Ik hoorde gister dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen fatbikes en een reguliere elektrische fiets. Dus dan zullen de maatregelen voor alle elektrische fietsen moeten gaan gelden. Maar het zijn volgens mij alleen nog maar voorstellen, er is nog niks besloten.
Twee jaar geleden was er ook in het nieuws dat er meer ongelukken gebeurde met ebikes, maar dat bleken toen vooral de ouderen te zijn. Ik ben dus ook heel benieuwd wat daar uitkomt
Dat is toch geen vergelijking. Kettingroken is bewezen mega ongezond, fietsen super gezond. En op een "winderige dag" alsnog moeten fietsen? Echt serieus?
Was laatst op het nieuws dat de ongelukken die met fatbikes gebeuren qua verwondingen meer lijken op motor ongelukken dan met gewone fiets ongelukken. Als dat zo is dan lijkt me regelgeving echt op z’n plaats
Tja ze zal op een normale fiets moeten Sorry maar 15 km is echt niet zoveel hoor Ik woon in de stad maar er waren genoeg kinderen uit mijn klas die echt hele afstanden moesten fietsen Ik vind het ook te verwend
Hier fietsen meerdere klasgenoten van dochter 15+ km naar school, de meesten op een gewone fiets (geen elektrische, sommigen bv wel een mountainbike). Dus dat zou ik doen. Maar eerst nog maar afwachten hoe de wet gevormd zal worden, daar gaat best wat tijd overheen en sommige dingen zijn lastig de definiëren, dus nog afwachten wat de regels exact gaan worden…
Ik werk op de ic en heb al een aantal ernstige verwondingen meegemaakt die veroorzaakt zijn hierdoor En ben echt heel erg voor een verbod en jongeren zien gewoon geen gevaar Oortjes in, geen contact maken met verkeer, inhalen en lekker kletsen en vooral niet opletten en dat met een lekkere snelheid is gewoon vragen om problemen
Een week is idd veel te kort, maar het is een begin. Hopelijk gaan ze het ook nog over een langere periode doen.
ja dat is geloof ik ook de hoofdreden waarom we pas autorijden met 18 jaar. Tieners schatten gevaar heel anders in, en vormen daarmee een gevaar voor zichzelf en anderen. Op een gewone fiets is het gevolg van een ongeluk vaak te overzien. Maar ga je met motoren aan de gang (hogere snelheden) dan worden de ongelukken daarmee ook een stuk zwaarder. Daar moet je mensen tegen beschermen, en ook tieners dus tegen zichzelf. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar deze is groter dan dat men denkt. Het zijn niet persé de opgevoerde fietsen die ongelukken maken en het verpesten voor anderen. Het tienerbrein zelf is gewoon een verhoogd risico. Sowieso ben ik voor een helmverplichting, maar beter is misschien nog om het gewoon helemaal te verbieden onder 16 of 18 ja.
Wat mijn klasgenoten deden die echt te ver woonden (>20km) en in de middle of nowhere: fietsen naar een bushalte en daar t ov pakken. De bushalte was op 1,5 km van onze school dus ze moesten ook nog ff lopen. Vouwfiets was handiger geweest maar dat hadden ze niet. Enige nadeel....buiten gym. Dan moesten wij fietsers ze achterop meenemen. Maar goed, 15 km is te doen.
Mijn 12-jarige prinsesje heeft ook een E-bike en dat vind ik erg fijn. Naast 5x per week naar school fietsen, fietst ze ook nog een 3x naar haar 1,5 uur durende hockeytraining. Niets hiervan in ons eigen dorp. Ik had vroeger ook een gewone fiets, nu ook al jaren niet meer en ik vind het heerlijk die e-bike! Fijn ook dat we als gezin E-bikers, heerlijk stukken kunnen gaan fietsen. Ik vind een fat-bike ook een ander kaliber, daar zit (hier in de omgeving) dan ook een heel ‘ander soort’ kind op. Bij de hockey zie je bijvoorbeeld geen enkele fatbike staan, maar heel erg veel e-bikes. Een helmplicht voor zowel een fatbike, als een ebike zou ik ook helemaal niet raar vinden hoor. Vroeger stond ik ook zonder helm op mijn skies, dat zie je nu ook (bijna) niet meer, terwijl dat niet eens verplicht is.
Ik vind het raar dat ze ebikes en fatbikes zogenaamd niet uitelkaar kunnen houden. Een fatbike heeft blijkbaar eigenschappen die hem gevaarlijker maakt dan een ebike. En dat kunnen we toch gewoon onderzoeken? In een lab met crash tests ofzo? En dan kunnen we naar aanleiding daarvan wetgeving maken…bijvoorbeeld hij mag niet meer dan zoveel kg wegen en de motor mag maar zoveel vermogen hebben en je moet altijd zelf erbij trappen… Ik snap niet wat er zo ingewikkeld aan is. Ik snap best dat er nu kinderen zijn die hun schoolkeuze gebaseerd hebben op het feit dat ze met de ebike kunnen . Vroeger zou ik echt geen school hebben gekozen die 20 km ver lag als er op 5 km ook een school was. Maar nu neem je die beslissing misschien anders. En dan is het toch zuur als je die beslissing genomen hebt en je kan ineens niet meer met de ebike.
Daarom zeg ik t ook. Mijn vriendin moest zeker 3km fietsen om bij de bushalte te komen. Dat er geen busverbinding in de buurt was maakte haar wel creatief zeg maar. Denken in oplossingen. Was ook geen bushalte bij school. Ik had ze zelfs die naar de trein moesten fietsen, vanuit de trein moesten overstappen op de bus en dan nog naar school lopen #platteland haha
Maar de vroeger van voordat zoveel kinderen e-bikes hadden, is nog geen 10 jaar geleden he. Dus t is echt niet dat alleen de fossielen onder ons ooit nog geen ebike hadden.
Precies dit! Toen onze oudste 12 jaar geleden naar het vo ging had iedereen een gewone fiets. Dat was bij andere dochter en 2 zoons net zo. Dat is 11, 9 en 7 jaar geleden. Pas bij zoon (16) was hij de enige met een gewone fiets. Dat is nu dus 5 jaar geleden.
Inderdaad, opgevoerde fatbikes mogen nu ook al niet, net zoals fatbikes die rijden zonder trapondersteuning (maar dus met gashendeltje), en dat zijn dus de fatbikes die overlast geven en onveilig zijn. Maar hoe kunnen ze het straks ineens wél handhaven, en nu niet? Ik zou eerst eens veeeel strenger gaan handhaven; opgevoerd? gashendeltje? Hop, boete en inname. Bedrijven die fatbikes opgevoerd leveren? Beboeten.
Ik vind het ook een bijzondere opmerking. Iets gezonds met iets heel ongezonds vergelijken. Bijzonder. Fietsen door de wind, beetje doortrappen en met een beetje geluk heb je op de terugweg de wind in je rug en anders heb je pech.