Wat wil je nou zeggen dat jij de perfecte moeder ben Geloof dat iedereen zelf moet bepalen wat ze doen. Vind me zelf geen slechte moeder omdat ik paar slokjes rode wijn gedronken heb tijdens de zwangerschap. Rook niet, ga niet in rookruimtes, eet geen rauw vlees, neem elke dag genoeg groente en fruit, neem me vitamine en ben minstens de volgende 10 jaar thuis voor me kind/eren. Dan maar niet 2x per jaar op vakantie of de mooiste kleren. Neem geen kind om het af te staan aan een ander. Dus, iedereen zal lekker zelf bepalen wat voor ouder ze hij/zij zijn wil.
Ik wil ook niet gaan vertellen wat mensen moeten doen... Maar puur uit nieuwsgierigheid: wat vind jij de meerwaarde van 'een paar slokjes rode wijn'? De smaak?
Kijk, een glas nemen omdat mensen anders zouden kunnen vermoeden dat ik zwanger ben zou ik niet doen. Verder ben ik van het princiepe dat iedereen zelf maar moet uitmaken wat ze doet. Maar kom dan achteraf niet klagen bij mij als het fout gaat door risico's die jij hebt genomen. Over veel dingen is het laatste woord nog niet gezegd, maar sommige adviezen slaan de meesten onder ons toch ook in de wind? Zo las ik ergens dat je beter niet meer dan 5 kg tilt. Gaan de moeders die al een kindje (of meerdere kindjes) hebben het dan echt laten om die op te tillen, de trap op of af te dragen? Want geef toe, 5 kg is echt niet veel. Laatst was ik me echt aan het vervelen en ik las het etiket van het mondwater dat ik altijd gebruik. Zat daar ook alcohol in. Toegegeven, dat drink je niet maar je hebt het toch een tijd in je mond. Ergens snap ik dan de opmerking van het klooster ingaan wel hoor. Tuurlijk is dat niet letterlijk bedoeld maar als je echt alles zou opvolgen dan kan je inderdaad beter bijna 9 maand in en rond je huis blijven.
Ik zelf heb medicatie voor epilepsie, wat ook een risico is tijdens de zwangerschap. Ik kan niet zonder deze medicatie, vooral niet tijdens de zwangerschap omdat een aanval het kindje kan beschadigen. Mijn keuze gaat tussen zwanger worden met een klein risico, en niet zwanger worden.. en dit levert mij een hoop onzekerheid en verdriet. Ik ben soms best een beetje jaloers op vrouwen die gezond van start kunnen gaan.. en dan vind ik het vreemd, dat vrouwen er voor kiezen om een risico te nemen wat ze ook makkelijk niet kunnen doen! (roken, drinken, drugs) Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik zou het dus never nooit niet doen..
tja de pot verwijt de ketel want met jouw manier van zeggen dat je niet werkt de komende 10 jaar doe je jezelf ook beter voorkomen dan de werkende mama's. en even ter informatie, niet iedereen werkt uit luxe hoor. soms is het pure noodzaak.
Denk dat er een verschil is tussen een keuze maken of niet anders kunnen. Als je alleen thuis bent met nog een klein kind ontkom je er niet aan om die soms te tillen. IK heb het wel geprobeerd zoveel mogelijk te beperken.
ja maar van dat tillen is toch weer net even anders. als je al een kindje hebt die nog getild moet worden dan heb je daar geen keuze in. dat is noodzaak. een wijntje tijdens de zwangerschap is geen noodzaak, dus dat valt niet te vergelijken.
oh ik zie dat jij hetzelfde hebt geschreven sann het is zo dat je niet weet of een glaasje schadelijk is. Ik kan me alleen indenken dat, als ik dat ene glaasje zou drinken en ik zou een ongezond kindje krijgen, ik me er heel erg schuldig over zou voelen. zo van: wat nu als ik dat glaasje niet gedronken had? het is het risico gewoon echt niet waard
Wat een agressieve toon..... Blijkbaar zijn hier vrouwen die een antwoord willen op de vraag waarom sommige zwangeren iets alcoholisch drinken. Blijkbaar is het een heel dringende vraag, dus ook al ben ik niet zo gediend van die toon, geef ik toch een antwoord. Ik heb in beide zwangerschappen één glas champagne gedronken. Waarom? Omdat ik dat verschrikkelijk lekker vind. En omdat ik van mening ben dat het risico van dat ene glas verwaarloosbaar is. Heel cru gezegd: als ik een ongezond kindje had gekregen is de kans vele malen groter dat dit was gekomen door mijn leeftijd dan door dat ene glas. Ik kan niks met dat soort gedachten. Dat iemand anders liever 0,0 drinkt, prima, moet je vooral doen. Ik heb een andere keus gemaakt en sta daar achter. Natuurlijk had ik zonder gekund, net zo goed als ik 9 maanden zonder patat of chocola had gekund (wist je dat veel vet eten de kans op miskramen en vroeggeboortes verhoogt?), maar daar heb ik ook niet voor gekozen. De vergelijking met roken gaat in mijn ogen niet op, behalve als je doelt op vrouwen die één sigaret roken in hun hele zwangerschap. Dat kan ik dom vinden, en onbegrijpelijk (roken vind ik namelijk heel erg vies, dus waar doe je het voor?), maar een groot gezondheidsrisico zal dit toch niet met zich meebrengen. Maar de meeste rokende zwangeren roken dagelijks, en meestal meer dan één sigaret per dag. Dat zou ik dan eerder te vergelijken vinden met dagelijks enkele glazen drinken. Ik ben hier nog niemand tegen gekomen die dat een goed idee vind.
Heb je helemaal gelijk. Inderdaad verkeerd gereageerd, maar bedoelde er mee te zeggen dat ik geloof dat elke moeder het beste wil geven voor haar kind, maar dat iedereen dat op zijn eigen manier doet. En stoppen met werken gaat het er zeker niet makkelijker op maken voor ons, werk ook niet voor de luxe, maak wil op ze minst proberen om voor die kleine te zijn en dan moet ik maar elk dubbeltje omdraaien, daarvoor krijg ik iets heel waardevols terug. Dus ik vind dit belangerijk en de ander vindt geen alcohol of iets anders belangerijk. Maar wil niet zeggen dat ik moeders die wel te werk gaan/moeten niet waardeer, respect voor, moeder, werknemer en huishoudster zijn.
Met medicatie vind ik het een heel ander verhaal... Dat neem je niet in omdat je het lekker vind, maar omdat een arts je dat heeft voorgeschreven met een reden!
Tja weet je wat het probleem is als je het wel doet en er gebeurd iets ga je waarschijnlijk jezelf de schuld geven. Ik ben getrouwd vlak voordat ik erachter kwam dat ik zwanger was en heb gedronken en zijn naar de Efteling geweest ook in pyton etc. maar daarna een miskraam gehad en je denkt dan toch wat als...dan liever collega's vertellen of een smoesje verzinnen...
Toevallig vanochtend bij de VK geweest en dezelfde vraag gesteld. Zij vertelde: " de meningen lopen hierover uiteen maar het beste is om het niet te doen"