Mijn gevoel zegt om mijn ventje snachts thuis te laten en lekker in zijn eigen bedje te laten slapen. Maar daardoor zijn we wel erg aan huis gekluisterd want ik wil niet heel de tijd een oppas vragen. Maar mijn man heeft er soms wat moeite mee heeft en andere mensen waartegen ik weer zeg ja we kunnen niet want dan moet ik een oppas regelen snapt het ook niet altijd (Wij zijn jonge ouders en veel vrienden hebben nog geen kleine en zitten er dus nog helemaal niet in) Ik wil best een keer weg maar iedere week een paar avonden zoals we eerst deden hoeft van mij gewoon niet meer omdat ik dan of een oppas moet regelen of ik stoor mijn mannetje zijn nachtrust. Maar hoe doen andere ouders dit? Nemen jullie je kleine gewoon mee? even de situatie schetsen bij ons: Mijn man heeft een agrarisch bedrijf en we kunnen dus nooit eerder dan 8 uur savonds van huis af. en ons ventje ligt altijd al om 6 uur - half 7 in bed. Dus als we hem mee zouden nemen zou het beteken dat we hem dus 2 keer storen in zijn nachtrust waar ik geen goed gevoel over heb. Mijn man zegt laten we het een keer uitproberen! Maar we hebben zo veel problemen al gehad met onze zoon dat ik zielsgelukkig ben zoals het nu gaat, we kunnen nu zo genieten! Dat ik dat niet wil verpesten met een avondje weg omdat wij zo nodig een avond weg willen en niet iedere keer een oppas willen regelen. Maar verpest ik echt het ritme van ons ventje door hem savonds mee te nemen ? Graag jullie adviezen wat jullie doen!
Wij gaan zelden weg. Vrienden komen bij ons thuis rondhangen, of wij gaan naar hen thuis zodat we dochter daar in bed kunnen steken. Zo lang ze nog in de maxi cosi paste, vond ik het niet zo'n probleem omdat ze dan eenvoudig van reisbedje naar MC en van MC naar bed ging zonder echt wakker te worden. Maar dat was zeker niet meerdere keren per week. Nu ze in een gewone autostoel zit, vind ik het al iets moeilijker om haar 'slapend' te houden.
Mijn kinderen zijn wat ouder (3 jaar en 17 maanden), maar wij gaan bijna nooit 's avonds weg. In ieder geval niet samen. En als we eenmkeertje weg willen, vragen we onze ouders of mijn broer om bij ons thuis op te passen. Voor ons werkt het prima. We missen het niet en vrienden zonder kundere komen vaker dan naar ons toe
Ik denk sowieso niet dat je het ritme van je zoon verpest door het een keer uit te proberen. Wij namen onze zoon op die leeftijd juist heel makkelijk mee. Makkelijker dan nu, in ieder geval. Gewoon een slaapzakje aan dat in de autostoel kon en een campingbedje mee. Dan legden we hem in dat slaapzakje op bed waar we op visite waren. En dan als we naar huis gingen, legden we hem gewoon met slaapzak en al in de autostoel. Negen van de tien keer sliep hij gewoon door. En anders kreeg hij zodra we thuiskwamen een voeding en viel hij meteen weer in slaap. Eén keer meegemaakt dat hij bij een (rustig) feestje echt niet in slaap kwam. Toen heb ik hem gewoon in de draagdoek genomen. In eerste instantie wel even laten rondkijken, maar daarna gewoon lekker afgeschermd en toen viel hij al snel in slaap. Alleen was dat dus wel even vervelend toen we naar huis gingen, want uit een draagdoek gehaald worden terwijl je net lekker tegen mama aan ligt te slapen is natuurlijk helemaal niet leuk! Niet iets wat we wekelijks deden hoor. Maar als er een feestje was, bleven we er dat eerste jaar zeker niet voor thuis. Nu doen we dit liever niet mee, omdat hij wel echt wakker wordt. Dus dan laten we hem bij onze ouders logeren. Heel af en toe vragen we de grootouders om bij ons thuis op te passen. Of bijv. overdag en avondeten bij hun, maar zoon dan bij ons op bed leggen en even blijven tot één van ons thuis is. Maar dit doen we eigenlijk alleen als het niet te laat wordt en we onze zoon de andere dan naar de opvang moeten brengen. Anders laat ik hem liever logeren. Voor de grootouders ook veel prettiger dan in een vreemd huis te zitten. En onze zoon is daar net zo thuis als thuis, dus die slaapt toch wel. En we laten hem tegenwoordig ook wel eens opblijven. Hij gaat meestal rond 8 uur naar bed. Dus als we een verjaardag hebben waar we bijv. om 7 uur terecht kunnen, nemen we hem gewoon mee en kijken we wel hoe lang hij het volhoudt. Meestal blijft hij in zo'n situatie tot een uur of 9 hartstikke vrolijk. Dus dan hoeven we niks te regelen.
