Ik denk wel dat het er gaat komen met helmplicht onder andere. Zo ging het ook met helmplicht voor snorfiets ( blauw kenteken) Werd steeds uitgesteld maar ineens was het er definitief. Ik vermoed dat het er over een jaar doorheen is.
Ik neig toch ook echt naar: "zoals we het vroeger ook deden" hoor. Ik fietste een uur naar school, super gezellig samen met nog wat klasgenootjes. En dat was ook gewoon door een stuk buitengebied. Je conditie groeit als een trein en je leerde er gelijk een hoop van mbt verkeersveiligheid (blijkt nml dat het verkeer mede zo gevaarlijk is geworden omdat kinderen veel minder fietsen). En daarbij kan ik zo'n ding gewoon niet betalen dus zoon zal ik een ouderwetse fiets naar school moeten. Overleeft ie vast
Hoorde laatst een arts op de radio over fatbikes. Zijn collega kaakchirurg had 6 patiënten met ernstig letsel in 1 week vanwege ongelukken met een fatbike. En dat was dus nog maar 1 arts in 1 week Overigens zei die arts dat ze gewoon de fatbike als brommer moesten gaan benaderen. Zelfde wet en regelgeving omdat er een gashendel op zit. Je hoeft niet te trappen. Het is geen ebike zei hij. Daar had hij wel een punt. Dat zou heel de discussie ineens oplossen denk ik.
Ja gewoon met de fiets dan, ik fietste ook altijd 15km heen en terug naar de middelbare school op een simpele stadsfiets met 3 versnellingen. En we hadden zo’n goede conditie dat we er gemiddeld 45min over deden. maar ik gok dat het nog heel lang duurt voordat deze wet er überhaupt doorheen is.
Qua uiterlijk wel, maar het gaat niet om het uiterlijk, maar om de mogelijkheden. Nu zijn het vooral de fatbikes die opgevoerd kunnen worden, maar e-bikes kun je ook opvoeren. Dus als fatbikes verboden worden, dan verleg je alleen het probleem. Want er zijn nu al fabrikanten die aangeven de mazen in de wet op te gaan zoeken (echt, dat is toch ook niet je verantwoordelijkheid willen nemen). Zoals dunnere banden, in hoogte verstelbaar zadel. Moe je die dan ook verbieden? En wanneer is het dan een doorontwikkelde fatbike en wanneer een gewone e-bike? Het zijn nog eens niet de fatbikes zelf die gevaarlijk zijn, het zijn de veel te jonge, roekeloze gebruikers. Dus ik snap een leeftijdsgrens wel, maar een e-bike geeft jongeren ook meer vrijheid.
Wij vinden het verbieden van e-bikes voor jonge kinderen geen goed plan. Wij hebben weloverwogen onze zoon dit jaar naar een middelbare school laten gaan 23 kilometer verderop. Het betreft de enige volledige techniek vmbo school in de randstad, vergelijkbaar met de vroegere LTS (ik vermoed zelfs de enige in NL). Zonder de mogelijkheid van een e-bike hadden wij nooit voor deze school gekozen! Mijn zoon heeft moeite met leren, het is een kind wat graag bezig is met zijn handen. Op de middelbare scholen dichterbij huis zou hij ongetwijfeld vast lopen. De technieklessen die ze op scholen hier in de buurt krijgen stellen niks voor. Op de school van mijn zoon krijgen ze vanaf de brugklas 6-10 uur technieklessen in de week, vanaf de derde klas zelfs 14 uur per week. De kinderen die op deze school zitten zijn de timmermannen en instalateurs van de toekomst. 80% van de kinderen uit mijn zoontjes klas fietst meer dan 15 kilometer naar school. Het fietsenhok staat vol met e-bikes. En deze kinderen zijn dus de dupe van een verbod op e-bikes door het type volk wat op een fatbike rond sjeesd. En de ouderen op de e-bike? Hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks wel niet met ouderen op een e-bike? Versnelling hoogste stand, opstappen bij het stoplicht en fiets niet meer onder controle. Of stoïcijns oversteken met een vaart zonder om te kijken want anders raken ze uit balans. Door de komst van de e-bike is er een oudere doelgroep blijven fietsen die voorheen nooit meer op een normale fiets gestapt zouden zijn. Kortom, hier een moeder die er echt van zou balen als er een verbod op e-bikes komt voor tieners. Mijn zoontje maakt hele lange dagen (7 uur de deur uit en tussen 16.30 en 17.30 pas thuis), met een gewone fiets is dit echt niet te doen. Wij zijn overigens wel voor een helmplicht en fiets opvoeren is uit den boze.
Nadeel van helmplicht is dat er weer meer scooters komen. Die maken het verkeer er ook niet veiliger op.
