Heeft hij al een voorkeur voor een hand? Mijn oudste hebben ze bijna een jaar lang laten proberen om te tekenen en knippen met rechts. Hij is linkshandig. Nou had ie net als jouw zoon totaal geen interesse in school en een gruwhekel aan alles wat met knutselen te maken had, maar het had mogelijk iets makkelijker gekund Verder klinkt ie inderdaad wat jong in gedrag voor zijn kalenderleeftijd. Maar gelukkig zijn we niet allemaal gemiddeld en is dat helemaal prima. Die kinderen komen er ook wel weet ik uit ervaring .
Toch raad ik je aan om dit niet zo te stellen. Het helpt je niks en je kan onmogelijk alles goed doen. Je mag best wat milder voor jezelf zijn.
Ik denk dat je je geen grote zorgen hoeft te maken. Je zoontje is nog jong en zit pas in groep 1. Als de leerkracht ziet dat hij op bepaalde gebieden een beetje achterloopt, is het wél goed om er thuis op een ongedwongen manier aandacht aan te besteden. Het is inderdaad zo dat spel centraal staat in het kleuteronderwijs, maar in dat spel worden wel degelijk leerdoelen aangeboden die je kind voorbereiden op groep 3. Laagdrempelige manieren om je kind thuis te helpen in de ontwikkeling van zijn werkhouding, betrokkenheid, motoriek en rekenvaardigheden: - Laat je kind veel dingen zelf doen en complimenteer hem als hij iets zelf doet - Laat je kind meehelpen in het huishouden. Hier zitten zoveel verschillende leerdoelen in! Zelfstandigheid, motoriek, rekenvaardigheden. Als je kind jou bijvoorbeeld helpt met de was ophangen met knijpers, oefent hij de kracht in zijn vingers. Die heeft hij ook nodig voor knippen. Als je kind jou helpt met de theedoeken netjes opvouwen, is hij onbewust bezig met ruimtelijk inzicht. Als je kind jou helpt met eten koken of de tafel dekken, kun je hem bijvoorbeeld vragen om 8 tomaatjes te pakken of 4 borden op tafel te zetten. - Uit mijn hoofd komt vóór knippen eerst scheuren en propjes maken. Dus eerst lekker met hem papier gaan scheuren, en dan bijv. doen alsof je confetti of regendruppels maakt. - Als je kind niet houdt van knutselen, houdt hij misschien wel van spelen met kleine constructiematerialen (Lego, dominosteentjes neerzetten, etc.), kleien of spelen met zand. Ook een toefje scheerschuim op een placemat/tafelkleed en daar lekker mee spelen vinden jonge kinderen heerlijk. Dat zijn allemaal dingen waarmee hij zijn motoriek oefent. - Ook altijd goed om een verhaaltje voor te lezen en na het verhaaltje even samen te kletsen over waar het verhaal over ging. Over wie ging het verhaal, waar speelde het verhaal zich af, wat gebeurde er eerst, wat gebeurde er toen, was er misschien eerst een probleem en wat bedachten ze als oplossing? Je laat hem dan eigenlijk het verhaal in zijn eigen woorden terugvertellen, goed voor de taalontwikkeling. Je hebt ook hele leuke prentenboeken waarin tellen centraal staat.
Hij is rechtshandig. En hij was woensdagmiddag aan het spelen en toen zag ik hem een reepje van een blaadje afknippen. Het was nog niet echt een hele rechte strook, maar ik vond het er best goed uitzien. Ik zal eens navragen bij de juf wat ze verwacht op deze leeftijd.
Ik heb even voor je gezocht naar een overzichtelijke leerlijn, misschien je iets aan het plaatje in de bijlage. Verder nog een website van een juf waarin ook staat geschreven wat een kind in groep 1 en groep 2 motorisch moet kunnen en allemaal tips voor activiteiten https://jufmaike.nl/fijne-motoriek-bij-kleuters/
Dan zijn we het niet met elkaar eens, ik vind dat dit juist in groep 1 al aandacht verdient om dingen als fysio en ergo te kunnen voorkomen waar mogelijk. Hier krijgt iedereen na een aantal weken groep 1 een gesprek met de leerkracht. Even uitgebreider kennismaken en bespreken hoe de start is gegaan en of er nog bijzonderheden zijn. Een prima moment om zulke dingen te benoemen mijn inziens.
