Ik kan niet slapen en moet dus maar even van me afschrijven. Man twijfelt al een tijdje over het voortbestaan van zijn eigen bedrijf. Nu heeft hij vanavond laten weten dat hij ermee wil stoppen. Hij haalt er geen plezier meer uit. Zonder al te veel details: het is een bedrijf in voorzieningen op woongebied. Klanten geven hem de opdracht om iets te leveren en plaatsen in hun woning. De markt wordt steeds meer onzeker en het plan gebeuren geeft hem veel stress. Hij wil eigenlijk in loondienst om van de druk en stress af te komen. Ik geef hem geen ongelijk en vind dat hij zijn hart moet volgen. Het pand waar hij in zit is van ons zelf en afbetaald. Verkopen is niet nodig, dus deze kan verhuurd worden. Verder geen schulden. Ik heb een goede baan en kan ons financieel alleen onderhouden als dat nodig is. Waar ik nu over pieker terwijl hij gewoon lekker slaapt; hoe nu verder met lopende opdrachten en offertes? Offertes kun je waarschijnlijk gewoon terugtrekken, maar kan dat ook met een opdracht die al staat voor eind 2024? Het liefste wil ik zsm een concrete datum van bedrijfsbeëindiging. Bijvoorbeeld: Ik stop per 01-07 en ga per 01-09 in loondienst beginnen. Ik noem maar iets. Weet ook wel dat ik dat nu niet meteen kan afdwingen, hij heeft het 20 jaar gedaan vanaf dat ie zelf begin 20 was, dus is niet zomaar een beslissing. Lang verhaal, sorry daarvoor. De tijd zal het vast leren. Ik gedij gewoon slecht op onzekerheden pfff, dus ik kan er nu even niet van slapen….
Haha eigenlijk is het de verkeerde die piekert, maar ik snap dat jij er ook mee bezig bent. Opdrachten die al staan voor het einde van het jaar kunnen misschien overgenomen worden door eenzelfde bedrijf in de buurt, voor de afgesproken offerte? Ik weet niet welke levertijd er is voor de producten, maar anders zou ik, als klant, een jaar best nog op tijd vinden om wat nieuws te zoeken. Dus eerst maar eens uitvogelen welke mogelijkheden er zijn en dan een einddatum vaststellen. Wellicht is het boekhoudkundig ook handiger als hij aan het einde van een kalenderjaar stopt.
Zijn het veel opdrachten die al zijn afgesproken? En hoeveel tijd kost hem 1 opdracht? Zou het naast zijn baan kunnen zodat hij deze opdrachten nog kan uitvoeren? Maar zou sowieso met de klanten in gesprek gaan, uitleg dat bedrijf stopt . En idd zelf zoeken naar iemand die het over zou kunnen nemen. Kan de klant kiezen of ze dat willen of niet
Als de opdracht nog niet aanbetaald is of qua planning eenvoudig door een ander opgepakt kan worden zou ik in gesprek gaan met die klant. Is hij de "enige baken der oplossing" (er is geen ander te vinden die het met allicht een paar weken verschil ook kan doen/spullen zijn al besteld en plan is al gemaakt en een ander wil t niet overnemen met dezelfde garanties) voor iemands langdurige wens, dan die als laatste houden. Beetje t idee van netjes afsluiten
Ik zou het pand idd verhuren of verkopen, De lopende offertes zou je aan een startende ondernemer kunnen doorspelen in overleg met de klanten. Dan is het win win voor iedereen... Ik ben vorig jaar gestopt met mijn salon en heb mijn klantenlijst gegeven aan een andere nagelstylist van dezelfde kwaliteit. Mijn klanten blij, die styliste blij en.ik was binnen een maand overal vanaf. En dat je man nu slaapt is een goed teken, hij staat bewust en onbewust 100% achter zijn beslissing. Succes!!