Dat klinkt mij echt als een "mijn opa was kettingroker en ook 90 geworden...". Ik ben blij dat ik mijn kinderen een andere keuze kan geven, zeker op zo'n winderige dag als vrijdag waarin ze alsnog moeten fietsen maar het gewoon iets makkelijker kan
Heel vervelend voor de vele scholieren die nu gewend zijn aan het makkelijke fietsen, maar met een goede fiets (dus niet een stadfiets zonder versnellingen) en met een beetje conditie ga je bijna net zo hard als een ebike. die dingen gaan 25 km/h. als ik op mijn fiets rij, ga ik rond de 22 km/h. wind tegen is altijd even balen. maar daar krijg je niets van. Verder vind ik ook dat het jammer is dat 1 groep het verpest voor de rest. De hele fatbike discussie is voor mijn gevoel ook vooral van in de stad. Ik denk dat op het platteland veel toch een "normale" ebike hebben (is een aanname, dus als dit onjuist is hoor ik het graag). jammer dat een groep het verpest voor de rest, en al helemaal voor kinderen die dus echt een takke eind moeten fietsen naar school. Al vind ik het wel terecht dat ebikes een helm zouden moeten dragen. Die versnelling op zo'n ebike en de zwaarte van de fiets is gewoon wel gevaarlijker dan een normale fiets. je gaat ook zonder inspanning veel harder dat je denkt.
Wat ik van de oudste 2 hoor ligt het ook aan de school. Nr2 zegt dat er geen 1 fatbike is op school, wel veel elektrische fietsen maar op de school naast hun juist erg veel fatbikes tov elektrische. Nr1 beaamt het dat het per school verschilt (hij zit op een andere school en andere stad)
Dat van geen auto hebben kan nog steeds. Mits je faciliteiten (trein/bus) in de buurt hebt, of redelijk dichtbij je werk woont. Ik ken bij ons 3 gezinnen in de wijk, die ook allemaal geen auto hebben, en waarbij ze alles per fiets doen. Die gezinnen kiezen bewust om autoloos te leven. En weet je wat, dat gaat gewoon goed, die hebben ook allemaal geen E-bikes, maar gewone fietsen. Die mensen fietsen naar hun werk, of fietsen naar het station en pakken de trein naar het werk. doen wandelend hun boodschapjes. En de kinderen fietsen lekker mee.
Verbaas mij hoeveel mensen nu roepen dat een ebike niet nodig is. Terwijl toch 99% van de leerlingen die niet in het dorp wonen waar de school is er een heeft
Ook in mijn jeugd waren het er veel. Zeker 2/3 van de school moest een flink stuk fietsen. Gewoon een paar dorpen midden in de randstad. En dat is hier nu ook nog. In ons dorp heb je alleen mavo en dan de havo enkel de eerste drie jaar. Andere niveau's of na het derde jaar is dus fietsen. En dat ze een ebike willen snap ik wel. Ik had er vroeger ook een verschrikkelijke hekel aan. Als alternatief ging je dan maar "aanhangen" bij schoolgenoten die een brommer hadden. Dan heb ik nu toch liever dat ze op een ebike stappen.
Er zit wel verschil in noodzaak of "het maakt het wat makkelijker". In de meeste gevallen maakt een ebike het gewoon makkelijker maar dat maakt niet dat het op een gewone fiets niet kán. En wat ik op de school van de oudste zie/hoor is dat er nu minder leerlingen met ov komen maar dat uur+ fietsen omdat dat met een ebike gewoon makkelijker gaat. (Specifieke school)
Nou precies dit dus! Ik moest vroeger 15 km enkele reis maar wat had ik een conditie en wat heb ik daar eigenlijk m'n hele leven nog profijt van gehad! En wat hebben we een avonturen beleefd onderweg Ik zie ook alleen maar voordelen aan het fietsen, ze zijn ook nog eens gegarandeerd 2x een half uur tot uur buiten en in beweging. Mijn dochter moet nu 11 km enkele reis en ze sport al 5x per week, maar alsnog, dit is zoo goed voor ze...
