dit gaat altijd wel goed al merk ik wel dat zodra er andere kinderen in ons huis zijn hij zich altijd stoer moet gedragen en mij dan ook weer gaat uitdagen waar zijn vriendjes bij zijn, omdat dit dan zogenaamd grappig is. Bij beide opa’s en oma’s gedraagt hij zich anders en luistert hij een stuk beter ookal begint hij daar ook al steeds vervelender te doen de laatste tijd. Het is niet altijd zo en ook niet altijd zo geweest maar de negativiteit neemt nu elke echt de overhand. Als ik na het eten bijvoorbeeld een rondje met hem ga wandelen dan is het heel gezellig en hebben we leuke gesprekken samen. Het klinkt allemaal heel negatief zo maar dit is helaas ook hoe het nu voelt. Ik ben hartstikke gek op hem en hou ontzettend veel van hem maar het doet me verdriet dat ik/we ons zoveel aan hem moeten ergeren en we aan het eind van de dag echt kapot zijn omdat het de hele dag zoveel energie kost om met zijn gedrag om te gaan. Je wil gewoon voor iedereen dat het gezellig is thuis. ik vraag mij af of dit een fase is en normaal gedrag voor een 6 jarige of dat hier meer aan de hand is.
Hij loopt voor maar is dit ook onderzocht? En ook op andere dingen. Dochter luisterde ook niet omdat ze een druk hoofd had. Te veel rommel al zei ze dit zelf na dat ze een rustig hoofd heeft door medicijnen (adhd en ass) En thuis is het veilig.
Alsof je t over mijn zoon hebt. Groep 4 en 7 jaar, maar gedrag exact hetzelfde. Niks dringt door. Ik heb dus geen tips maar lees wel graag mee…
Klinkt als mijn zoon met ADHD. Hij is nu 19, maar toen hij rond de 6 a 7 jaar was was hij ook zo. Ergste is dat jullie niet alleen gek worden van hem, hijzelf ook van zichzelf. ADHD is doodvermoeiend, voor de omgeving maar óók voor de persoon zelf. Niet om gelijk een diagnose te stellen, maar heel je verhaal geeft voldoende aanleiding om dit verder te laten onderzoeken, ook als het om iets anders als bijvoorbeeld hoogbegaafdheid oid zal gaan. Gun dit je kind en jullie zelf, zodat je gericht kunt handelen en meer begrip voor elkaar kunt krijgen..
Groep 3 is mega saai als je al kunt lezen en rekenen. Mn zoon heeft echt een rotjaar gehad in groep 3. Hij liet alleen internaliserend gedrag zien ipv externaliserend. Hij werd vooral stiller, depressiever, z’n lichtje in z’n ogen verdween. Hij kon alleen nog maar als een zombie voor zich uit staren. Mn dochter zit nu in groep 3 en heeft het ook vreselijk. Wilt niet meer naar school. Thuis ook veel boos. Opstandig. Maar ook verdrietig, stil, piepstemmetje. Op school gaat het ogenschijnlijk goed, ze past zich volledig aan. Blijf in gesprek met school. Je ziet zo vaak bij slimme kinderen dat zulk gedrag door te weinig uitdaging en teveel aanpassen in de klas komt.
Ga eens in gesprek met school en vraag dan om de IB en eventueel de hoogbegaafdheid specialist. Dit klinkt namelijk alsof je zoon zich rot verveelt op school, zowel in gr 3 als in gr 4. De kans is groot dat hij zich had verheugd op gr 3 omdat er dan altijd wordt gezegd dat kinderen dan echt gaan leren, tja dat valt voor hem dus behoorlijk tegen. Die frustratie komt er dan thuis (veilige omgeving) uit. Als school uitdagender voor hem wordt en hij echt gaat leren, is de kans groot dat zijn gedrag ook beter wordt. Want dan heeft hij namelijk al zijn energie nodig voor school. Zo niet, dan kan je altijd nog aan verdere onderzoeken denken.
