Hier ben ik ook echt een voorstander van. Ik zat bijna 30 jaar geleden al in brugklas mavo/ havo/ vwo en daarna 2 en 3 havo/ vwo en daarna ging je je eigen richting op. Dat was echt top!
Ik vind dat ook een goed idee. Zelf heb ik het als heel prettig ervaren. Maar hoor wel andere geluiden.
Het is mooi dat de mix aan scholen er nu is. Voor de twijfel gevallen super goed. If voor de kinderen die door omstandigheden niet tot volledige bloei zijn gekomen. Voor de kinderen die er echt aan de bovenkant boven uit steken of aan de onderkant er onder uit vallen is het fijner om in een groep gelijken te zitten. Mijn zoon heeft 2 klassen overgeslagen en zit nu in het tussenjaar van het plaatselijke gymnasium tussen gelijk gestemden. Hij komt nu echt tot bloei. Voor hem zou zo'n gemengde brugklas echt een verschrikking zijn. Zelfde voor mijn dochter die volgend jaar start op het gymnasium. Voor ons 3e kind zou zo'n gemengde klas een uitkomst zijn denk ik. Scoort met taal en rekenen fantastisch maar spelling blijft achter. Voor hem zou zo'n bredere klas juist heel fijn zijn om te zien hoe dat zich ontwikkeld. Daarom pleit ik heel erg voor een mix zodat er voor iedereen een geschikte plek te vinden is. Want met alleen maar uitgestelde keuze klassen doe je ook echt een groep te kort
Dat inderdaad, ik zie het bij mijn zoons die nu eindelijk niet meer de uitzondering zijn, maar de norm. Dat maakt het leven echt makkelijker. Tegelijkertijd zie ik hetzelfde bij een vriendje van maxi die altijd best moeilijk mee kwam op de basisschool. Nu hij in een klas vol praktische kinderen zit kan hij helemaal zijn ei kwijt. Interessante is dat maxi en hij juist nu weer meer contact hebben, juist omdat ze dat deel van zichzelf ergens kwijt kunnen, kunnen ze elkaar op de andere vlakken weer meer vinden.
Ja dat denk ik ook. Het is vooral belangrijk dat je makkelijk kunt doorstromen denk ik. Ik kon vanaf brugklas havo gewoon door naar 2 VWO, dat is handig. Dan heb je geen havo/VWO-brugklas nodig.
Precies, mijn school was heel trots op de brede brugklassen, maar als je op de havo zat (dat bepaalde je eindadvies, ook al was het een mavo/havo/vwo-brugklas), was het bijna onmogelijk nog op het vwo te komen, die eisen waren super onrealistisch.
Het systeem waar kinderen in zitten kan ook wat doen met hoe ze uit de verf komen. Het krijgen van een tweede kans in een andere omgeving kan al veel betekenen. Naar iemand kijken met een bepaalde bril kan al veroorzaken dat iemand zich daaraan gaat aanpassen.
Ja helemaal eens. Voor de uiteindjes van het spectrum is een vroege afslag juist fijn. Ik ben hoogbegaafd en had een uitgesproken VWO advies. Met een verhuizing naar de andere kant van het land vlak voor einde groep 8 moest ik heel snel een school kiezen buitenom de open dagen. Dat werd de plaatselijke scholengemeenschap. Ook met brede brugklassen. Ik was nog geen 11 (klas overgeslagen, vroege leerling) toen ik moest kiezen, was nog amper in de grote stad vlakbij geweest, laat staan dat ik vol vertrouwen was over overstappen met metro's en bussen. Ik heb me daar verloren gevoeld. Ik mocht naar de landelijke eindronde van een van de olympiades, dan zit je een paar dagen met andere winnaars in een hotel, en dat viel tussen de eindexamens en de uitslag. En whooooah, waar WAREN die kinderen al die tijd geweest, nerds zoals ik? En waarom hadden zij zo'n veel fijnere ervaring met zoveel meer uitdaging gehad op een categoraal gymnasium?
Nog wat bedenksels over dit onderwerp: In onze brede brugklas vroeger kreeg je 2 cijfers voor elke toets: op MAVO niveau en op HAVO/VWO niveau. Na de brugklas splitsten MAVO en gymnasium af, de rest deed nog een jaar HAVO/VWO tweede brugklas met cijfers op HAVO en op VWO. Eerlijk gezegd lijkt het me wel vervelend voor de 1e jaar MAVO en 2e jaar HAVO dat je dan dus toch voortdurend tegen onvoldoendes aan kijkt. Hoe zien anderen dit? Dochter wordt nu steeds gefeliciteerd met haar VWO advies. Ik vind dat eigenlijk een heel raar fenomeen.
