Het is in het middelbaar sowieso al vaak schakelen m. 5 tal leerkrachten per dag, iedere keer naar een ander lokaal, allemaal andere regels en afspraken (hoe klein ook anders is anders) en daar moeten ze echt wel weken en de oudste zelfs maanden aan wennen. Maar nu is het altijd iets. Idd logisch dat ze van slag zijn.
Oei wat snapt de leraar van de oudste het toch slecht... Gisteren had J een drukke en gekke dag, hij heeft z'n hoofd tegen het digibord gestoten en ik werd gebeld om hem naar de huisarts te brengen. Plekje is gelijmd en hij ging weer terug naar school (wilde hijzelf ook graag). Z'n vriendin was ziek, dus hij moest het valentijnkado voor haar nog aan haar zusje geven. Om 14uur ging de deurbel, stond meneer overstuur zonder jas en tas aan de deur! Zn leraar en klasgenoten waren ziek in hun hoofd.... was het enige wat eruit kwam! Wat was er nou gebeurd? Hij moest iets doen wat hij kansloos vond, dus had hij weinig zin in. (Ze moesten een gezamenlijk document maken waarin ze iets over hun musical karakter moesten schrijven)Hij heeft toen in dat document bij iemand "domme trut" geschreven als rol, volgens zijn uitleg was het random en niet op de persoon...twijfel of dat waar is, maar goed dat was bij de leerkracht verkeerd gevallen en die is toen flink boos geworden. Heeft publiekelijk gevraagd wie dat heeft gedaan en gevraagd wat de klas dan wel niet van het woord trut vindt...samen opgezocht wat het dan wel niet betekende en toen ook nog eens publiekelijk benoemd dat het J is geweest! Die jongen voelde zich zo vernederd dat hij dus stiekem weg is gelopen! Voor J heeft het woord trut niet zo'n zware lading en dan zo publiekelijk erop aangesproken worden heeft zo de plank misgeslagen! Ik heb met hem besproken dat hij het niet bij een klasgenoot had moeten doen, omdat die er zich wel slecht om kan voelen en dat hij het dan beter bij zichzelf had kunnen doen... dat snapte hij uiteindelijk wel Gelukkig, maar het stukje per ongeluk met stoten schelden wat getolereerd wordt en doelbewust schelden wat niet mag vind hij echt lastig....Waarom voor het ene week straf en het andere niet... het woord met stoten was heftiger Heeft nog een tijd in z'n bed erom liggen huilen en is toen in slaap gevallen. Gelukkig is hij daarvan bijgekomen en kon hij naar het kinderfeestje wat hij 's avonds nog had. Heb z'n leerkracht nog gebeld, die heeft z'n excuses gemaakt en toe gegeven dat hij misschien wat heftig heeft gereageerd.... is blijkbaar vroeger zelf veel gepest en heeft daar een lage tolerantie voor. Hij zag wel in dat het met wat er al aan de hand was voor J misschien ook een opstapelen van gebeurtenissen is geweest en dat hij hem er persoonlijk op aan had moeten spreken. Doordat het een gedeelde document was heeft hij het op het bord laten zien en gevraagd wie het gedaan had...J is toen niet naar voren gekomen en daarom is het publiekelijk gegaan. Ergens snap ik het, maar ik zou dat ik niet zo maar en public toegegeven hebben denk ik
Middelbaar moeten we echt nog goed gaan zoeken welke school bij hem past. Daar gaat hij zeker extra begeleiding nodig hebben.
Pfff. Toen ik vertelde van juf die ziek is en vervanging nam hij dat heel gelijkmatig op. Gisteren ging hij ook met goede zin naar school. Tot school belde. Hij had een slechte ochtend gehad. Niet goed mee kunnen doen met de les. Toets niet gemaakt toen hij aangaf niet te kunnen concentreren (wel fijn dat daar naar geluisterd is). En in de pauze een klein ongelukje. Botsing met een ander kind. En daar was hij volledig door ontploft. Kon alleen nog maar gillen. "Laat me met rust!". Door juf naar de klas gedirigeerd. En plek waar hij geraakt was (onder zijn oog) laten koelen. En toen ons gebeld dus. Toen we hem haalden was het onweer. Heeft lang geduurd voor hij weer aanspreekbaar was. Maar uiteindelijk weer rustig. Tot hij bij het naar bed gaan zich stootte, en weer compleet ontplofte Dan eist hij van je dat he hem helpt. Maar geen enkel aanknopingspunt hoe je dat kan doen. Laten uitrazen. Dichtbij je houden. En uiteindelijk krijg je weer contact en kan je iets voorstellen om hem af te leiden. Vanmorgen speelde hij online met zijn vrienden. Was er weer iets gebeurd waar hij van ontplofte. Ik hoorde hem gillen in zijn kamer. Hem van de playstation af gehaald (die werd woest op mij daarom). Laten afkoelen. En uiteindelijk kon hij verder spelen zonder gillen. Iets anders kreeg ik er niet door op dat moment. Later wel. Hebben we het spel "ballontennis" uitgevonden (met badmintonbatjes overslaan met een ballon). Kon die zijn lichamelijke spanning wel op kwijt. Vanmiddag de details van zijn kinderfeestje geregeld (zijn onderliggende stress). Daarna geen ontploffing meer gehad. Wel nog een moment met hem gepakt om terug te kijken wat er nu eigenlijk was gebeurd. Maar dat kan hij niet aangeven. Ja. De feiten. Dat er een botsing was. Dat hij zich stootte. En de ontploffing daarop was omdat zijn emmertje vol was. Maar hoe die zo vol kwam? En op welk moment? Zoektocht is het. Vanavond ging weer goed. Al loop ik op m'n tenen. Hij lag net in bed. Begon die te roepen. Tand was eruit (nog bezig met wisselen). Ok. Even water laten drinken. Tand weg gedaan (mocht m in de prullenbak doen). "Maar nu zit er een irritant gat" Eh ja... daar ga ik niks aan kunnen doen. Even afleiden (spelletje op telefoon) en toen ging hij slapen. So far so good. Maandag heeft hij studiedag. Man heeft vrij genomen en ze gaan samen zwemmen. Even lekker 1 op 1 aandacht en fysiek bezig zijn. Kan ik me concentreren op mijn werk. Ook dat is weer eens nodig
@bulakgirl Pfff. Wat vervelend dat dat zo gelopen is. Die leerkracht zag dat achteraf wel zo in. Maar daar heb je op dat moment ook weinig aan.
