Schakelen is - in een automaat - géén noodzakelijke handeling om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Als je door een extra handeling weg te nemen veilig kunt rijden, dan ben je juist heel verantwoord bezig als je dat erkent.
Nou toch ook dit. Mijn beste vriendin kreeg het schakelen ook niet onder de knie, dus na stuk of 20 lessen over naar automaat. vervolgens lukte het afrijden niet, dus pas na 7 pogingen geslaagd. en nu? Rijdt ze niet veilig. Laatst reed ze mij bijna aan ( ik had voorrang, zij nam deze en toen zag ik dat zij het was, dus op aangesproken) ze is echt een gevaar op de weg zoals zovelen. als wij samen ergens naartoe gaan, rij ik. Ik stap echt niet bij haar in de auto. Haar man overigens net zo. Sommigen krijgen het autorijden en het inzicht om veilig te rijden gewoon niet goed onder de knie en zijn er niet voor in de wieg gelegd
Nou, gelukkig let ik ook goed op het verkeer om me heen terwijl ik rij, zodat ik kan anticiperen en potentieel gevaarlijke situaties (ontstaan door de mensen die níet goed anticiperend rijden) kan vermijden. Oh en sturen en remmen en richting aangeven (kan je ook niet van alle weggebruikers zeggen, helaas) en bijzondere verrichtingen doe ik ook zelf Wat een gekke aanname dat je een mindere chauffeur zou zijn als je in een automaat rijdt.
Hier ben ik het wel mee eens, in het verkeer moet je per definitie meerdere dingen tegelijk kunnen. Als je dat niet kunt ben je misschien niet geschikt om met een auto deel te nemen aan het verkeer. Ik ken iemand die na tig lessen uiteindelijk definitief gestopt is met autolessen. Zij had dan wel autisme dus dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad. Maar die kon niet correct reageren op onverwachte gebeurtenissen in het verkeer. En stopte dan helemaal met rijden, omdat ze geen twee dingen tegelijk kon. Goed, dat is wel extreem natuurlijk en ts heeft neem ik aan geen autisme. Maar ik vind het in het verkeer wel een vereiste dat je veilig kan reageren op situaties en daarvoor moet je meerdere dingen tegelijk kunnen.
Maar dat is toch een andere situatie? Die persoon is überhaupt niet in staat veilig te rijden. Het is niet dat kunnen schakelen garanties biedt oid; ik ken genoeg mensen die in een schakelauto rijden en niet veilig rijden. Daar zijn ook mensen bij bij wie ik niet in de auto stap.
Als je in een automaat lest en afrijdt, dan zou je dat veilig moeten kunnen. Daarvoor zijn de instructeur en examinator om dat te beoordelen. Net als een bij een schakelauto.
Autorijden is grotendeels anticiperen, heeft niks met de manier van auto rijden te maken. Al rij je de hele auto aan gort door slecht schakelen het gaat er toch echt om hoe je in het verkeer rijdt.
Huh, deze snap ik echt niet. Als je niet kan schakelen en je rijdt in een schakelauto, dan ben je een gevaar ja. Als je niet kan/wil schakelen en je rijdt in een automaat, dan ben je zeker geen aanvullend gevaar. Juist niet. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Vaak nog veiliger ook, want veel mensen denken dat ze kunnen schakelen, maar sommige auto’s hebben het zwaar te verduren hoor Zeker bij oudere mensen, dat zou gewoon verboden moeten worden.
Door niet meer te schakelen kan ik juist veel beter reageren op het verkeer. Wat een rare aannames zeg, een wereld gaat voor me open hoe sommige mensen kunnen denken, haha
Helemaal eens. En ik denk eerlijk gezegd dat het vooral een stukje onwetendheid is. Als je oprecht denkt dat het alleen maar “hersenloos gas geven” is, heb je zelf nooit een automaat gereden.