Voor ieder kind is wat anders fijn. Ook niet alle kinderen ‘aan de uitersten’ vragen dezelfde school of aanpak. Ik heb geen ervaring met gymnasia, maar mijn kinderen vonden bepaalde havo/vwo-scholen al niet prettig door de gerichtheid op ‘meer’ (en het gevoel dat het met zich mee bracht dat dat nodig is en minder ook echt minder is) en de verhalen die ze hoorden over de gymnasia schrokken ze zo af dat ze niet eens wilden kijken. Zij voelen zich prettiger hebben op een brede scholengemeenschap. Dat kan dus ook. Irreële eisen voor doorstroom herken ik…daar vind ik wel wat van… Zeker als kinderen niet uitgedaagd worden, maar ook als ze dat wel worden. Cijfers zeggen lang niet alles. LVS-scores en uitslagen van eindtoetsen ed ook niet. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje.
Ik heb in een brede brugklas gezeten, na de 2e stroomde MAVO apart af. En in de derde zat ik dus in een HAVO/VWO klas. Maar degenen die HAVO deden keken niet tegen onvoldoendes aan hoor. Degenen die VWO gingen doen haalden in verhouding gewoon hogere cijfers.
Dit is nieuw voor mij, dat de toets zich aanpast. Zo lees ik het ook niet in de uitleg. Je kunt niet boven het niveau van je eigen leerjaar scoren dus voor kinderen die ver voorlopen is het geen handig systeem. Ze scoren bij mij beide op de hoogste score van hun jaar maar hoeveel ze erboven zitten weten we dus niet. (Bij de oudste wel ongeveer, want die is eerder doorgetoetst, maar bij de jongste dus geen idee).
Maar om te weten hoe ver een kind voorloopt heb je geen IEP nodig. Cito test ook niet hoe ver een kind er boven scoort. Je hoort alleen dat het bij de zoveel procent zit. Wat ik nu lees ten nadele van IEP zijn naar mijn mening leerkrachten die verder weinig doen. De IEP is maar een momentopname, of een kind doorgetoetst moet worden kan ook buiten de IEP.
Aan de ene kant geeft het wel duidelijkheid. Maar vind het ergens ook wel apart. De HAVO VWO klas werd hier de stof aangeboden op VWO niveau. De normering bij toetsen was HAVO niveau. Wilde je doorstromen naar VWO dan moest je gemiddeld boven de 7 scoren en geen onvoldoende op je eindlijst. Feliciteren met een advies ... tja. Passend advies lijkt me belangrijker dan een hoog advies. Oudste heeft het er regelmatig over dat hij liever vmbo zou doen. Want "die hebben veel leukere vakken". T is jammer dat ze op zijn school zo weinig aan praktijklessen doen. Zeker bij natuurkunde en scheikunde kan je veel meer dan alleen de theorie. En je zou als extra keuzevakken koken of houtbewerker oid kunnen aanbieden. Voor de slimme kinderen die ook graag met hun handen werken. Zijn er vast hoor. Alleen niet hier dichtbij.
Dat laatste, hier komt dus zo'n school, een vrije middelbare school afdeling. Zou voor onze jongste perfect zijn, hij was ook heel enthousiast bij de infoavond. Maar hier is het nadeel dat ze nog in de opstartfase zijn en deze school dus enkel de eerste 2 jaar aanbiedt (klas 7 en 8). Ze zitten in het gebouw van een HAVO/VWO school en daar moet je dus vanaf de derde weer regulier instromen.
Bij Cito had ik toch een duidelijke lijn bovenin de curve dus meer indicatie hoe ver hij voor liep. IEP is verder niet slecht ofzo he, alleen voegt het niet zoveel toe voor kinderen die ver voorlopen. Mijns inziens een overbodige toets voor dat soort kinderen en je moet het inderdaad meer hebben van de leerkracht en ib'er.
Ik vind zulke momentopname toetsen sowieso overbodig. Ik hecht veel meer waarde aan het oordeel van de leerkracht.
Bij een goede leerkracht zeker waardevol. Hier helaas (te) vaak niet zulke beste leerkrachten gehad. Ik hecht dus vooral waarde aan mijn eigen oordeel. En nee, dat is niet dat ze gymnasium kunnen en iedereen die er anders over denkt geschift is. In de meeste gevallen is de combi van LVS, visie leerkracht, resultaat doorstroomtoets (die is niet voor niets weer naar voren gehaald) en ook de visie van ouders samen toch het meest compleet.