eind februari is mijn jongste dochter 1 jaar geworden. en als ik heel eerlijk ben wil ik nu wel stoppen. Ik weet dat het tot 2 jaar geadviseerd word,maar ik vind het genoeg geweest. En als ik niet helemaal kan stoppen dan in ieder geval niet meer de nachten. Ik kan niet meer wie heeft er tips want ik weet het gewoon niet meer. ik kan info zat vinden over het geven van borstvoeding maar hoe je nou precies moet stoppen? dat kan ik niet vinden. Iemand tips zonder mij te veroordelen dat ik wil stoppen?
toen ik bij mijn oudste dochter wilde gaan stoppen kon ik ook weinig vinden over afbouwen, ze was toen 16 maanden en dronk nog ong 4 keer per dag, sochtends tussen de middag smiddags en savonds voor het slapen gaan, ik heb eerst die van smiddags eraf gehaald, ik heb ongeveer een week uitgetrokken voor 1 voeding zeg maar... daarna die van tussen de middag en daarna de ochtendvoeding vervangen. die van savonds was ze nogal aan gehecht dus dat heeft iets langer geduurd enop een gegeven moment die vervangen voor een fles gewone melk zo heb ik het een beetje gedaan, hoop dat je er wat aan hebt..
Wat ik heb gedaan bij mijn dochtertej (en nu doe bij mijn zoontje) is eerst de een na laatste voeding op een dag eraf halen. Dan heb je vaak al wat minder, maar ga je dus niet met volle borsten slapen. Die niet meer geven, en dat een weekje volhouden. Daarna een andere voeding eraf halen. Ik wacht tot het laatst met de eerste en laatste voeding op een dag eraf halen, en wacht altijd even een weekje voordat ik er weer eentje af haal. Langzaam afbouwen is het best ivm borstontstekingen en zo.
Er zijn wel afbouwschema's te vinden waarbij je elke borstvoeding langzaam vervangt door een flesvoeding, maar dat werkt natuurlijk niet bij kindjes van 1. Althans ik weet niet hoe vaak je nog voedt, maar betwijfel dat je zoveel flesmomenten wil hebben. Overdag zou je een borstvoeding in de middag wel kunnen vervangen door een bekertje/flesje melk of ander drinken. Ik zou gewoon beginnen met 1 borstvoeding laten vervallen, en evt. vervangen, en kijken hoe je dochter hierop reageert. En dan langzaam aan misschien wat meer voedingen laten vervallen. Wat betreft de nachtvoedingen: je kunt proberen voor het slapen gaan nog een flesje melk te geven, misschien slaapt ze dan door. Maar vaak is nachtvoedingen met 1 jaar meer een kwestie van geborgenheid dan van honger, dus of dat gaat helpen? Wij geven overigens op 2 momenten per dag melk. Tijdens de lunch en voor het slapen gaan. Al wordt geadviseerd om die avondfles vanaf 1 jaar af te bouwen.
Hoe vaak voed je nog? Ochtend en avondvoeding zijn vaak de laatste voedingen die eraf gaan. Middagvoeding liet ze hier makkelijk weg. Wat betreft s nachts... je kunt proberen haar op een andere manier te troosten of papa er heen sturen, maar het verschilt per kindje of het werkt. Ze is hier zelf gestopt met de nachtvoedingen net voor haar 2e maar slaapt niet elke nacht door. Ze wil dan even bij ons liggen en slaapt ze bij ons verder of ik leg haar na een tijdje weer terug in haar eigen bed. Werkt prima voor ons.
tja moet het maar eens proberen. ik wil namelijk de nachtvoeding er graag af hebben want dan kan ze binnenkort een nachtje bij opa en oma logeren
Probeer het anders eens een nachtje als je dat toch al van plan bent? Geef je een flesje gekolfde melk mee voor het geval dat. Hier dronk ze met 1,5 nog s nachts en wilde ze ook alleen maar de borst maar bij opa en oma sliep ze door tot 5 uur, hebben ze haar toen mee naar beneden genomen, flesje melk gegeven en is ze weer gaan slapen tot 9 uur.
Ik hoor wel vaker dat borstgevoedde kindjes die thuis nachtvoedingen drinken ergens anders opeens wel doorslapen. Of tevreden zijn met een aai en een knuffel.
ja soms maar wil ze ook niet echt. maar afgekolfde melke helemaal niet dan doet ze of ik haar vergiftig
Haha je zou toch zeggen van andersom... Koemelk kun je ook proberen. Maar voor t zelfde geld slaapt ze door bij opa en oma of laat ze zich zonder een flesje troosten.
Lastig, maar kan het me wel voorstellen hoor. Ken je het boek "lekker slapen zonder huilen"? Zou ik eens lezen voor tips over de nachtvoeding. Met een jaar hebben kindjes zo'n 300-500 ml zuivel per dag nodig. Hier houd ik 3 melkmomenten aan (waarvan 1 bv) omdat ik niet kan zien hoeveel hij drinkt aan de borst natuurlijk/ Daarnaast krijgt hij nu pap als ontbijt omdat hij dat lekkerder vindt dan brood. Hij kreeg eerst altijd melk bij de lunch maar dat is nu niet nodig. Derde melkvoeding is bakje volle yoghurt toe.