€180 meer betalen per maand!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Princess81, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #61 luckybird, 30 okt 2011
    Laatst bewerkt: 30 okt 2011
    Ja dat mensen voor berekening inkomen kinderopvangtoeslag hypotheekrente mogen aftrekken vind ik ook zeer oneerlijk tegenover de groep die particulier huurt zonder huurtoeslag. Die hebben dan bijvoobeeld netto even veel te besteden, maar de kopers krijgen meer kinderopvangtoeslag. Echt heel krom.
     
  2. misa

    misa Niet meer actief

    Dat is waar, maar voor die 2 halve dagen die ik nodig zou hebben vind ik dat geen probleem! Zoveel heb je dan niet nodig. :) Dat kost namelijk geen 100 extra in de maand... ;)
     
  3. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    wij gaan voor 3 ochtende ook veel meer betalen. hadden eerst 5 ochtende maar omdat ik te weinig uren werk (wel 5 ochtende per week) werd ik zowiezo al gedwongen 2 dagdelen weg te doen en gelukkig kon bekende oppassen want anders had ik me baan moeten opzeggen of ander werk zoeken.

    ons kdv gaat per uuur van de 6,51 naar de 6.70 per uur. dit is zowiezo dus al voor eigen rekening bijna 25 euro die niet vergoed wordt. uiteindelijk gaan wij er bijna 40 euro op achteruit en dat voor maar 3 dagdelen.

    ik ga informeren naar uurtarief op een ander kdv. zou me zowiezo al 25 eurp per maand verschillen als hij net als vorig jaar of het tarief zit wat belasting vergoed, 6,36 dus.
     
  4. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    nou op ons kdv moet je zelf luiers en flesvoeding regelen hoor!
    en ook de flessen
     
  5. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    23 november gaan ze in de kamer weer praten over of het wel door moet gaan. Groen links heeft een enquete gehouden en daaruit bleek dat er heel veel mensen stoppen met werken. wat 36000 fte's gaat schelen in 1 keer. ik hoop dat ze dan dit belachelijke plan ver weg stoppen (in de papierversnipperaar of zo)
     
  6. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nog nooit van gehoord, ik mag dan hopen dat jullie een lager uurtarief hebben zeg. Hier krijgen ze zelfs vers warm eten.
     
  7. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    36000 fte's? Ik denk dat het een beetje verdraaide waarheid van Groen Links is. Waarschijnlijk hebben ze gevraagd: zou u overwegen om te stoppen als de kosten veel hoger worden? Jaaaaa zeggen dan heel veel mensen. Maar tussen denken en doen zit heel veel. Ik weet zeker dat minstens de helft van de mensen echt wel blijft werken, en of de opvang anders regelt, of er gewoon mee dealt omdat ze simpelweg het geld nodig hebben.

    Ik snap echt werkelijk waar niet wat iedereen nu een partijtje paniekvoetbal aan het spelen is. De vergoeding zoals die volgend jaar zal zijn, is echt niet bizar laag hoor. We zijn enorm verwend de afgelopen tijd, de vergoeding is wel eens vele malen lager geweest. Zelfs tot voor een paar jaar terug nog! En toen stopten we ook niet en masse met werken.

    Bovendien: gaan ze hier niet op bezuinigen, dan moet het toch ergens anders vandaan komen ;)
     
  8. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    36.000 fte is een beetje veel, aangezien de enquete is gehouden onder 11.000 bezoekers van de site van Groen Links. Neemt niet weg dat er idd uitkwam dat een groot deel van de -voornamelijk- vrouwen minder zou gaan werken als gevolg van deze bezuinigingen en 9% van de mensen die de enquete hadden ingevuld zouden helemaal stoppen.

    Ik weet niet wat de vraagstelling was, maar jij ook niet dus ik zou niet te snel conclusies trekken. Eerst jezelf informeren, dan een mening vormen.

    En 200 euro per maand minder is wel degelijk een flink bedrag. Dat ik dat vind heeft niks met paniekvoetbal te maken in mijn geval; wij kunnen het betalen, maar voor een heleboel anderen is het echt een andere zaak. Het is beleid om op allerlei manieren -voornamelijk- vrouwen te stimuleren aan het werk te gaan en het liefst ook zoveel mogelijk uren per week en daarmee zijn deze maatregelen, hoe je het ook wendt of keert, niet mee in overeenstemming. Zeker niet in dit land, waar niet door iedereen wordt gewaardeerd als moeders ervoor kiezen niet 24/7 bij hun kroost door te brengen.
     
  9. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Maar een huiseigenaar krijgt ook weer het huurwaardeforfait bij zn inkomen opgeteld en heeft ook meer lasten van zn huis.

    Dus al met al zal het elkaar niet veel schelen.
     
  10. misa

    misa Niet meer actief

    Ja, natuurlijk moeten de bezuinigingen ergens gedaan worden, maar volgens de belastingdienst zal het voornamelijk de lagere en middeninkomens aangaan... Heel erg krom!
     
