Ik heb twee weken geleden iets op marktplaats gekocht, van een particulier. Ze heeft het vorige week woensdag (de 9e) naar me opgestuurd, maar ik heb het nog steeds niet ontvangen. Ik denk dus dat het ook niet meer gaat aankomen, anders zou ik het allang binnen hebben gekregen. Ik heb die vrouw een e-mail gestuurd met als vraag "wat nu?". Als antwoord kreeg ik dat ze het heel vervelend vindt, en dat de pakjes die ze naar andere kopers had gestuurd wel waren aangekomen. Ik geloof gerust wel dat het heeft opgestuurd, maar nu vraag ik me af of ik haar een mail kan sturen met de vraag of we dan de schade kunnen 'delen'. Dat zij dus de helft van het bedrag terugstort op mijn rekening. Is dat redelijk, of ligt het risico bij dit soort dingen helemaal bij mij, en moet ik het er maar bij laten zitten? Wat zouden jullie doen?
hmm ik zou hier ook erg van balen ja als ik jou was. ik zou dat mailtje wel durven sturen hoor om de schade te delen, ik denk wel dat zei snapt dat als je het echt ontvangen had, je dat mailtje ook niet zomaar zou sturen en je hebt toch betaald ergens voor, wat je dus niet hebt ontvangen.. is er niet zo iets op marktplaats als garantie achtig iets.. of?? ik weet het niet hoor ik heb er nog nooit wat van gekocht maar.. wie weet..??
Pfff lastig. Ik heb het idee dat er lately zowieso veel oplichters praktijken gaande zijn op MP. Ik ben er zelf een maandje geleden ook slachtoffer van geworden. Het geld ben ik kwijt. Het kan natuurlijk zijn dat het pakje gewoon echt foetsie is geraakt maar ik zou ook niet raar opkijken als je opgelicht bent. Stuur haar een bericht met de vraag hoe dit financieel op te lossen. You never know.
Je kan het bedrag wat je overgemaakt hebt laten storneren op de bank. Dan krijg je gewoon je volledige bedrag teruggestort. En dan is het verder haar probleem wat er met dat pakje gebeurt is!
Tsja het was maar een klein dingetje van 7,50 hoor, maar inderdaad wel balen. Het gekke is, ik heb twee weken geleden ook nog iets anders van iemand anders gekocht, en dat heb ik óók nog niet gekregen. Nu moet dat dan uit België komen, dus dat duurt misschien wat langer, maar ik begin hem nu wel te knijpen dat ik dat pakje ook niet ga ontvangen Ik ga dat garantie-gedoe even opzoeken op marktplaats...bedankt!
Volgens mij kan ik het niet storneren, want ik heb zelf opdracht gegeven tot de betaling. Storneren kan volgens mij alleen bij een automatische incasso.
Storneren kon volgens mijn bank in ieder geval niet (ING), omdat ik het zelf over had gemaakt, mijn fout dus zegmaar?
Geld wat je zelf hebt overgemaakt kun je niet terug laten storten. Ben 2x voor 75,00 opgelicht dus ik kijk tegenwoordig wel uit wat ik koop en zeg eerst dat ik het kom ophalen en een adres wil waar ik het op kom halen. Willen ze dat niet geven dan vertrouw ik het niet en koop ik het niet. Zelf ben ik actief op marktplaats. Het is mij in totaal 2x overkomen dat iemand iets niet heeft ontvangen en ik verkoop best veel. Dan deel ik i.d. de schade ook om mijn naam schoon te houden! Ik ben i.d. bang dat je je pakketje niet krijgt maar ik zou haar toch mailen!
Maar je zegt dat het om een pakketje gaat. Dan moet die vrouw een track en trace code hebben gekregen van tnt. Die zou ze aan jou kunnen geven. Dan kan je bij tnt na laten kijken wat ermee is gebeurd!
Als je zelf opdracht hebt gegeven om geld over te maken, dan kan je het niet terugkrijgen. En verzenden is altijd op risico van de koper. Je kan het voorstellen of ze de schade wil delen, maar ze is er niet toe verplicht. Wel balen dat je niks hebt gehad!
Storneren kan altijd alleen maar bij automatische incasso... Bij verkeerd overmaken e.d. kan een bank aanbieden te helpen door contact op te nemen met degene waar het naartoe is gegaan om te vragen of ze het willen terugstorten, maar terughalen kan niet. Dat is je eigen risico, helaas. On-topic: ik zou inderdaad eens nagaan hoe het wettelijk geregeld is met dit soort zaken (kun je misschien bij MP zelf navragen?). Ik ben bang dat het risico voor de koper is, maar je weet nooit.. En vragen kan altijd, natuurlijk, dus dat mailtje kun je misschien sowieso wel sturen. Wie weet zegt ze ja
Het is gewoon een brievenbus-pakketje, want het was maar een klein dingetje. Ik heb dus geen pakket-verzendkosten betaald, maar alleen de postzegels. Dan is er niks te achterhalen ben ik bang. Ik heb net even op marktplaats gekeken, maar kopersbescherming heb je alleen als je iets met paypal koopt. Dat is hier dus niet het geval. Ik ga die vrouw nu toch maar een mailtje sturen, en vragen of we de schade kunnen delen...je weet nooit.
dat is jammer zeg! dan kun je het niet achterhalen nee. Ik hoop voor jou dat ze het willen delen maar het is niet verplicht
Dat is ze zeker wel verplicht. Tot het pakketje bij de koper is afgeleverd, is de verzender er verantwoordelijk voor. Dus eigenlijk heb jij recht op het gehele bedrag terug. Ik vind het heel schappelijk van je dat je 50-50 wil doen, maar dat hoeft eigenlijk dus niet. Dat de verzender het niet 'verzekerd' heeft verstuurd, is haar keuze geweest.
ALS niet anders is afgesproken: Als ze gezegd heeft in haar mail, dat verzenden op eigen risico is, of als dat in haar ad. stond is ze niet verantwoordelijk. Anders wél.
Geld terughalen kan niet, alleen bij automatische incasso. De verkoper is aansprakelijk voor de verzending. Meldt je eerst even aan op www.kopersbelangen.nl met je verhaal alvorens de verkoopster aan te bieden om de "schade" te delen. Ook al gaat het maar om een klein bedrag, als ze dit bij meerdere mensen doet loopt het lekker op
Ik heb ook ooit via marktplaats iets opgestuurd naar iemand, wat niet aangekomen was. Ik heb toen gebeld naar TNT, daar hebben ze een afdeling voor post met bijv verkeerde adressen etc, dus alles wat 'niet bezorgd kan worden'. Ze sturen je dan een formulier toe wat je in moet vullen, naar de verzender dus, en uiteindelijk is dat pakketje wel boven water gekomen! Misschien kun je dat is proberen?
Dus als de verkoper niet heeft aangegeven dat het op eigen risico is, kan de koper dus ook maar verzinnen dat ie het niet gehad heeft en de helft van de kosten vragen. Dat is lekker goedkoop inkopen!