Uuuhhh okey. 1 2 3 adem in, adem uit. Met de huizen crisis ben ik al lang blij dat ik een huis heb. Ik ben afhankelijk van sociale huur, dus toen ik een woning aangeboden kreeg kon ik wel janken van geluk. Niet alleen jij maar meerdere mensen gaan wel heel kort door de bocht.
Ik snap dat het vervelend is voor je dochter maar dit valt echt niet in de categorie wereldproblemen. Ze zit op de middelbare dus help haar relativeren. Ze wordt niet gepest, heeft een fijn gezin, leuke sport, vriendinnen etc. (Ga ik even allemaal vanuit maar kijk naar wat fijn is in haar leven). Is een uur stevig doorfietsen naar school dan echt zo heel erg? Ik denk dat iedereen ‘kort door de bocht’ reageert omdat iets vervelends tot een groot probleem lijkt te worden gemaakt. En dit lijkt voor velen dus geen groot probleem. De ouders met kids in die leeftijd die ik ken vinden problemen als: ‘mijn kind wordt in elkaar geslagen, heeft geen vrienden, staat onder invloed van foute vrienden’ etc problemen. Overigens is nog maar de vraag of die e-bike verboden wordt .. de fatbikes wel maar e-bike weet ik niet…
Ik ook niet hoor. Weet je wat ik pas stom vind, dat die fabrikanten nu al weer uitvluchten bedenken in de vorm van skinny bikes. Neem potverdorie je maatschappelijke verantwoordelijkheid
Uiteraard hangt dat af van je budget maar een beetje degelijke fiets bij de fietsenwinkel van bv cortina, batavus, gazelle is snel rond 1000 euro terwijl die fatbikes al rond 500-600 te krijgen zijn. Dus in die vergelijking bedoel ik dat het goedkoop is.
Natuurlijk zou het kunnen maar weet je, zo een proces van aanvragen kosten maanden. Stapels papier invullen, arts verklaringen, keukentafel gesprekken en eindeloos veel telefoontjes. Al heb je al jaren een indicatie. Dat is niet “ zomaar even te regelen “ En dan krijg je dus een speciale driewieler fiets en is je kind de uitzondering terwijl dat totaal niet nodig is en een normale ebike volstaat maar dat dan weer niet onder hulpmiddelen valt ( been there, done that) Anyway, ik verwacht dat de ebike hooguit helmplicht krijgt ( prima!) de fatbikes wellicht een leeftijdsgrens maar dat t niks oplost
Tja, dan kun je nooit meer een topic openen, want er is altijd wel iemand die het slechter heeft. Ik zou het ook vervelend vinden. Ik zou het ook vervelend vinden als we geen internet meer zouden kunnen gebruiken. Kan ik zonder? Tuurlijk, maar dat wil ik niet. Zo wil ik ook niet dat mijn kinderen perse zonder ebike moeten.
Volgens mij wordt er in deze discussie vergeten waaróm men maatregelen wil gaan nemen tegen e-bikes en fatbikes. Dat is toch vanwege de veiligheid van onze kinderen? Kinderen met beperking of zonder beperking, gezond in lijf en leden of niet. De cijfers liegen er niet om. Wat ik dus niet zo goed snap is dat ouders die vinden dat hun kind echt niet zonder elektrische ondersteuning kan, koste wat kost zo graag deze onveilige vervoersmiddelen willen houden. Nee, een taxi is niet leuk en tuurlijk let zoon/dochter altijd heel goed op en fiets niet te hard. Maar met hem/haar zijn er nog legio andere kinderen die ook mee doen aan het verkeer en dus ook een gevaar zijn voor jouw kind. We willen allemaal voor onze kinderen maximale zelfstandigheid, beperkt of niet, maar veiligheid gaat wat mij betreft voor. Dan maar de bus.
Welke bus? Lekker makkelijk als je er vanuit gaat dat er altijd goed busvervoer aanwezig is, maar dat is niet zo. Fatbikes ja, ebikes nee. Dat is ook trouwens de insteek nog steeds.
Precies dit. Het is de arrogantie van tegenwoordig dat vele mensen vinden dat zij vanwege wat voor reden dan ook boven regels zouden moeten staan. Ik begrijp dat het handig is wanneer je kind wel met trapondersteuning kan fietsen als hij dat zonder niet kan. Maar dat betekent niet dat om die reden we het als samenleving oké zouden moeten vinden om kinderen daar op te laten fietsen. Of moeten we straks kinderen met ernstige asma of spierziektes ook maar op hun 11e laten rijden op een brommer of 13jarigen in een auto? Ik las ergens dat een taxi slecht zou zijn ivm spierverlies. Newsflash: dát zijn ebikes juist. Ik snap natuurlijk wel dat als je een spierziekte hebt je misschien wel met een ebike kunt fietsen als je dat niet met een normale kunt. Maar hoeveel kinderen op ebikes zouden echt die ziektes hebben? interessante weetjes: Minder spierontwikkeling Fietsen op een traditionele fiets versterkt de beenspieren, wat bijdraagt aan een goede houding, kracht, snelheid en behendigheid. E-bikes vragen veel minder spierkracht, waardoor de beenspieren zich minder goed ontwikkelen. Dit kan leiden tot een verminderde belastbaarheid van de gewrichten op lange termijn. Ook kan het de motoriek en coördinatie beïnvloeden, omdat jongeren minder ervaring opdoen met het efficiënt bewegen van hun lichaam tijdens het fietsen. Grotere kans op blessures Spierkracht is niet alleen belangrijk voor prestaties, maar ook voor blessurepreventie. Sterkere spieren zorgen voor meer stabiliteit rondom de gewrichten. Bij een onvoldoende ontwikkeld spierstelsel is de kans op blessures groter, bijvoorbeeld bij een val of een verkeerde beweging. Dit geldt niet alleen voor fietsblessures, maar ook voor blessures tijdens andere sporten of activiteiten.
