Binnenkort start ik een nieuwe baan en daarbij komt een leaseauto. Omdat we een hele goede ruime, redelijk nieuwe familie-auto hebben, zal ik de leaseauto alleen voor werk gebruiken. Ik hoef wat dat betreft dus geen rekening te houden dat de 3 kinderen en hond erin moeten passen. Ik verwacht veel kilometers te gaan maken en wil daarom een stabiele, wat zwaardere auto omdat dat gewoon relaxter rijdt, maar liever ook weer niet te groot omdat ik ook in veel verschillende parkeergarages en dergelijke moet parkeren. In principe zal ik waarschijnlijk beginnen met een auto uit de vloot, maar ik weet dat ze daarin sowieso al verschillende opties hebben. De Nissan Leaf en VW ID3 weet ik zeker dat ze hebben, maar er is meer mogelijk. Ik heb zelf de afgelopen jaren voornamelijk Toyota gereden, heerlijk betrouwbaar en rijdt relaxed, maar ik heb alleen diesel en hybride ervaring. Laatst heb ik gereden in een elektrische Mini, maar daarvoor heb ik te korte benen (klinkt stom, maar de pedalen zaten gewoon verder weg of zo, ik heb er bij geen enkele andere auto ook issues mee gehad dat ik onprettig dicht op het stuur zat), dus die valt af. Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen, welke auto hebben jullie? Wat is er fijn en wat is er niet fijn?
Wij hebben een tesla model 3 voor mijn man, en willen binnenkort de Y erbij aanschaffen. Mijn man vind het fijn dat de auto makkelijk te bedienen is, en er veel luxe opties zijn. Hij stapt elke ochtend in een warme auto omdat dit automatisch is ingesteld. Hij kan op automatische piloot rijden na een lange dag werken en hij rijd gewoon heerlijk. Als ik lange afstanden moet rijden pak ik liever zijn auto omdat ik mij er door alle opties ook veiliger in voel. Ik denk dat je vooral zelf proefritten moet maken en ervaren wat fijn rijdt.
Tesla model 3 (long range) Het was mijn man zijn keuze maar ik wil nu nooit meer anders! De meest comfortabele gebruiksvriendelijke auto ooit wat mij betreft
Dit inderdaad! En dan zou ik zelf in de afweging nog meenemen wat de bijtelling doet. Is bepaalde luxe mij dat extra bedrag aan bijtelling per maand waard zeg maar. Zit verder niet zo in de bijtelling voor electrische auto's, maar dat is vast te achterhalen!
Bijtelling is geen issue omdat ik niet privé ga rijden, dus dat scheelt. Er is wel gewoon een maximum wat ik kan leasen qua maandbedrag, maar die geeft nog redelijk wat opties.
Toevallig zitten we nu in de keuze welke elektrische auto mijn man gaat leasen. We gaan hem ook privé rijden zodat ik er in naar mijn werk kan indien ik naar een ander kantoor ga (normaal gesproken ga ik met het OV). We hebben 3 opties uitgeprobeerd: Tesla Y, Smart & Polestar 2. Smart valt af, ondanks dat het ècht een hele leuke auto is. Hij is wat kleiner, feller en ik vind hem ook het meest aantrekkelijk eruit zien. Is een soort Mini eigenlijk. Ik zou hem je wel aanraden om eens uit te proberen. Hij valt bij ons af omdat we toch net iets groters willen. Tesla, prima. Rijdt lekker, inderdaad stabiel en comfortabel. Wel echt een wat grote, brede auto. Polestar is eigenlijk gewoon een fijne auto waar je zo in wegrijdt. Heeft een aantal opties die wat beter voor elkaar zijn dan Tesla. Zoals een wegklapbare trekhaak: voor ons heel praktisch omdat we wel eens de fietsendrager erop moeten zetten of bv de caravan uit de stalling moeten halen vanuit kantoor (mijn man dan).
Wij hebben een tesla model X en zijn daar echt erg blij mee. De 100d. Range is ongeveer 500 km schat ik? Laden gaat echt super snel bij de Tesla oplaadpunten. Maar eigenlijk gebeurt dat maar 2 keer per maand 10 minuutjes ofzo. Hebben een laadpunt aan huis. Hou van het design, de kwaliteit. De snelheid en ook de veiligheid. Ik heb zelf een mini Countryman waar ik echt gek op ben maar mijn volgende auto wordt een model S denk ik. Nadeel is wel een beetje dat tesla net als Apple is, voor kennis en goede service MOET je naar een tesla service punt.
