4 jarig kind niet verstaanbaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Cikaa, 6 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cikaa

    Cikaa Bekend lid

    10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    hahahahaha doodlachen. Ja moet dat nog verwijderen.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  2. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik zou toch naar een logopedist gaan. Die kan ook hierin helpen en meekijken wat voor je kind helpend kan zijn.
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat jezelf je eigen kind goed verstaat/begrijpt.
    Zou toch idd zoals anderen zeggen ook na logopediste gaan.
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ik zou kijken naar logopedie, die kan een kind daarmee goed verder helpen.

    Verder zou de instroomgroep ook gewoon meer uitdaging moeten bieden. Dat is toch gewoon groep 1?

    Qua praten heeft een kleinere groep wel echt voordelen.

    Maar ik zou met school om de tafel gaan, hoe gaan ze hem genoeg uitdaging bieden etc. En laten doorverwijzen naar een logopedist. En hoe gaan ze zijn emotionele veiligheid waarborgen met nu nog een wisselen van groep.

    En misschien is alleen logopedie wel genoeg.

    Mijn kleuter van 5 zit nu ook (weer) bij een logopedist voor het brabbelen tijdens enthousiasme etc. Dat werkt echt heel goed. Hij heeft eerder ook al logopedie gehad voor algehele uitspraak. Mn oudste ook. Hier dus hele goede ervaringen met logopedie.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Wijzen jullie hem er ook op als hij begint te brabbelen i.p.v. normaal praat “Pietje, als je zo praat, kunnen we je niet verstaan, wil je even diep adem halen en langzamer praten?” o.i.d.
    Misschien heeft een logopedist ook nog wat tips voor hem wanneer hij in het brabbelen vervalt, ik zou daar contact mee opnemen.
    Natuurlijk horen ze in de instroomgroep ook extra uitdaging te bieden, maar over het algemeen zijn de klasgenootjes daar natuurlijk wel een stuk jonger en over het algemeen minder ver dan in een groep 1-2. Het ligt er ook aan met wie hij veel optrekt enz.
    Overigens zegt de grootte van een groep me na zoveel jaar basisschool nog weinig. Ze hebben in kleine groepen gezeten waar het één grote chaos was en de leraar ze nog niet kon bieden wat ze nodig hadden, grote (lees 45! kleuters) klassen waarbij het helemaal geen chaos was en de leraar differentieerde en precies door had wat je kind nodig had en nog vanalles er tussenin.
    Meerdere basisscholen gehad enz. Een klas waar ze zich goed voelen, vind ik belangrijker dan de grootte.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik zou ook naar logopedie kijken, is ook gewoon leuk voor kinderen. Mijn zoon speelde daar spelletjes met de logopediste en had niet/amper door dat hij oefende met bepaalde letters. Omdat het haar ging om de letters en zoon vals kon spelen en zij dat niet "merkte" had hij het er enorm naar zijn zin.

    Overigens vind ik het raar dat hij nu de jongste is? Waar zijn de kleuters van september, oktober en november dan? Vanaf gr3 was mijn zoon ook altijd 1 van de jongsten, maar bij de kleuters niet.

    Ik zou hem niet uit de klas laten, want hij heeft het naar zijn zin. En ik zou ook oppassen want hier stroom je vanuit de instroomgroep 0 naar groep 1 door. Dus dan zou hij al blijven zitten? Ik zou dat pas in gr2 willen beslissen als dat nodig zou zijn.
     
    Cikaa vindt dit leuk.
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Dat is idd wel iets om op te letten ja. Een van mijn zoons is van half november. Hij startte pas na de kerstvakantie op.school. eerder kon niet, want de groepen waren vol en in januari startte de instroomgroep. Bij ons op school wordt wel gekeken per (najaars)kind wat kan. Hij is toen na dat eerste jaar meteen in groep 2 geplaatst en is daarna meteen doorgestroomd naar groep 3. Maar een deel van de kinderen die net zo oud zijn als hij heeft langer gekleuterd.
     
    Cikaa vindt dit leuk.
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik zou ook even contact opnemen met een logopedist, al is het alleen voor een consult. Een logopedist kan beoordelen wat nodig en zinvol is.
    Op school zou ik wel vragen wat ze in de instroomgroep gericht gaan doen om zijn taal te verbeteren! Als zijn ontwikkeling op andere vlakken verder is lijkt het me geen optie om hem maar wat te laten dobberen in zo'n instroomgroep. En inderdaad of hij in principe wel doorstroomt naar groep 2 volgend schooljaar.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Die van ons was of onhoorbaar (praatte niet) of was in dr hoofd met zooooveel bezig, icm confettibom enthousiasme, dat ze struikelde over dr eigen woorden. En als dat niet problematisch genoeg is, heeft ze mijn kwaal dat als een malle van de hak op de tak springt. Succes!!!

