Natuurlijk doe je dat zonder na te denken, zeker als je al een tijd rijdt. Maar ik heb nog nooit iemand gehoord die schakelen prettiger vind dan automaat rijden hoor Ook al vinden ze schakelen dus ook prima en doen ze dat op de automatische piloot. Het scheelt gewoon heel veel handelingen en daardoor is het dus ook een stuk eenvoudiger.
Ik vind file rijden met een geschakelde auto echt niet chill inderdaad. Elke keer de koppeling indrukken Hierna komt er denk ik hier ook een automaat. Toch ben ik wel blij dat ik een aantal jaren geschakeld heb gereden.
Dan heb je het bericht van @mambri hier niet gelezen. Ik heb voor het werk vaker in een automaat moeten rijden. Maar vind schakelauto echt veel fijner rijden. Dus de mensen bestaan wel al heb jij ze nog niet ontmoet
Oh vast, ik ken ze iig niet, en snap ze ook niet Mijn man werkt met auto’s en daar komen veel klanten ook terug op hun opmerkingen. Willen perse niet aan de automaat, blablabla. Totdat ze toch een automaat tegenkomen die ze graag willen en vervolgens niet meer terug willen naar een schakel en niet snappen waarom ze het nooit eerder wilde veel oudere mensen ook, die natuurlijk niet beter weten dan schakelen. Overigens vraag ik me dan dus wel af wat je precies fijner vindt rijden? De extra handelingen die je moet doen vind je fijner dan niks doen?
Ik had 40+ lessen nodig omdat ik echt nog 0 ervaring had met auto rijden, om zo'n conclusie te zeggen na 4 lessen... Inmiddels 10 bijna 11 jaar mijn rijbewijs. Zou doorzetten op de schakelbak, dan kan je beide en dat is toch echt heel prettig.
Ik zou het misschien nog 1 of 2 lessen proberen en anders gewoon voor automaat gaan. Wij hebben een schakel en een automaat en vind het alletwee lekker rijden. Maar een automaat is veel relaxer in de file etc. Bij alletwee hoef ik niet na te denken het gaat gewoon automatisch.
Ik heb wel een voorbeeld wanneer ik echt geen automaat wil. Ik heb in beide genoeg rijervaring en nl is het eigenlijk geen probleem. Maar als je in de bergen gaat rijden schakelt een automaat vaak niet vroeg genoeg terug waardoor je veel meer moeite hebt om boven te komen. Wij hebben een paar jaar een automaat gehad met dsg en 250pk dus super snelle auto nou in de bergen schakelde die dus niet terug en hield je te lage toeren. De keer daarna dat we weer in de bergen reden was ik heeeel blij dat we een schakelauto hadden. Verder maakt het mij beide eigenlijk niet uit, ik rijdt net zo makkelijk schakel als automaat en heb helemaal geen voorkeur. Schakelen is zo’n automatisme hier dat ik er eigenlijk ook helemaal niet over na hoef te denken. Behalve als ik weer even in de auto van m’n vriend heb gereden die een 6bak heeft terwijl ik een 5bak heb dan wil ik in m’n eigen auto nog weleens automatisch naar z’n 6 terwijl dat niet kan
Met een automaat kan je toch ook zelf overschakelen/terugschakelen ? Dat doen wij in dit soort situaties in elk geval met de automaat auto's die wij tot nu toe gehad hebben
Nee op een automaat kan je niet zelf schakelen. Vooruit, achteruit, neutraal ("z'n vrij", gebruik je bijna nooit) en parkeren, dat is het.
Ja zeker wel, dan zet je hem op manueel en kan je wel zelf schakelen. Niet zoals in een schakel auto maar bij ons zaten er flippers aan het stuur waarmee je kon overschakelen ideaal in dit soort situaties
Uhm ja. Wij hebben een automaat gehad, meerdere jaren zelfs. Maar ik gaf hem meestal aan man mee en reed met de andere auto. Ik vond het echt verschrikkelijk , vooral op lange stukken. Ik verveelde me dood achter het stuur. man vond het wel fijn, maar geen echte plus en na een paar jaar terug gegaan op schakelen.
Je kunt wel zelf schakelen, maar dat is wel anders. Zijn heel korte handelingen en niet prettig. En natuurlijk ook overbodig in een automaat
Yep. Ik vind het saai. En het rijdt niet echt lekker door in een automaat. Gaat allemaal trager. Nee geef mij maar schakel.
Die auto kon dat ook maar dan moest je hem idd helemaal overzetten. Deze had dan flippers of kon je met de poke doen. Maar dat wisselt per auto. Maar bij heel veel automaten kan dat niet, dat kan met name bij de luxe uitvoeringen.
Oke bij onze auto hoefde je hem niet eens in manueel te zetten zegt mijn man net maar kon je altijd zelf schakelen als je dat wilde. Ik dacht dat het standaard in een automaat auto zat.
Trager? Daar ben ik het echt niet mee eens . Ik rij in beide maar de automaat is toch echt sneller. Ben ook wel benieuwd in welk opzicht je een automaat trager vind?
Huh, trager? Alle automaten die ik rij zijn toch echt sneller dan een schakelbak hoor. Misschien heb je half automaat gereden? Dat is namelijk ook weer een heel verschil met een vol automaat. Daar kan ik me het trager wel bij voorstellen.
Dat ligt aan de auto dan hoor. Mijn man heeft een Polestar, nou die is alles behalve traag. Als je daar het gas even intrapt zit je maag gelijk tegen je ruggengraat
Hangt echt van de auto af bijv een automaat in een fiat panda is echt drie keer niks haha. Maar gewoon in een grote auto met een flinke motor erin dan wil een automaat idd wel