Hoi Zondag gaan we kijken voor een herplaatsertje van een jaar, dus ik zat net alvast even voor gehoorzaamheidstraining te kijken bij hondenscholen. Ik hoor allemaal goede verhalen over een cursus hier vlakbij, maar nou lees ik net dat je daar moet trainen met een slipketting. Er staat ook dat ze je goed uitleggen hoe je die moet gebruiken, maar toch. Het hondje waar wij naar gaan kijken is een kruising maltezer, een boomer dus. En ik wil graag gg1 doen om een band op te bouwen, er lekker mee bezig te zijn en omdat het gewoon makkelijk is als een hond enige commando's kent. Ook al weegt hij 6 kg. Ik vind een slipketting gewoon niet diervriendelijk, bij volwassen honden niet maar bij pups en herplaatsers die nog moeten wennen vind ik het al helemaal veel te hard. Wat denken jullie hier over, zou het toch een goede methode zijn, of moet ik gewoon gelijk verder zoeken? Ik heb zelf wel ervaring met trainen, ik heb met mn jack russells flyball, behendigheid en met 1 zelfs pakwerk gedaan, maar ik vind het toch prettig om met een nieuw hondje gewoon weer op cursus te gaan, ook omdat je het dan gewoon af maakt en het niet laat versloffen zeg maar. Bedankt voor de tips, en ik zoek een hondenschool in de omgeving van Tholen of Bergen op Zoom, als jullie ervaringen hebben bij een hondenschool in de buurt hoor ik het heel graag!
Ik heb de slipketting ook altijd gebruikt bij de training, en bij correct gebruik is het een goed hulpmiddel. De slipketting gebruikte ik alleen voor training en niet als we een leuke wandeling gingen maken of in huis. Zodra ik dan de ketting pakte sprong madam van blijdschap rond en wou perse mee. Zo zie je maar, bij goed gebruik zal een hond er echt geen vervelend gevoel aan overhouden. Let wel, geen enkele hond is hetzelfde en is dus ook niet hetzelfde te trainen. Als jouw herplaatsertje niet veel nodig heeft qua correctie is een slipketting zelfs overbodig en.kom je waarschijnlijk veel verder met stem en lichaamshouding. En voor het formaat hondje dat jij graag wilt denk ik niet dat een slipketting geschikt is, deze hondjes hebben vaak genoeg aan een gewoon halsbandje.
Ik vind ook dat een slipketting, mits goed gebruikt, een goed hulpmiddel kan zijn. En ik denk dat je snel genoeg merkt of het nodig is bij jouw herplaatsertje, zo niet dan kun je die na de cursus achterwege laten en verder trainen met stem en beloningen.
Het kan een goed hulpmiddel zijn, maar de meeste mensen gebruiken het juist ontzettend verkeerd en dat maakt het een erg naar en negatief ding voor de honden. Er zijn zoveel andere methodes. Vooraf zeggen dat je standaard een ketting moet gebruiken, is een gebrek aan kennis en misschien ook wel motivatie van de trainers. Dus ja, het is zeker achterhaald en een hondenschool waarbij het moet, is echt een jaar of 15 achter in zijn methodes en daar zou je mij dus nooit tegenkomen.
Onze hondenschool was er fel op tegen. Ik heb me er eens in verdiept, omdat ik nog nooit van slipkettingen gehoord had. Als je ze goed gebruikt, dan is er niets verkeerds aan. Jammer genoeg worden ze vaak gebruik door personen die weinig kennis hebben van de slipketting.
Een slipketting kan, mits goed gebruikt, een goed hulpmiddel zijn. Ik vond een hele slip teveel voor mijn jack russel, dus ik gebruikte een half-slip. Dat is een halsband met een deel normale halsband en een deel ketting. Werkt hetzelfde. Met een tuig of normale halsband kun je minder goed corrigeren. En wat is erger? Dat korte rukje waarbij je de ketting kort aantrekt en gelijk weer loslaat of een rukje aan zijn nek?
Ik vind het ook handig. we hebben daar schoonvader zijn herder mee getraind. En hij loopt nu keurig los bij je. Als je hem natuurlijk gaat misbruiken is het een heel ander verhaal.
Onze hondenschool is er absoluut geen voorstander van. En ik vind het ook zielig voor een hond, vaak wordt er namelijk verkeerd mee omgegaan.
