Ons zoontje is onlangs begonnen met wennen op school. Hij is wat verlegen maar het ging erg goed. Totdat ik een erg verdrietig kleintje aantrof na de derde keer wennen. Hij zit in een kleine instroomgroep van circa zes kindjes. Nu blijkt dat hij samen een andere groep 1/2 (30 onbekende kindjes) gymles krijgt van een vakdocent. De eigen juf, die hij ook nog niet lang kent, gaat dan weg. Hij was daardoor erg verdrietig geworden. Had heel hard geroepen om mama en papa. De juf deelde dit met de vraag “of hij dit vaker heeft”. Ik zei dat hij soms wel even verlegen is maar wist verder niet goed wat ik moest zeggen. Ik had niet verwacht dat hij in groep 0 al zonder zijn eigen juf les zou krijgen. Hoe zien jullie dat? Is dit gebruikelijk?
Bij ons hebben ze vanaf t moment dat ze op school komen 1x keer gym van een andere docent en 1 keer van de eigen docent. Zou t bespreken met de juf dat de stap gym misschien iets te groot is geweest. Bij ons blijft de leerkracht er wel
Wel raar dat het niet is verteld voor het wennen. Hier is dat ook zo, maar dat is bekend en staat in de schoolgids. Wel sneu voor je kind, maar over een poosje is hij gewend. Nu is alles spannendHij gaat wel vaker iemand anders krijgen als de juf ziek is of weg moet. Tijdens de gymles doet de juf andere dingen zoals iets voorbereiden, kindvolgsysteem invullen etcetera.
Dat is bij mijn zoon ook maar heeft een hele logische reden: je moet een speciaal vak erbij halen om gekwalificeerd te zijn om ook gym te mogen geven. Daarom krijgen ze vaak gym van een andere docent. Maar natuurlijk heel vervelend als je een kindje hebt dat het allemaal nog spannend vindt en ze niet even vantevoren hebben gecommuniceerd.
Ik snap van je kindje wel dat het overweldigend is. En misschien in 1x een TE grote stap. Maar denk dat hij eigenlijk al boft dat hij kan instromen in het kleine instroomklasje. Mijn kind strarte meteen in een groep van 28 kids. En ik denk ook dat je kindje tzt wel vaker te maken krijgt met grotere groepen en dat de juf dan even weg gaat. Bijv. in de pauzes op het plein, of als ze iets gezamelijk gaan doen met alle kleuterklassen (bijv. een thema knutsel, of theater oid). Het zal even wennen zijn, maar komt vast goed hoor.
Hier op school is er wel een vakdocent voor gym, maar die geeft geen les aan de kleuterklassen. De kleuters gymmen hier niet vaak, dat doen ze eigenlijk alleen bij slecht weer. Dan gaan ze naar het kleutergymlokaal. Ik snap goed dat het voor je zoon (te) spannend was. Net op school gestart, alles is nieuw en onbekend en dan opeens iemand anders ipv van de juf die hij net leert kennen. En dan ook nog niet alleen met het kleine groepjes was hij kent maar met een hele grote groep andere kinderen erbij. Het had fijn geweest dat de juf er in ieder geval de eerste keer bij was gebleven. Het zal vast vaker gebeuren dat een kind het de eerste keer/keren te spannend vindt om met de gymdocent mee te gaan.
Bij ons krijgen ze ook gym van een vakdocent, maar in de kleuterklassen blijft de eigen leerkracht er altijd bij. Vind ik zeker bij groep 0/1 ook normaal als ik eerlijk ben.
Dat geldt vanaf groep 3. Met een pabo-diploma zonder ‘Leergang vakbekwaamheid bewegingsonderwijs’ mag je aan de kleuters ‘gewoon’ gym geven. @TS: Zou met de juf bespreken dat jullie dit niet wisten en je zoontje dus ook niet en dat de overgang voor hem kennelijk wat te groot was. Ik vind dat ook niet zo heel erg gek eigenlijk. Eerder gek dat een kleuterleerkracht dat niet zelf bedenkt, laat staan niet achteraf begrijpt als het gebeurt…
Een vakdocent is vaak ivm werkdrukverlaging wat @Catou ook al schreef, de juf kan dan intussen wat anders doen.
Hier ook. De vakdocent is vanaf groep 3 in de grote gymzaal. Kleuterklassen gymmen in het kleutergymlokaal met eigen leerkracht. Ik snap wel dat dat overweldigend kan zijn. Zeker als je nog aan het wennen bent.
