Assessment

Discussie in 'De lounge' gestart door Babii, 16 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babii

    Babii VIP lid

    10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Hey lieve meiden,

    Aanstaande maandag moet ik een assessment doen bij mijn nieuwe werkgever. Dit assessment bestaat veelal uit cijferreeksen en figuurreeksen.

    Nu ben ik een secretaresse en ga die werk ook doen! Snap dus niet waarom ik deze test moet doen, maar goed. Het is nu eenmaal zo en ze zeggen ook dat ze er niet te zwaar aan tillen, maar heb niet voor niks vroeger mijn wiskunde e.d. uit mijn examenpakket gegooid, aangezien ik het echt niet kan!

    Zit al de hele dag te zoeken naar uitleg over cijferreeksen, maar kan het niet vinden. Is er hier iemand die dus wel cijferreeksen kan en het me wil uitleggen?

    Alvast bedankt.

    Liefs
     
  2. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Cijferreeksen is dus een reeks met cijfers/getallen waarin op een regelmatige wijze verandering optreedt.
    Het is de bedoeling te ontdekken wat deze regelmatige wijze is en die vervolgens toe te passen op de reeks.

    Dus bijvoorbeeld.

    2-7-13-20-28-??-??

    Verschil tussen 2 en 7 = 5
    Tussen 7 en 13= 6
    23 en 20= 7
    20 en 28= 8

    Je ziet dus dat er steeds iets bij komt..zo ga je dus door
    28+9= 37 en 37+10=47 De getallen die je dan moet invullen zijn dan 37 en 47

    Een ander voorbeeld is simpelweg:
    2-4-6-8-10-??-??

    Je ziet dat er steeds 2 verschil is tussen de getallen. Je doet er dan steeds 2 bij en je komt dan uit op 12 en 14.

    Tip: Probeer niet te moeilijk te denken!
    Hoop dat je er wat aan hebt!
    Enne...vreemd dat ze je dit laten doen als secretaresse..



     
  3. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
  4. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
  5. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    sorry, Dees te gelijk geplaatst ;)
     
  6. Babii

    Babii VIP lid

    10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Precies, vond het ook erg vreemd dat ze dit laten doen als secretaresse. Ze zei nog: we tillen er niet te zwaar aan, maar het moet wel gemaakt worden.

    He is 1x in 5 jaar tijd gebeurd dat we iemand hierop hebben moeten afwijzen, maar kwam online bijv. dit voorbeeld tegen:

    183 305 527 749 961 …
    2 -12 -32 -58 -90 …
    1 9 36 81 144 …
    230 460 46 92 9.2 …
    144 73 14 8 236 …

    Het is voor mij gewoon erg ingewikkeld evenals een figuurreeks :(.

    Voel me echt stom haha.
     
  7. Babii

    Babii VIP lid

    10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Het oefenen heb ik al gedaan, maar zoals gezegd zitten er reeksen bij die ik gewoon echt niet snap.

    Hoe hard ik ook oefen en de logica tracht te snappen. Dat zijn dus de voorbeelden die ik erboven heb geplaatst... De simpele snap ik wel, maar de moeilijkere :(.
     
  8. Sarah84

    Sarah84 VIP lid

    21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Een assessment is ook vaak meer een test die ze gebruiken om te kijken op welk niveau je zit. Dus een soort van competentietest.
    Ik heb er in het begin van mn school ook veel moeten doen zodat ze wisten wat ik al kan.

    Zou me er dus echt niet te druk om maken hoor...het gaat om je eigen niveau!
     
  9. Babii

    Babii VIP lid

    10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Hoi Sarah,

    Dit gaf ze inderdaad ook aan. Ze zei: zo kunnen we kijken waarin jij je nog meer kan ontwikkelen.

    En ze zei ook: til er niet te zwaar aan.

    Maar juist als je die baan zo graag wil en dit komt erachteraan, dan kan ik behoorlijk gaan stressen haha.

    Het feit dat er direct een arbeidsvoorwaardengesprek achteraan komt, klinkt mij wel positief. Heb al 2 gesprekken gehad en beide waren erg enthousiast.

    Laten we hopen dat het lukt: de simpele reeksen snap ik, maar de moeilijkere.... Pfff wat erg zeg, schaam me wel hhaa.
     
  10. sanell

    sanell Bekend lid

    16 dec 2008
    628
    0
    0
    Hmm leuke rekensnack voor de zaterdagavond:D
    De truc is vaak om te kijken naar het verschil tussen de getallen, meestal is daar al een patroon in te vinden. Behalve bij de eerste...

    maar moest er toch even over nadenken en googlen

    183 305 527 749 961 antwoord daarop is 183, stom he. zieWiskundeforum • Bekijk onderwerp - getallenreeks voor een duidelijke uitleg


    2 -12 -32 -58 -90
    daar gaat eerst 14 af, vervolgens 20, dan 26, 32, volgende stap gaat er dan 38 dus het antwoord is -128

    1 9 36 81 144
    dit zijn kwadraten. 0x0=1, 3x3=9, 6x6=36, 9x9=81 en 12x12=144
    De volgende in dit rijtje wordt dan 15x15=225

    230 460 46 92 9.2
    dit is een rijtje eerst x2 dan /10
    230x2=460
    460/10=46
    46x2=92
    92/10=9.2
    volgende in het rijtje 9.2x2 = 18.4

    144 73 14 8 236
    hier moet je in blokjes van 2 kijken
    144/2 = 72, 72+1=73
    14/2= 7, 7+1=8
    dus zelfde stappen herhalen 236/2 = 118, 118+1= 119


    zo genoeg nagedacht voor vandaag, heel veel succes met de test en zo snel zal je er toch niet op afgerekend worden
     
  11. Babii

    Babii VIP lid

    10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Jeetjemineetje! En hoe moet ik in hemelsnaam weten wat ik moet gebruiken qua sommen dus +, /, * etc. etc.???

    Wat knap van je zeg! Thanks voor de uitleg, moet me hier maar even goed inlezen!!
     
  12. PBiard

    PBiard Actief lid

    6 mrt 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Niet te zwaar aan tillen.
    Ik moest ook zo'n test doen.
    Het is inderdaad een test zoals hierboven al gemeld en figuurreeks bestond bij mij uit het natekenen van figuren.
     

Deel Deze Pagina