Weet iemand dit? Op de cito scoort mijn zoon (groep7) >M8 voor spelling. Er zit een gemiddelde groei in zijn curve. Maar er staat het symbool bij ‘let op mij’ (het oogje) Ik ben bekend met LiB maar ik heb nog nooit dit symbool gezien als een ll juist goed scoort. Nu zie ik wel dat hij op de methodetoets een 6,5 heeft, maar volgens mijn houdt de cito daar geen rekening mee. Leerkracht wil ik er zo vlak voor de vakantie niet mee lastig vallen, zoveel haast heeft het niet
Het symbool 'let op mij' betekent dat de leerling minder groei heeft laten zien dan verwacht werd op basis van de vorige score. Je moet eigenlijk de hele grafiek er bij hebben om te kunnen zien of het ook echt zorgwekkend is of niet. Soms scoort een leerling stabiel een II, vervolgens 1x een I, daarna weer een II maar dan geeft het systeem dat leuke roze oogje, terwijl er over langere periode gezien helemaal niks aan de hand is. Cito staat los van de methode toetsen inderdaad.
Bij mijn zoon (groep 5) is de cito voor het eerst ook op deze manier in het rapport gezet. Bij spelling en rekenen staat bij hem ook het symbooltje "let op mij" En ik snap die idd ook niet, want hij zit met rekenen tussen M7 en E7 in en met spelling zit hij tussen M6 en E6. Ik heb vanavond contactavond en was van plan om daar even naar te vragen.
Ah duidelijk. De lijn loopt bij mijn zoon bij rekenen vlakker dan bij begrijpend lezen, daar zit er idd een sterkere stijging. En bij spelling is het blijkbaar de eerste keer, want daar is alleen de score van deze keer zichtbaar. En dan is er natuurlijk nog geen stijging of daling te zien. Maar het komt zo bijzonder over dat er ook bij kinderen die voorlopen staat 'let op mij'
Dank! Dan vraag je je inderdaad wel af wanneer dan het symbool groei wordt gebruikt en als er veel groei is, maar relatief minder dan de vorige keer een oogje. Het grafiekje dmt is hetzelfde en daar staat groei bij. Dat zit op streefniveau. Het gaat dus om stabiele groei tov het vorige toetsmoment.
Dat is omdat je ok bij kinderen die voorlopen verwacht dat ze zich op datzelfde (hogere) tempo blijven ontwikkelen. Als dat wat stagneert krijg je dat signaal, ondanks dat het kind nog steeds voorloopt. Een daling van I naar III is even zorgelijk als een daling van IV naar V
Ja klopt, het lijkt vaak alarmerender dan het is. Cito heeft dan weer niet heel goed nagedacht over wat een handige manier van communicatie is richting ouders over hoe hun kind zich nou ontwikkelt....denken zij vast anders over..
Het is idd wat @ikke97 zegt. De groei was minder, daarom staat er 'let op mij' Maar goed, hij loopt met rekenen twee jaar voor een beetje stagnatie in de groei is nog geen reden tot paniek
Hier stond het bij de dmt. Scoort al jaren op de allerhoogste score, hoger kan niet. Zit in groep 5, avi e7 en dan is de groei nog niet hoog genoeg?
Cito kijkt dus niet naar het niveau dat ze hebben, maar naar de stijging van het lijntje. Komt zo op het eerste moment wel gek over.
Het gaat om een ingezette groei die ineens bv daalt, dat betekent niet dat het niet hoog genoeg is, maar dat een leerkracht bv kan kijken of het aanbod nog wel aansluit bij de behoeften van een kind. Soms is zo’n stagnatie van groei gewoon helemaal ok, niks aan de hand, soms een teken van iets waar dus wel wat mee gedaan moet worden.
Nah hij is 3 niveaus gestegen in een half jaar tijd, en loopt dus 2.5 jaar voor. Vind dat geen stagnerende groei. Vind het sowieso een infantiel systeem wat er nu opeens op de rapporten staat. Ik kan meer met harde cijfers. Ennee, het aanbod sluit totaal niet aan maar dat willen ze nog niet hard inzien. En dus gedraagt hij zich op school als een clown en stoorzender en haalt hij het leren thuis in.
Door het clowneske gedrag hadden we juist eerder gesprekken met het samenwerkingsverband. Hij liep oo zijn oude school al voor en nu ondanks alle extra werkstukken nog verder. Maar dan zit hij wel op de juiste plek nu. Ik zag het teken let op mij juist als positief vanwege harde groei Ben benieuwd wat nu klopt of dat juist beide kanten op aan het klopt
Komende week mentor gesprek zal het wel eens afwachten. Hij is inmiddels 2x geobserveerd door het samenwerkingsverband maar nog niets van gehoord verder. Was een rare snijboon zei de ib'er dus ik verwacht er weinig van eerlijk gezegd.
Nou ja zeg wat een uitspraak! Misschien is hij/zij wel heel kundig. Vragen wanneer er een gesprek kan komen tussen school, het samenwerkingsverband en jullie. Bij 1 van onze gesprekken is na het gesprek 1 naar ons toe gekomen en vroeg mag ik je zo bellen. Daarna is het balletje gaan rollen.
Het kan inderdaad ook een teken zijn van juist een toegenomen groei, maar ook dan is opletten een goed idee, bv dus kijken of de stof wel op niveau is. Het is puur een signaleren die letterlijk staat voor ‘let hier op’, want er is daar dus iets aan de hand dat even verklaard moet worden of waar meer mee moet. Het is geen waardeoordeel.
Mijn zoon had dit ook, hoge score en een "in de gaten houden" symbool, volgens onze juf was dat omdat het systeem dan aangeeft dat je eigenlijk moet doortoetsen.