Dat klopt ook zeker, ook die mensen zijn er, ben ik met je eens. Ik rij echt heel veel: zo’n 1000-1200 km per week zakelijk. Daar komen dus mijn privé km nog overheen. Je wilt niet weten wat een idioten er op de weg rijden
Ik ben op mijn 23ste afgereden in een schakel auto. Inmiddels 25 jaar verder en de laatste 10 jaar hebben wij een automaat. Ik wil echt niet anders meer Het rijdt zoveel fijner, heel ontspannen. Ik zie echt alleen maar voordelen. Ik snap wel dat als je afrijd in een automaat je dus niet in een schakel auto mag/kunt rijden. Maarja als dat het is. Het zou voor mij geen probleem zijn. Als wij op vakantie zijn huren we trouwens wel rustig een schakel auto omdat we het beiden gewoon kunnen, maar als het even kan huur ik liever een automaat. Misschien kan je misschien een keer een les nemen in een automaat om te kijken hoe dat voor jou voelt.
Het is zeker niet hersenloos gas geven, maar met schakelen is het ook niet zo dat je minder goed op het verkeer kan letten. Auto rijden draait nou eenmaal het meeste om je kunnen redden in al het verkeer, anticiperen.
Dat vind ik echt onzin. Die handelingen van schakelen doe je zonder nadenken. Ik rij net zo veilig als iemand in een automaat. Of zijn er onderzoeken die zeggen dat percentueel gezien automaatrijders minder ongelukken maken?
Voor jou niet, omdat het automatisme is. Voor vele is en wordt het geen automatisme en moeten ze er over blijven nadenken. Soms veel, soms weinig. En dan is het dus wel zo dat je beter op het verkeer kan letten zonder dat je die extra handelingen hoeft te doen.
Het kan veiliger zijn staat er, dat geldt mi wanneer mensen het schakelen niet goed onder de knie krijgen en dus druk bezig zijn daar hun weg in te vinden. En dus minder goed opletten. Ik schakel ook gewoon automatisch en dus maakt het voor mij voor het op de weg en ander verkeer letten niet uit, maar sommigen blijven daar iets in haperen waardoor zij drukker met het bedienen van de auto zijn als opletten
Nou dit is dus mijn punt. Natuurlijk hou je altijd mensen die niet kunnen rijden, of het nu handgeschakeld of in een automaat is. En wanneer iemand jarenlang in een schakelauto heeft gereden en dan in een automaat stapt vind ik het ook weer anders. Maar afrijden puur in een automaat omdat iemand moeite heeft met meerdere handelingen verrichten vind ik persoonlijk een slechte zaak ja omdat dat dus iets is wat je veel en vaak moet (kunnen) doen in het verkeer. En dan vind ik die persoon dus niet geschikt om deel te kunnen nemen in het verkeer. Oh en voor een eerdere opmerking. Ik heb wel degelijk in een automaat gereden. Lang genoeg en vaak genoeg. Ik ben dus met beide bekend.
Dus omdat je meerdere dingen tegelijk moet kunnen doen, is het veiliger een handeling toe te voegen ipv weg te nemen? Dat is vrij krom geredeneerd…
Je hoeft die handelingen dus juist niet veel en vaak te doen als je in een automaat rijdt. Maar volgens mij snappen een aantal dat niet? Het heeft dus niks te maken met minder inzicht hebben ofzo.
Dus omdat ik een automaat rijbewijs heb zou ik dus ongeschikt zijn? Nee, ik kan niet schakelen, maar ik kan wel gewoon vooruit kijken (neem het vooruit kijken vooral niet letterlijk) in het verkeer en situaties inschatten en daar naar handelen. Dat lijkt mij belangrijker dan per se te moeten kunnen schakelen. Daarbij is het niet zo dat ik per definitie niet meerdere handelingen kan verrichten. Het is nou net alleen zo dat ik deze specifieke handelingen niet onder de knie krijg.
