Afgelopen week heb ik een verzuimgesprek gehad op mijn werk. In 7 jaar ben ik 14 keer ziek geweest. Gemiddeld 2x per jaar dus. Volgens mijn werkgever veel te vaak. Kreeg zo'n beetje een kruisverhoor over hoe dat dan kon komen. (Tja, migraine, buikgriep etc, wat doe je daar aan?) Nu ben ik sinds eergisteren ziek. Ben maandag eerder naar huis gegaan (tijd voor tijd opgenomen) omdat het echt niet ging. Hoest mn longeren uit m'n lijf, koorts, benauwd en flink hoofdpijn. Kan vandaag dus niet aan het werk. Moet zo dus mn werkgever weer bellen.. En ga later op de ochtend naar de huisarts. Zie erg tegen het ziekmelden op.. Maar kan echt niet werken zo.
Bij ons krijg je een verzuimgesprek als je 3x in jaar tijd ziek bent geweest. Gewoon een kwestie of er wellicht iets speelt waar we als werkgever iets mee moeten. Maar het kan ook gewoon pech zijn dat je 3x ziek bent geweest. Verder niks spannends. Beterschap!
Ik vind dat voor 2x per jaar wel heel snel en bizar dat ze er 7 jaar bij pakken. Ik ken de regel ook vanaf 3x per jaar maar ik kreeg er ook altijd naar gevoel van. Ik ben helaas ook sneller ziek dan een ander. Bij deze baan heb ik het gelijk op tafel gegooid en dit uitgelegd omdat ik chronische klachten heb. Beterschap! Mocht je het durven zou ik aangeven bij je werkgever dat je hier nu dus een naar gevoel aan over gehouden hebt en opzag tegen ziekmelden terwijl het niet meer dan logisch is dat je niet werkt met koorts.
Ben je het afgelopen jaar toevallig 3x ziek geweest? En keken zij zelf 7 jaar terug of heb je dat zelf gedaan? Ik snap dat je het lastig vind om je nu ziek te melden maar daar is nu eenmaal niks aan te doen. Ziek is ziek.
Op mijn werk worden verzuimgesprekken aangegaan bij 2x ziekte in een half jaar en/of bij 3x in een jaar. Ik merk dat er, vanuit de medewerker, vaak een nare vibe aan het gesprek wordt gehangen (op voorhand, doorgaans) maar dat is niet nodig. De bedoeling van zo’n gesprek is achterhalen of er iets diepers speelt waar de werkgever bij kan helpen, om verdere ziekmeldingen te voorkomen of het aantal te verminderen. Verzuim is heel prijzig voor de werkgever en die wil het dan ook tot het minimale beperken. Als ik het mij mijzelf en mijn team vergelijk is 14 keer in 7 jaar afwezig zijn ivm ziekte overigens bovengemiddeld veel, in die zin snap ik dat er mogelijk oudere cijfers bij gehaald zijn. Maar niet iedereen is hetzelfde en ziek = ziek. Beterschap!
Oh dat is balen, zul je altijd zien. Ik vind twee keer per jaar niet veel, ligt ook een beetje aan de duur. Ik ben ook wel 2x per jaar een paar dagen ziek. Ik neem aan dat je het niet over een duur van 1,5 week hebt. Ga je nu gelijk naar de huisarts omdat je je daar een beetje verplicht toe voelt naar jouw werkgever toe? Beterschap
Mijn man was vorig jaar meer ziek dan gemiddeld. Hij “moest” toen ook op gesprek komen. Maar dat was een netter gesprek denk ik zoals ik bij jou lees. Ze hebben toen aan hem gevraagd of alles wel goed ging en hem hulp aangeboden als hij dat wilde. Vervelend dat je nu weer ziek ben. Ik zou als je weer beter ben het aangeven hoe je je voelt over het gesprek. Beterschap!
Wij moeten ons online ziek melden en krijgen dan een nare vragenlijst waarin eigenlijk gezegd wordt: weet je wel met hoeveel werk je je collega’s opzadelt als je je nu ziek meldt Maar op het werk zelf doen ze helemaal niet moeilijk. Ze sturen zelfs mensen naar huis als het eigenlijk niet gaat maar ze komen toch werken. Ook de managers zijn wel eens vaker dan 2x per jaar ziek. Of zijn er grotere problemen met een ziek familielid oid. Wordt niet heel moeilijk over gedaan. Wel ooit een collega gehad en die was echt elke 1,5 maand wel een keer ziek. Dat werd wel meegenomen in gesprekken maar was absoluut niet de reden dat haar contract niet verlengd werd. We betalen ook zelf een wachtdag bij ziekte, hoewel dat volgens mij niemand tegen houdt.