Ik heb een Skoda Enyaq en wil nooit meer anders. Rij 'm nu 2.5 jaar en ben elke dag nog gelukkig als ik er in stap Super veel ruimte, kleine draaicirkel (mijn man rijdt een Peugeot 208, die moet vaak steken voor dezelfde bocht) en een goed bereik. Ik rij 60.000km op jaarbasis, maar sta echt maar 2x per maand oid bij een snellader. Verder vind ik het heerlijk dat de auto wat hoger is, hoef niet met mijn kont over het asfalt. En alles zit er op en aan, van voorruit verwarming (nooit meer krabben) tot een app waarbij je op afstand de airco of verwarming aan kan zetten (super handig als je in de zomer in de volle zon geparkeerd staat). Allemaal opties waarvan ik dacht dat ik het nooit zou gebruiken, maar waarvan ik ze nu enorm zou missen als ik ze niet meer heb. Mijn man heeft de elektrische Peugeot 208. Daar is hij heel tevreden over. Rijd ook lekker, ligt goed op de weg. Elektrische auto's zijn sowieso zwaar, dus die wegligging komt meestal wel goed. Enige nadeel is dat je de auto alleen kan koelen/verwarmen als 'ie aan de laadpaal staat. Hebben een tijdje Tesla gehad, maar vind dat dus niet fijn rijden. Mijn man en ik zijn vrij lang, bij het stoplicht zit je altijd gebogen in de auto om te zien of het groen wordt (al heb ik dat in die Peugeot ook af en toe). En ik vond de afwerking aan de binnenkant vrij goedkoop voelen. De id3 en id4 vind ik wel heel lekker rijden, maar Skoda en VW werken op het zelfde platform.
Kia e-Niro? Hoor ik hele goede dingen over. Toch wel een ruime wagen, beetje een crossover, en een goede range.
Wij hebben net een Tesla Y besteld, onze eerste elektrische auto. Waren allebei na enkele minuten proefrit al verkocht
Hier rijden nu best veel Jeep Avengers rond, vind ik leuke auto’s. Ook de Cupra Born is veel ingezet net als VW ID.3. Maar dit zijn meer de ‘goedkopere’ elektrische auto’s. Ga je naar een hoger segment, dan zie je idd veel Tesla, Skoda Enyaq, Volvo etc. Ik zou vooral kijken naar actieradius, want met 60.000 per jaar wil je niet om de 200 km aan een laadpaal gebonden zijn. Krijg je thuis ook een laadpaal?
Wij gaan weer van elektrisch naar hybride over een paar maanden, want wij gebruiken hem wel veel privé en als hoofdauto en dat is met die nieuwe bijtelling helemaal niet meer gunstig. Wij hebben veel auto's bekeken en proefritten gemaakt, mijn man is nogal lang en dan valt er al vanalles af. Wij hebben nu een Kia e-Niro, volgens mij kun je op zoveel auto's al die extraatjes krijgen, wat vroeger vooral bij Tesla was. Bij ons zit zo'n beetje alles er op en er aan. Ook nooit gezeur mee en een ruime actieradius. Ik zou ook kijken naar de nieuwe EV's van Hyundai, die zijn flink opgeknapt zagen we onlangs toen we een nieuwe auto zochten.
Ik kan thuis wel een laadpaal krijgen, maar we hebben momenteel nog genoeg plek in de buurt. Dat zal wel aflopen met tijd, maar ik heb wat dat betreft wel wat tijd, dat scheelt.
Ik heb al bijna 4 jaar een Hyundai Kona. Toen ik mijn auto mocht uitzoeken was dit één van de weinige betaalbare met een range van bijna 500 km, waar ook alles in zat. De Tesla model 3 was qua aankoopprijs niet eens veel duurder maar het leasebedrag was wel 350 euro hoger en viel daarmee toen te ver buiten mijn budget. Ik heb geen moment spijt gehad van de Kona! Maar met name omdat de bijtelling enorm laag is. Weet je al wat voor budget je krijgt? Ik had van te voren ook bedacht dat ik een Tesla zou kiezen maar dat viel dus even tegen toen ik uiteindelijk de inloggegevens kreeg . Ik lees verder even mee want mijn contract loopt bijna af en mag ook weer bijna kiezen! Ik 'zit' nu zelf op een BMW i4, qua prijs is die redelijk maar dus weer even afwachten wat het leasebedrag doet!
Kia nero Volkswagen ID 3 ev Jeep Avenger Volvo EX30 MG ZS, 5 of 4 ? BYD dolphin of atto3 Citroën E C4 Peugeot E 2008 Mini countryman (al viel deze dacht ik af).
Wij hadden eerst de Tesla model 3 en nu sinds een paar maanden de Tesla model Y. De model Y is hoger en comfortabeler dan de 3. De 3 is meer een sportmodel omdat je vrij laag zit. Ik kan er weinig over zeggen want ik heb pas een paar weken mijn rijbewijs, maar ik vind de auto wel heel erg fijn rijden en voel me er ook veilig in door alle opties. Het is alleen wel een grote auto, met veel kofferbakruimte etc.. en dat was voor jou niet per se belangrijk zei je. Ook parkeren is natuurlijk lastiger met een grotere auto, ondanks alle camera hulp. Dus wellicht zou ik dan wel gaan voor een kleinere elektrische auto. Wij hebben een laadpaal aan huis.. maar mocht je dit niet willen is het voordeel wel dat er bijna overal wel Tesla fast chargers in de buurt zijn en dan is je auto zo opgeladen, mocht je geen laadpaal aan huis willen.
Wij rijden sinds kort een Kia sorento, dat is een plugin hybride. Maar de volledig elektrische auto's rijden ook erg lekker. Voordeel is dat je 7 jaar garantie hebt en dat werkelijk alle extra technische snufjes die er bestaan, op zitten. Geen idee hoe dat zit met bijtelling en zo, want wij hebben geen leaseauto.
Ik ga ws zelf een Peugeot 208 nemen maar die is denk ik wat aan de kleine kant voor jou, dus wellicht is de Peugeot 2008 iets voor je