Spellings problemen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by MamaChantal, Nov 19, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beheer

    Beheer Administrator
    Staff Member

    Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Inmiddels zijn we weer even verder.
    Weer een gesprek gehad en spelling en zijn spraak zijn slecht.
    Dyslexie zou het kunnen zijn volgens school maar een verklaring lost het niet op volgens hun.
    Begrijpend lezen kan hij goed, maar maakt gewoon veel spelfouten. Woorden lijken soms nergens op en zijn totaal onherkenbaar in wat er zou moeten staan.
    Bij logopedie kwam er een vermoeden van dysartrie uit.
    Kan niet helemaal officieel vastgesteld worden helaas.
    Maar daar gaat hij nu wel op behandeld worden zodat hij hopelijk beter kan leren praten.

    School maakt overal nogal een probleem van en weet eigenlijk dus ook niet wat ze nog kunnen doen.
    Dyslexie materiaal kunnen ze niet aanvragen.
    Testen willen/kunnen ze niet.
    En verder komen hun dus ook niet met oplossingen.
    Hun verwachten dat dit niet zomaar oplost maar kunnen verder niets doen hieraan. Extra ondersteuning op school geven ze niet doordat het zinloos zou zijn.

    Logopedie wilt wel verder kijken, maar kan geen dyslexie onderzoek doen.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Poeh, ze laten hem op school dan wel aan zijn lot over. Jammer dat ze niet in mogelijkheden denken, maar zoiets hebben van 'niets aan te doen'.
    Ze willen geen extra begeleiding geven, omdat ze zeggen dat dat zinloos is, maar zulke uitspraken kunnen ze natuurlijk niet doen zonder diagnose of onderzoek door een professional.

    Een dyslexieverklaring lost natuurlijk de dyslexie niet op, maar geeft hem recht op extra tijd bij toetsen, ze houden er rekening mee met het advies voor de middelbare school etc. Het is gewoon een stukje inzicht in het probleem. Ook als er geen dyslexie uit het onderzoek komt, weten ze misschien wat het wel is of kun je dat tenminste uitsluiten. Op deze manier kunnen ze hem toch niet aan laten modderen?
    Kan school geen arrangement voor hem aanvragen voor extra hulp?
     
    evaleana and Dubbelgeluk like this.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ik vind ook dat school het wel makkelijk afschuift. Ik zou nogmaals in gesprek gaan.
     
    Jo79 likes this.
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Extra begeleiding zou op school zinloos zijn volgens hun. Het zou dan om een kwartier gaan in de week, en die tijd weer een les missen.
    School blijft erbij dat logopedie alles moet oplossen. En logopedie geeft aan niets met spelling te kunnen doen en dat dit bij school ligt. School kan een dyslexie onderzoek aanvragen maar school weigert dit dus. Heeft volgens hun geen nut.
    Zijn begrijpend lezen is gewoon goed.
    En het gaat echt om de taalproductie.
    Zowel spraak als in schrift.

    We hebben al een aantal logopedie trajecten gehad, om hem beter te leren praten. Denk 4 verschillende trajecten.
    Zoals hij nu praat, is eigenlijk al heel goed.
    Wij kunnen hem (bijna) altijd wel verstaan.

    Extra hulp inkopen doen ze helaas ook niet.
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Begeleiding op school gaat echt wel om meer dan een kwartiertje in de week, wat een onzin van school zeg. Logopedie kan alleen behandelen waarvoor de indicatie is - mijn dochter had bv eerst logopedie voor uitspraak, daarna kreeg ze een nieuwe indicatie om met spelling en lezen aan de slag te gaan - nog voor ze officieel vastgesteld dyslexie had. Toen de dyslexie was vastgesteld, ging ze naar 45 minuten logopedie per week voor 1 jaar. Na dat jaar is die behandeling dus ook klaar en heeft ze geen logopedie meer.
    Maar naast die 45 min logopedie per week nu, doet school ook heel veel - ook al voor dyslexie was vastgesteld. Van een extra leesgroepje, tot verlengde instructie, tot bv een letterkaart op haar tafel en andere hulpmiddelen (bv verlenging bij toetsen, bij cito mag ze de tekst voorgelezen hebben, ze mag bv ook vragen ‘wat staat hier?’ als ze een woord niet goed kan lezen). Alles bij elkaar heeft ze zeker meer dan 15 minuten per week extra begeleiding.
     
    Jo79 likes this.
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Wat fijn dat dit zo is geregeld!
    School vind het helaas allemaal "onzin" maar maakt zich wel zorgen om de middelbare. Hoe hij het daar moet gaan doen:rolleyes:
    Logopedie hebben we via de revalidatiecentrum, die kennen hem heel goed en weten ook van zijn problematiek.
    Revalidatiearts probeert echt mee te denken maar kan hier weinig mee. Behalve uitzoeken wat de spraakstoornis precies is en dat diagnosticeren.
    Er komen daar waarschijnlijk wel meer testen naar. Maar met spelling kon ze niets, school kan dus een dyslexie onderzoek aanvragen.