Het kan veiliger zijn ja. Want door minder handelingen te hoeven doen zou je in theorie beter moeten kunnen opletten en dus veiliger moeten rijden. toch is dat niet mijn ervaring met mensen die het schakelen niet onder de knie krijgen en daarom een automatenrijbewijs hebben, ik ken er 3. En die vind ik alledrie gewoon slecht verkeersinzicht hebben. Misschien toeval, maar dat denk ik niet. ik heb het dus nu niet over mensen die ervoor kiezen om automaat te rijden
Ik geloof je meteen hoor. Maar de vraag was waarom ik schakel fijner vind. Mijn ervaring is dus een andere dan die van jou en anderen hier. Lijkt me dat dat naast elkaar kan bestaan toch. Ik begin nu het gevoel te krijgen dat je boven alles een automaat veeeeel fijner moet vinden. En dat het eigenlijk niet kan dat je schakel fijner vind. Ik en anderen vinden dat dus wel fijner. Ben er wel een beetje klaar mee om dat steeds weer uit te leggen. De een vindt automaat fijner en de ander schakel. En klaar
Dat stukje onwetendheid weet ik eigenlijk wel zeker. Haha, inderdaad, ik heb iig nog nooit hersenloos gas gegeven, gelukkig kan ik meer dan dat
Zijn dit toevallig ook alle 3 mensen die op latere leeftijd het rijbewijs hebben gehaald. Want dat is het vaak ook als je meteen met rijlessen begint als je kan dan leer je het veel makkelijker aan dan als je veel ouder bent. Dat duurt gewoon echt veel langer. Voor mij makkelijk praten ik vind rijden ook leuk en makkelijk maar voor sommige mensen is het echt iets heel complexs dan kan je je bijna niet voorstellen als je dat zelf niet hebt.
maar met schakelen kan je zelf beslissen dat je nog niet door schakelt ik heb met kleine autootjes heel wat bmws Mercedessen etc eruit gereden op de eerste meters door hem laat door te schakelen maar daarna pakken ze je. Maar idd stoplichtje racen win je makkelijk met een klein autootje door je gewicht.
Nee, gewoon jonge mensen die koste wat kost hun rijbewijs moesten halen en daar dan dus heel lang overdoen incl automatenrijbewijs. tja, sorry, het zal niet populair zijn om te zeggen, maar er zijn gewoon mensen die niet geschikt zijn om auto te rijden. Die hebben het inzicht niet en gaan het ook nooit leren
Maar zo zijn er ook genoeg mensen die schakel rijden die niet geschikt zijn om auto te rijden. Zo is een vriendin van mij nog steeds heel onzeker in de (schakel) auto en rijdt overal standaard 10km/u te langzaam, ik rijd liever zelf dan dat ik bij haar in de auto kruip. Juist omdat ik automaat rijd en niet hoef te schakelen (want ja, ik ben zo iemand die dat dus niet geregeld krijgt) zit ik met een zeker gevoel in de auto en is er verder ook niks mis met mijn inzicht in het verkeer.
Ik heb zelf ooit gewoon rijles in een schakelauto gehad. Ook niet lang over gedaan ofzo. Maar daarna direct een automaat gekocht en nooit anders meer gereden. Het geeft me veel meer rust tijdens het rijden. In een schakelauto reed ik overigens ook heel goed, maar ik vind dit veel fijner en zou ook niet meer kunnen schakelen, omdat ik het te weinig gedaan heb. Maar daar mis ik niets aan. Als ik terug in de tijd zou gaan, zou ik lessen in een automaat. Het schakelen heeft me niets nuttigs geleerd. Huren in t buitenland: automaat is bij mij nog nooit een issue geweest. Bergen: in mn eerste automaat was dat niet het beste, maar die had wel een bergenstand en dan reed t prima. Sindsdien zijn automaten al zoveel verbeterd dat ik dat niet meer als issue heb ervaren. Aanschaf: automaat is inderdaad nog altijd iets duurder. Maarja, als dat het verschil maakt tussen heel veel moeten lessen of relaxt auto kunnen rijden, zou dat de beperking niet moeten zijn m.i. Je hebt tegenwoordig voldoende keuzes en verschillende prijscategorieen in elk geval. Leenautos bij garages: ik geef altijd aan dat ik alleen automaat rijd bij het inplannen en dan staat er altijd een automaat klaar. Op m’n werk gaan we over naar een elektrisch wagenpark, dus nog weinig collega’s rijden schakelauto’s. Maar in t verleden besprak ik gewoon dat als ze wilden dat ik ook reed, dat we mijn auto moesten nemen en anders kon ik niet afwisselen met rijden. Ik denk dat een rijinstructeur heel goed op korte termijn kan inschatten of iemand de handelingen gemakkelijk kan automatiseren of niet. Ik vind het eigenlijk wel heel professioneel dat hij dat direct aangeeft en je niet eerst een hele tijd laat aanmodderen. Volgens mij heeft hij ook niet geoordeeld over het na 4 lessen nog niet kunnen, zoals sommigen lijken te interpreteren, maar over of het waarschijnlijk is dat je dit binnen een acceptabel aantal lessen goed onder de knie krijgt. En ja, waarschijnlijk kan uiteindelijk iedereen leren schakelen, maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan. En wat levert het je uiteindelijk extra op? In hoeveel situaties gaat het echt beperkend zijn als je geen schakel rijdt? Ik ervaar daar geen beperkingen in elk geval.