€180 meer betalen per maand!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Princess81, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Niet om het één of anders hoor, maar de uurprijs hier gaat omhoog.. Het feit dat wij verplicht 11 uur per dag moeten betalen, terwijl wij minder uur per dag nodig zijn helpt ook niet mee.. Plus het feit dat de toeslag in ons geval omlaag gaat en de uurprijs bevroren word.. Dus er wordt berekend op 6,10 (?) Alleen aan uurprijs betalen wij per kind 187,20 euro per maand meer.. Straks gaat de tweede ook naar het KDV dus reken maar uit..

    Ik zeg: Goed bezig zo..
     
  2. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Tja Zo79, ik sta er gewoon echt heel anders in dan jij, dat is wel duidelijk ;) Alles wat jij aanhaalt, daar denk ik precies het tegenovergestelde over. Jij mag mijn mening over verworven rechten ver vinden gaan, het is mijn mening. Jij mag vinden dat een belastingtechnisch trucje mij tegemoet komt in de kosten voor de kinderopvang, ik vind het een zoethoudertje dat niks voorstelt en de zaken nodeloos ingewikkeld maken. En zo verder. En verder weet ik uiteraard hoe het werkt met periodieken e.d. maar daar had ik het uiteraard niet over.

    Het enige dat ik met je eens ben, tot op zekere hoogte, is dat het misschien wel OK is als kdv's hun bedrijfsvoering onderzoeken. Maar ik vrees dat als ze van ieder kind moeten gaan bijhouden wanneer het hoelang is geweest, ze zoveel administratieve krachten moeten gaan aannemen dat de uurtarieven alsnog onbetaalbaar worden en je onder de streep evenveel gaat betalen aan het kdv. Wel vind ik dat altijd de mogelijkheid gegeven moet worden om halve dagen op te nemen.
     
  3. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    #83 zo79, 1 nov 2011
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
    Maar aan wie ligt dat? Het feit dat jij verplicht bent om 11 uur per dag te betalen, ligt aan de opvangorganisatie. Ook de stijging van het uurtarief bepaalt de opvangorganisatie.

    Ik bedoel dus alleen te zeggen dat het niet helemaal eerlijk is om de overheid de "schuld" te geven van die extra kosten.

    kot krijg je over 6,36 euro, dat blijft volgend jaar ook zo.
     
  4. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Precies, ik ben het met je eens dat per uur afrekenen teveel administratieve rompslomp met zich mee zal brengen, maar je zou op zijn minst halve dagen moeten kunnen afnemen. Of, zoals vroeger bij onze opvangorganisatie zo was, een keuze hebben om een 10-uurs of 11-uurs contract af te nemen. Nu betalen we gewoon standaard de kdv openingstijd van 12 uur. Dat is dan dus 2 uur wat ik extra betaal als dat ik de keuze had gehad een 10-uurs contract te kiezen.

    Overigens vind ik het wel een klein beetje jammer dat je de verdere - m.i. leuke - discussie een beetje afkapt onder het mom van "we denken anders". :);)
     
  5. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Daar heb je helemaal gelijk in, maar het feit blijft dat je ook geen andere keus hebt als je je kind naar een KDV wilt brengen. Je moet dat contract tekenen, anders heb je geen opvang.

    Ik snap ook dat het administratieve rompslomp met zich meebrengt om alles per uur te berekenen, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld als KDV ook een contract op maat aanbieden. Dus dat je gewoon met ze afspreekt dat je je kind om 17.00 komt halen (met bijv max een kwartier uitloop) en dat dat ook contractueel vastlegt. Daar kun je dan ook je leidsters op plannen. Zo gaat het in de zorg toch al jaren? Meer mensen in de ochtenden omdat je dan meer zorg hebt?

    De meeste ouders zijn over het algemeen op dezelfde tijd op het KDV, dus daar kun je best iets mee afspreken. Ik zeg niet nu meteen alle contracten veranderen, maar als je vanaf nu met nieuwe klanten zoiets afspreekt, trekt dat vanzelf bij. En dan heb je ook niet alle romslomp in 1 keer, maar kan een KDV zich daar langzaam op aan passen. Dat zou pas een hoop schelen in toeslag en kosten op jaarbasis. Ik neem mezelf even: Ik en de BD betalen voor Jelle op jaarbasis, voor 1 dag BSO en 12 vakantieweken, ruim 800 euro voor uren waar we geen gebruik van maken. Tel uit je winst! (aan 2 kanten)
     
  6. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Nee dat is inderdaad de monopoliepositie van de opvangorganisaties, ze weten toch wel dat je als ouders niet anders kan.

