5 verschillende kleuren bestel ik nooit. Wel eens verschillende maten en gewoon verschillende artikelen om te kunnen kijken wat mooi valt. In de winkel zijn heel vaak maten niet op voorraad. Dus in de winkel verschillende maten passen gaat gewoon niet op. Met schoenen is het nog erger. Ik ben niet in de situatie dat ik 2x per week kan gaan shoppen of uberhaupt dit regelmatig een dag kan inplannen. Dan blijf ik erbij dat of ik nou 3x met mijn auto naar de stad rijdt, of dat dhl busje wat toch tig leveringen hier in de omgeving heeft, ook even bij mijn huisje stopt, weinig verschil maakt. Retouren lever ik altijd af bij een ophaalpunt dus daar rijdt niemand extra voor. En of ik nou 1 artikel retour stuur of 6, dat gaat in 1 rit.
3 keer per week kleding kopen Kan ook in 3 keer per jaar. Voor 1 winkel naar de stad? Of daar parkeren en een rondje langs alle zaken waar je moet zijn en op de terugweg de boodschappen meenemen. Die 6 artikelen belanden op de vuilnisbelt in Ghana. Wanneer je ze in de winkel bekijkt kunnen de kleren die je niet bevallen gewoon in de winkel blijven. Dus nee. Bestellen is zeker niet duurzamer. De kledingindustrie is een van de grootste vervuilers en het wordt steeds erger lijkt t wel
En soms heb je ook geen keuze. Neem schoenen voor onze kinderen. Zoon heeft 48 en dochter 42,5, dat verkopen ze simpelweg niet in de meeste winkels, dus ja, dan bestel ik online.
Doordat steeds meer online wordt gekocht, passen winkels hun assortiment erop aan. Oorzaak - gevolg. Als we meer in fysieke winkels gaan kopen, dan wordt het assortiment ook weer uitgebreider. We zijn nu verwend geraakt. Alles is overal beschikbaar. Vroeger deed je het gewoon met het aanbod in winkels, nu weet je dat online veel meer te verkrijgen is. En ook heel het jaar door nieuwe collecties. Dat wil de consument blijkbaar graag. Ja, want online bestellen kan ook elke dag. 'Vroeger' ging je 2-4 keer per jaar naar de stad en als je vaker ging, trof je dezelfde collectie. Ook weer oorzaak-gevolg. Alles is overal en altijd beschikbaar. De oorzaak ligt m.i. wel bij de consument. Wij, weliswaar wel met zijn allen, kunnen daar wel degelijk verandering in brengen. Ik snap dat in een aantal gevallen online shoppen wel de enige oplossing is, fijn dat het dus wel zo kan zijn. Webshops zouden er ook goed aan doen om meer details over maten te geven: valt het groot of klein. Tailleomtrek bij broeken zou ook fijn zijn. Gelukkig zie je nu steeds meer foto's met modellen. Nu nog modellen met verschillende maten, zodat je ook kunt zien hoe iets valt als je bijv een maatje meer hebt. Laat je iets bezorgen, dan graag bij een servicepunt. Waar je vervolgens niet speciaal heen gaat met de auto, maar op de fiets of als je er toch boodschappen moet doen. Ik mis echt servicepunten bij winkelcentra. De meesten hier zijn bij tuincentra en bouwmarkten (omdat die de ruimte hebben). Maar pakketautomaten bij supermarkten zou al heel fijn zijn. En dan bezorgkosten erop aanpassen: thuis bezorgen duurder maken dan bij een pakketpunt. En gewoon altijd bezorgkosten, want dan kan de fysieke winkel weer concurreren.
Ik zeg toch niet dat ik 3x per week kleding koop? Alleen de kans is hier groot dat als ik naar stad 1 ga, ik niet vind wat ik zoek omdat het niet op voorraad is of het winkelaanbod beperkt. Dus dan zal ik naar meerdere plaatsen met winkels moeten rijden. We wonen niet allemaal in de randstad hoor. En dat die artikelen op de vuilnisbelt in Ghana belanden, wat kan ik daar aan doen? Dan bedenken ze daar maar wat anders op. ik stuur het netjes terug. Daarbij in veel webshops waar ik koop zijn soms maten uitverkocht en kun je inschrijven voor een berichtje als het weer op voorraad is. Daar gaan artikelen echt wel weer terug de verkoop in hoor. Dus dat gebeurt echt niet met alle kleding.
Sorry. 2 keer dan. Dat zeg je wel letterlijk. Vet gedrukt: wat jij niet terugstuurt komt niet op een vuilnisbelt. Dat "ze" wat beters moeten verzinnen is leuk, maar zolang wij goedkope kleding in grote hoeveelheden willen bestellen (en terugsturen) blijven "ze" goedkoop produceren en afvoeren.
Ik vind het ook overdreven hoor en van mij hoeft het al helemaal niet terug naar vroeger. Net wat je zegt, als het echt zo is, dat zoveel kleding niet weer verkocht wordt (lijkt me stug hoor dat een kledingstuk van 250 euro zo afgeschreven wordt trouwens), dan moeten ze daar wat aan veranderen. Het enige wat ik in het dorp met de auto doe is de pakketjes ophalen trouwens. Niet omdat ik het qua afstand niet te doen is met de fiets, maar juist omdat ik vaak dingen bestel die ik niet meekrijg op de fiets.
Ik denk dat met online bestellen niet direct iets mis is, maar meer met het koopgedrag van de mens. Dat ene shirtje voor dat ene moment. Dat ene goedkope tasje dat erbij past om 1 keer te dragen. Geen Shein, kies liever 3 (duurdere) artikelen die je echt graag draagt en die kwalitatief goed zijn, dan 6 (goedkoper) waarvan je de helft toch niet zal dragen of na 1 keer wassen vormloos is geworden. Als je dan een paar keer per jaar een bestelling plaatst, is daar niets mis mee.
Nou ja dat dus. Als ik een goede jas koop waar ik een paar jaar mee kan doen is dat volgens mij veel minder schadelijk dan wekelijk iets uit China bestellen.
Klopt, maar vaak loopt het hand in hand. Reden is dat alles altijd beschikbaar is online. En inderdaad: we zijn niet allemaal zo, maar heel veel mensen dus wel. Het loopt dus uit te hand.
Deze mail kreeg ik, en ik ben er ook van overtuigd dat het niet bij elke (online) winkel de kleding op een afval hoop beland. @ts begrijp ik ook. Ik ging vorige week shoppen met onze oudste voor haar verjaardag. Ze mocht een setje kleding uitzoeken en ze had nieuwe schoenen nodig. We gingen met niks naar huis. Ik de winkel weinig in haar maat en schoenen al helemaal niet die dan ook een beetje te betalen zijn. Online heb je gewoon zoveel meer keus en meestal ook nog beter te betalen. Ik bestel veel via zalando of kixx en van beide ben ik overtuigd dat het niet op een hoop beland.