Vroeger fietste ik 15km naar school. Wat was dat een geweldige tijd we hebben zoveel meegemaakt. Ik snap overigens niet waarom jongeren niet 15km zouden kunnen fietsen, mijn zoon van 6 fietst met gemak mountainbike routes van 30 km, dat is een stuk zwaarder dan een fietspad…
Moet zeggen dat we gekeken hebben waar we gingen wonen toen we een huis zochten. Keuze is nu 1km fietsen of 18 km. Dan moet school 2 een heel stuk beter zijn dan nummer 1 om die tijd te verantwoorden. Ruim 2 uur per dag kun je heel veel andere dingen naast school doen. Als ik nu kinderen zie fietsen dan hou ik mijn hart vast. De rotonde op vliegen en dan mag je voorrang hebben maar zou ook oogcontact blijven maken. Dan zie je dat automobilisten nog niet allemaal bedacht zijn op de snelheid van de elektrische fietsen.
Idd, hier op het dorp zal erg ook veel protest zijn. Onze jongens (12 en 16) waren in groep 8 de enige die een gewone fiets kregen. De rest kreeg allemaal een ebike.
Onze jongens fietsen idd ook meerdere scholen voorbij, zij zitten idd op een reformatorische school. Dat is onze keus, maar de kinderen zelf zijn er ook positief over. Het meerendeel van hun groep 8 gaat naar dezelfde school, dus het voelt voor hen als heel normaal. Alleen krijgen tegenwoordig alle groep8ers een ebike en onze jongens niet...
Mijn zoon zal wel een rare zijn, maar die wil er echt niet op gezien worden. Vind het wat voor ouderen. Heb ‘m maar even uitgelegd dat sommigen er uit noodzaak op fietsen, maar verder snap ik ‘m wel.
Maar het is toch gewoon een luxe en geen onoverkomelijke probleem als het niet kan? In je openings post beschrijf je het alsof er niks meer mogelijk is voor je kind. Je komt zelf niet eens op het idee dat een kind ook gewoon zonder e bike kan fietsen. Als de luxe beschikbaar is prima. Is deze niet beschikbaar, ook prima. Ik snap heus dat het relaxter fietsen is met e bike. Maar als er regels komen en het mag niet meer, is er gewoon geen probleem. Dan fiets je met een gewone fiets en klaar. Daar is toch geen ingewikkeld denken of wat dan ook voor nodig? Hooguit wat conditie opbouw maar dat zal met gewoon fietsen vrij rap vanzelf gaan.
Tja wij hebben het geld niet eens dus. Als ik hier in de stad zie hoe er op gefietst word ben ik wel voor een verplichte cursus ook. Jongeren met een mobiel vast en gewoon gaan. (Wat is kijken) En de ouderen hebben schijt omdat ze oud zijn en respect verdienen. En dus hebben hun gewoon voorrang. Dus helm plicht ik ben voor. En een grens leeftijd prima.
Hier hebben de oudste 2 een gewone fiets. Al hun vrienden en vriendinnen uit het dorp hier ook. Afhankelijk naar welke locatie ze moeten fietsen ze 11 of 13km. Ze worden er echt niet minder van hoor.
Dit vind ik wel een goede actie: Ze registreren niet alleen de fatbike ongelukken, maar alle fiets ongelukken worden deze week geregistreerd. Ik ben wel benieuwd naar de cijfers... Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken - https://nos.nl/l/2539012
ja ik hoorde dit vanochtend ook op de radio, ben blij dat ze dit eens goed in kaart brengen. Zo kunnen ze in iedergeval cijfers bij “een gevoel dat er…” of “we zien er meer ongelukken mee…” maar zonder getallen ben je nergens. Ook dat ze alle type fiets ongelukken mee pakken. Niet alleen fatbikes, ook normale fiets en electrische fiets ongelukken. En het type verwonding. Vind 1 week overigens wel veel te kort! Zouden ze over een langere periode moeten doen. Met nat weer, droog weer etc. Ben heel benieuwd wat er uit komt!