Ik vind het wel een ding hoor al iemand na 4 lessen al als ongeschikt voor het verkeer wordt gezien. Ik heb er 45 lessen over gedaan maar verder alles in een keer gehaald. Na 4 lessen kon ik ook nog niet fatsoenlijk schakelen, dat moet je gewoon leren door te doen. Het echt autorijden leer je pas als je km gaat maken. Ik rijd nu elk jaar ongeveer 20.000 km. (Helaas) maar had pas na 2 jaar het idee dat ik de auto echt van voor tot achter onder controle had. Ik was al bijna 30 toen ik mn rijbewijs haalde dus ook al iets ouder. Ik denk wel dat de automaat in zn algemeenheid een veiligere auto op de weg is. Dingen als afdaptive cruitcontrol, noodstops maken enz zit (vaak) alleen op een automaat. Er zijn heus momenten te bedenken waarbij een geschakelde auto voordelen biedt. Maar dan denk ik toch eerder aan bergweggetjes. Persoonlijke voorkeur kan uiteraard meespelen. Maar de automaat heeft gewoon in NL heel lang een imago gehad dat het een beetje een watjesbak is. Voor mensen die niet kunnen autorijden en opaatjes en omaatjes.
Haha je verdraait de boel wel hoor. Het niet kunnen schakelen kan een indicatie zijn dat je niet meerdere dingen tegelijk kan, wat weer een indicatie kan zijn dat je je niet veilig in het verkeer kunt bewegen met de auto. Net zoals het 7 keer moeten afrijden een indicatie kan zijn dat het misschien niet voor je is weggelegd. Niet iedereen die in een automaat rijdt hoeft zich aangesproken te voelen hoor. Wij hebben sinds kort ook allebei een automaat. Ik ben helemaal niet anti automaat. Wel heerst er een gedachte dat iedereen maar auto moet kunnen/mogen rijden. Ik vind dat ze soms wel eens wat strenger mogen zijn daarin.
Is adaptive cruise controle veiliger dan gewoon zelf gas geven? En wat is die noodstop? Is toch een kwestie van rem en koppeling indrukken? Of mis ik iets? Wijnrijden in een oude auto en ik wilde zolang we 2 auto's hadden per se allebei een schadeauto. Nu hebben nog maar 1 auto en zou het automaat mogen, maar ja, net een andere auto, dus dan moet even wachten Ik kan we niet voorstellen dat automaat voor mij veiliger zou zijn. Ik ben 0 bezig met schakelen normaal, nu in een andere auto merk ik dat ik af en toe even op moet letten. Voor ts: ik zou zeggen, probeer een automaat-lesje. Kijken of je je dan beter voelt. Ala je je instructeur vertrouwt, dan mag je zijn mening echt wel meenemen
Je laatste tip is wel goed. Nu ja, adaptive cruise control is vooral fijn in files, minder snel vermoeid. Dat mis ik wel in mijn geschakelde auto. Een noodstop maakt je auto als je het zelf dus niet hebt gezien of op tijd anticipeert. Dus dat is wel veiliger. Stel er schiet ineens een kind tussen geparkeerde auto’s de weg op dan heb je meer kans dat je op tijd stil staat. Volgensmij kan een geschakelde auto ook niet door de auto zelf tot stilstand gebracht. Ja de motor valt uit als je alleen remt en niet de versnelling aanpast. maar hem rustig naar de kant krijgen niet. ik vind dit absoluut goede verbeteringen in een auto. Het heeft meer voor dan nadelen. https://youtube.com/shorts/b8_du10C9Cg?si=UZurAFI0aqmF9U1R https://youtube.com/shorts/G59pxnDXlto?si=c7_VWxgDW0zoPdwA
Het wordt niet letterlijk gezegd. Maar wel als je zoiets simpels als schakelen niet kan ben je een aanvullend gevaar op de weg. Ofwel je leert maar schakelen en anders dan is het beter dat je helemaal niet in een auto gaat zitten. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het goed is om nog even door te zetten. Maar ze is echt niet gehandicapt met enkel een automaten rijbewijs.