  11. p1982

    p1982 Niet meer actief

    hier moet je zelf een fles meenemen maar de voeding (friso) zit bij de prijs in en luiers ook. fruit ook zelf meegeven
     
  12. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik ben een moeder die 99% zeker moet stoppen met het werk wat ik momenteel doe. ik werk tussen de 50 en 70 uur per maand verdeeld over 5 ochtende per week. echter kan ik hierdoor maar max 3 ochtende kinderopvang krijgen en zit dus 2 ochtende zonder opvang. ik kan die wel afnemen maar dat gaat me 6.70 per uur kosten wat niet haalbaar is. nu heb ik mijn oude vertrouwde oppas weer terug voor de overige 2 ochtende maar de vraag is hoelang houdt ze het vol. ze is al 67 dus niet meer de jongste.

    als ik stop met werken heb ik recht op volledige toeslagen, zowel zorg als kindertoeslag. daarnaast heffingskorting en verdien ruim 150,- door geen gebruik te maken van de opvang. Heb uitgerekend dat als ik 5 ochtende kinderopvang moet afnemen ik veel minder geld overhoudt wanneer ik dus thusi ga zitten. mijn keus is dan dus zo gemaakt
     
  13. misa

    misa Niet meer actief

    @P1982: Ik vraag me altijd af hoe dat dan werkt als je zelf geen fv mee hoeft te geven. Hebben ze dan alle soorten en merken in huis?
     
  14. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Geloof mij, dat ik echt wel geïnformeerd ben hoor ;) Ik quote alleen een stukje en daar reageer ik op.

    36.000 fte is een hoop. Dat zijn 72.000 mensen die een parttime baan van 20 uur per week hebben...dat gaat er bij mij echt niet in. Jij geeft bovendien aan dat het zou gaan om een aantal vrouwen die minder zouden gaan werken. Het gequote stuk geeft aan dat 36.000 fte's stoppen met werken. Dat is nogal een verschil.

    Bovendien heeft de overheid ook wel degelijk onderzoek gedaan naar het effect van de bezuinigingen op de arbeidsparticipatie en daar kwam uit dat de effecten te verwaarlozen zijn. Tja, wat is dan de waarheid? Misschien ligt die ergens in het midden (al zou ik 18.000 fte's nog steeds veel vinden) Ik weet overigens uit eerste hand dat het onderzoek dat het ministerie heeft laten uitvoeren niet zomaar een klein flutonderzoekje is geweest).

    Jij geeft aan dat 200 euro een hoop geld is. Dat is het ook. Maar niet iedereen gaat 200 euro meer betalen hoor. Uit berekeningen blijkt ook dat de inkomenseffecten voor de lagere inkomens vrij klein zijn. Althans, aankomend jaar. Verder zijn er ook maatregelen genomen aan de andere kant: je netto salaris wordt iets hoger, de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt verhoogd etc etc. Maar daar wordt niet naar gekeken, terwijl dat ook een aardig bedrag per maand kan zijn!

    Maar, wat is dan het alternatief? Zo door blijven gaan als nu? Dan is de pot over een jaar of wat leeg en krijg je helemaal niks meer. Daar zitten we neem ik aan ook niet op te wachten?

    Ik vind inderdaad dat het paniekvoetbal is. Wat is het gezegde ook al weer? Men lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest..
     
  15. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    In jouw geval zou dan een gastouder wellicht beter zijn? Als je alleen de uren afneemt die je gebruikt, blijf je wel binnen de norm van 140%. Daardoor betaal je aan eigen bijdrage ook minder, en ziet het plaatje er financieel ook weer anders uit.

    Kijk, het is natuurlijk makkelijk om te zeggen, ik stop met werken. En dat is natuurlijk ook je goed recht! Maar je maakt je dan wel afhankelijk van de andere toeslagen (die ook echt wel omlaag zullen gaan) en de heffingskorting (die voor niet werkenden ook verlaagd gaat worden). Uiteindelijk zul je er dan dus ook steeds slechter van worden..
     
  16. jedalin

    jedalin VIP lid

    4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Bij ons hebben ze gewoon altijd nutrilon flesvoeding op het kdv.
    Dus als je dat wilt gebruiken, prima, maar als je zelf een ander merk gebruikt dan geef je de voeding gewoon mee.

    Bij ons zit er de flesvoeding dus wel in, maar de luiers niet.
    Fruit en brood weer wel, maar avondeten (vind ik logisch trouwens) niet.

    Elk kdv heeft kennelijk wel weer andere dingen die er wel of niet bij zitten. Ach..prima toch.

    Hier trouwens geen prijsstijging van uren maar wel de dagdelen worden met een half uur verlengs waardoor je standaard per dag een uur meer betaald. Dus 6,53 euro meer per dag. Tis nogal vind ik! As je het omrekent naar een uurprijs kom je nog op bijna 60 cent per uur meer betalen.

