HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Lego of modeltreintjes :D
     
    owly vindt dit leuk.
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.554
    113
    Moest even googlen, ben helemaal niet technisch. Watvoor set zou je dan aanraden? Kan ik zoon morgen eens vragen of hij dat wat vind.
    Succes voor jouw zoon met wat leuks uitzoeken!
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    De basis, het is een heel klein plaatje. Zou wel de plastic omhulsel erbij kopen. Dan is het minder kwetsbaar. Het programma is verder gratis en stap voor stap kun je hem programmeren.

    Ik zou een filmpje kijken op YouTube om te zien of het wat voor hem is.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    Ook nog goede ideeën!
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    Gravitrax heeft hij de basis, uitbreiding expension set en bruggen.

    Iemand nog een tip voor een leuke uitbreiding?

    ( bij een grote rommelmarkt hebben we nog heel goedkoop een extra basisset kunnen kopen dus daar hebben we nu 2 van)
     
  6. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Niet bij intertoys maar wel beloofd als hij op school daadwerkelijk laat zien dat hij oren heeft en bereid is om iig de basisstof te maken: een goede microscoop! Liefst een die ook op de computer kan worden aangesloten. Set preparaten er bij en een notitieboekje voor de observaties en hij komt de zomer wel door. O, en hij wil een boek over microben erbij:roflmao: Hij heeft nu een hele simpele kindermicroscoop maar dat wordt hem te kinderachtig.
     
    owly en Archie83 vinden dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.554
    113
    Nou het duurde even, maar hij is enthousiast en het lijkt hem wel wat!
    In eerste instantie werd hij nukkig want hij snapte het niet helemaal en vond het maar onzin dat hij zo'n apparaatje erbij moest hebben terwijl ze het op school gewoon met alleen een digitaal programma doen op de computer. :roflmao:
    Maar na wat verschillende voorbeelden werd hij steeds enthousiaster, vooral over het inbraakalarm op z'n slaapkamerdeur. Maar die lieverd probeert het dan alleen een keer overdag uit als z'n kleine zusje wakker is. Anders vond hij het wel zielig voor dr. ;)
    Dus bedankt, denk dat we alvast 1 cadeautje hebben!
     
    femkes vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    :roflmao: super cool. Als het een succes is kun je ook altijd nog een robot uitbreiding doen. Dan heeft het wielen:D

    Wij zijn net gestart met dit. De hoes is wel een aanrader, zeker voor die paar euro is het gelijk beter beschermd. ( je hebt 2 diktes, hij heeft de dikste)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Het einde van het jaar komt langzaamaan in zicht. Hoe zijn de vooruitzichten bij jullie?

    Halverwege het jaar vertelde de juf van onze 2e zoon (4) dat zoon voorloopt op zijn leerjaar en vroeg hoe wij tegen versnellen aankeken.
    Hier was (en ben ik) geen voorstander van in principe. We hebben toen een hb specialist (psycholoog) bezocht met onze zoon en zij had erg goede tips voor school. Met name hebben ze ingezet op verbreden en complexiteit. Dat is aardig gegaan geloof ik.

    De juf liet vandaag doorschemeren dat we over een paar weken moeten bespreken hoe we dat volgend jaar gaan doen. Zoon gaat dan naar groep 1 maar hij zit nu al op het niveau van groep 2. Verveling ligt constant op de loer. Qua lesstof is hij toe aan groep 2.

    Ik vind het lastig. Versnellen naar groep 2 is op zich het probleem niet voor mij, het probleem is het jaar daarna. Ik zie hem absoluut niet met 5 jaar naar groep 3 gaan.
    Er is hier een groot verschil tussen kleuterschool en basisschool.
    Andere school sowieso, maar ook veel minder flexibiliteit in lesstof en aanpassingen. Er bestaat wel HB onderwijs, maar daar moet hij ook maar net passen qua persoonlijkheid en IQ natuurlijk.

    Het plan was om een breed onderzoek te doen wanneer hij 6 is. Dit als voorbereiding op groep 3, om hem zo correct mogelijk te plaatsen, want iedereen (zelfs de psych na 1 sessie) voorziet eh.. uitdaging :o:
    Maar als hij al met 5 jaar naar groep 3 zou gaan dan valt dat plan ook in duigen. En dat extra jaar heeft hij echt wel nodig denk ik. Gewoon voor algemene ontwikkeling, en ook - misschien wel met name - voor zijn taalontwikkeling. Hij heeft een grote taalachterstand, zowel begrip als gebruik.

    What to do?
     
  10. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Pfoe dat lijkt me heel lastig. Zeker als het verschil zo groot is. Wij zijn uiteindelijk niet blij geweest dat ze versneld heeft, maar toch heeft het ook positieve dingen opgeleverd.