Onze hondenschool is van positief opvoeden, met veel belonen en correcties waar nodig maar absoluut tegen het gebruik van slipkettingen. Helemaal bij pups en kleine en/of gevoelige honden/rassen.
Bij mijn jacks gebruikte ik ook een half slip, maar meer omdat die zo lekker makkelijk om en af gaan Ik deed hem zo wijd dat hij nooit dicht kneep zeg maar. Ik heb van mijn jacks echt super strak luisterende hondjes gemaakt, dus ik ben niet van plan om mijn halve maltezer verplicht een slip om te doen om hem 'zit' te leren... Net nog even overlegd met mijn man maar hij zei dat een hondenschool die je verplicht om met een slipketting te werken, niets voor mij is. Daar heeft hij gelijk in, dus dan toch maar wat verder rijden naar een andere hondenschool..
Ik ben anti-slip. Een hond is op een andere manier ook goed te trainen. Als ik jou was zou ik ook verder kijken.
Ik snap eigenlijk niet goed dat die hondenschool het verplicht. Daar waar ik trainde werd de slip met uitleg ook gebruikt maar dan wel pas nadat het duidelijk was dat een hond er baat bij had tijdens training, en zelden tot nooit werd het bij kleinere rassen gebruikt. Bij kleinere hondjes kan een, in onze ogen, lichte ruk al te veel zijn. Gebruik anders een gedeeltelijke slip. Een bandje met ketting ertussen, dat is meer dan voldoende, en wie weet niet eens nodig.
In Bergen op Zoom zit KC Scheldezoom. Daar trainen ze zonder slipketting en met de hulp van een clicker. Ik heb daar een aantal gehoorzaamheidscursussen gedaan en vond het een goede hondenschool.
Ik heb helaas verschillende kleine hondjes met een nekhernia gezien door verkeerd gebruik van een slipketting. Dus zeker bij kleine honden zou het mijn keus niet zijn.
Ik ben ook geen voorstander van de slipkettingen. Je leert het eigenlijj al meteen aan. Heb toen een lezing gehad waarom het niet goed was, idd verkeerd gebruik en bijna iedeteen gebruikt het verkeerd en als je eeb slipketting heb en je wilt hen corigeren omdat die gaat trekkeb maakt dat geluid, se honden gaab dit linken aan fout dus kan hetzelfs zo zijn dat je hond wat vals kan worden. Ook een hond die trekt doet dit uit anthosasne (weet niet of het goed is) en als ze dan weer dat geluid horeb worden ze gestraft, wat bij een puppy al helemaal niet goed is. Ook kan de hond blauwe plekken krijgen van de kettingen. Dat is wat mij toen verteld is, of het allenmaal ook zo zal zijn geen idee maar geloof wel dat dit gebeurd. En een hond dat vals is is ook altijd met een reden vals niet zomaar. Een hond dat ooit is aangevallen is door een andere hond zal ook "vals" zijn maar die weert zich eigenlijk alleen af van de andere hond. Ik vind ook dat er heel veel honden als speeltje gebruikt worden en hun baasje intreseert het echt niets.. helaas Maargoed ik zou met een pup nooit al beginnen met de antislip want dan leer je meteen het slechte aan, lekker beginnen met een normaal bandje daar zullen ze veel meer baat bij hebben denk ik zo
Als ze eerst het geluid horen bij de correctie doe je het al verkeerd. Mijn eerste hond had ook een slipketting maar was nooit bang voor het geluid. Eenhond die sterk genoeg is kan zelfs de nekspierrn opzettrn en dan voelen ze de correctie niet eens. Het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar je eigen kracht en naar die van de hond. Een rottweiler, herder of staff is vele malen sterker dan een kleinere hond en die kunnen een slip wel aan. Een hond kleiner dan een collie zal het praktisch niet aan kunnen. Denk maar aan een reus die jou aan een oor wilt trekken.... Dus ik raad een slip bij kleinere absoluut af.
Wij hebben sinds een week een Beagle pup en daarvoor hebben we het boek "je hond opvoeden" aangeschaft. Hier staat in dat een slipketting niet goed is (mits ervaren trainer) omdat je de nek, slokdarm en nog iets er ernstig mee kan beschadigen. Bij verkeerd gebruik kan de hond ook een negatieve ervaring ondervinden waardoor het dier niet meer aan de lijn zou willen lopen.