    Wij gaan ongv 100 euro meer betalen per maand.
     
  17. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    En net zie ik voorbijkomen dat er door het CBP een aanvullend onderzoek gedaan zal worden naar de effecten van de bezuinigingen op de kinderopvang. In dit onderzoek wordt het effect in de verschillende groepen (oa opleidingsniveau) meegenomen. Ik ben benieuwd!
     
  18. misa

    misa Niet meer actief

    @Jedalin: ja dat is ook zo, elk dagverblijf doet het anders. Bij ons moet je voor baby's de warme hap en de flessen en voeding meenemen. De rest is er allemaal.
    het is net wat ze doen of wat je wilt!
     
  19. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Zo79: ik blijf erbij dat je als regering niet als speerpunt kan hebben dat je vrouwen aan het werk wil hebben en aan de andere kant zo hard op de kinderopvangtoeslag gaat bezuinigen en die heen onflexibel gaat maken. Maar goed, ik vind de KOT een verworven recht en een stimulatie voor arbeidsparticipatie van vrouwen en dat vind ik nu eenmaal heel belangrijk en ik vind het dus ook belangrijk dat daarin wordt geïnvesteerd door de overheid en dat dat zo blijft en niet dat allerlei regelingen nu juist worden uitgekleed. Uiteindelijk gaat het ten onder aan het eigen succes, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    Overigens ga ik niet netto meer verdienen en ook niet bruto. Ik ben namelijk ambtenaar en mijn loon gaat de aankomende jaren (alweer!) bevroren worden zoals het er nu naar uitziet. Nu is geld verdienen niet mijn persoonlijke stimulans om te werken hoor, al leg ik erop toe de aankomende jaren, dan blijf ik werken en blijven mijn kinderen naar het kdv gaan. Maar niet iedereen heeft voordeeltjes 'aan de andere kant'.

    En verder vind ik dat jij (of eigenlijk de regering met deze maatregel) niet bepaalt voor anderen of ze hun kind liever naar een kdv of een gastouder brengen. Voor mij is een gastouder namelijk helemaal niet een denkbaar alternatief voor kdv, ik kies niet voor niks voor deze vorm van opvang en dat geldt voor wel meer mensen.

    Anyway, ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen 'dat het nu eenmaal zo is en niet anders' en dat je daarom niet verontwaardigd zou mogen of kunnen zijn over de gevolgen van deze bezuinigingsmaatregelen.

    Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar dat onderzoek van het CPB, maar als de uitkomsten niet bevallen, zullen ze wel terzijde worden geschoven (daar heeft deze MP namelijk wel een handje van naar ik begrijp)
     
  20. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Beste Miepie, door een belastingtechnisch of premietechnisch iets ga ook jij netto iets meer verdienen hoor ;) Als er op je brutosalaris minder wordt ingehouden blijft er onder aan de streep meer over. Zie Inkomstenbelasting 2012 & belastingtarieven en schijven | Financieel: Belasting

    Overigens ga ik er dan vanuit dat je als ambtenaar nu aan het einde van je salarisschaal zit, want anders ga je netjes elke periodiekdatum een stapje in salaris omhoog hoor ;)

    IK bepaal ook nergens dat mensen hun kind naar een gastouder moeten brengen, dan moet je toch echt beter lezen. Ik noem het als optie. Als je alleen een paar ochtenden werkt, maar wel hele dagen kdv moet afnemen, lijkt me dat een logische vraag. Prima als je niet voor een gastouder wilt kiezen, maar de consequenties zijn dan - in het geval van winnie bijvoorrbeeld - dat ze moet stoppen met werken omdat het niet meer op te brengen is. Dat is dan een eigen keuze, en ik vind niet dat je die keuze op de overheid moet afschuiven.

    Verder vind ik je mening dat kot een "verworven recht" is echt veel te ver gaan. Daarnaast: het wordt toch niet helemaal afgeschaft? Dus het in jouw ogen "verworven recht" blijft een bestaand recht. Nagenoeg iedereen krijgt nog een groot deel vergoed. Iedereen doet alsof het uit het stenen tijdperk is dat je bijna niks kreeg, maar dat is echt nog maar een jaar of 6 geleden hoor. Als je werkgever dan niet mee wilde betalen, was je zwaar de pisang, want dan kon je dus 2/3e van het opvangbedrag zelf betalen (been there, done that!)

    De onredelijke situaties die nu ontstaan liggen m.i. voor het grootste deel niet aan de overheid en de bezuinigingen mbt de kot, maar aan de ontzettende niet-flexibele instelling van veel kdv's. Zo moet je de hele openingstijd betalen, ongeacht hoe lang je kind er is, je mag vaak geen halve dagen afnemen, veel kdv's hanteren een uurtarief (ver) boven het maximaal vergoedde aantal uren. Dus ja, ik denk dat we met z'n allen eens moeten gaan klagen over de bedrijfsvoering van de kdv's ;):D
     

Deel Deze Pagina