Oh, zou best kunnen dat het nu anders is. Mijn zoon zit al in de 5e, toen hij naar de brugklas ging was dat nog niet.
Een vwo'er die misschien nog moet leren leren moet in een gemengde klas hoger scoren dan rechtstreeks op het VWO. Dat geeft alleen maar onnodige druk. Las vandaag ook een toetsdeskundige die 3 jaar gemengd wilde, alle niveaus door elkaar. Nou dan blijft er qua niveau weinig over als je na 3 jaar pas kan starten met VWO stof. En voor kinderen die overduidelijk meer aan kunnen is het echt verschrikkelijk om nog 3 jaar lang niet tussen peers te zitten. Gelukkig hebben ze dat vast niet over 2 jaar al doorgevoerd dus dan heeft mijn jongste dat probleem niet. Onderwijs is daar ook helemaal niet op ingesteld, hier is alles onder vmbo tl op een aparte school, hoe zien ze het voor zich om alles door elkaar te gooien dan...
Een gemengde klas hoeft niet automatisch te betekenen dat alle kinderen op hetzelfde niveau les krijgen. Helaas is dat op veel scholen wel het geval, maar het hóéft niet.
Nog een nadeel van een gemengde klas kan de instelling tov school en leren zijn. Natuurlijk zijn er mavo of havo klassen (en individuele leerlingen) waar dit zeer sterk aanwezig is, maar de gemiddelde vwo-leerling staat hier toch op een bepaalde manier in, wat je ook vrij vaak terug ziet in de instelling van een klas als geheel. Voor kinderen die gevoelig zijn voor ‘groepsdruk’ kan dat een vrij grote (en bepalende) invloed hebben op hun eigen instelling en gedrag, en daarmee op hun resultaten ed.