Gebruik het voor - maken van afbeeldingen voor presentaties - maken van mooie sheets voor presentaties - omzetten van moeilijke teksten naar B1 taalniveau - samenvatten van tekst - aanvullen van nieuwe ideeën - zoeken van informatie en nieuwe bronnen - opstellen van een revalidatieprogramma voor mezelf op het gebied van rust, inspanning, ontspanning. Ook meteen een sport schema laten maken. Merk wel dat je je de informatie altijd moet controleren. Laatst had ik een collega die een vraag uit moest zoeken, dat had hij met AI gedaan. Antwoord sloeg echt helemaal nergens op. Vraag was iets over participatie onder de Omgevingswet. Antwoord was gebaseerd op een ontwerp concepttekst van die wet en een participatie verordening uit een willekeurige gemeente. Als je het gebruikt moet je echt hele duidelijke instructies geven. Dus "gebaseerd op wetenschappelijke en peer review gebaseerde artikelen", "voor concept X op locatie Y onder voorwaarden A, B en C". Na een antwoord vraag ik ook altijd de bronnen op.
Maar hoe doe je dat dan bij presentaties bijvoorbeeld? En dan wordt er wat gemaakt in powerpoint wat je verder kan gebruiken?? En teksten samenvatten die moet je dan al digitaal hebben? En jeetje zelfs een revalidatieprogramma.. wat handig
Ik vroeg ‘m (GPT-4) nog om uit te rekenen hoe groot de kans is dat 4 kippenpoten uit de supermarkt van dezelfde kip zijn. Heel relaas over productieprocessen en dat ze per bulk worden verwerkt, daarom is de kans klein… maar nergens lees ik dat kippen maar 2 poten hebben en de kans daarom dus gewoon 0 is. Na lang doorvragen met nieuwe gegevens (poten komen zogenaamd van hetzelfde kleine bedrijf etc), komt hij eindelijk tot de conclusie dat het onmogelijk is. Ik zou dit dus noooit gebruiken voor info waar je zelf weinig verstand van hebt.
Ik gebruik hem voor stedentrips. Ik vraag dan maak een reisschema voor bijvoorbeeld 8 dagen met iedere dag minimaal 4 dingen die je kan doen in plaats X, waarmee ik niet bedoel naar een restaurant gaan of wandelen in een park en iedere dag iets anders. Het gaat niet altijd goed, dan stelt hij op meerdere dagen dezelfde activiteit voor (dus dag 1 museum x en dag 4 museum x) en dan geef ik wat aan en verzint hij wat anders, maar ik krijg altijd een hoop tips
Zelf nergens voor, maar we hadden laatst een sollicitant en die had zijn brief door chatGTP gehaald en die viel compleet door de mand tijdens z’n gesprek
Ik gebruik het af en toe op mijn werk. Mijn collega levert teksten aan die ik op de website of LinkedIn moet zetten, met veel lange zinnen en vakjargon. Ik vraag Chatgpt dan om de tekst te herschrijven in begrijpelijker taal. Dat kan ik zelf ook wel, maar niet zo snel en goed als Chatgpt. Voor mijn andere baan schrijf ik blogs, maar daarvoor gebruik ik Chatgpt absoluut niet. Hoe verleidelijk het soms ook is omdat veel anderen het wel doen, maar dat zie ik ook direct terug in het taalgebruik.
Voor iedereen die zegt: voor werk. Zijn jullie zzp-er? Of in loondienst? En als je in loondienst bent is er beleid binnen de organisatie over het gebruik van chatGPT en andere AI? Bij mij op het werk mag het niet namelijk ivm onvoldoende privacybescherming.
Wij hebben een afgeschermde variant van een AI die we voor werk kunnen gebruiken. De gewone openbare Chatgpt mogen we niet gebruiken. Beleid: iedereen moet een korte training gedaan hebben. Je mag er nooit persoonsgegevens of bedrijfsgevoelige gegevens instoppen . Je moet altijd alles controleren wat er uit komt. Ik gebruik m afentoe ook om bepaalde software routines te schrijven of te vertalen. Maar sinds ik weet hoeveel co2 uitstoot vooral plaatjes uitgeneren kost.. probeer ik het maar heel afentoe te gebruiken. In elk geval de plaatjes niet meer zomaar voor onzin dingen en presentaties.
Denk jij dat het geen probleem is, of vindt het bedrijf het ook echt geen probleem? Dat kan ik niet uit je berichtje halen. In mijn werk zou namelijk ook wel gaan om andere gegevens dan persoonsgegevens die toch niet geschikt zijn om in dat systeem te belanden. De bedrijfsgevoelige gegevens zoals @cowgirl80 ook schrijft.