Zolang dat niet van invloed is op de gezondheid van anderen lijkt me dat dat niet eens ter sprake hoeft te komen en dat ouders dat prima voor hun eigen kinderen mogen beslissen. Mijn kinderen sporten genoeg. Mijn oudste zoveel dat ik alleen maar blij ben dat hij af en toe lekker de ebike kan pakken. Veiligheid en de vele ongelukken vind ik dan weer een heel ander verhaal, want daar heb je anderen mee.
Mee eens. Daarnaast hoefde ik vroeger maar 5 minuten te fietsen naar mijn middelbare school. Lijkt me ook niet dat ik daarmee de spierontwikkeling bevorderde. Niet iedereen hoeft grote afstanden af te leggen.
Eens. Ik sprak een poosje terug een vader van een kind met autisme die naar een speciale middelbare school gaat. Zij ging met de taxi. Maar dat gaf enorm veel prikkels, zodat ze een schooldag al met een overvol hoofd startte. Toen kreeg ze een rlektrische fiets en hoefde ze niet meer met de taxi. De rust die dat gaf was geweldig. Er is altijd wel iets te regelen is echt veel te makkelijk gezegd. En is gewoon een klap in het gezicht van ouders die zich doorgaans al een ongeluk lopen te regelen voor hun bijzondere kind. Daar mag je dus best iets minder bot op reageren.
Maar zijn dat dan ook een beetje degelijke fatbikes? En rond de 600 euro heb je ook een stevige batavus. Zoiets hebben wij betaald voor de fiets van zoon. En voor 200 en best ok, maar geen duur merk gewone fiets.
Gewoon op de fiets. Net zoals wij dat 20 jaar geleden deden. En ja ook gerust 15 km op de fiets zonder trapondersteuning o.i.d. Waarom zou dat vroeger wel kunnen en nu niet? Zie het probleem niet zo. Tuurlijk zijn er altijd een aantal uitzonderingen, maar hoe hadden die dat 20 jaar geleden dan gedaan gezien die fietsen er toen niet waren? Hoe zou dat toen opgelost worden vraag ik me oprecht af dan.
Ja dit vraag ik me eerlijk gezegd ook wel af. Kan me heel goed voorstellen dat wanneer je een zoon/ dochter heb die dit om medische redenen nodig heeft dat dit heel vervelend is want al het geregel rondom hulpmiddelen is je reinste bureaucratie. Voor een gezonde en fitte Nederlandse jongen/ meid moet dit sws geen beperking zijn. Kan me ook wel voorstellen dat als je er eenmaal aan gewend bent en het mag ineens niet meer dat het wel flink tegenvallen is. Ik ben zelf niet bekend met een e- bike, niemand in ons gezin en ik wil er tzt wellicht een gaan aanschaffen maar dan vooral omdat ik dan eens minder de auto zal gaan pakken maar ik vind het vooralsnog een te grote uitgave dus wacht er nog even mee. Zover ik heb begrepen gaat het vooral om de Fatbike om daar een leeftijdsgrens op te zetten. Gisteren viel me op dat er best veel hier rijden maar gelukkig zie ik er ook mensen op rijden die wel veilig rijden maar dit zijn dan vooral jongvolwassen mensen en niet de 12/13 jarigen die als een kip zonder kop door het verkeer heen razen en daarmee anderen in gevaar brengen. Daar hadden ze al veel eerder op moeten ingrijpen maar goed dat is typisch Nederlands, veel roepen maar niks doen. Het is natuurlijk bezopen dat ieder mensenkind hier op mag rijden.
Ik denk dat vooral de snelheid van de opgevoerde fatbikes een probleem is in combinatie met de leeftijd van de kinderen die erop zitten. De maximale snelheid is 25 km/u voor e-bikes en fatbikes, dat kan je ook zelf fietsen als je flink doortrapt. Een helmplicht zou ik wel prima vinden, voor alle fietsen, dus ook gewone fietsen. Als het verplicht wordt, is het voor iedereen normaal. En meer handhaving, maar ik ben bang dat daar niet genoeg personeel voor is. Wat betreft het probleem van ts, als je met een gewone fiets een beetje doortrapt fiets je bijna even hard als met een e-bike. Kost alleen wat meer moeite. Ik vind 15 km goed te doen met een normale fiets, zeker voor een gezonde jonge meid.
Nee dat zijn absoluut ali express ebikes maar zorgt ervoor dat het voor een best grote groep betaalbaar is. Wij betaalde voor de normale ebike van zoon 2700 euro, das toch een heel andere prijsklasse dus als die ali express fatbikes er niet waren zouden denk ik veel meer kinderen op een gewone fiets rijden. Ik blijf erbij dat het grootste probleem van die fatbikes is dat ze bijna allemaal opgevoerd zijn met een gashendel en juist dat ze zo gevaarlijk maakt. Ik ben al heel lang voorstander van helm plicht, al ruim voor de fatbike. Snap ook oprecht niet waarom die er nog niet is