één glaasje alcohol, mag dat?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Adriana85, 30 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

prima toch dat jij die keuze maakt alleen probeer ik het te begrijpen waarom?

Zij heeft de keuze al gemaakt een paar bladzijdes terug trouwens;)

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Adriana@ Ik las verder in het topic dat je gekozen hebt om geen alcohol te nemen goed zo , zo hoort dat.
    Meis wat geeft het nou dat ze het weten dat je zwanger bent is toch super leuk en een gezellig gesprek stof.
    Meis ik weet niet wanneer pressies je het etentje heb maar veel plezier.

IK drink al jaren niet meer , maar rook wel maar meiden als ik wel het geluk had gehad om zwanger te worden was ik meteen gestopt met roken! want beide is slecht voor kind.
    Ja ook voor mij maar ik doe nu lekker wat god allemaal verbied! zal mij een zorg zijn.
    Heb ook al weer een keer een biertje gehad ow die was heerlijk.

3. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    Jeetje wat een heftige reacties allemaal. Ook ik ben voorstander van niet drinken tijdens de zwangerschap...maar heb et per ongeluk wel gedaan. :( Afgelopen weekend lekker weg geweest en 2 glaasjes wijn bij het eten (zaterdag en maandag, dus 4 glaasjes in totaal) Dinsdag was mijn NOD. Had er eigenlijk helemaal niet op gerekend dat ik vandaag met een positieve test in mijn handen zou staan. Bij nummertje 1 duurde het na de ma namelijk ook 4 maanden voor het raak was en we waren er dit keer eigenlijk helemaal nog niet bewust mee bezig. En ik ben heus geen grote zuiper. Maar zo heel af en toe een wijntje bij het eten (en zo heel af en toe is in mijn geval iets van 1 keer in de 2 maanden of zo). Als ik hier dan lees dat sommige vinden dat het nog het allerbeste is om maar helemaal niet meer te drinken als je zwanger wilt worden... Ik ken mensen in mijn omgeving die al 2 jaar bezig zijn om zwanger te raken. Moet je dan je zelf echt alles ontzeggen?

De assistente van de huisarts zei me dat ik me niet al te schuldig moest voelen en dat het een prima voornemen is om vanaf nu geen druppel meer te nuttigen. Net zo goed als dat ik de biefstukjes en filet ook weer een poosje laat staan...
    Maar goh, wat voel ik me naar als ik de reacties hier zo zie....:(

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik zou me niet al te druk maken, zker de eerste paar weken is de placenta nog niet aangelegd, dus komt het niet direct bij je kindje terecht. Ik heb per ongeluk ook 3 glazen wijn op voordat ik wist dat ik zwanger was. De vk zei ook: maak je er niet druk om!!!!

5. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat komt waarschijnlijk door de titel: één glaasje alcohol, mag dat?

Dan krijg je eigenlijk een ja en een nee kamp. Terwijl het antwoord erop is, het mag. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede maar zelfs daar is geen eenduidig antwoord op te vinden omdat als je naar de adviezen op internet kijkt ze alles nog niet precies weten.
    Alcohol kan slecht zijn, maar ze weten nog niet de hoeveelheden en wanneer het slecht is.
    Het is dus denk ik aan mensen zelf om de beslissing te nemen.

Zelf heb ik gekozen om geen alcohol te drinken, maar dat is mijn keuze.
    Als iemand veel drinkt in de zwangerschap dan zal ik wel denken dat de persoon onverstandig is (net zoals met roken) maar behalve dan aan diegene vragen of ze de mogelijke gevaren kent kan je er niets aan doen.

Als mensen kiezen om heel soms een glas te drinken kan ik niet zeggen dat ze onverstandig doen, dit omdat ik dat gewoon weg niet weet.

Ik vind dus dat met zoiets de mensen zelf de keuze moeten maken. Iedereen moet zijn eigen leven leven. Zolang je maar bewust je keuze maakt.

