HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ik kom bij jullie meeschrijven en hoop dat jullie wellicht tips hebben. Merk dat ik echt even van me af moet schrijven, omdat we in onze eigen omgeving vooral kritiek krijgen ipv herkenning of advies.

    Onze dochter is in september gestart op een tweetalige ipc school. In haar klas zitten in totaal 15 kindjes. Ze gaat erg hard. Vanaf 2 jaar ging ze naar een gespecialiseerde opvang, omdat ze vast liep op het reguliere kinderdagverblijf. Vanuit die gespecialiseerde opvang zijn nog 7 andere kindjes doorgestroomd naar deze school. Dus ze is in een klas gekomen, met 5 andere kindjes die ze al goed kende en waarmee ze de sociaal emotionele aansluiting heeft. Ook 2 andere meisjes in de klas kan ze het goed mee vinden.

    Maar we zien haar nu al weer vastlopen. Ze vind school saai. Met sinterklaas kregen ze "pepernoot tellen", maar dat deed ze al toen ze 3 was op de opvang. Ze hebben een letter van de week, maar 3 en 4 letterwoorden kan ze best goed lezen (dubbele letters als op aa ei sch nog niet, maar woorden als stok, kam, bak etc gaan prima). Haar tekenen daar is echt krassen, terwijl ze thuis gedetailleerde poppetjes tekent (niet mooi, maar wel herkenbare lichaamsdelen zoals handen, vingers, voeten, knieën, haren etc.). Ze wil meer werk en moeilijker, wil haar Engels verbeteren (want ik snap het wel, maar kan nog niks terug zeggen) en beter leren lezen. Op dinsdag, woensdag en donderdag kunnen we haar nog enigszins enthousiast krijgen, omdat ze daarna naar de bso mag. De maandagen en vrijdagen beginnen echt lastig te worden. En we krijgen steeds vaker te maken met een ontzettend opstandig, gefrustreerd kind dat klaagt over hoofdpijn en buikpijn. Ze heeft echt de hele vrijdag middag en zaterdag uitdagende activiteiten nodig om weer een beetje zich zelf te worden. Op zondag herkennen we ons kind dan weer. Ik dacht dat het wellicht aan de drukke feestdagen periode lag, maar ben echt bang dat er meer aan de hand is.

    Ik heb gevraagd of we na de kerstvakantie kunnen zitten met de juffen. Dat was geen probleem. Maar ik weet niet zo goed welke hulpvraag ik daar neer moet leggen. Ze gaat op maandag al een uurtje mee in een plusklas, maar dan hebben we nog 20 uur in de week waarin ze het allemaal saai vindt. Ze is al langzaam richting onderpresteren aan het zakken en wil zich conformeren aan de norm ("sommen maken is pas vanaf groep driehie, dus dat kan ik niet want ik zit maar in groep 1", terwijl ze in juni sommen tot 10 maakte). Ook laat ze pas dingen zien als ze zeker weet dat ze het kan. Dat zagen we met praten, lopen, dingen tekenen, spelletjes enz.

    Ze zit nu in groep 1, dus volgend jaar zou ze nog een jaar in deze klas "horen". Maar het feit dat ze in september het nog leuk vond, maar nu na 3 maanden zich aan het vervelen is vind ik zorgwekkend. Haar vriendjes zijn allemaal wat ouder en gaan volgend jaar waarschijnlijk naar groep 3. Is het te vroeg om het daar over te hebben?

    Wat is realistisch om vanuit school te verwachten? Waar kunnen we om vragen? Merk dat ik wel kan janken. We hebben de school met zo veel zorg uitgezocht, en heb het idee dat we een fout gemaakt hebben. Het is geen hb school, maar de uitstroom is 80%vwo en ze geven zelf ook aan dat het onderwijs (onder andere door de tweetaligheid en het projectmatig werken) wel heel geschikt is voor kinderen met een ontwikkelvoorsprong/hb. Er zitten ook veel kinderen met een hb indicatie. En in haar klas dus al zeker 5 of 6 kindjes met een flinke voorsprong. De opvang was ook echt enthousiast over deze school.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Werken ze met cito? Dan zou je na de vakantie je zorgen kunnen uiten. Kunnen ze kijken naar toetsen of kijken ze naar de einddoel van gr 1 en ook van gr 2.