Het is bij ons echt ondervinden geweest. De oudste zitten alle 2 niet meer op de school waar ze gestart zijn. School 1 was op papier en volgens de gesprekken echt ideaal wanneer je ass en add/adhd hebt. Viel dat lelijk tegen..
Als ik uw tekst lees dan is het gewoon exact hoe het jaren met onze oudste liep. Ontploffingen, boos, opstandig, zich onbegrepen voelen,... Veel sterkte en succes
@Mamafiets Wat sneu dat er dan zoveel spanning in dat mannetje zit! Ik vind het ook altijd zo frustrerend dat er niet uit hunzelf kan komen wat er nou aan de hand is..... het kost ze zoveel energie altijd. Wat gaan jullie doen voor zijn feestje? Oh lekker even een studiedag en wat leuks doen met papa! Hier ook veel van die boze uitbarstingen gehad als het niet rijmde in zijn hoofd...vreselijk vond ik dat.. er niet uit krijgen wat er dan is en zulke onredelijke eisen stellen... (in onze ogen dan he) ben wel blij dat dat voor het laatst heel lang geleden is! Sinds we medicatie gebruiken voor hem, kan hij uiteindelijk het erover hebben wat er is en inzien dat sommige eisen die hij stelde niet ok waren! Ik hoop alleen dat hij ervan kan leren, daar twijfel ik nog wel over... Oei @Neuzeke ik hoop dat het hier niet zo zal zijn... 1 van de scholen blijft vaag over "het is maatwerk" met autisme begeleiding... en de andere kon echt benoemen wat ze allemaal kunnen en welke stappen ze ondernemen zodra er een overprikkeling zou zijn etc. Wij hopen dat hij dus voor die school kiest... Wij hebben trouwens dinsdag studiedag, en willen dan naar de Efteling... de 3 kids en ik en dan een andere moeder met haar zoon (beste vriend van J) en dochter (klasgenoot van B waar hij graag mee speelt). Ik hoop dat er dan geen sneeuw is....
Hier was de school met de beste uitleg helaas niet de school met de beste aanpak. Aan hun uitleg lag het niet. Maar dat is dus ondervinden. Je blijft in het middelbaar uiteindelijk ook met een hele hoop leerkrachten zitten. Hoe mooi het op papier ook is, als de leerkracht niet mee is heb je daar helaas niet veel aan.
Nou ja we hebben van de week een gesprek gehad. Met op ook wat na deze setting (school is het niet). Ze maakt heel veel vooruitgang school werk gaat ook goed. Nu willen ze toetsen in hoever haar leer niveau is. Ze is nu bijvoorbeeld bezig in gr3 rekenen dit gaat oké. En taal gerelateerde werkjes gr 6. Maar niemand weet waar ze echt. Ook willen ze weten hoe 1hoog haar iq nu echt is. Dit was zoveel jaar terug niet goed gegaan. En dan als alles zo gaat en blijft gaan. Zitten wij weer veel in de auto omdat de scholen gemiddeld 23 km verder is. En de taxi is geen optie.
Dankje Jaren ... Dat is ook frustrerend. Je wil helpen, maar hoe dan? Vandaag was een rustige dag. Geen uitbarstingen gehad. We gaan bowlen en pizza eten.
Hier doet zoon het qua punten beter op middelbare als op basisschool. Tussenuren zijn er nauwelijks. Regulier middelbare
Je omschrijft het al ver. Voor andere mensen ziet het buitenaf uit als niks doen. Maar in haar hoofd speelt er veel te veel af. Dat ze tot niks komt. Ik zou zeker als jou was evt langs huisarts gaan. Ik zit ook in de overgang en merk steeds meer klachten zoals die in de puberteit ware. Dikke knuffel
Fijn dat het beter gaat op de middelbare dan op de basisschool. Wat bedoel je precies met punten? Heb je het dan over cijfers of over de punten die een extra uitdagingen vormen? Helpt het om meer controle (van kind zelf) over het leren te hebben dmv het mee kunnen nemen van de boeken en werkschriften?
Ja sorry de cijfers Limburgse uitdrukking sorry. Er is wel iets wat er niet zo goed loopt qua pesten. Dus hij wil wel switchen naar ander regulier. Aangezien school er niks mee doet behalve zeggen negeer het. Hij vind de manier van les geven op middelbare fijner zegt hij
Ik ben blij dat het boven verwachting goed gaat. 2 jaar geleden nu kreeg hij pnea. En had hij dagelijks aanvallen en kon niet meer zien, lopen, horen vaak daarna. Daarom wel huiverig voor het pestgedrag op school. Van zijn voormalige beste vriend
Ochjee wat sneu. Is er altijd iemand die hem bij kan staan als het nodig is? Dat is juist een moment waarop je een beste vriend nodig hebt.
Nu op dit moment gelukkig niet meer nodig, de voltijdse controle/begeleiding naast hem. Maar mijn dochter heeft er nu ptss door, door deze ervaringen. Ass kwam er niet direct uit. Eerst traumabehandeling bij haar