Ja maar stel nou dat blijkt dat een fatbike gevaarlijker is dan een ebike vanwege het gewicht… en de fabrikant maakt ze lichter… dan is het probleem toch opgelost? Eerst onderzoeken wat een fatbike dan precies gevaarlijker maakt en daar wetgeving op maken, dan is het prima als fabrikanten zich daar aan aanpassen.
Ik zie de mensen op een fatbike hier niet eens trappen. Die zetten hun voeten op de stang zoals bij een brommer. Mensen op een E bike zie ik wel trappen. Daar zit dus al een verschil in, dat van afstand door een agent ook te zien is. Die fatbikes gaan dan ook nog harder dan de e bikes
Niet alles gelezen. Ik ben ook niet voor een ebike als je tot 15 km ofzo moet. Ik deed eerder 13/14 km ook op een gewone fiets. Mijn dochter moet er nu 20. Zij rijdt wel electrisch. Ik vind het nogal een verschil, 14 km wat ik deed, altijd samen met vriendinnen. Of zij nu alleen 20 km. En die afstand komt omdat ze naar praktijkonderwijs moest. Bij echt slecht weer fietst ze 7 km op normale fiets en dan met de bus naar school. Maar nu al een uur op de electrische, hoe lang zal dat wel niet zijn op de normale fiets... Ik hoop niet dat de goede gestraft worden door het gedrag vd slechten..
Nee hoor, er zitten gewoon alleen maar jongeren op fatbikes. Dat is het enige verschil met een normale ebike. En jongeren schatten gevaar anders in en hebben geen verkeersinzicht.
Ja en dan zijn het dus eigenlijk gewoon brommertjes. Maar ik dacht dat je bij een originele (dus niet opgevoerd oid) wel moet trappen en dat het dan dus eigenlijk net als een gewone e-bike is, alleen een ander uiterlijk. Volgens mij is het daarom lastig om het onderscheid te maken in de wet. Je moet het dan heel goed omschrijven anders zoeken ze de mazen in de wet wel op (wat fabrikanten nu al zeggen te gaan doen). Dat is met de speed pedelac ook, die dingen vallen eigenlijk onder fiets (dus op fietspad rijden etc), maar zijn eigenlijk daardoor hartstikke gevaarlijk omdat die wel 40 km/h kunnen. Maar even los daarvan, het ziet er toch niet uit hoe ze er op zitten met de knieën bijna in de oren. Lijkt me erg ongemakkelijk trappen.
Hahaha ja nou. Ik begrijp ook eigenlijk niet wat er zo stoer aan is want het ziet er inderdaad niet uit er is hier ook een rage met van die jochies van een jaar of 15 op een heel klein mini fietsje. Zitten ze ook zo met hun knieën in hun nek.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat het enige is… er zijn ook heel veel bejaarden op ebikes die ongelukken krijgen, die tellen ook mee in de statistieken . Er zijn ook heel veel jongeren met een ebike, zijn dat dan de “brave types” en hebben alleen de “roekelozen” een fatbike? Ik wil heel graag cijfers !
Alstublieft https://www.veiligheid.nl/actueel/e-bike-en-fatbike-zorgen-voor-relatief-veel-hersenletsel Roekeloos gedrag en brave types valt niet te meten denk ik. Elk brave type rijdt wel eens roekeloos, en al rijdt het 'braaf' het kan nog steeds onderuit gaan door natte bladeren, sturen die in elkaar komen, een auto die niet gezien is, het gedrag van een voetganger verkeerd ingeschat, enz.
Oh wat interessant! Ik dacht dat ze die data nog niet hadden omdat ze zo groot aankondigden dat ze deze week een telweek hadden op de SEH. Maar blijkbaar hadden ze tochal data van 14 SEH’s die al telden. Bedankt!
Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat het door 1 factor komt. Het is een scala aan factoren: gewicht, opvoerbaarheid, type gebruiker, gebruik, enz. Het is daarom niet zo makkelijk te zeggen welke factor het meeste bijdraagt en als je die factor weghaalt, dat het probleem dan opgelost zou zijn.
Ik denk dat dat sowieso een goed idee is voor alle electrische fietsen. Of het nu een ebike of een fatbike is. Mijn zoon van 16 fietst op een gewone en hij fietst ook hard. (Op donderdag is hij om. 17 uur pas uit en hij schuift om ong. 18 uur aan tafel. Dan heeft hij toch binnen het uur die 22 km afgelegd..) Dus ja wat is dan het onderscheid met een ebike?
Als je een fatbike rijdt, dan moet je trappen anders werkt de ondersteuning niet. Dit zijn dus de fatbikes die niet legaal zijn. Zelf heb ik ook op een fatbike gereden en het is echt heel leuk dus ik snap het wel (ik ging ook niet verder als 25km/u). Maar het ligt echt aan de gebruikers, het opvoeren, de gashendel en het gedrag.