    Ik vind jouw oplossing van een maatcontract eigenlijk een hele goede!
     
  7. misa

    misa Niet meer actief

    Als je op kdv's maatcontracten krijgt, gaan de prijzen denk ik ook nog meer omhoog..!
     
  8. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Maar minder dan als je echt per uur moet afrekeken en de leidsters dus begin en eindtijden bij moeten gaan houden. Bovedien denk ik dat die relatief kleine verhoging wel opweegt tegen de besparing op het aantal uur dat je in totaal minder hoeft te betalen. Zeker in het geval van mensen die ochtenden werken zou dat ideaal zijn.
     
  9. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Zo79: Dank je... :D

    Waarom denk je dat? Aan leidsters heb je dan namelijk ook minder uren nodig. Ik weet niet precies hoe het gaat op een kdv maar normaal gesproken mag je niet meer dan 8 uur op een dag werken. Met 11 uur open zijn, ontkom je er niet aan om minstens 2 leidsters in te plannen om de dag te vullen. Je zou dat met contracten op maat zo kunnen plannen dat er 1 om 17.00 al naar huis gaat en de ander blijft tot sluitingstijd.

    Ok, het vergt iets meer nadenken qua planning, maar wat ik al zei, in de zorg gaat het al jaren zo en daar werkt het ook. Daar zijn zelfs veel mensen die het helemaal niet erg vinden om maar een paar uurtjes per dag te werken. Ik snap ook wel dat je nu niet ineens werktijden kunt gaan aanpassen, (en dus indirect ook arbeidscontracten) maar als je gaandeweg je kdv contacten aanpast, kun je daar ook je nieuwe personeel op plannen.

    Edit: Ik ben best bereid om een kleine verhoging van de uurprijd te nemen, als dat betekend dat ik (en de BD) niet meer minstens 800 euro per jaar voor Jan Doedel hoef te betalen... (en dat is dan maar 1 kind)
     
  10. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hahaha, dat kan ik wel waarderen! Ik ben niet goed in discussiëren, heb je dat nog niet gemerkt? ;) Ik heb vaak geen parate cijferkennis, ik redeneer en discussieer vanuit mijn gevoel en soms raakt het me dan ook echt en dan sta ik toch wel een beetje met mijn bek vol tanden. Ik ben geen econoom, ik kan geen hapklare oplossingen aandragen. Dus ik was een beetje uitgeluld: ik vind gewoon echt dat er andere gebieden zijn dan de KOT waarop bezuinigd kan worden en vooral omdat ik echt een heel groot voorstander ben van werkende vrouwen/moeders en ik vind dat Nederland daar ontzettend in achterloopt op andere Europese landen. Dat is hier op dit forum best een taboe om te zeggen, dus zeg ik het niet vaak op deze manier. Maar goed, dat is mijn uitgangspunt voor mijn meningen/ideeën.

    En ik weet niet beter dan dat de KOT bestaat he? Dus in die zin is het voor mij wel een verworven recht. Dat wilde ik nog even benadrukken nav jouw opmerking dat het 6 jaar geleden nog niet bestond op deze manier. Dat klopt, maar ik kan er gewoon niet bij dat alle zogenaamde knappe koppen niet hebben kunnen voorzien dat het een succes zou worden en mensen die erop rekenen er ineens niet meer op kunnen rekenen. En laten we wel wezen, we hebben het nog niet over afschaffen, maar daar gaat het natuurlijk wel naartoe he? Kunnen wij straks 1800 euro per maand zelf gaan betalen. Nou verdienen wij een prima bedrag per maand samen, maar dát kunnen we echt niet opbrengen...

    Overigens vind ik 12 uur per dag wel echt godsgruwelijk veel! Wij nemen 11 uur per dag af en dat vind ik ook al veel. Maar ik ben wel blij met de flexibiliteit die dat biedt omdat wij niet alle dagen onze kinderen op precies dezelfde tijd brengen of halen.
     