    Hier zal ie gewoon naar groep 6 gaan. Nog 3 jaar aanmodderen en hopen dat ie nog zijn best gaat doen zodat hij wel met een vwo advies van school gaat. Hij heeft het zelf gelukkig prima naar zijn zin hoor.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Dat hoor ik veel ja, dat het zowel positieve als negatieve kanten heeft. Het is alleen zowat onmogelijk om van te voren te weten of positief zwaarder gaat wegen dan negatief.
    Je kan maar 1x kleuteren, en kleuteren is zo belangrijk! ik ben daarom geneigd hem zo lang mogelijk op de kleuterschool te houden. Mja.. hoelang is ‘zo lang mogelijk’ voor hem.

    Ging die ontwikkeling nou maar gelijk weetje, dan kan je gewoon naar ontwikkelingsleeftijd kijken ipv kalenderleeftijd. Maar die hb’ers gaan vaak zo onhandig ongelijk ontwikkelen. Welke ontwikkeling is leidend voor school?
     
  12. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Yep dat weet je gewoon niet. Ze is dus versneld na groep 5, dat was in veel opzichten ook goed. Maar nu heeft ze wel 7 jaar middelbare school gedaan om de havo te halen. Wel via 2 mbo opleidingen tussendoor. Zij is door ervaringen en leeftijd nu rijp voor vervolgstappen, klasgenoten met de normale leeftijd duidelijk niet. Maar dat was ze zelf 2 jaar geleden tien ze voor het eerst in havo 5 zat ook niet... Dus ja, wat is wijsheid? Jongste laat niets zien op school dus hoeven we voor hem die keuze niet te maken, al zou ik hem.het nieuwe tussenjaar juist heel erg gunnen.
     
  13. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.926
    3.494
    113
    Welke maand is hij jarig? Hier gaan heel veel kinderen met 5 naar groep 3. Maar de overgang is inderdaad minder groot, zeker op onze school waar ze een groep 1/2/3 hebben...

    Onze jongste zit in groep 1 maar heeft ook alle leerdoelen van groep 2 al gehaald. Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dat volgend jaar gaan doen. Ze is van februari dus kleutert enorm lang. Ik hoop echt dat ze haar nog een jaar bezig kunnen houden :)
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.590
    8.450
    113
    @KleineLai: Lastig! Ieder kind is anders. Eerder testen in jullie geval niet mogelijk?

    Mijn kinderen waren allebei 5 toen ze naar groep 3 gingen. Op dat moment de beste/minst slechte keuze (want ook nog een jaar kleuteren is op zo’n moment een keuze!). Bij de oudste weet ik achteraf niet of we het hadden moeten doen. Maar daar speelden/spelen zoveel extra dingen. Uiteindelijk heeft ze na een overstap naar een andere school een jaar ‘verlengd’ en is ze alsnog met 12 naar het VO gegaan. Bij de jongste tot nog toe nooit getwijfeld aan de versnelling (die zit nu in de eerste van het VO).
     
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Hij is van begin maart.
    Er zitten kinderen in zijn klas die met 5 naar groep 3 zouden gaan maar zij hebben dan wel 3 jaar gekleuterd. (Groep 0, 1 en 2).

    Kweenie, hij heeft vriendjes uit groep 2, en hoewel hij ergens dus blijkbaar aansluit, een deel sluit ook echt niet aan. De groep 2’ers zijn echt al een stuk rustiger/groter, je ziet ze over een paar maanden prima in groep 3 zitten, zeg maar. Mijn zoon zie ik daar niet zijn over een jaar.

    Hij zou dan dus een jaar minder kleutertijd / speeltijd / vrijetijd hebben als hij groep 1 zou overstaan, maar ik gun hem zo deze periode. Hij heeft het ook echt wel nodig denk ik op de andere vlakken. Het is soms een beetje alsof het cognitieve niet past. Hij verbaasd me dan ook elke keer als hij gaat delen of rekenen, of een woord leest. Het past niet bij de rest, zeg maar.
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Niet echt. Hij loopt met een heel grote taalachterstand en daardoor zal het verbale onderdeel van een IQ test niet goed gaan. Een uitslag is dan niet representatief.
    Daarom is het plan met 6 jaar. Dan is hopelijk zijn taal voldoende bijgetrokken, en vaak zijn kinderen dan stabieler in ontwikkeling. Minder ongelijk en sprongen waardoor je een accuratere uitslag krijgt. (Theoretisch gezien zou moeten krijgen dan.. :p )
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    Wij hebben ook heel veel zitten denken over wel of niet versnellen. Van 1 naar gr 3.

    Niks wees er op dat hij op sociaal gebied er klaar voor zou zijn. Tot hij een kring mee ging draaien en daarna een dagdeel.

    Zodra hij in gr 2 zat ging hij zich gedragen als een groep 2er. Zetten hij zijn voet over de drempel van gr 1 gedroeg hij zich als een peuter die net in gr 1 zat.

    Hij was klaar met gr 1 toen hij op school kwam en heeft zich zelf alles eigen gemaakt van gr 2.

    In gr 3 ging hij ook als een speer. Op geen enkele manier hadden ze hem bij de kleuters kunnen vermaken. Gr 3 ging al te traag.:rolleyes:

    Maar helaas weet je het pas zeker als de beslissing is gemaakt.

    Onderzoek hebben we ook laten doen toen hij 6 was. Dat was in gr 4.

