Wat jammer dat ze er dan pas terecht kan. Ik vond de psz wel echt toegevoegde waarde hebben en mijn kinderen vonden het leuk daar, maar voor zo weinig keren en dan ook nog met de vakantie er tussen, zou ik het denk ik niet doen.
Helaas is ook het laatste niet altijd waar. Kinderen die nooit een psz hebben bezocht kunnen bijvoorbeeld makkelijk afscheid nemen terwijl een klasgenootje, die 1,5 jaar de psz heeft bezocht er heel lang moeite mee blijft hebben als mama of papa weggaat. Vaak vooraf niet te zeggen hoe ze zullen reageren.
Zeker verschilt dat ook per kind, maar ook op sociaal vlak heeft het veel voordelen. De omgang met andere kinderen /leeftijdsgenootjes vind ik wel belangrijk en ik zie ook echt wel verschil tussen kindjes die dat wel hebben gehad en wie niet.
Inderdaad iets wat al heel lang wordt aangegeven. Toch wil het niet zeggen dat kinderen die niet naar een psz gaan meteen ook weinig met andere kinderen in contact is geweest. Sociale contacten opdoen kun je op veel manieren. Het 'schoolse' ritme met spelen, werkjes, fruit eten, toilet e.d. is dan meestal nog niet ervaren inderdaad. Toch vraag ik me af of we daarin niet doorschieten met opmerkingen als 'we merken de verschillen bij die kinderen', het geeft al meteen zo'n stempel van 'achterstand'. Want in het geval dat ze dat inderdaad nog niet gewend zijn, dan mogen ze dat toch gewoon daar gaan leren? Ze zijn pas 4 jaar! Doordat veel mensen gebruik (moeten) maken van de kinderopvang wordt dus automatisch de lat hoger gelegd voor de kinderen die dat niet doen en evt zelfs niet naar een psz gaan, want je hebt meteen een 'achterstand'. Eigenlijk ook bijzonder toch? Vroeger in mijn tijd ging ook niet iedereen naar de psz, kinderopvang was al helemaal nog niet zo normaal als nu waardoor die 'lat' dus niet gecreëerd werd. Sowieso is elk kind anders. Ook bij t naar de psz gaan, sommige kinderen doen meteen leuk mee en andere kinderen zijn na een jaar pas een een beetje uit hun schulp, dat zal net zo gelden op de basisschool. Ik ben overigens zelf wel een voorstander van de psz hoor, zeker bij geen gebruik maken van kinderopvang. Maar ik geloof ook dat je er gewoon komt als je dit niet doet.
Ja dat is ook zeker zo en ik bedoel ook niet te zeggen dat kinderen anders direct een achterstand hebben of slechter af zijn zonder psz.. sociale contacten kun je op vele andere manieren op doen. Het is meer mijn ervaring met wat ik hier zie van een moeder die zelf weinig van huis gaat en het lastig vind om kind 2 ochtendjes naar de psz te doen waardoor het kind dus geen enkele sociale contacten opdoet en 'bang' is voor andere kinderen en in moeder wegkruipt. Mij lijkt de drempel dan zo hoog wanneer kind straks daadwerkelijk naar school moet.
Heb je al beslist? Ik zou het wel doen. Gewoon leuk toch, ergens anders spelen en nieuwe dingen leren. En als ze het niks vindt, is het toch maar voor een paar keer. Ik zou het dan wel tot de zomervakantie doen en dan na de zomervakantie al zo vlug mogelijk laten wennen op school zodat ze nog wat meekrijgt van de 'gouden weken' als de groep gevormd wordt en ze extra aandacht besteden aan hoe de school werkt en zo.
Een definitieve beslissing nog niet, maar ik neig steeds meer om het toch te doen. Lijkt me zo raar, opeens een ochtend voor mezelf, zonder kinderen thuis.