  11. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Maar als je nou 1 ouder hebt die wél altijd pas om 18.30 zijn/haar kindje kan halen, dan moet die ene leidster daar gewoon blijven. Uiteindelijk heb je altijd mensen nodig in de openingstijden van een kdv: een om te openen en een om te sluiten.
    Wij zitten trouwens bij een groot kdv met ik denk wel 8 groepen en ook nog een bso. Daar zijn ze al vrij zuinig met uren van leidsters en worden 's ochtends vroeg en aan het eind van de dag groepen samengevoegd (of die paar kinderen die er dan al/nog zijn) en staat er 1 leidster waar er overdag 4 zijn. En tóch is de uurprijs vrij hoog en tóch zit ons kdv financieel in zwaar water. En zeker nu mensen hun kinderen er ook nog eens (gedeeltelijk) van af halen. En die mensen zouden niet blijven komen als ze een uurtje per dag minder konden afnemen, dan moeten er aanzienlijk minder uren gemaakt worden. Wij worden constant gestalkt met mailtjes dat er op vrijdag en woensdag altijd plek is om te ruilen en dat er ook structureel plekken over zijn. Dat was 2 jaar geleden echt niet zo hoor!
     
  12. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik bedoel ook niet dat het KDV eerder dicht moet gaan. Die ene leidster moet er nu ook tot 18.30 zijn als dat de sluitingstijd is van het kdv, dus dat maakt niks uit qua planning. Waar het mij om gaat is dat al die andere ouders van die 8 groepen , die hun kind al opgehaald hebben, bij jouw kdv dus betalen voor de tijd dat die ene leidster daar zit, in haar uppie.... (tel uit je winst: als je 10 kinderen per groep hebt is dat 79* de uurprijs wat ze "extra" krijgen)

    Verder kun je natuurlijk weinig doen aan de arbeidsontracten die je nu hebt. Je kunt moeilijk zeggen tegen een leidster die altijd tot 18.30 werkt, "jij gaat voortaan om 17.00 naar huis" Dan kom je in de knoei met je contracturen, dus dat gaat niet. En werknemers hebben misschien vaste dagen, en als ze die al een bepaalde periode hebben, praat je wel over een verworven recht.. ;)

    Maar je kunt wel, aan de hand van de planning, je nieuwe arbeidscontracten daarop aanpassen. Dus meer parttime contracten en flexibelere inplanning. Ik weet niet of die mensen die dan een uurtje minder per dag nodig hebben wel zouden blijven komen. Ik zou daar heel blij mee zijn, dat zou me namelijk een hoop geld schelen. Dat is ongeveer die 800 euro per jaar waar ik het eerder over had.

    Nog even voor de duidelijkheid, ik vind niet dat de ouders hun kind maar de hele dag op elke gewenste tijd moeten kunnen brengen en halen. Dan lopen er de hele dag mensen in en uit en heb je nog geen rust in de groep. Wel kun je zeggen dat mensen kunnen kiezen voor tijden bijv brengen tussen 7.00 en 9.00 en halen tussen 17.00 en 18.30. Bij halve dagen bijv brengen en halen tussen 12.00 en 13.00. De tijd van je voorkeur leg je dan contractueel vast.
     
  13. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Dat laatste had ik ook niet zo opgevat hoor, de hele dag halen en brengen lijkt me inderdaad absoluut niet wenselijk.

    En ik was ook niet helemaal duidelijk geweest: ze voegen hier steeds 2 groepen samen aan begin en eind van de dag. Dus in totaal zijn er dan 4/5 leidsters op het hele kdv ipv 8. Maar goed, scheelt inderdaad nog de helft. Neemt niet weg dat wat ik eerder ook al zei, ons kdv in zwaar weer verkeert financieel. En we zitten in de randstad waar het tot voor kort bijna onmogelijk was een plekje te krijgen.
     
  14. zo79

    zo79 Fanatiek lid

    27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Haha nou ik vind het hele discussiëren je anders best aardig afgaan ;) Het gaat toch niet (alleen) om parate cijferkennis? Ik vind het altijd interessant om dit soort onderwerpen te bespreken met mensen die heel anders denken dan ikzelf. Kan ik ook nog wat van leren ;)

    Overigens zijn we het over bepaalde dingen echt wel eens: ik ben ook zeer zeker een voorstander van werkende vrouwen :D
    Ik ben ook met je eens dat dit dan ook mogelijk gemaakt moet worden door daar als overheid faciliteiten voor te bieden, zoals onder andere de kot. En dat blijft ook. Maar bezuinigen op het kot stelsel kan voor zover ik heb gelezen echt niet anders. De arbeidsparticipatie van vrouwen is in de afgelopen zoveel jaar verdubbeld, terwijl de kosten van de kinderopvangtoeslag in diezelfde periode verdrievoudigd zijn. Ergens loopt er dus iets heel erg scheef en ontkom je niet aan een sanering van het stelsel.