    Ook bedacht dat het in gr 3 was. Net als later starten met zwemmen want dan had hij halverwege gr 2 zijn a diploma, de andere helft van gr 2 b en dan in groep onderhoudend zwemmen bij schoolzwemmen.

    Heel het plan ging niet door. Toen had het arme schaap schoolzwemmen en kon achterop om zijn zwemspullen te pakken voor het gewone zwemmen.

    Gelukkig veel energie.

    Wat denken ze aan te kunnen bieden in gr 2?
    Als ze de gewone lessen doen en wat smart games laten doen is het niet voldoende.

    Krijgt hij hulp voor zijn taalachterstand? Komt er iemand extra in school of is dat buiten school?

    Verwachten ze dat gr 3 dan lastiger is of kan dat gecombineerd worden?
     
  18. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.323
    26.029
    113
    Wat je zegt over dat gedragen naar leeftijd, dat doet hij ook wel ja. Hij is sociaal snel 'onzeker'. In de zin van dat hij snel de clown gaat uithangen als hij verkeerde feedback krijgt. Dit is met name met leeftijdsgenootjes zo. Hij is niet onzeker over zijn eigen positie in de zin van wie hij is. Hij is niet gevoelig voor leeftijd, of voor 'dat hoort zo' qua leeftijd. Hij is 4, vindt zich ook 4 maar vindt niet dat hij daarom met 4 jarigen moet spelen. Dat vind ik zelf heel erg fijn. Mocht hij groep 1 overslaan dan zit hij niet met die onzekerheid van leeftijd denk ik. Hij is erg autonoom, voelt weinig (bijna geen) groepsdruk, doet wat hij wil. Ik hoop dat dat een karaktertrek is die blijft want het zal hem heel erg helpen mocht hij hoogbegaafd zijn. Voor school is het minder handig, mja :D

    Hij maakt dingen snel eigen zoals jij ook zegt. en krijgt hij iets van ondersteuning dan gaat hij als een speer. Hij heeft zichzelf een beetje leren rekenen, maar sinds ze op school aan de slag zijn gegaan zie je dat hij al die technieken toepast. Hij vindt het ook oprecht heel leuk om alles te delen, op te tellen, af te trekken, enz.
    Ook met taal. Hij heeft zichzelf de letters aangeleerd en een beetje plakken, zijn eigen naam schrijven natuurlijk. Maar sinds ze op school zijn gaan lezen zie je ook daar de technieken van hakken en plakken. Dan vraag ik hem welke knijpfruit hij wil en dan pakt hij de 2 pakjes: 'pom-me, fra.. fraise. Pomme fraise!' en 'Pom-me, pes..push (pêche) Pomme-peche!'
    Dat vindt hij ook echt heel leuk! :D


    Geen flauw idee. Ik denk dat we dat zullen gaan bepreken.
    Nu volgt hij de gewone lessen (thema lessen vindt hij super leuk, net als gym) , voor rekenen en taal krijgt hij ander werk (verbreding en/of ander niveau), voor knutselen (verven, patronen, knippen, bouwen) krijgt hij ook aanpassingen. Daar wordt met name compacten en meer complexiteit ingezet geloof ik.

    De juf vertelde ons een paar maanden geleden dat ze hem op de kleuterschool heel veel kunnen bieden omdat de kleuterjaren erg flexibel zijn. Hij kan gemakkelijk met groep 2 meedoen en bij een ander vak met groep 0, bijv. Maar op een gegeven moment houdt het aanbod wel op natuurlijk. Ik krijg het idee dat ze de limieten beginnen te zien.

    Hij staat al een half jaar op de wachtlijst voor logopedie. En daarvoor al een jaar op de wachtlijst voor de wachtlijst.... Het tekort is afschuwelijk hier. Ik denk dat hij over een paar maanden aan de beurt is :(
     
  19. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.926
    3.494
    113
    Blugh dat is een lastige. Mijn oudste is van november, die heeft dus juist maar kort gekleuterd maar dat is toch uiteindelijk wel handiger... Maar ja, vanaf maart zou maar héél kort zijn.

    Wat rot dat hij nog steeds op de wachtlijst voor logopedie staat joh. Oudste inmiddels hier ook alweer een paar maanden dus dat speelt hier ook.
    Straks kan hij eerder lezen dan praten ;)
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.221
    8.942
    113
    Jemig wat een wachtlijst!

    Ik hoor bekende dingen. Zoon is ook erg autonoom. Heeft (nog) geen last van groepsdruk (zit inmiddels jn gr 7) . Clownesk gedrag herken ik wel. Overigens was dat zijn manier om zich te uiten dat het niet ging op school. Dus daar hadden ze last van. Voordeel dat als ze last hebben op school ze er eerder wat aan doen. :D

    Het klinkt wel of de school er vol voor wil gaan. Ze zouden naast de cito voor gr 1 de cito van 2 kunnen doen. Zo kunnen ze zien waar hij staat.

    Als hij dan een hogere score heeft voor 2 dan moet je van goede huize komen om hem dan nog een jaar te vermaken.
     

Deel Deze Pagina