€180 meer betalen per maand!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Princess81, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ja, dat is zo, maar bij alle berekeningen moet je wel uitgaan van 33,33% werkgeversbijdrage. Die is namelijk voor iedereen hetzelfde, ongeacht je salaris.

In het besluit kinderopvang staat een tabel met vergoedingspercentages. Dit zijn de percentages die het rijk vergoed. Daar komt de werkgeversbijdrage van 33,33% nog bij.

Uiteindelijk krijg je dit dus in één bedrag.

Dus voor iedereen: let erop als je de tabel uit het besluit gebruikt, dat daarbij nog geen rekening mee gehouden is met het % werkgeversbijdrage!

Besluit Kinderopvangtoeslag | Besluit | Rijksoverheid.nl

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Aha, het wordt dus wel als rekenmiddel gebruikt in de berekening van de KOT. Sjonge, geef het beestje maar een naam, ze maken economie er niet makkelijker op, haha! (en over bureaucratie gesproken...) Nou ja, voor de uitkomst voor ons maakt het allemaal niks uit.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Zoooo ik ben me net helemaal het leplazerus geschrokken!!!
    Wij moeten volgend jaar 163 euro meer gaan betalen :$
    Mijn eigenbijdrage wordt dan 477 euro!
    Whoooppieee make my day :x

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    @consider, welke tabel heb je gebruikt bij het berekenen?

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb de site van het nibud gebruikt.
    Daarbij heb ik opgeteld de tarief verhoging van het kdv ( 25 cent per kind per uur)

6. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Bereken het anders eens met de percentages die in het besluit inzake de kinderopvangtoeslag gaat (link staat hier wel ergens geloof ik). Bij mij klopte het Nibud namelijk niet. Bij de percentages die in de tabel bij het besluit staan moet je nog wel even de 33,3% werkgeversbijdrage optellen. Als er dus staat dat je 21,4% vergoed krijgt is dit voor je berekening dus 21,4+33,3=54,7%.

Misschien dat het dan wat minder scheelt!

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik kom op precies hetzelfde uit!

We verdienen nog geen anderhalf modaal.
    Maar de kosten stijgen zo de pan uit....
    Alles...maar dan ook echt alles wordt duurder.
    Het is maar goed dat we ons huis op 1 loon hebben gekocht.
    Stel we hadden een duurder huis gehad, op 2 lonen....dan hadden we niet eens normaal kunnen rondkomen.

8. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Goed nieuws hier wat betreft uurtarief; Het blijft hetzelfde!
    Alleen wordt een dag wel met een uur verlengt (Half uur vroeger open en half uur later dicht) maar voor mijn baan komt dat eigenlijk goed uit dus ik mag niet klagen.

Voor de mensen die er niks aan hebben komt het overigens wel neer op ongeveer een verhoging die vergelijkbaar is met de verhoging van het uurtarief van jullie.

Nu eens even uitzoeken of ik kan berekenen wat we moeten betalen :(
    Weet iemand zo een handig rekensommetje?
    Want ik lees dat nibud niet echt klopt??

9. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Doordat ons zoontje volgend jaar aan zijn hartje geopereerd moet worden bij ons het advies hem aankomend jaar niet naar de opvang te doen.
    Eerst met handen in het haar, hoe gaan we dit oplossen.
    Nu gaan manlief en ik allebei ouderschapverlof opnemen. Je krijgt volgend jaar van de belastingdienst nog geld terug als je ouderschapverlof opneemt.
    Wij zijn er dus achter gekomen dat we met onbetaald verlof uiteindelijk aan het eind van de maand beter uitkomen dan met kinderopvang.
    Toch wel een dubbel gevoel, want zo wordt je min of meer gestimuleerd om thuis te blijven, terwijl ik graag werk en het kdv ook erg goed vind voor mijn kindjes.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.186
    113
    Ja dat is de combi van de tariefverhoging (die ik overigens wel absurd vind hoor 25 ct :$) en de vermindering van de toeslag.

Wij gaan ongeveer 150 euro meer betalen, we verdienen dan iets meer (2 keer modaal), maar onze tariefstijging is iets van 12 ct. Dat scheelt.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik heb geluk. bij ons KDV gaat de uurprijs met maar 3 cent/uur omhoog en de toeslag voor halve dagopvang gaat eraf.
    ik ben dus per maand zo'n 50 euro minder kwijt.
    mijn eigen bijdrage zou 30 euro omhoog gaan. ben dus nog altijd 20 euro goedkoper uit dan nu:)

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat gek... volgens het Nibud moeten wij 73 euro per maand meer gaan betalen. Maar volgens de tabel in het besluit kinderopvangtoeslag is de stijging maar 51 euro. Ik hoop dat die tabel klopt!
    Al is het alsnog een schijntje vergeleken met de bedragen die ik hier lees van wat mensen meer moeten gaan betalen :$ Wat een geld joh! Maar bedenk dat het tijdelijk is... misschien een paar jaar overbruggen met het vakantiegeld? Als de jongste 4 wordt is het ergste leed geleden...