    Overigens denk ik echt dat ze de kot niet af gaan schaffen, daarvoor is het veel te waardevol gebleken. Hetzelfde geldt voor de WW pot bijvoorbeeld, er moeten maatregelen genomen worden om de pot weer "vol" te krijgen, zodat iedereen er recht op kan blijven houden.

    Overigens ben ik ook geen econoom, dus ik heb ook de wijsheid niet in pacht hoor.

    Ik vind het wel heel leuk dat je toch nog even gereageerd hebt! :)
     
  15. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ze krijgen wel brood en fruit maar geen warm eten

    en dit is niet zo vreemd hoor! betaal 6,10 per uur
     
  16. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    argggggghhhh weet je wat ons kdv nu weer wil doen!!!!

    kerstweek helemaal sluiten
    en 2 weken zomersluiting

    dat scheelt dan in uren per jaar

    dan hoef je die 3 weken niet te betalen
    en dat compenseert dan weer de 70%

    bijna iedereen is hier op tegen
    op mijn werk zien ze ons aankomen
    hier 5 op een kdv alle 5 dezelfde zomervakantie
    dan heeft mijn werk ook een probleem

    gatverdarrie
     
  17. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    How could I not? Je daagde me op zo'n lieve en prikkelende manier uit, hahahaha! :D (o, dat klinkt wel een beetje lesbisch maar zo is het niet bedoeld hoor :D)
     
  18. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Vakantiesluiting in de zomer hebben ze hier ook, dus eigenlijk worden we al 4 jaar verplicht om ook in die weken op vakantie te gaan. Nu deden wij dat nooit en konden we het zelf oplossen, maar handig is het niet. Het scheelde ook wel dat wij nog voor allebei de kinderen een "oud" contract hadden. Dat wilde zeggen dat we voor de 15e van deze maand door kunnen geven hoeveel opvang we volgende maand nodig hebben. Nu, met de nieuwe contracten kan dat niet meer en als je dan dus buiten de vakantiesluiting op vakantie gaat, moet je toch die dagen opvang betalen. Jelle zit nu op school dus nu moeten we wel in de zomervakantie gaan.

    Ik zou zeggen, leg je frustratie neer bij de oudercommissie en laat dat ook andere ouders doen. En ècht doen hoor! De oudercommisie moet namelijk accoord gaan met zulke veranderingen. Gaan zij niet accoord, en dat lijkt me sterk als alle ouder ertegen zijn, dan mag het dus ook niet.
     
  19. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Dat meen je niet!!!
    Pffff daar zou ik ook niet blij mee zijn.
    Als ik dat zou willen dan was ik wel voor een gastouder gegaan en niet voor een kdv.
    Eerst had ik wel een gastouder, en die wilde gewoon in september 2 weken vakantie nemen....uhmmm en waar moet mijn kind heen dan?
    Dat zou dus betekenen dat ik vakantie moet nemen omdat zij vakantie wil....doeiiiii.
    Dus dan maar naar het kdv...maar als ze daar nu ook al fratsen gaan uithalen...
    Van welke opvang kun je dan van op aan?
     
  20. misa

    misa Niet meer actief

    @Bluesky: Ik denk echt dat het duurder wordt, omdat ze hetzelfde geld willen verdienen. Er zijn altijd genoeg kinderen die tussen 16:00 en 17:00 opgehaald worden, maar ook wat niet. Dus de leidsters moeten er sowieso zijn. Of er nu 2 of 6 kindjes zijn. Het werkt denk ik niet zo mooi als dat het lijkt. Maar als dat wel zo is, vind ik het best..! ;)

    @Mirrel: Wat belachelijk!!! 2 weken dicht..! Dat noem je toch geen opvang? Je bent toch geen psz als kdv? Vind dat niet kunnen!
     

Deel Deze Pagina