Hey lieve meiden, Aanstaande maandag moet ik een assessment doen bij mijn nieuwe werkgever. Dit assessment bestaat veelal uit cijferreeksen en figuurreeksen. Nu ben ik een secretaresse en ga die werk ook doen! Snap dus niet waarom ik deze test moet doen, maar goed. Het is nu eenmaal zo en ze zeggen ook dat ze er niet te zwaar aan tillen, maar heb niet voor niks vroeger mijn wiskunde e.d. uit mijn examenpakket gegooid, aangezien ik het echt niet kan! Zit al de hele dag te zoeken naar uitleg over cijferreeksen, maar kan het niet vinden. Is er hier iemand die dus wel cijferreeksen kan en het me wil uitleggen? Alvast bedankt. Liefs
Cijferreeksen is dus een reeks met cijfers/getallen waarin op een regelmatige wijze verandering optreedt. Het is de bedoeling te ontdekken wat deze regelmatige wijze is en die vervolgens toe te passen op de reeks. Dus bijvoorbeeld. 2-7-13-20-28-??-?? Verschil tussen 2 en 7 = 5 Tussen 7 en 13= 6 23 en 20= 7 20 en 28= 8 Je ziet dus dat er steeds iets bij komt..zo ga je dus door 28+9= 37 en 37+10=47 De getallen die je dan moet invullen zijn dan 37 en 47 Een ander voorbeeld is simpelweg: 2-4-6-8-10-??-?? Je ziet dat er steeds 2 verschil is tussen de getallen. Je doet er dan steeds 2 bij en je komt dan uit op 12 en 14. Tip: Probeer niet te moeilijk te denken! Hoop dat je er wat aan hebt! Enne...vreemd dat ze je dit laten doen als secretaresse..
Misschien heb je hier wat aan om dit te gaan oefenen, dan ben je iig al iets voorbereid Assessment Info.nl | Capaciteitentest - Wat kun je van een capaciteitentest verwachten?
Precies, vond het ook erg vreemd dat ze dit laten doen als secretaresse. Ze zei nog: we tillen er niet te zwaar aan, maar het moet wel gemaakt worden. He is 1x in 5 jaar tijd gebeurd dat we iemand hierop hebben moeten afwijzen, maar kwam online bijv. dit voorbeeld tegen: 183 305 527 749 961 2 -12 -32 -58 -90 1 9 36 81 144 230 460 46 92 9.2 144 73 14 8 236 Het is voor mij gewoon erg ingewikkeld evenals een figuurreeks . Voel me echt stom haha.
Het oefenen heb ik al gedaan, maar zoals gezegd zitten er reeksen bij die ik gewoon echt niet snap. Hoe hard ik ook oefen en de logica tracht te snappen. Dat zijn dus de voorbeelden die ik erboven heb geplaatst... De simpele snap ik wel, maar de moeilijkere .
Een assessment is ook vaak meer een test die ze gebruiken om te kijken op welk niveau je zit. Dus een soort van competentietest. Ik heb er in het begin van mn school ook veel moeten doen zodat ze wisten wat ik al kan. Zou me er dus echt niet te druk om maken hoor...het gaat om je eigen niveau!
Hoi Sarah, Dit gaf ze inderdaad ook aan. Ze zei: zo kunnen we kijken waarin jij je nog meer kan ontwikkelen. En ze zei ook: til er niet te zwaar aan. Maar juist als je die baan zo graag wil en dit komt erachteraan, dan kan ik behoorlijk gaan stressen haha. Het feit dat er direct een arbeidsvoorwaardengesprek achteraan komt, klinkt mij wel positief. Heb al 2 gesprekken gehad en beide waren erg enthousiast. Laten we hopen dat het lukt: de simpele reeksen snap ik, maar de moeilijkere.... Pfff wat erg zeg, schaam me wel hhaa.
Hmm leuke rekensnack voor de zaterdagavond De truc is vaak om te kijken naar het verschil tussen de getallen, meestal is daar al een patroon in te vinden. Behalve bij de eerste... maar moest er toch even over nadenken en googlen 183 305 527 749 961 antwoord daarop is 183, stom he. zieWiskundeforum • Bekijk onderwerp - getallenreeks voor een duidelijke uitleg 2 -12 -32 -58 -90 daar gaat eerst 14 af, vervolgens 20, dan 26, 32, volgende stap gaat er dan 38 dus het antwoord is -128 1 9 36 81 144 dit zijn kwadraten. 0x0=1, 3x3=9, 6x6=36, 9x9=81 en 12x12=144 De volgende in dit rijtje wordt dan 15x15=225 230 460 46 92 9.2 dit is een rijtje eerst x2 dan /10 230x2=460 460/10=46 46x2=92 92/10=9.2 volgende in het rijtje 9.2x2 = 18.4 144 73 14 8 236 hier moet je in blokjes van 2 kijken 144/2 = 72, 72+1=73 14/2= 7, 7+1=8 dus zelfde stappen herhalen 236/2 = 118, 118+1= 119 zo genoeg nagedacht voor vandaag, heel veel succes met de test en zo snel zal je er toch niet op afgerekend worden
Jeetjemineetje! En hoe moet ik in hemelsnaam weten wat ik moet gebruiken qua sommen dus +, /, * etc. etc.??? Wat knap van je zeg! Thanks voor de uitleg, moet me hier maar even goed inlezen!!
Niet te zwaar aan tillen. Ik moest ook zo'n test doen. Het is inderdaad een test zoals hierboven al gemeld en figuurreeks bestond bij mij uit het natekenen van figuren.