Ik begrijp het probleem niet zo. Je zoontje ligt om 6 uur op bed, en jullie kunnen pas rond 8 uur weg? Dus dan slaapt ie al lekker, waarom dan geen oppas aan huis? Jullie zoon zal er niks van merken als ie lekker doorslaapt, en jullie kunnen weer eens weg.. Waarom je zoontje dan wakker maken, daar op bed, daar weer uit bed, in de auto weerslapen, uit de auto, thuis weer in bed..? En neem anders een vaste oppas, er zijn genoeg die het leuk vinden, en graag een centje willen bijverdienen!
Die redenering gaat natuurlijk alleen op als je kindje doorslaapt. Dat was bij ons pas op 11 maand het geval.
Ik zou het gewoon een keer proberen, als het niet gaat doe je het gewoon niet weer... Ik zou sowieso niet de behoefte hebben om zo vaak weg te gaan maar altijd thuis zitten zou ik ook niet aan moeten denken
Onze baby is nog jonger, maar wij nemen haar overal mee naar toe tot nu toe. Overdag en s avonds.. Zorg wel dat als we s avonds ergens naar toe gaan ze wel daar kan slapen. Dus bedje mee. Slaapzak aan, lekker slapen, als we weggaan met slaapzak in de maxi cosi, hup thuis slokje aan de borst, bed in. Ze slaapt eigenlijk altijd prima. Heb pas 1 keer iemand laten oppassen s avonds, maar dat komt ook omdat ik niet veel mensen ken die wel willen/kunnen oppassen.
Het is lastig, vooral als je in de omgeving de eerste met een kleine bent. Bij ons snapt lang niet iedereen het als we een keer niet komen. In het begin (eerste half jaar) deden we het nog wel, maar nu niet meer. Dochter is dan van slag als ze 2x wakker moet worden om naar huis te gaan. Heel af en toe vragen we wel is oppas, maar meestal blijven we savonds thuis. En we zorgen altijd (op een enkele uitzondering na) eigenlijk altijd dat we rond haar avond-bed-tijd thuis zijn. Overdag proberen we het ook zo te regelen dat ze smiddags kan slapen (thuis of ergens in campingbedje) Soms is het lastig en kunnen we ergens niet heen. En vaak snappen mensen het niet, maar als hun over een paar jaar een kindje hebben, hebben ze hetzelfde zullen we maar zeggen
Wij nemen haar mee, maar dan wel als we er kunnen zijn voordat ze gaat slapen en dat is meestal geen probleem. Dus ook al begint het feestje of de afspraak eigenlijk om 8 uur, dan verzoeken wij vriendelijk of we er om 7 uur mogen zijn, zodat we gup alvast op bed kunnen leggen. En we hebben voor de andere momenten haar uit logeren gebracht. Leuk voor de grootouders en voor ons om eens een zorgeloos weg te zijn. Maar eerlijk is eerlijk. Wij gaan ook echt niet elke week op pad. Wel is uk gemiddeld iedere maand uit logeren geweest (behalve de eerste) en dan nog wat momenten dat ze dus gewoon mee ging. Gaat hier overigens echt prima om haar uit bed te halen. Wakker geworden of niet, ze slaapt thuis zo weer verder.
Wij gaan ook nooit of zelden nog weg savonds. Onze dochter gaat om 1900 uur naar bed, en zorgen altijd dat we voor die tijd terug zijn. Of mijn man gaat avondje weg en dan ik eens. Of mijn smoeder komt oppassen indien wij werken moeten. Voor de rest anders bezoek hier thuis.