    In het begin waren ze terughoudend over het overslaan van gr 2. Tot ze hem plaatste in de kringgesprekken van gr 2. Ze zagen zoveel verandering jn gedrag wanneer hij weer terug moest naar gr 1.

    Proef draaien in gr 2 en heeft daar de laatste 3 maanden gezeten. Is daarna meegegaan naar gr 3.

    Om rekening mee te houden is dat het niet zaligmakend is. Hij ging daar als een speer door heen en binnen een half jaar was het eigenlijk al klaar. Ze zullen naast versnellen een heel goed plan moeten hebben.
     
  3. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ze zit nu in een gecombineerde groep 1/2, maar ik weet niet of ze werkjes uit groep 1 of juist uit groep 2 aangeboden krijgt. Ik weet wel dat ze in ieder geval mee mag doen met groep 2, maar dat geldt in principe voor alle kindjes.

    Heb je tips voor een plan buiten het versnellen om? Ik weet zelf niet zo goed waar ik aan moet denken.

    De hele school heeft op vaste momenten taal en rekenen. Vanaf groep 3 zie je veel kinderen tijdens die blokken wisselen. Zodat ze bijvoorbeeld een niveau hoger of lager mee kunnen doen. Bijvoorbeeld expat kinderen die in een lagere groep taal krijgen, of kinderen die in een hogere groep meerekenen. Ik ga in ieder geval vragen of ze wellicht mee kan doen in het taalblok van groep 3, maar ben bang dat we daar net te laat mee zijn en ze dan het afgelopen kwartaal te veel gemist heeft.

    Ik vind het echt heel lastig. Wil niet de zeurende ouder zijn op school. Wil ook niet pushen, waardoor ze op haar tenen moet lopen. 't is onze oudste en we weten gewoon niet waar we goed aan doen. Ze is nog zo klein. Ik vind het vooral belangrijk dat ze plezier houdt in school en dat ze gaat leren leren.
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    #3844 Ysabella, 20 dec 2024
    Laatst bewerkt: 20 dec 2024
    Hier hebben wij denk ik even wat input nodig.

    Onze oudste (groep 4) maakt eigenlijk alle toetsen niet naar verwachting. Hij is hoogbegaafd getest en school gaat nu stoppen met compacten omdat ze denken dat dit hem op dit moment te veel kost. Wel gaat hij naar de plusklas met de hoop dat hij zo langzaam zijn mindset kan veranderen. Zelf zegt hij dat hij alles makkelijk vind behalve rekenen en spelling. Hij valt sinds kort ook pas rond 21.00/21.30 in slaap.
    Eerlijk gezegd weet ik even niet zo goed wat ik hier nou van vind, hij heeft dat compacten toch nodig? Het lijkt mij sterk dat hij de uitzondering op de regel is. :p In het verleden is gebleken dat als juf/meester de vragen aan hem stelt de antwoorden wel kloppen, mits hij alleen is met de juf/meester. Zou het gedeeltelijk faalangst kunnen zijn? En zou hij op een andere manier- en welke dan zijn Cito’s kunnen maken, heeft één van jullie een idee?

    Klein detail, zijn meester is uitgevallen, wat ontzettend jammer is want ze konden echt lezen en schrijven met elkaar. Sindsdien hebben er ongeveer 5 of meer verschillende juffen voor de klas gestaan. Ze zien daardoor wel een duidelijke daling in zijn leerprestaties.
     
  5. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Ik denk dat compacten wel nodig is tenzij hij echt zelf aangeeft het niet te snappen. Wat merk je thuis als je rekenen en spelling op groep 4 niveau vraagt? Misschien heeft hij een andere uitleg nodig. Of lukt het automatiseren niet waardoor het rekenen lastiger is? Helpt natuurlijk helemaal niet dat er steeds wisselingen zijn. Maar ik zou in gesprek zeker aangeven niet te willen stoppen met compacten en dus ook meer uitdaging, dan gaat hij helemaal uit en onderpresteren.
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Ik denk dat je geen andere keus hebt dan de "zeurende" ouder te zijn. Je dochter is duidelijk niet gelukkig. Ook in groep 1/2 Kunnen ze wel wat dingen verzinnen die uitdagender zijn, smartgames, moeilijkere puzzels. Maar hier zijn ze beide versneld in de kleuterklas en bleef de jongste nog steeds ongelukkig tot ze dit jaar in groep 4 HB onderwijs is ingestroomd, dus het kan best nog steeds niet genoeg zijn
     
    Relax en Oilell vinden dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Afhankelijk of ze nu werkjes maakt van gr 1 of 2.