    Bij de KDV spraken ze van een taalachterstand G praatte daar niet meer of was onverstaanbaar. Thuis echter is de waterval rond 2-2,5 gestart en nooit meer gestopt. In de kleuterklas leefde ze weer op en kletste daar ook weer zoals wij haar thuis ook kende. Wat we vermoeden is dat ze gewoon compleet uitgekeken was op de KDV en mentaal uitcheckte.

    Ik kreeg er bij G ook niet veel verstaanbaars uit. Pas als haar hoofd dedicated bij iets was kon je het direct goed verstaan. (Mag ik een snoepje - categorie vragen).

    Toen ik doorkreeg dat ze veel beter praatte terwijl ze met dr handen iets simpels aan het doen was ging het beter. Ze moest alleen zelf vinden wat "voldoende rust in hoofd" betekende, want vanaf dat rustpunt kan iedereen haar verhaal volgen.

    Probeer het thuis eens uit door te praten terwijl hij aan het kleuren is of niet te ingewikkeld knutselwerk als stickeren ofzo. Als je merkt dat dat helpt, kan school ook vanuit die hoek opstarten. Het is niet DE oplossing, maar een beginpunt. Met meer rust en vertrouwen volgt de rest dan vaak wel en anders hebben ze via logopedie volgens mij ook methodes.

    In een instroomgroep zetten terwijl cognitief uitdaging nodig is lijkt mij niet handig en voor hetgeen wat jij aangeeft, vooral dat dichtklappen, ook geen oplossing.

    En binnen een volledig schooljaar in de kleuterklas nota bene, moet toch gewoon tijd en ruimte zijn voor spreekvaardigheden?!?

    Bedenk me er nog 1:
    Allicht is de vraagstelling van de juf niet heel geschikt voor jouw zoontje. G had dat in groep 4, een invaljuf die vragen stelde zonder kader of keuzes. Dus G weet niet wat je van haar verwacht en geeft geen antwoord want ze wacht op een voorbeeld wat je bedoeld.

    Ze kreeg een paar keer ook dat soort vragen mee naar huis, man en ik keken er ook naar en we konden meerdere kanten op met de vraag wat totaal verschillende antwoorden zou geven. Dan is de vraagstelling gewoon ook niet goed. Dat kan op schrift, maar ook mondeling.
     
    Cikaa en spruitje80 vinden dit leuk.
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik werd bij mijn jongste al binnen 6 weken groep 1 aangesproken dat ze zo slecht verstaanbaar was. Ik herkende dat op zich wel en heb haar dus laten onderzoeken bij logopedist.

    De conclusie was heel simpel: ze had het taalniveau van een 7 jarige, maar haar mondmotoriek was 4 jaar ;), die kreeg niet bijgebeend wat ze allemaal wilde zeggen, dus was ze heel slordig in haar uitspraak, vooral in de drukke spannende schoolomgeving. Maar was wel in staat om alle klanken/woorden goed te uit te spreken. Geen indicatie voor logopedie. Gewoon afwachten. Zo nodig konden we in groep 3 terugkomen als er dan nog steeds vragen/problemen waren.

    Met die boodschap terug naar juf. Die vond dat wel lastig, maar het was goed dat ze nu wel wist dat het taalbegrip/niveau bovengemiddeld was (ze had mijn dochter al in 'hokje' van spraak- en taalachterstand gestopt en wilde daarvoor van alles uit de kast halen, wat volgens logopedie dus helemaal niet nodig was).

    Ik zou beoordeling door logopedist doen en je zorgen omtrent aansluiten bij zijn (bovengemiddelde) ontwikkelingsniveau bespreken. Verplaatsen naar een andere klas moet goed beargumenteerd worden door school zou ik zeggen.
     
    Cikaa en Trirani vinden dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Ik zou ook eens contact opnemen met een logopedist. Nu terug naar de instroomgroep zou wellicht wat meer rust geven (als in minder drukte wat misschien de spraak ten goede komt), maar als de kans dan groot is dat het een jaar langer kleuteren wordt, terwijl dat niet nodig is, zou ik daar zeker niet voor zijn.
     
    Cikaa vindt dit leuk.
  12. Cikaa

    Cikaa Bekend lid

    10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    Nou precies dat! Want zijn taalniveau is best hoog. Woordenschat boven gemiddeld. Dus passief taal ontwikkeling is goed! Het gaat om het goed uitspreken van bepaalde woorden. In plaats van r zegt hij soms l. Alleen als hij bewust er over nadenkt zegt hij L. Maar heb gehoord dat veel jonge kinderen dat hebben. En hij is gewoon in alles heel gehaast. Dat is zijn karakter.. dus spreken is ook gehaast waardoor hij struikelt over bepaalde woorden uit haast en enhiousiasme
     
  13. Cikaa

    Cikaa Bekend lid

    10 jan 2014
    998
    1.393
    93
    Nou precies dat! Ze vertelde van jaa we zien dat het een slimme jongen is en best ver is in dingen. Maar niet altijd goed verstaanbaar. We zouden hem kunnen verplaatsen naar de instroomgroep voor meer rust zodat hij meer ruimte heeft om te oefenen. Maar ik denk zoiets van. En kinderen die rekenkundig slecht zijn? Of motorisch? Of iets anders. Worden die dan ook naar de instroomgroep gestuurd na 2 maanden groep 1?? Ik vond het zo verwarrend
     
  14. Cikaa

    Cikaa Bekend lid

    10 jan 2014
    998
    1.393
    93

    Wat jij allemaal zegt, herken ik heel erg
     
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    idem.