Hier krijgen de nieuwe kleuters een buddy-kleuter toegewezen die de nieuweling op sleeptouw neemt en beetje wegwijs maakt. Met G had zo'n avontuur prima gekund, dat was echt zo'n "all-in, let's paaaaaaarty kleuter". Idealiter wel na vooraankondiging, want onverwachte dingen gaf thuis een backlash. Maar R is held op sokken en moet daar echt niks van hebben, die gaat dan niet uit zn dakpannetje maar gewoon regelrecht nucleair. 30 projectielen extra, niet vooraf bekend, vreemde locatie die geen enkele vergelijking heeft met wat net bekend begint te worden, vreemde volwassene en die andere nieuwe volwassene is pleite....nope nope nope nope. Hij vertrouwt de juf dan ook gewoon niet meer want "die liet m in de steek" en R houdt grudges, heeeeeel lang. Wordt met hem al wat om hem in de klas te krijgen. Terwijl hij al vaak zat in school is geweest, zn juf al een paar keer gezien heeft aangezien G ook daar op school zit... Goddank wel een zeer beslagen kleuterjuf die een grootschalige fanclub heeft, ze wordt door iedereen van gr1 tot gr8 en wat inmiddels op middelbare school zit op handen gedragen. Gewoon omdat het een dijk van een juf is. Hopelijk weet ze deze ook om dr vinger te winden.
Hier ook een vakdocent bij de kleuters. Ik heb gevoelige kids, maar daar nog nooit iets negatiefs over gehoord.
Ik begrijp wel dat dit even teveel was voor je zoontje. Wat al vaker is gezegd, net nieuw op school is al spannend en dan een nieuwe leerkracht met opeens ook nog is 30 andere kindjes erbij. Het is jammer dat de juf er zeker de 1e keer niet gewoon is bijgebleven. Ik vind het verschil tussen een instroomklas en groep 1/2 ook al best een verschil. Onze oudste startte in groep 0/1. Was een stuk rustiger dan in de klas waarin de middelste starte (1/2). Die kindjes zijn vaak al veel meer gewend (wat logisch is) dan de kindjes vanuit een instroomklas.
We laten hem in de komende week even niet wennen op dagen met gym. Eerst maar eens normaal wennen aan de juf én de overige dingen zoals schoolplein etc.
Misschien gaat het de 2e keer wel gewoon goed als je hem van te voren verteld dat het weer zou gebeuren? Ik zou zelf denk niet zo snel opgeven en toegeven. Ik snap dat het even moeilijk was en wennen, maar echt; ze wennen zo snel als iets gewoon regelmatig voorkomt.
Kleuters gymmen hier ook met vakdocent, 2x per week. Daarnaast ook 1x per 2 weken muziekles van een gastdocent en 1x per twee weken een soort creatieve les. Tijdens die lessen is de vaste leerkracht er niet bij, die gebruikt die tijd bv voor administratieve taken. Hier werd het ook niet expliciet gecommuniceerd, maar ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord dat een kleuter dit moeilijk vond (ik kan het me wel voorstellen hoor, maar anderzijds begrijp ik dus wel dat het niet vanuit de juf expliciet is aangegeven). Hier gaan ze ook eigenlijk niet wennen met bv halve dagen of soms een dag niet, maar altijd meteen vanaf 4 jaar volledige dagen naar school. Het enige wennen hier is 10 dagdelen voor een kind 4 wordt. Ook geen instroomgroep hier, maat meteen in een kleuterklas met zeg 25 (soms meer, soms minder - afhankelijk van het moment in het jaar) kleuters van groep 1 en 2. Ik zou voor nu niets aanpassen eigenlijk, dus niet bv die dag van gym thuis blijven. Hier hebben ze toch best regelmatig te maken met een vakdocent, maar bv ook met een onbekende invaller, of bv ern onderwijsassistent die het een dag of dagdeel over neemt. Dus uiteindelijk lijkt het me het snelste wennen als je gewoon iedere dag naar school gaat en zsm volledig meedraait met alles. Dan weten ze ook niet beter dan bv ‘oh vandaag is het dinsdag! dan is meester Rik er voor gym!’. Mijn ervaring is dat het echt enorm snel went als ze meteen volledig meedraaien.
Ja heel zeker. Loop regelmatig op school De afgelopen maanden is het kleutergymlokaal zelfs personeelskamer geweest ivm een verbouwing.