    Ik zou niet nu werk van gr 3 doen. Als.je 2 overslaat en volgend jaar start jn gr 3 weet je zeker dat je de juiste start van rekenen en taal hebt.

    Wanneer je versneld kan het zijn dat het niet voldoende is. Ze moeten dan ook goed kijken naar het niveau. Ze starten gelijk en kunnen daarna nog een moeilijker boekje krijgen. Naast het reguliere werk is er pluswerk. Afhankelijk van de school wat er voor een gr 3 is. Het meeste pluswerk was bij zijn school vanaf gr 4. Prik en co en rekentijgers waren wel beschikbaar.
     
  8. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.714
    1.761
    113
    Vrouw
    Herkenbaar @Oilell, maar wij zitten een jaar verder. Zoon zit nu in jaar 2 van de gecombineerde 1/2 klas en klaagt eigenlijk pas sinds begin dit schooljaar. Want “ik heb alles (letters en cijfers) vorig jaar toch al geleerd? Waarom moet ik het dit jaar weer leren?” Hij snapt niet waarom hij het jaar over moet doen voor zijn gevoel.
    Wij zijn de ‘zeurende ouders’ gaan worden, want wij kwamen nergens met de juf van zoon, ze wilde geen uitdaging bieden want ‘een beetje kunnen lezen is heel fijn in groep 3 want dan is het wat makkelijker’. Nou zoon leest inmiddels boekjes op avi e3 niveau (een paar weken geleden las hij nog net aan op avi m3, dus die leesontwikkeling gaat echt heel snel).
    Wij hebben toen maar de juf omzeilt en hebben de ib’er direct gemaild. Hij heeft er toen voor gezorgd dat zoon wat uitdaging kreeg.
    We zijn nu een paar weken verder en zoon vond de taken wel leuk en ook moeilijk (goed zo, want uitdaging is ook nodig!). Alleen toen ik vroeg naar wat hij precies moest doen voor een taak kwam er uit dat hij taken voornamelijk moeilijk vindt als het lang duurt. Hij moest bijvoorbeeld getallen op volgorde leggen van 1 tot 20 (kon hij al voordat hij naar groep 1 ging), hij vond het moeilijk om de getallen te vinden want ze lagen door elkaar op tafel. Ja dat is niet echt de juiste uitdaging.
    Sinds een week is hij weer veel boos en zegt hij dat hij de taken niet meer wil doen maar alleen nog wil spelen. Hij wil alleen taken doen als het ‘groep 3 taken’ zijn. Dus we gaan na de kerstvakantie maar weer praten met de juf en ib’ er over moeilijkere taken en/of de plusklas.

    Dus ja, wij moesten ‘zeurende ouders’ worden om iets voor elkaar te krijgen. De meeste kleuters kunnen dit niet zelf aangeven bij de juf, daar hebben ze jullie voor nodig als de school niets doet of niet ziet hoever je dochter voor loopt. Ze kunnen hopelijk wel wat uitdagendere taken voor haar verzinnen.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Inmiddels al een afspraak gemaakt?
    Lastig hoor die uitdaging in gr 2. Bij zijn oude school was er in gr 3 een beetje uitdaging. Vanaf gr 4 wat meer.

    Stelde niet heel veel voor. Naast de extra uitdaging zullen ze ook moeten compacten/ verdiepen/ verrijken. Wat in de praktijk op een reguliere school lastig bleek te zijn.

    Sinds hij op een andere school zit zit hij met de lesstof goed. Werken op eigen niveau. Houden ze ook in de gaten door eerst te toetsen en dan kijken wat je de komende tijd doet. Haal je de toets niet goed genoeg dan doe je de reguliere taken. Volgende keer kijken ze weer. Niet zoals vaker, niet gehaald die kans krijg je niet meer.
     