Wat ik eigenlijk ook niet eerlijk vind, is dat mensen met een koopwoning worden bevoorrecht tegenover mensen met een huurwoning. Want als koper heb je nog de aftrekpost van je hypotheekrente, waardoor je verzamelinkomen een stuk lager uitvalt.
    Stellen waarvan de één redelijk verdient, en de ander weinig, en die in een huurhuis wonen, zijn dus het slechtst af als het om de kinderopvangtoeslag gaat.

13. misa

misa Niet meer actief

Jeetje...! Wat een bedrag ga jij omhoog zeg! Is dat netto of bruto?

Wij nemen 2 halve dagen af, wat al duurder is dan 1 hele... :(
    En we zitten zo'n beetje op de max van wat ik ervoor wil en kan betalen. Ik zag ook dat de uurprijs weer omhoog gaat, dus ik moet ook eens heftig gaan rekenen...
    Ik wil hem er eigenlijk niet af halen, ik zie zoveel voordelen.. Maar als dit zo doorgaat dan moeten we maar kiezen voor een gastouder. Dat is toch goedkoper?

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Misa: dat hoeft niet. Hangt van het uurtarief van de gastouder en je krijgt er minder vergoeding voor. Wij hadden het eerste 2 jaar een gastouder en dat was idd een heel stuk goedkoper, maar zij had ook een laag uurtarief, precies het maximaal te vergoeden tarief van de belastingdienst. In dat tarief zaten ook de kosten van het bemiddelingsbureau. Maar ik hoor wel dat dit niet veel voorkomt.

Ik had hier eerder geschreven dat wij 200 euro meer gaan betalen volgend jaar wat op 1100 euro netto neer komt voor 2 kindjes en 3 dagen. Hoewel we het kunnen betalen vind ik dit echt heel erg zonde. Mijn man gaat proberen om 1 dag per week thuis te werken (ik doe dat al) waardoor wij 1 dag kdv kunnen schrappen. Dat scheelt al best veel.
    Ons kdv heeft al best veel opzeggingen gehad. En niet dat ze dat proberen tegen te gaan door uurtarief gelijk te houden hoor...ze gooien het met 12 cent omhoog. "Slechts om de CAO-verhogingen te compenseren" zeggen ze dan. Iedereen weet hoeveel geld er in de kdv-buisiness omgaat, ze kunnen best een jaartje de ouders tegemoet komen, die al van 2 kanten genaaid worden, en het uit eigen zak betalen (en misschien zo ook de opzeggingen te beperken), maar nee hoor. Zolang er te graaien valt.....

15. misa

misa Niet meer actief

Volgens mij gaan wij zo'n 60 euro meer betalen... Berekend via die link die iemand hier neer heeft gezet.
    Erg veel voor ons.. En daarbij moeten we de tweede straks ook opgeven voor kdv, dus dat kost ook nog weer geld natuurlijk.

Weet iemand iets over het tweede kind. Dat is toch vaak goedkoper? Ligt dat aan de vergoeding of ook aan het kdv?

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Voor een tweede krijgt een heel groot gedeelte terug van de belastingdienst. Volgens mij tot 96 %. Hangt uiteraard ook van jullie inkomen af. Dit kun je gewoon berekenen op toeslagen.nl.

17. misa

misa Niet meer actief

Je raadt het nooit, ik heb een berekening gemaakt op een site van een gastouderbureau... en het scheelt me wel heeeeel veel! Bij het kdv 185 euro voor 1 kind en bij het gastouderbureau 110 voor 2 kinderen...!! Ik heb gezocht naar een gastouder en een leuk oproepje gezien....: ik heb er zo juist op gereageerd..! Woow wat spannend!!! :)
    (moest het even kwijt...) ;)

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat scheelt idd veel. Hou er wel rekening mee dat dat je in bijna alle gevallen zelf moet zorgen voor de voeding en luiers. Bij het kdv zit het er natuurlijk inbegrepen.
    Spannend! Succes.

19. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Hier kregen we vandaag de nieuwe tarieven voor de vso en bso. Wel iets omhoog, maar ze hebben wel de uren aangepast waardoor de rekening zo'n 40 euro omlaag gegaan is. (2 dagen voor- en naschoolse opvang)
    Eerst betaalde iedereen van 7.00 tot 9.00 (onze school begint al om 8.30) en van 15.00-18.30 en dat wordt nu gekoppeld aan de begin- en eindtijden van de school. Scheelt voor ons dus zowel 's morgens als 's avonds een half uur... is dus 2 uur per week.
    Toch weer handig voor die 70% regel.

kdv blijft op hetzelfde tarief.

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Lieve mensen,

Wij betalen nu netto 400 euro per maand voor onze zoon die 2 dagen per week naar het kdv gaat. Het bruto bedrag is 586 euro. Hoe kan ik dan berekenen hoeveel we komend jaar moeten betalen? we zitten in hoogste belastingschijf en hebben een koopwoning; krijg je dan meer terug? (ben echt een leek op belastinggebied!) en nog belangrijker. Nu krijgen we elke maand een dus 186 euro terug van de belastingdienst, maar dit bedrag moet gewijzigd worden in 2012 en ik wil dus niet constant teveel terugkrijgen. Gaat dit automatisch of moet ik hier iets voor doen en zoja, hoe/wat? ik heb op toeslagen.nl gekeken maar word er niet wijzer op...

Deel Deze Pagina