ik zou ook stimuleren om het jaar af te maken. Wij hebben zo'n zelfde probleem thuis maar ik heb duidelijk uitgelegd dat ze in juli/augustus mogen kiezen voor de hobbies maar dat dan wel het jaar afgemaakt wordt. Vinden ze het aan het eind van het jaar nog niet leuk, dan kiezen ze gerust iets anders. Dit zorgt er ook voor dat ze zich beter bewust zijn van commitment (hoe heet dat in t NLs ook weer) omdat andere mensen - in jouw geval de muziekjuf, andere leerlingen etc. - ook van hen afhankelijk zijn. Geen gezeur en gemiep gedurende het jaar dus. En dat werkt (verbazingwekkend genoeg )
Ik zou haar denk ik tot bijvoorbeeld de voorjaarsvakantie/meivakantie ofzo er sowieso op laten. En nu gaan kijken waar wat winst te behalen valt, zoals een doel waar ze naartoe kan werken, een optreden ofzo. YouTube filmpjes kijken, haar misschien zelf een liedje uit laten zoeken. Maar ik zou vooral duidelijke doelen stellen, ook vragen wat ze zelf graag anders zou zien. Hoger tempo, de juf misschien wat strenger, duidelijke doelen etc. Muziekles is ook niet altijd leuk, net zoals elke hobby of sport, dat ze dat ook weet.
Hier is de regel, als je ergens aan begint maak je in ieder geval het jaar af. Zeker handig voor HB kinderen die de neiging hebben af te haken als het niet meer makkelijk gaat. Maar 6 is wel heel jong hoor. Ik zou uit principe het jaar afmaken en het dan laten gaan. Ik heb mijn HB kind bijvoorbeeld op hockey gedaan (technische sport die je ook moet leren) en zijn blind typen diploma laten halen. Dat laatste is ook frustrerend want je moet wel oefenen anders lukt het niet, maar hij zag het doel wel. Dus er zijn andere manieren en momenten om ze te leren om door te zetten als het lastig is.
Viool is een van de moeilijkste instrumenten om (goed) te leren. Zeker voor een kind van 6 lijkt het me motiverender om iets te leren wat ook meteen mooi klinkt. Bij pianospelen zit heus ook genoeg uitdaging, zoals met twee handen spelen, tegengestelde ritmes, je kunt er ook nog bij zingen. En het belangrijkst is dat ze het leuk blijft vinden om muziek te maken, zeker tot een bepaalde leeftijd.
Je kan ook (ism de docent) wat liedjes uitzoeken die jullie samen kunnen oefenen. En dan een huiskamerconcert plannen voor familie of vrienden. Of alleen opa en oma. Dat motiveert. En samen spelen/oefenen is zo leuk.
Dat vind ik wel een heel goed idee! Ook om voor mezelf het even te kunnen parkeren wanneer ik er nou wat mee moet..