Ik werk in loondienst. Bij mijn weten is er geen specifiek beleid. Maar ik gebruik het vanuit mezelf alleen voor algemene tekst zonder bedrijfsgevoelige of persoonsinformatie. Ik ben me zeker bewust van de gevaren en gebruik het ook niet heel veel. Bij mijn man is het uitdrukkelijk verboden. Zij hebben volgens mij wel een bedrijfseigen versie die ze dus wel mogen gebruiken.
Nee hoor wij krijgen ook gewoon cursussen. Maar er valt nergens iets uit op te maken. Voirbeeld: stel een agenda op voor een overleg wat gaat over.. globale omschrijving zonder verder in detail te gaan over bedrijf of plaats
Ik laat mijn (belangrijke) mails netjes en/of zakelijk herschrijven. Laat stukken tekst herschrijven. Laat stukken tekst vertalen naar bv zakelijk Engels of Spaans. Wat ik ook leuk vind is om opdrachten te laten genereren. Met de juiste vragen en informatie kan je superleuk opdrachten krijgen, waar ik zelf niet opgekomen zou zijn. Maar ook laten we visies of missies genereren. Je kan er altijd uithalen wat je kan gebruiken. Ik probeer mijn leerlingen ook te leren er gebruik van te maken en geen misbruik. Wel laat ik mijn leerlingen vaker Montesorri-achtige opdrachten maken waar ze een stuk minder AI voor kunnen gebruiken… Het is een leuk en lastig vraagstuk. Ondanks dat ik er wel veel mee werk en het super vind, denk ik ook dat wij nog steeds achter de leerlingen aanrennen…
Ik gebruik het als eerste opzet voor plannen of presentaties op mijn werk. Ik gebruik het om informatie te krijgen over bepaalde zaken. Ik heb heb bijv gehad dat er iets mis ging op mijn computer en toen vroeg ik of hij zich als een techneut wilde gedragen en mij in leken- taal uitleg kon geven. Heb ik het mee opgelost. Ik gebruik het voor vacatureteksten en meta teksten op mijn sites (acteer als een seo copywriter en..) ik gebruik hem voor opzetjes in nieuwsbrieven (2-3 regels publiek is 60 plus dit is de input) Ik gebruik het voor vertalingen voor e-mails in het Engels. Ik laat hem samenvattingen maken van lange mails (ook vaak met co pilot) co pilot laat ik sowieso meetings vaak transcriberen. Ik liet hem pasgeleden een trend halen uit een excel analyse. Ik vraag om eerste opzetjes voor Social media Posts zodat ik niet vanaf scratch aan de slag hoef. Prive geef ik hem ook prompts zoals: geef 5 leuke uitje die geschikt zijn voor volwassenen en kinderen (geen pretparken) in omgeving x en op maximaal x km etc altijd goed checken of het klopt, soms moet ik heel wat bijschaven. Wel goede gerichte prompts gebruiken. Slecht output is vaak ook wel slechte input. Ik gebruik nooit persoonsgegevens of bedrijfsgevoelige informatie.
Je kan een omschrijving geven van wat je wil. Mijn avatar bijvoorbeeld: maak een afbeelding in strandsetting, van de achterkant van een blonde moeder, een blond 4 jarig meisje, een donkerblond jongetje van 2 en een blonde jongensbaby op de arm van de moeder. Dan komt er een resultaat en kun je aan laten passen naar wens. Kleding kun je bijvoorbeeld ook omschrijven.
Ik gebruik het niet. Mijn dochter had het laatst op school gebruikt voor een tekenopdracht. Ze liet Chatgpt zoeken naar een voorbeeld. Ze heeft het daarna uiteraard zelf getekend. Ik vroeg natuurlijk aan haar of ze dat programma mocht gebruiken van haar meester. En dat mocht.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat kinderen ( maar ook volwassenen natuurlijk) leren hoe je op een goede manier met ChatGPT en andere AI om kunt gaan. Het is er en gaat niet meer weg. Het is niet slecht om er gebruik van te maken, ook niet op school/in je studie. Maar je moet leren hoe het je kan helpen zonder dat je al het werk door AI laat doen en zelf niets meer doet. Wat je dochter deed, daar is niets mis mee. Of je nou ChatGPT gebuikt om een voorbeeld te zoeken of Pinterest, dat maakt niet uit zolang ze het gebruikt als een voorbeeld om zelf iets te maken. Wat dat betreft ben ik niet tegen AI. Wat wel eng is, is wat kwaadwillende mensen ermee doen. Dus dingen als deepfake om mensen in diskrediet te brengen. Edit: ik werk op een universiteit en bij ons is er ook discussie over wat je wel of niet kan of mag doen met AI. Domweg je studenten verbieden het te gebruiken, heeft niet heel veel zin. Ze proberen het dan toch wel. Je kunt beter in gesprek gaan over wat je er wel mee kan/mag doen.