  10. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Hoihoi, wij praten tegelijkertijd in het zelfde 'bevallings groepje' toen we zwanger waren.

    Jou kindje is ongeveer net zo oud als onze L, hier niet een zeurende ouder ' mede doordat school zelf het gesignaleerde heeft' dus meer in overleg

    L zit in een 1/2 klas en doet mee met groep 2, dan zou hij dus eigenlijk volgend jaar problemen gaan krijgen. Echter geven ze nu al aan hem dan eventueel gewoon groep 3 ' werkjes' en stof te gaan geven.

    Nu zijn ze op onze school hier echt heel erg ver in waardoor ze juist ook zo open staan. Hij gaat elke vrijdag ook nog naar een apparte verrijkingsklas met zijn klasgenootjes die hier ook voor in aanmerking komen.
     
    Oilell vindt dit leuk.
  11. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.714
    1.761
    113
    Vrouw
    We hebben wel aangegeven bij de juf dat de uitdaging wel een tandje meer kan, en de juf reageerde daar, zoals steeds, eigenlijk niet op. Ze zei wel dat ze wel door had dat zoon goed kan lezen dus dat ze hem daar niet verder in gaat uitdagen. Ik heb ook het gevoel dat uitdaging op deze school bij de kleuters wat lastig is (ook door de starheid van de juf).
    Zoon is nu in de kerstvakantie weer bijgedraaid. Hij is minder moe en boos. Deel van de boosheid van voor de vakantie zal ook wel de vermoeidheid zijn geweest. Maar we hebben ook flink de uitdaging opgezocht met schaken en vioolles, daar wordt hij ook gelukkig van. Ons plan is om voor het einde van het schooljaar weer een afspraak met de ib’er te plannen om te kijken naar het idee van school voor groep 3. Aangezien zoon al bijna door de groep 3-stof heen :$. Veel meer dan uitdaging voor rekenen (sprinters), lezen en een plusklasje van 1 uur per week kunnen ze ook niet bieden. Volgend jaar gaat hij in ieder geval met schaakles beginnen.

    Klinkt heel fijn hoe ze dat op jullie school doen! Jouw zoon zat op een fulltime hb school toch? Klinkt ook een beetje als een soort Dalton school, dat op eigen niveau werken dan. Ik denk niet dat mijn zoon hb is hoor, maar hij is wel slim.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Fijn dat hij nu is opgeladen. Dat doet al zoveel. Ook de stress van de sint/ kerst is weg.

    Ik dacht ook niet dat hij hb was maar dat bleek toch anders.

    Groep 1 en 2 is ook lastig om uitdaging te bieden. Ik snap wel dat ze zegt ik ga er niet extra aandacht aan geven. Ze kan wel zorgen dat het een toevoeging is. Zoals woordjes schrijven bij de thema's.

    Ook gr 3 is lastig met uitdagingen. Maar soms is ze zien zorgen dat ze compacten en wat meer verdiepen voldoende.

    Overigens zou je zelf kunnen kijken bij het zijnsluik. Slim zijn is misschien niet hb maar de rand zaken zou wel kunnen zijn dat hij hb is.

    Zoon zit inderdaad op een voltijd hb school.
    Betreft lesstof ideaal alleen hb kinderen in 1 klas is niet ideaal. Er zijn voldoende kinderen diente laat zijn overgestapt waardoor ze een grotere rugzak hebben.
     