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Thanks, ik ga straks een superleuke alcoholvrije avond hebben :)

7. Bri

Bri Niet meer actief

En hierover heb ik pas gelezen (op de site van STAP) dat vk's dit zeggen omdat je er nu toch niets meer aan kunt doen, en het dus geen zin heeft om je er druk om te maken. Of ze zeggen het omdat ze niet beter weten.
    Maar het kan wel degelijk invloed hebben op de innesteling en de ontwikkeling van het embryo, ook al is de placenta nog niet aangelegd. Het officiële advies vanuit STAP is dan ook: niet drinken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, en dan allebei niet, omdat alcohol ook een slechte invloed heeft op de kwaliteit van sperma.
    Eventueel kun je als vrouw wel drinken op de 1e dag(en) van je menstruatie, maar daarna begint het volgende eitje alweer te rijpen en kan het weer van invloed zijn op de bevruchting.

Vanaf het moment dat er een zwangerschap tot stand is gekomen kan papa volgens STAP rustig weer drinken, en mama nog steeds niet als je alle risico's op schade door alcohol wilt uitbannen.

(Overigens heb ik tot aan m'n NOD wel alcohol gebruikt, en bij 6-7 mnd zwangerschap ook een keer, maar dat heb ik hier al eerder 'opgebiecht'.)

8. AnneThamar

Dat kan idd zo zijn. Maar dan hebben ze wel gelijk! je kunt er toch niets meer aan veranderen. Bij mij was het wel zo dat ik al 3 weken overtijd was, en al 2 negatieve testen in handen had gehad. Dus ik vermoedde niets....
    Pas toen op zondag mijn wijn raar smaakte had ik zoiets van; mmh dit klopt niet helemaal.... Pas 2 weken daarna had ik een positieve test te pakken.

Daarvoor hanteerde ik ook het systeem van; tijdens menstruatie en max een week daarna alcohol enz en daarna niets meer tot de volgende menstuatie.

Wat is STAP eigenlijk?

9. Bri

Bri Niet meer actief

STAP is het nederlands instituut voor alcoholbeleid (geen idee waar de naam dan vandaan komt, lijkt me geen afkorting). De site www.alcoholenzwangerschap.nl is van hen, en daar komt mijn info vandaan.

De reden dat zij het kwalijk vinden dat vk's er zo makkelijk over doen, is niet omdat ze willen dat vrouwen die er toch niets meer aan kunnen doen zich druk gaan maken of schuldig gaan voelen, maar omdat ze willen voorkomen dat vrouwen bij een volgende zwangerschap bewust een drankje nemen in die eerste weken omdat het toch geen kwaad zou kunnen.

Ik kan niet beoordelen of het allemaal juist is wat zij zeggen, maar aangezien hier véél dames zijn die een absoluut 0% alcoholbeleid voor zichzelf willen, heb ik besloten het hier tóch te vermelden dat ik deze informatie ben tegengekomen.

10. AnneThamar

Ok, bedankt voor de informatie Bri.
    Ik zal eens kijken op de website.

11. AnneThamar

Zo te zien een goede site, duidelijk!

12. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Graag gedaan en maak er een hele gezellige alcohol vrije avond van.
    Met een glaasje fris kun je ook veel lol hebben.

Laat je even weten hoe gezellig het was? En natuurlijk hoe ze gereageerd hebben op je zwangerschap .Ben wel benieuwt.

13. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik ben met de auto gegaan, het was toch slecht weer gelukkig hahaha! Ze hebben er niks van gezegd, ik dus ook niet!

14. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Het was trouwens erg gezellig, zeker weten!!

15. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    :) Kwam het slechte weer nog goed uit ook!

16. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Adriana@ Wat fijn dat het gezellig was en dat de regen een uitkomst was :D
    En daarom ook geen uitleg hoefde te geven.

En wat nog fijner is , is dat je veilig weer thuis bent want de regen spoelde er met bakken uit gister avond .

17. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha, die auto's zijn het beste excuus wat je kunt hebben voor een alcoholvrije avond! (al blijft het raar dat je uberhaupt een excuus nodig zou hebben, maar oke)

zo zie je maar, dat je je druk kunt maken om iets wat helemaal losloopt. kun je lekker zelf het moment kiezen waarop je het wilt vertellen. mooi zo!

Deel Deze Pagina