Ah ja in de brugklas moeten ze idd nog veel leren. Lastig he om de balans te vinden tussen wel helpen en het zelf leren.
Dit is ook lastig te begeleiden. dit kan vandaag gedoe zijn, en morgen weer helemaal koek en ei. Ik denk dat je vooral er kunt zijn, luisteren als het nodig is. Puberende meiden is vaak de gemeenste groep mensen die er is.... en de meest wispelturige. heeft ze nog andere vriendinnen van sport clubs op school bijv? misschien kan ze in pauzes met hun optrekken?
Hier hetzelfde en wij laten het gaan. Het kostte thuis te veel negatieve energie om erachteraan te gaan. Gevolg: komend jaar een niveau lager en mogelijk doubleren op het lagere niveau. Ze is duidelijk niet klaar voor het vo ( zit wel al in de tweede)
In het 2e jaar zal ik er wellicht makkelijker in zijn, maar ik blijf het zo zonde vinden voor m’n zoon. Iedereen zegt en weet dat hij het kan, ook alle leerkrachten die hij heeft zeggen het. En we vinden het zo onwijs jammer dat hij er met de pet naar gooit. Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat hij enorm aan het puberen is, dus dat zal ook zeker mee spelen in z’n houding en gedrag. Uit eindelijk is het misschien wel goed dat hij eens op z’n snufferd gaat..
Nee hoor, in de tweede is het niet makkelijker. Het blijft jammer ze te zien afglijden. Ze zal het toch zelf moeten doen. En de pubertijd helpt niet mee inderdaad. Als ik haar er nu doorheen sleep en ze volgend jaar al wat examens moet doen, zal ze toch zelf de motivatie op moeten brengen. Dat lukt echt niet op het huidige niveau en waarschijnlijk een niveau lager ook niet. Ook al zegt iedereen dat ze het kan. Ik heb altijd gezegd 'motivatie is belangrijker dan intelligentie' en dat blijkt. Uiteindelijk zal ze wel op haar plek komen, al zal dat nu langer gaan duren.
Je kunt er nu hard aan trekken, maar als hij in het tweede jaar blijft zitten, of af moet stromen, dan heeft hij twee jaar waarschijnlijk een vriendengroep op school en kan hij weer overnieuw beginnen. Ik bedoel er mee te zeggen: kijk naast het leer aspect ook naar het sociale aspect bij blijven zitten en afstromen.