Wauw echt alsof je mijn 6 jarige beschrijft. Echt exact hetzelde op het stukje van in groep 4 meedoen na. Hij was juist in lezen ineens gezakt en juf snapte er niks van en wij ook niet maar hij geeft aan dat het saai is (maar eerlijk gezegd werkt hij ook veel te snel en gaat raden merk ik) . Gisteren was er weer zo’n moment dat hij niet luisterde en het thuis tot uitbarsting kwam en ik zei al tegen mijn man: wat moeten we hier toch mee?? Op school laat hij alleen ander gedrag zien. Ik heb namelijk aan de juf gevraagd en zij omschrijft hem heel anders. Hetzelfde bij bso of als hij bij vriendjes komt. Opa en oma ook. Hij heeft wel wat vriendjes die ook beetje zelfde gedrag laten zien merk ik dus het zal ook een combinatie zijn van leeftijd etc maar ergens denk ik dat er ook iets is ofzo maar ik weet niet wat. En ik vind het ook wel zielig want zoals gisteravond verteld hij dan dat hij echt niet kan luisteren. oh trouwens hier ging het wel dus juist sinds groep 3 veel beter! Alleen nu de december maand met alle gekke dingen is het zwaar drama weer.
Ik had het hier gisteren met mijn man over maar hoe start je zoiets op? Want bijv school ziet bij ons echt geen reden tot iets omdat het hartstikke goed gaat. Bijv druk zijn. Hij is thuis heel beweeglijk veel buiten kan niet stil zitten aan tafel met eten. Maar kan wel doodstil film kijken, puzzelen, gamen, kleuren. En op school blijft hij gewoon zitten en werkt geconcentreerd (alleen wat snel en daardoor slordig) Hij kan heel goed opletten en heel scherp uit de hoek komen. Alleen andere momenten kan hij ook enorm afgeleid zijn en merk je aan hem dat alles wat je zegt of doet langs hem heen gaat. Op school gebeurd dat soms maar meestal niet en de juf geeft dan weer aan dat eigenlijk alle kinderen dat wel in de mate zoals hij heeft. Ik herken dus enerzijds adhd dingen en anderzijds herken ik dat weer niet ofzo en dus twijfel ik dan ook weer wat het dan zou zijn. Helpt ook niet dat mijn man dan zegt nee joh, gaat prima in combinatie met andere mensen op andere plekken die dat ook zeggen. Maar voor mij voelt het alsof er nog iets is.
Ik heb destijds een boek gelezen van Tessa Kieboom: Als je kind geen Einstein is. Daar komen meerdere types HB-ers in voor. Hier met de oudste op school ook: ideale leerling, maar thuis kwam de frustratie er uit ...
Er is geen uitgebreid onderzoek geweest. School heeft dmv werkboekjes getest hoeveel hij kon en daardoor weten ze dat zijn niveau nu op eind groep 4 zit.
Dankje voor je reactie. Hij heeft school wel altijd heel leuk gevonden en gaat er nog steeds met een grote glimlach heen gelukkig. Ik had gehoopt dat het thuis beter zou worden nu hij ook deels in groep 4 mag werken maar dit merk ik nog niet.
We hebben al geregeld gesprek op school over de voortgang. Vorige week nog geweest en toen gaven ze dus aan dat hij vanaf nu de hele ochtend naar 4 mag ipv alleen een uurtje rekenen. Omdat kinderen vaak nog veel behoefte hebben aan spelen willen ze de middag nog graag ik groep 3 houden zodat hij daar dan kan spelen. Over enkele weken hebben we dan weer een evaluatie gesprek om te kijken hoe dit gaat en dan eventueel weer verder uitbreiden. Hij zit al in de plusklas, hier zit een lerares meerbegaafdheid in en zij is ook betrokken.
Ik vind dit ook lastig hoor. Hij kan ook prima stilzitten met gamen, tv kijken of een spelletje doen. Verder gewoon heel energiek. Het is natuurlijk ook gewoon een kind.
Wij denken zelf wel dat hij hoogbegaafd is. Hij kon al heel jong tellen, straatnamen opnoemen en hij onthoud echt werkelijk alles. Hij heeft een wereldbol op zijn nachtkastje staan en kan al een tig aantal landen opnoemen met de hoofdsteden. Ik weet ze niet eens op te noemen .