Helemaal mee eens. Mijn zoontje in groep 7 zijn handschrift is echt rampzalig. Ook altijd veel interesse voor lego gehad, maar niet voor knutselen, net als jouw zoontje @Elisa23. Ik dacht dat Lego goed was voor de fijne motoriek, hij kan echt heel goed bouwen, maar dat valt achteraf tegen. Toen sloten de scholen ivm pandemie en moest hij groep 3 voornamelijk thuis doen… Knutselen, knippen, tekenen en kleuren is heel belangrijk, maar heel lastig als je kind hier geen interesse in heeft. Ik zie nu bij mijn jongste (groep 2) dat hij al veel verder is, maar hij vindt knutselen ontzettend leuk. Knippen doet hij uit zichzelf dagelijks (knipt zijn eigen kunstwerken uit). Ik heb overigens wel even fysio met hem gevolgd, omdat hij links is en ik het scenario van zijn broer in mijn hoofd had, maar dat valt dus gelukkig mee. Andere tip, laat hem als hij eraan toe is bijv zelf een boterham beleggen, beker inschenken etc. Dat hebben wij dus met de oudste ook te weinig gedaan en daar heeft hij nog steeds moeite mee.
Kinderen leren met 5 jaar pas een pengreep aan, dus als dat in groep 1 nog niet in orde is, is dat helemaal niet erg. Na 3 weken benoemen dat hij achter loopt met knippen vind ik persoonlijk echt vreemd over komen. Want ook dat moet gewoon geleerd worden. Veel kinderen hebben op die leeftijd nog nooit een schaar vast gehouden.
Ja maar een kind kan met 5 jaar niet ‘ineens’ de pengreep, daar gaat allerlei andere fijne motorische ontwikkeling aan vooraf. dat een kind met 4 jaar nog nooit een schaar heeft vastgehouden is natuurlijk bijzonder, daar beginnen peuters normaal gesproken al mee. Net als plakken, kleuren en met een bal overgooien.
Hi mijn zoontje had inderdaad met 4 nog weinig een schaar vastgehouden. Op de creche boden ze zulke werkjes wel aan, maar hij scheurde dan ipv knipte. De juf was heel verbaasd toen ik vertelde dat hij nog weinig een schaar had vastgehouden in zijn leven, want volgens haar was het wel de bedoeling dat dat in de peuterleeftijd veel geoefend moest worden. Toen vond ik het niet zo leuk om te horen. Er was ook geen kennismakingsgespek, ze sprak me gewoon aan bij het ophalen. Ik kreeg gelijk het gevoel dat ik iets niet goed had gedaan. En zij bedoelde het natuurlijk niet zo. Het gaat toch uiteindelijk erom dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Ik heb zelf bijvoorbeeld een slechte oog hand coördinatie. Type " wordt als laatste gekozen met gym". Mijn moeder had dat ook en haar vader/ mijn opa had achteraf gezien heel veel kenmerken van DCD (ik heb geen idee of dat in zijn jeugd al was "ontdekt", hij werd gewoon bestempeld als "heel onhandig"). Mijn moeder zei: ach joh, het zit gewoon in de familie. Andere dingen gingen wel goed ( fijne motoriek, muziekles, school). Ik heb mijn zwemdiploma's gehaald en ik kan goed fietsen. Maar ja, ik vraag me toch af als er vanuit school de melding was gemaakt dat kinderfysio zou helpen, ik niet een betere oog hand coördinatie had ontwikkeld.
Je laatste zin kan best realiteit zijn, maar dat betekend niet dat het zo "hoort". Leren knippen hoort bij de peuterleeftijd. In principe moeten alle net kleutertjes wel kunnen knippen. Dat is niet echt een onderdeel dat nog in groep 1 of zelfs 2 geleerd moet worden.