    Noxe vindt dit leuk.
  13. Consuminderma

    Consuminderma Bekend lid

    27 apr 2024
    860
    591
    93
    Zoon is vandaag bij een hb club/activiteit geweest. Wat een warm bad voor hem en voor mij:o:. Hij mocht zijn wie hij is, en heeft heerlijk kunnen nadenken en gelijkgestemde leeftijdsgenootjes ontmoet.
    Veel betrokken leiding en ze wisten allemaal waar ze het over hadden en waren erg goed in observeren. Zo fijn dat ze hetzelfde zagen als ik. Ik ben niet gek dus:rolleyes:
    Deze week weer gesprek op school, en volgende week intake voor hernieuwd onderzoek. Heb in school en hun mogelijkheden een hard hoofd maar hij vindt het er ondanks het pesten wel erg fijn en hij wil echt niet overstappen. Eigenlijk zijn er ook niet echt goede andere opties liet de betrokkene van het cjg al weten.
    Gelukkig kan hij nu regelmatig op zondagmiddag flink zijn ei kwijt. En hopelijk komen er goede tips mee nav het onderzoek en gaan ze er ook een keer wat mee doen. Want ondanks het feit dat hij thuis de ingewikkeldste wiskundige sommen maakt is een extra rekenboekje (wat andere kinderen wel hebben) blijkbaar niet mogelijk. Echt de manier om motivatie in de kiem te smoren (de 2 jaren hiervoor had hij echt een schurfthekel aan rekenen dus ik zou dat enthousiasme koesteren, maar ja, dat is niet volgens het protocol...:|)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Zo gek hoe ze de hele vakantie vragen wanneer ze weer naar school mogen en wanneer de vakantie voorbij is, ze met geen mogelijkheid naar school te krijgen zijn. Niet uit bed willen komen, schreeuwen, boos worden, met schoenen gooien, jas niet aan willen doen, huilen... Zucht...
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Cito's gr 8 zijn binnen alleen nog de doorstroom toets . Trots op de inzet van onze knul. Eerder maakte hij het oke en vlot. Nu meer tijd genomen om de vragen ook echt te lezen. Hopelijk doet hij dat met de doorstroom toets ook.

    Hij had het er over dat ze het in 1 dag gingen doen. Kiest jullie school voor 1 of meerdere dagen?
     
    Jillzz en Nummer4 vinden dit leuk.
  16. Consuminderma

    Consuminderma Bekend lid

    27 apr 2024
    860
    591
    93
    Destijds bij de oudste op meerdere dagen maar dat is al lang geleden.
    Fijn dat ie nu wat meer de tijd nam.
    Zoon heeft nu ook met wat meer rust de eerste cito gemaakt en direct een 1 ipv 3 gehaald voor begrijpend lezen. Vorig jaar gewoon afgeraffeld ofzo, die score paste ook totaal niet bij zijn kwaliteiten. Sowieso vind ik begrijpend lezen dubieus, het zijn trucjes die bij goede lezers alleen maar afleiden van de tekst.
    Rekenen kan ie inmiddels erg goed dus ook daar moet ie vooral even nauwkeurig werken en goed kijken wat er eigenlijk staat. Hij heeft ook liever een flinke berekening dan een afleidende verhaaltjessom.
     
  17. Consuminderma

    Consuminderma Bekend lid

    27 apr 2024
    860
    591
    93
    Hier ook vaak gehad, dit jaar valt het mee ondanks de tijd van het jaar. Ik kom zelf ook liever niet uit bed:roflmao:
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw

    Dochter (gr7) vertelde over de cito's dat ze alles drie keer had nagelezen en supergoed had gemaakt, aldus dochter. Ben benieuwd naar het gesprek met de meester, dit jaar nog geen gesprek gehad behalve aan de start van het schooljaar, benieuwd naar wat hij ziet. Hij heeft onze oudste echt een ommekeer laten maken qua leervermogen en resultaten, van kader naar vwo+. Benieuwd of dat bij dochter (die scoort altijd gemiddeld) ook zo is.
    Ben sowieso van plan om haar de toelatingstoets voor het verrijkt vwo te laten maken over een jaar.
     
  19. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw

    Pffft ik werk woensdagavond en was van plan om te blijven liggen, had vriend de wekker uitgedrukt dus moest ik er alsnog uit om de lunches klaar te maken :rolleyes:
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Geen idee waarom scholen kiezen voor 1 keer of meerdere keren. Wat je zegt over het begrijpend lezen snap ik wel. De dochter van een vriendin die raakt helemaal afgeleid en scoort lager daar door.

    Zoon is meer van de korte sommen zo lang het maar vlot kan. Voor tekenen en knutselen heeft hij meer geduld en interesse:roflmao:
     

Deel Deze Pagina