    @Cikaa mijn zoontje bleek constant oorontsteking te hebben waardoor zijn spraak ook achter liep.

    Heb je zijn gehoor laten beoordelen door een (kno-)arts of ben je zelf van mening dat hij goed hoort?

    Ik dacht dat mijn zoontje goed hoorde want hij gaf wel altijd antwoord op vragen, maar hij hoorde de klanken niet goed waardoor hij ze zelf ook niet goed kon vormen.
    Ik ben pas twee jaar geleden (hij was toen 4) bij de huisarts terecht gekomen ivm telkens terugkerende koorts en toen bleek hij elke keer weer een oorontsteking te hebben waar wij niks van hadden gemerkt omdat er niks doorbrak bij hem en er dus ook geen troep uit zijn oren kwam. Wij wisten dus al die tijd (al vanaf 2,5 jaar logopedie, VVE verklaring voor dubbele dagen peuterspeelzaal ivm taalontwikkeling etc) niet dat hij last van zijn oren had. Na 6x antibiotica in een jaar ben ik doorverwezen naar de kno-arts. Bij het buisjes plaatsen afgelopen februari bleek dat er ontzettend veel troep achter het trommelvlies opgehoopt zat waardoor hij steeds minder ging horen. Toen hij wakker werd was het eerste wat hij zei "wat praat iedereen hard!!!" Sindsdien is hij stukken beter gaan praten.
     
    Cikaa vindt dit leuk.
  16. Shalom

    Shalom Niet meer actief

    Een klank als de r moet een kind met 6 jaar goed beheersen qua uitspraak. Daarvoor is het nog heel erg leeftijdsadequaat dat het een l (of iets anders) wordt.

    Logopedie is er niet alleen voor taal of articulatie/spraak an sich. Het stukje wat jij noemt van te snel praten en struikelen over woorden kan daar ook behandeld/geoefend worden. Maar dat zou ik vooral overwegen als het hem echt belemmert/frustreert in zijn doen en laten. En anders de komende tijd het in de gaten houden en bij geen of weinig verandering toch logopedie overwegen. (Let op mogelijk lange wachtlijsten).
     
    Cikaa vindt dit leuk.
  17. Cikaa

    Cikaa Bekend lid

    10 jan 2014
    998
    1.393
    93

    oh bijzonder dat idd ook een oorzaak js. Hij heeft nooit echt last van zn oren. 1x een oorontsteking gehad, maar lang geleden
     
  18. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen? Of lees ik eroverheen?
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Hadden ze hier ook allemaal "last" van, eerste dag moesten we bijna fluisteren binnen :D

    Overigens heeft nr1 achteraf bekeken waarschijnlijk ook heel vaak oorontstekingen gehad. Maar ja, voor dagje koorts bel je geen dokter en pijn gaf hij niet aan. Kwam er pas achter toen hij een keer haast dronken leek, toen laten controleren.

    En inmiddels 4 kinderen die buisjes hebben gehad. Als ze je gaan herkennen op de uitslaapkamer kom je er te vaak:roflmao: (totaal staat op 13 volgens mij)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    G hoorde ook niet goed, maar de oorontstekingen kwamen pas met zwemles. Toen ze eindelijk buisjes kreeg gaf de chirurg aan dat hij zelden zo veel troep achter een trommelvlies had gevonden. :|En daarna klagen dat alles zo hard klonk.

    Maar VOOR zwemles hebben wij ook NOOIT iets gemerkt van slechter gehoor/oorontsteking. Ze hoorde feilloos foodgrade plastic geknisper in de keuken, ook toen ze aangetoond bij de KNO 80%(!) gehoorverlies had omdat dr trommelvlies niet kon bewegen door achterliggende prut. Al lijkt dat dus een plausibele test, uit ervaring weet ik inmiddels dat dat niet zo is.

    Wij hebben werkelijk geen idee of G daar eerder ook last van heeft gehad. Terwijl man echt een draaideur KNO klant was en vanaf 6mnd oud al de ene na de andere oorontsteking had dus we lette wel echt op evt signalen.

    Wat me doet denken dat ik met R nog ff een testje moet doen in hoeverre daar beweging in t trommelvlies zit. Zo'n denderende prater is het al niet tenzij met bedtijd, dan heeft meneer hele verhalen..of dat HIJ wat wil van jou.
     

Deel Deze Pagina