Goedemorgen, Onze dochter van 4 knippert nogal veel met haar ogen. En niet zomaar knipperen, maar meer hard dichtknijpen. Als ze moe wordt, is het erger. Kan ik hier wat mee om haar dit af te leren of is negeren het beste? Een beetje bang dat het een blijvend iets is.
Heeft ze er last van? Geeft het haar hoofdpijn oid? Heeft ze last van stress wanneer ze het doet? Zo nee, lekker laten gaan. Waarom zou ze niet zo mogen knipperen? Dit vond ik op internet: Wanneer moet er hulp gezocht worden wanneer een tic zich voordoet? Veel kinderen hebben zelf niet in de gaten dat zij een tic hebben. Wanneer de omgeving begripvol omgaat met de tic hoeft het kind vaak niet eens te weten dat het een tic heeft. Vaak is er dan ook geen enkel ingrijpen nodig, de tic verdwijnt gewoon weer na enige tijd. Het kind heeft ook geen controle over de tic en op het kind druk uitoefenen om de tic wel onder controle te krijgen zal over het algemeen het probleem alleen maar verergeren. Het is dan ook wel belangrijk vast te stellen dat er echt sprake is van een tic. Want er kan ook sprake zijn van een dwanghandeling (waarbij het kind de handeling wel bewust uitvoert onder een gevoel van dwang) hetgeen om een andere aanpak vraagt. https://www.opvoedadvies.nl/tic.htm Ook staat er dat een tic vaak vanzelf weer weggaat. Als de tic lang blijft dan kun je naar de huisarts voor advies.
Mijn beide zoons hebben een periode een tic gehad toen ze kleuter waren. Voor ons heel irritant maar zij hadden het niet door en het ging inderdaad weer weg. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Ik gok van wel. Ik heb het zelf ook als kind gehad en mijn zusje ook. Ik kreeg het ook rond mijn 12de en dat was door vermoeidheid.
Je kan een tic actief afleren maaaaar... dan komt er een andere tic vaak voor terug. Hoe is haar zicht?
Ik zou in ieder geval haar ogen laten controleren. Mijn zoon heeft heel vaak tics, die gaan altijd weer vanzelf over en dan komt er vaak weer een (of meerdere) andere. Toen hij veel met zijn ogen kneep, hebben we die wel laten controleren, maar was toch een tic. Van sommige (vocale) tics worden we best gek, maar je kunt er verder niet zoveel aan doen, hoewel er volgens mij wel behandelingen zijn als de tics heel erg en belemmerend zijn.