Onze jongste is een aantal jaren ook getest op dyscalculie. Vergelijkbare problematiek zoals je dochter, getallen omdraaien, veel tellen ipv rekenen, de logica van 0-20 kon ze niet omzetten bij 20-100 en 100-1000, doorelkaar gooien van de verschillende rekenmethoden etc. Omdat mijn partner dyslectisch is, waren we scherper op bepaalde situaties/problemen. En in de corona-periode met veel thuislessen, vielen mij dingen echt heel erg op. Aangegeven bij de docenten en die hebben meteen actie ondernomen. Dyslexie is er niet uitgekomen, maar dus wel dyscalculie. Het wordt langzamerhand wel beter gelukkig, maar in sommige situaties klapt ze dicht.
@Hopmarjanneke; wat fijn dat ze op school adequaat handelden. Liep je dochter alleen met rekenen vast of ook met taal? En is bij jullie de dyscalculie test vergoed?
Dank je, wat zou de coach hierin kunnen betekenen? Misschien moet ik het ook maar wat laten gaan aangezien ze zelf geen 'hulpvraag' heeft in deze. Curlingmoeder he haha
Dochter liep vooral vast met rekenen. Er waren een paar kleine dingetjes met bijvoorbeeld omdraaien van D en B. Maar dat was met een paar kleine oefeningen zo verholpen. Wij wonen in Duitsland en ja daar werd het gehele onderzoek vergoed. Kind is binnenstebuiten gekeerd Lichamelijk/gehoor/motoriek etc werd ook meteen allemaal gecontroleerd.
Wij wonen in Duitsland en daar zijn een aantal zaken anders geregeld. Op school kreeg ze extra tijd voor proefwerken, en/of geen verdiepende opdrachten. Verder kreeg ze eens per week remedial teaching. Haar leraar heeft een aantal hulpmiddelen voor haar klaargemaakt die ze kon gebruiken bij het rekenen. Bijles/coaching is mogelijk, maar zou in onze situatie niet worden vergoed omdat de mate waarin ze er last van had niet hoog genoeg was. We zouden dat dan zelf moeten betalen, maar er waren gigantische wachtlijsten, dus er voor gekozen zelf zoveel mogelijk te helpen.
@vlinderCN; ik weet niet wat een coach voor jullie dochter exact kan betekenen. Dat zal een coach moeten beoordelen en niet alle coaches zullen waarschijnlijk dezelfde technieken toepassen. @Hopmarjanneke; wat fijn dat ze in Duitsland zo adequaat optreden. Coaching betalen wij op het moment ook zelf. Ik sta er ondertussen op dat we een gesprek krijgen met de IB’er. School moet ook maar eens gaan kijken waar dochter meer baat bij heeft. Nu is het roeien met de riemen die ze heeft lijkt het wel.
Bij onze dochter gaat het om enkelvoudige dyslexie op spelling. Is al heel lastig om te testen blijkbaar en school heeft extra begeleiding gegeven maar is dus langer geleden dan is toegestaan. Bijles die in aanmerking komt waarvoor we moeten betalen is nergens in de regio beschikbaar. Dyscalculie hetzelfde verhaal, wordt constant van het kastje naar de muur verwezen terwijl ik denk ik vraag niet of het door de verzekering/ de gemeente betaald kan worden. Ik wil het allemaal best zelf betalen maar het is gewoon niet te doen hier in de regio blijkbaar.
Herkenbaar, zoon is hb geen dyscalculie of dyslexie. Het niet ordenen en moeilijker automatiseren past ook echt bij het hb zijn. Hij rekende alles uit dus waarom automatiseren. Ik kan het al geval. Pas na de uitleg dat je met automatisering sneller grotere sommen uit kan rekenen ging hij meer oefenen. De uitleg waarom iets moet is belangrijk. Waarom in gr 3 elke dag schrijven, dat kan ik nu toch. Na de uitleg zo dat je in de jaren er na veel vlotter en beter kan schrijven en sneller bent hoorde je hem er minder over. Nog steeds niet leuk maar minder erg.
@Ntje; wat vervelend dat jullie steeds van het kastje naar het muurtje worden gestuurd. @Liselott; dank voor de screenshots. Ik kan ze alleen niet goed lezen. @owly; fijn dat het met jou zoon nu beter gaat.
IB’er bij toeval even gesproken. Zij gaf aan dat dochter niet in aanmerking komt voor een vergoede dyslexie test (wat wij al wisten). IB’er had nog niet eerder bij de hand gehad dat ouders eventueel zelf de test willen bekostigen. Ze gaat navraag doen hoe dit in zijn werking gaat m.b.t. papierwerk aanleveren. Ik ga zelf ook eens rondkijken. Er volgt nog een keer een gesprek over lezen en rekenen. Ik ben vooral benieuwd wat school verder gaat doen m.b.t. automatiseren. Technisch lezen word thuis weer meer samen lezen (was dit schooljaar wat minder vaak).
Hier nog eens met juf gesproken, die geeft aan dat het idd niet ,'normaal' is dat ze nog in spiegelbeeld schrijft (alleen cijfers,tot groep 3 ook letters) maar omdat ze dus met rekenen nog gemiddeld zit en de rest ver boven, zal ze ook niet snel getest worden. Ze is in groep 3 wel gestart ook met maximale score rekenen bij IEP, nu afgezakt naar precies wat nodig is (is dat gemiddeld?). Dus we blijven het wel monitoren om die reden. Ik weet ook niet zo goed wat je ermee kunt als ze positief test op dyscalculie?
@Lynx; Gelderland @vlinderCN; ik zou aankijken hoe de 2e helft van groep 4 gaat. Misschien blijft ze stabiel op het 'gemiddelde' niveau. Ik ben wel benieuwd wat jullie school doet met kinderen met 'zwakke' rekenskills? Bijvoorbeeld extra instructie, kleine groepjes, rekenspecialist of...? Ik heb aangekaart dat ik een gesprek wil. Ik weet dat er een rekenspecialist op school is, maar wanneer deze wordt ingezet; geen idee. En daarnaast krijg ik het gevoel dat school het op z'n beloop laat.
@Pinkflower en @Ntje wij hebben hele goede ervaring met het RID, ze zitten ook in Almere en Gelderland (intussen zowat overal in Nederland zag ik). Zij doen ook particulier onderzoek. Zij bieden zowel dyslexie als dyscalculie trainingen. Over de dyslexietraining zijn we heel tevreden. Dat was echt grotendeels op een speelse manier. Mijn dochter vond alleen de flitskaarten niet leuk, de rest was niet zo erg zei ze. Het fijne vond ik zelf dat ik er de laatste 5 minuten bij was en dan terugkoppeling kreeg over hoe het ging, maar ook uitleg voor de oefeningen van die week.
Hier doen ze er dus ook niets mee, pas als het nog verder zakt vermoed ik, maar dan nog denk ik dat je zelf bijles moet betalen.
@Lynx; bedankt voor de RID tip! Een positieve ervaring dus voor jullie. VlinderCN; het gaat niet om bijles, maar wat ze er op school mee gaan doen. Ik zag in haar leerdoelen staan; ondersteunen met rekenen en extra aandacht voor automatiseren. Ik wil dan graag weten wat ze concreet gaan doen. Tevens met extra begeleiden met lezen en technisch lezen. Ik leg de vraag na de vakantie bij de leerkracht neer.
De RID hebben we nu inderdaad contact mee om te kijken of zij ons verder kunnen helpen. Maar goed om te horen dat jullie ervaring daarin wel goed is.