    Zijn begrijpend lezen is wel goed, leesniveau iets lager dan zou moeten maar kan wel redelijk lezen. Of nouja, hij red zich ermee.
    Naar mijn idee raad hij vaak woorden, maar juf denkt daar anders over.
    Hij krijgt nog zijn cito over spelling dus kan er nog niets concreets over zeggen.
    Maar juf noemt zijn spelling "bijzonder slecht"

    In maart hebben we weer een overleg en dan sluit de revalidatiearts aan.
    Logopedist en fysio ook, zodat we een compleet beeld hebben wat school nou allemaal wilt:rolleyes:
    En de revalidatiearts bij school als enige deskundige word gezien:rolleyes::|
     
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Wat een ongelooflijk slechte school!
    Echt bizar zo slecht als zij meewerken om het beste te zoeken voor hun leerling/jullie kind. Ik snap het echt niet, waarom niet dat dyslexieonderzoek aanvragen? Natuurlijk heeft dat nut! Dan staat zwart op wit of hij nu wel of niet dyslexie heeft. En sls het idd dyslexie heeft geeft hij netten een goede verklaring die hem heel erg gaat helpen op de middelbare school. Want die verklaring heeft hij nodig om extra hulp ed te krijgen op de middelbare (denk daarbij aan extra tijd bij toetsen, lesstof en toetsen voorgelezen krijgen, etc, etc)

    Als ik jouw verhalen zo lees is naar mijn idee de school eigenlijk het 'gedoe' met hem zat en proberen ze op die manier jullie zover te krijgen dat jullie op zoek gaan naar een andere school.
     
    Jo79 likes this.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    #29 Jo79, Jan 30, 2025
    Last edited: Jan 30, 2025
    Een vriendinnetje van mijn dochter op de basisschool liep ook tegen allerlei problemen aan met taal. Ze hebben haar toen laten zitten, deden het jaar daarna bijna niets extra voor haar en ze stond er weer net zo voor. Haar ouders hadden zelf overal werk van gemaakt en ze is toen naar een school van Kentalis gegaan. Voor leerlingen met taal- en communicatieproblemen en daarna is ze Havo gaan doen.
    Haar ouders waren ook zo boos op de basisschool, doubleren was volledig zinloos in haar geval, ze kwamen er ook achter dat de IB-er die daar net werkte, geen enkele aanvullende opleiding had gedaan etc. Die wist totaal niet wat ze moest doen, had geen benul van leerstoornissen enz.

    Bij mijn zoon geloofde school ook niet dat dyslexie kon spelen, omdat hij alle nieuwe regels meteen begreep en toe kon passen. Vervolgens kon hij diezelfde dingen een paar weken later niet meer toepassen of meerdere regels samen toepassen. Daarom is het ook een leerstoornis en heeft het geen moer met intelligentie te maken. Alleen denken zij "goh, hij begrijpt het toch" en werd dan na 2 x in het extra instructiegroepje er weer uitgezet. Om gek van te worden.
    Met radend lezen komen wat slimmere kinderen vaak ook ver, omdat ze vaak door de context goed gokken.
    Ik kook nog als ik het er over heb, want we hadden vanaf groep 4 al jaarlijks onze vermoedens van dyslexie kenbaar gemaakt en zelfs de orthopedagoog heeft dat tegen school gezegd, maar nee, onmogelijk hoor.
    En dan blijkt hij op de middelbare school waar ze wel luisterden, dus wel dyslexie te hebben.

    Of het wel of niet om dyslexie gaat, kan niemand zeggen hier en school ook niet, die zijn niet eens bevoegd om zoiets te concluderen. Maar jouw kind heeft blijkbaar een behoorlijk taalprobleem en weigeren ze iets te doen. Zelfs al weten ze niet wat het is, ze kunnen toch op zijn minst wat dingen proberen.

    Misschien kun je oudervereniging Balans bellen voor advies, die hebben veel verstand van zulke dingen.
     
    Zxcvb likes this.
  10. Driessen21

    Driessen21 Fanatiek lid

    Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    School kan ‘pas’ een dyslexie onderzoek aanvragen met goede onderbouwing. Hij moet dan al langere tijd extra begeleid8ng gehad hebben voor lezen/ spelling, en 3x achter elkaar een lage score halen voor woordlezen. (Waarvan ik berijpt dat hij dit voldoende kan..) Na die extra begeleiding moet ook blijken dat er weinig vooruitgang in zit. Als hij wel voldoende leest, qua score dan, wordt het onderzoek niet vergoed. Dan kun je dit wel laten doen maar moet je het zelf bekostigen. Als ook evt dyslexiebegeleiding.

    Het is dus niet zo dat school alleen verzaakt om een onderzoek te laten doen, ze zijn deels ook gebonden aan de regels. Dan nog kunnen ze actiever omgaan met het hele verhaal en kijken/ zoeken naar mogelijkheden wat ze wel kunnen aanbieden.
    Meer informatie kun je bijv vinden op dyslexiecentraal.nl of expertisecentrum-dyslexie.nl. Ook zou je evt nog bij je gemeente kunnen informeren of zij je kunnen verwijzen naar een onderzoekscentrum voor dyslexie. Check wel even de kosten, die kunnen per onderzoeksbureau enorm verschillen. Succes ermee!
     

Share This Page