Klinkt als een hele slimme jongen die op school niet genoeg uitgedaagd kan worden. Ik zou zeker met school en IB'er in gesprek gaan, want de weg tot de middelbare is nog heel lang om zo door te gaan. Ik zou kijken of er mogelijkheden zijn om te verbreden qua uitdaging ipv alleen met gr 4 meedraaien. Waarschijnlijk ga je in gr 4 hetzelfde krijgen, want daar is hij qua stof ook al ver mee. Dus bijv werkstuk over planeten, egypte, of weet ik veel. Succes ermee! Bij onze zoon ging het beter toen hij in de brugklas VWO tweetalig kwam. Daar zat hij op zijn plek. (Maar gelukkig hadden wij niet extreem zo veel dingen als jij opnoemt, maar het is herkenbaar dat hij overal die lieve jongen was, maar thuis een draak kon zijn).
Herkenbaar verhaal. Alleen zit het “drukke” hier vooral in de hoofdjes. Ga inderdaad in gesprek met school en evt een hb-gespecialiseerde orthopedagoog. Als meer uitdaging op school geen rust brengt dan is er misschien meer nodig. Sport hij? Hier bleek zwemles niet genoeg en doet oudste (6) nu ook hockey en pianoles. Andere manieren van het brein/lijf gebruiken en ze kan er een hoop in kwijt.
Ik kijk altijd haar lezingen, mijn oudste zoon die hoogbegaafd is is ook de perfecte leerling en thuis ontploft de bom volledig. Gelukkig mag hij nu na de kerstvakantie versnellen.
Ik zou toch echt hem goed laten onderzoeken. Op gedrag maar ook zijn iq. Hierin kunnen ze ook goed zien.. Waar loopt hij op voor en waar loopt hij op achter. Kindejes kunnen veel maskeren.
Wat lastig! Dat drukke en gedrag etc herken ik wel van onze zoon wat je omschrijft en die heeft adhd. En adhd kan inderdaad ook goed samengaan met HB Ik zou via de huisarts vragen om onderzoek hierop, de huisarts verwijst jullie dan door. Want mocht het wel adhd en/of HB zijn, is het voor jullie zoontje zelf ook super frustrerend en heeft hij er zelf ook last van. En kunnen jullie de juiste begeleiding hierin krijgen.
Ik zou zeker in gesprek gaan met school. Onze zoon is inmiddels 9 en herken heel veel dingen. Hij ging met 5 naar gr 3 en voor even was dat goed. Heeft 2 maanden gr 2 gedaan om na de vakantie met die kinderen mee te kunnen. Maar binnen de kortste keren was hij klaar. Voordeel van ons was dat hij vervelend was op school, lees uitdagend, deed niks etc (geen grote mond als in schelden maar kwam brutaal over omdat wat hij zei wel correct was) Onze zoon is hb en als het op school niet loopt zien we dat terug thuis. Hij heeft ook enorm veel energie, hij heeft 2 keer in de week gym en 1x judo. Toch nog energie over. Inmiddels zit hij nu bijna 2.5 schooljaar op een andere school. Dit is hb onderwijs en dan gaat het leren, aanbieden, uitdagen etc heel erg anders. Mocht het gesprek niet gaan met de ib'er en juf zou ik vragen of ze het samenwerkingsverband in kunnen schakelen. Dan kunnen ze observeren en aan de hand daar van kijken of een iq test zinvol is. Betreft de situatie nu in de vakantie. Wij geven aan dat hoe hij zich gedraagt niks bijdraagt aan de gezelligheid. We overleggen altijd wat hij zou willen doen in de vakantie. Als hij zich dan eigenwijs, uitdagend opstelt heb ik niet de energie voor wat HIJ zou willen. Aangegeven dat we maar een x aantal energie hebben en als hij zich dan zo gedraagt de energie sneller op is en geen zin en energie heb om wat leuks met hem te doen. Overigens als hij een grote mond heeft weet die van ons dat hij niet hoeft te vragen om minecraft te spelen. Het helpt heel erg hier om verwachtingen aan te geven, een stukje vrijheid te geven zoals. Hoe lang zou jij dat spel willen doen, begint hij onredelijk zeg ik dat we het beter morgen kunnen proberen, nu geeft hij redelijke tijd aan en geef ik hem soms extra tijd. Concentreren op het positieve ( al is dat soms echt enorm lastig) . Ik geef dan ook aan als hij zich zo gedraagt ik ook niet chagrijnig ben en we het zo veel leuker hebben. Man en ik zitten op 1 lijn en als hij zich zo gedraagt kiest hij voor 2 tegen 1 in plaats van dat we een team zijn. Dat heeft de laatste keer enorm geholpen. Je bent in ieder geval niet de enige! Pb mag altijd