Ik snap wel dat je er tegenopziet om je ziek te melden vlak na het gesprek. Maar ziek is ziek. Ik heb hier ook weleens zo’n gesprek gehad, maar toen ging het ook echt niet lekker met mij, had een burn-out. Dus n.a.v. dat gesprek langdurig ziekgemeld en na een aantal weken naar de bedrijfsarts/psycholoog etc. Ik heb dus alleen maar een positieve ervaring met zo’n gesprek, voor mij was het heel fijn dat mijn werkgever met mij meedacht. Natuurlijk om mij weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen, maar dan wel gezond. Ik weet niet of je kleine kinderen hebt, maar in die periode was ik ook vaker ziek (ook wel 2 keer per jaar denk ik). Je pakt dan toch veel mee. Nu is de laatste keer dat ik ziek was 2 jaar geleden. Ja en sommigen hebben gewoon een minder goede weerstand. Jij bent 2 keer per jaar ziek, maar er zullen ook collega’s zijn die nooit ziek zijn. Dus dat middelt het ziektecijfer weer uit denk ik dan toch? En persoonlijk heb ik liever een collega die zich ziekmeld dan iemand die komt werken met koorts of een buikgriep. Heel veel beterschap gewenst!
Het is heel normaal om een gesprek te voeren met je medewerker als die zich vaker dan gemiddeld ziek meld. En veel werkgevers zetten die grens op 3x in 12 maanden. Je geeft aan dat het gemiddeld 2x per jaar is, maar ik gok dat je in de laatste 12 maanden dus 3x ziek geweest bent. Zo’n gesprek wordt gevoerd vanuit zorg, niet om je op je flikker te geven. Hoe gaat het met je, zit je ergens mee, kunnen we je ergens bij ondersteunen? Natuurlijk kun je een keer pech hebben en wat vaker ziek zijn, extra virusje opgepikt, been gebroken etc. Dan is zo’n gesprek vrij kort en wordt genoteerd dat er geen ondersteuning nodig is. Maar het kan ook zijn dat het wel degelijk een indicatie is dat er iets aan de hand is. Werk/privé balans niet op orde, overbelasting, niet meer op de juiste plek zitten, mantelzorg etc. En daar zou je werkgever dus goed bij kunnen helpen. Je leidinggevende voert dit gesprek ook niet op eigen houtje, maar omdat het beleid is. Ga er dus open in, en denk na of ze inderdaad wat voor je kunnen betekenen. Maar benoem ook zeker dat jij je nu bezwaard voelt om je ziek te melden. Dat is namelijk ook een signaal waar je leidinggevende wat mee moet.
2 of 3 keer per jaar ziek, zou voor mij bijzonder weinig zijn. Zo een gesprek vind ik wel heel waardevol. Als er dan iets speelt waar ze iets kunnen aan doen, kunnen ze meedenken. Ik hoorde niets van mijn werk en plots werd ik opgeroepen ivm medisch ontslag.
Wij voeren ook een gesprek met medewerkers die zich 3 keer in een jaar ziek melden of voor de 2e keer in een halfjaar. Om na te gaan of er wellicht in de werksfeer iets speelt wat het verzuim (mede)veroorzaakt zoals een te hoge werkdruk of arbeidsconflict. En om samen te kijken of we kunnen ondersteunen om verzuim in de toekomst te voorkomen/verminderen. Het is voor jou natuurlijk heel vervelend dat je vaker dan gemiddeld ziek bent. Voor een werkgever en de rest van het team is het ook niet fijn. Het kost veel geld en het zorgt voor een hogere werkdruk bij de andere collega's. Dus in mijn ogen niet meer dan logisch dat er een gesprek gevoerd wordt, zowel vanuit zorg voor de medewerkers als vanuit zakelijk oogpunt.
Ik sluit me aan bij bovengenoemde reacties. Daarnaast is gebleken dat frequent verzuim een voorbode kan zijn van langdurige uitval dus is het beleid idd vaak 3x in ene jaar een frequent verzuim gesprek. Overigens kan bij ons ook de geschiedenis erbij worden gepakt en indien dat opvallend hoger is dan de gemiddelden wordt dit ook gedaan
Nee, ik ga naar de huisarts omdat ik echt goed ziek ben en wil weten of ik niet een longontsteking oid heb. Zo voelt het namelijk wel.
Super vervelend en begrijpelijk dat je je nu bezwaard voelt om je ziek te melden. Dat mag je ook best benoemen naar je werkgever vind ik. Maar uiteindelijk.. ziek is ziek en je weet zelf ook dat je je niet zomaar ziekmeldt.
Ik ben gelukkig zelden zo ziek dat ik niet kan werken. Afgelopen twee jaar iig niet. En heel eerlijk ik pak ook gauw door met paracetamol erin en evt wat schuiven of uurtje eerder weg. Persoonlijk vind ik bij ons dat men zich al snel om een dwarse scheet ziek meld. Zeg niet dat dit bij ts het geval is maar snap wel waarom je op gesprek moet zoals mensen eerder benoemen. Een gebroken been, longontsteking, etc enz allemaal logisch maar bij ons blijven ze al thuis met een oorontsteking oid. Ik heb chronisch oorontsteking als ik daar mezelf iedere keer voor moet ziek melden ben ik ook wel vier keer per jaar ziek
Ter aanvulling degene die vaak ziek zijn zijn bij ons ook allemaal met problemen ja. Heel vervelend uiteraard maar snap ook dat een werkgever daar niet altijd alles mee kan.