Hallo dames, Mijn moeder is al 2 week op vakantie en ik pas op haar 2 katten. Een van de katten is al een oudje en nogal schuw. De laatste paar dagen begint ze eindelijk een beetje los te komen en mag ik haar zelfs aaien. Toen ik haar daarnet aaide, zag en voelde ik iets in haar nek zitten. Ik dacht meteen aan een teek. Mijn moeder woont in een bosrijke omgeving en vlak voordat de katten bij mij kwamen is deze (normaal gesproken) binnenkat ontsnapt en een paar dagen weg geweest. De kans op een teek is dus vrij groot. Maar goed, ik ben dus helemaal geen kattenkenner eigenlijk en om eerlijk te zijn weet ik dus ook niet zeker of het een teek is. Hoe weet ik of dat ding in haar nek een teek is en wat moet ik er mee doen? Krijg er echt de kriebels van eerlijk gezegd
Een teek die vol zit is makkelijk te herkennen, een beetje blauw/bruin achtig en voelt rubber achtig aan. Heb je een tekentang daarmee kan je hem eruit halen. Anders kan het ook met een pincet maar je moet wel opletten dat de kop mee eruit gaat. Wanneer komt je moeder terug?
Ik lees net dat een teek een paar dagen tot een week kan blijven zitten, dus misschien nog eens kijken? Is het niet een vetbultje ofzo (of hoe noem je die dingen?)
Ik heb even met grote moeite een foto gemaakt. Als ik het zo vergelijk met foto's op Google dan vrees ik dat dit inderdaad een teek is
Als je zo dichtbij kunt komen, kun je als het goed is de pootjes zien als het een teek is. Gewoon helemaal onder met een pincet vastpakken en met een draai naar rechts eruit draaien, daarna even ontsmetten met een beetje alcohol of iets en klaar. Wel echt erna pas ontsmetten en niet van te voren want dan gaat de teek waarschijnlijk spugen!
Ik ben geen tekentang nee. Misschien ben ik een ontzettende aansteller maar ik sta er niet echt om te springen om deze teek er zelf uit te trekken. Ik lees net dat wanneer je een teek er niet goed uit haalt dat hij zijn maaginhoud in de gastheer kan spugen waardoor de kans op besmetting groter is. Wanneer mijn moeder terug komt weet ik ook niet precies. Dar duurt nog wel een week vrees ik. Maar is het ook zo dat wanneer de teek los laat, hij ook op mijn zoontje kan komen? Want dat is natuurlijk het laatste wat ik wil.
Een volgegeten teek is voorlopig wel klaar. Zelf eruit halen is heel makkelijk hoor. Gewoon goed naar onder vastpakken (dicht bij de huid) je moet zorgen dat je niet in het 'kontje' knijpt.
Haha.. Ik krijg werkelijk waar de kriebels hiervan. Maar zoals jij het omschrijft kan het niet zo moeilijk zijn. Maar denken jullie na het zien van de foto dat dit inderdaad een teek is? Ik wil niet met een pincet aan een vetbultje of een stukje wild vlees gaan zitten trekken zodat ik zometeen met een bloedbad zit..
Ik durf het niet te zeggen! Als je zeker weet dat hij er al zo lang zit zou hij eigenlijk al los gelaten moeten hebben. Zal hij wel dood zijn oid?
Dat weet ik dus niet zeker. Het is een ontzettend lieve kat, maar erg schuw. Pas wanneer mijn zoontje slaapt komt ze te voorschijn, maar ook dan laat ze zich niet zo snel aaien. Het kan dus zijn dat dit is wat ze altijd al heeft gehad, maar ik denk wel dat ik het de keren dat ik haar heb geaaid dan had opgemerkt.
Hij ziet er wel als een teek uit maar omdat ik hem niet van dichtbij kan zien zie ik niet of er pootjes zitten. Die pootjes zie je echt heel goed en die bewegen meestal ook. Je moet met die draai ook wel wat kracht zetten door eraan te trekken alleen draaien is niet voldoende maar het is echt wel makkelijk te doen met een pincet. Hier hebben we ook een bosrijke omgeving en de honden hebben hier echt vaak teken ondanks de druppels die ze krijgen, draai mijn hand er niet meer voor om
Yup dit is een teek! (heerlijk ik zit te eten...) Eruit halen is echt niet moeilijk. Zou het wel zsm doen ivm lyme
He getverdemme.. Ik moet sowieso tot vanavond wachten op mijn vriend. Ik kan de kat niet in bedwang houden en tegelijkertijd de teek eruit trekken. Moet dus wel met 2 personen gebeuren, dan kan ik gelijk nog even beter kijken of ik pootjes zie. Blehh vind het echt ranzige beesten die teken..
Oh ja dit is idd een teek. Ook een paar keer gehad bij mijn kat, idd niet moeilijk om hem eruit te halen. Doe ik trouwens altijd als de kat zit te eten, dan zit ie wel stil. Het is idd misschien wel het handigst om te wachten tot je vriend er is, met z'n 2en is het makkelijker.
Maar hoe moet ik de teek eruit halen? Ik heb geen teken tang, dus dan wordt het een pincet. Ik lees op de ene site gewoon recht naar boven eruit trekken, en op de andere site naar rechts draaien en dan eruit trekken. Of maakt dit geen verschil?
Met een tekentangetje (of pincet maar dat is lastiger) is een teek makkelijk te verwijderen met een draaiende beweging, niet er recht uitrukken want dan blijven de pootjes zitten en dat kan gaan ontsteken. Durf je echt niet dan zou ik hem gewoon laten zitten, hij valt er vanzelf een keer af (en gaat ergens buiten een week of 2 liggen uitbuiken) katten zijn nl itt mensen en honden niet erg bevattelijk voor lyme, dus de kans dat hij er ziek van wordt is echt nihil.
Oh dat wist ik niet? Maar goed, dan ligt ie een week uit te buiken in huis om vervolgens weer honger te krijgen natuurlijk. Ik ben doodsbang dat dat beest hier ergens in huis eraf valt en vervolgens weer tevoorschijn komt en mijn zoontje te pakken neemt. Liefst wil ik de teek zsm weg en dood hebben..
Heb je geen buren met een kat of hond waar je een tekentang van kunt lenen? Ik zou het idd ook liever niet afwachten.
Dat is wel een goede, ga straks even kijken of de buurvrouw thuis is. Wie weet heeft zij een tekentang.