het bereiden van Halal vlees

Discussie in 'De lounge' gestart door MollyM, 9 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Aangezien er behoorlijk wat moslim vrouwen op deze site zitten, vroeg ik me af of jullie mij advies kunnen geven. Ik ga eten maken voor vrienden van mij die moslim zijn en ga daar dus halal vlees voor gebruiken, nu las ik dat dat er ook aan het bereiden wat regels zitten. Kan iemand mij die uitleggen?

    Er stond bijvoorbeeld dat halal vlees niet in dezelfde ruimte als niet-halal vlees mocht zijn, betekent dat dat ik het niet beide in mijn koelkast kan bewaren? Ook niet als het eventueel helemaal gesealed is, net als voorverpakt vlees?

    Ik wilde macaroni maken met gehakt en kip met rijst en groente, zijn er dan nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. loopy

    loopy Fanatiek lid

    23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    mijn zus en zwager zijn ook moslim, maar qua bereiding hebben zij weinig regeltjes hoor. het mag gewoon niet in aaraking komen met dingen die niet halal zijn. zo hebben wij twee koekepannen: een waarop wel varken mag en eentje waarop dat niet mag.

    ben wel benieuwd of er meer dingen zijn. mijn zus is trouwens bekeerde moslim en veeeel strenger dan mijn zwager. die is het van huis uit en tilt er lang zo zwaar niet aan. als mijn zus er niet is neemt hij zelf wel es een breezer (niet doorvertellen!)
     
  3. Niet meer actief

    nou ik ben moslim en ik ben ook wel benieuwd welke regels daarvoor gelden.....

    ik denk dat het voor hun het belangrijkste is dat het halal is en het op prijs stellen als het niet in dezelfde pan wordt klaar gemaakt waar ook varkensvlees in heeft gebraden oid

    anders weet ik het ook niet, ik let daar in ieder geval nooit of (ook niet eens of het halal is of niet, zolang het maar geen varken is vindt ik het prima)
     
  4. Niet meer actief

    wij nemen met oud op nieuw ook een glaasje champagne (SSHHHHHT)
     
  5. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ze mogen gewoon niet met elkaar in aanraking komen en dus ook niet in het zelfde vet of olie gebakken worden als niet helal vlees dat betekend niet alleen voor varken maar ook voor al het vlees dat niet op helal manier geslacht is geworden.
    vind het wel super van je dat je speciaal voor hun appart maakt.

    groetjes Talia
     
  6. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    ff reageren.. Je mag het best in dezelfde koelkast bewaren hoor.. immers kan je niet er even voor deze gelegenheid een nieuwe kopen en het daarin bewaren zou ook wel erg ver gaan! Leg het wel even op een andere plank en verpak het goed. Tsja als je een nieuwe koekenpan hebt zou dat het beste zijn.. maar kijk ik ben ook een bekeerde moslima als we bij mijn vader gaan eten dan eet ik halal vlees wat hij haalt bij de islamitische slager (ik eet dus geen vlees bijvoorbeeld kip van de nlse slager puur omdat dat niet halal is! alleen in een echt noodgeval zou je dat mogen eten en dat is niet het geval hier) Mijn vader is erg schoon alles wordt goed afgewassen en gaat in de vaatwasser daarom mogen wij ook uit die pannen eten.

    Ik kan je zeggen dat wij de islamitische levenswijze heel streng nemen, ik vind het erg leuk om te horen hoe iemand die nietmoslim is zo zn best wil doen!

    Ik wil geen nieuwe discussie op gang brengen hier maar het drinken van alcohol mag gewoon niet is haram en als mensen dat wel willen doen is dat hun eigen keuze zal je me niet over horen. Ik denk verder dat je nergens verder rekening mee hoeft te houden... ja ik zou geen alcohol drinken waar deze mensen bij zijn.. want ook al drinken zij het niet bij mensen zitten die dat doen mag ook niet. Mijn vader drinkt af en toe een biertje en ik spreek hem daar ook niet op aan hij is immers geen moslim maar ik wil niet dat hij dat doet waar wij bij zijn.

    Voor de rest moet het helemaal goedkomen hoor met je etentje! Succes!

    groetjes Iman
     
  7. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    oh schiet me in eens iets te binnen sommige olie of vet is dierlijk vet dat zou ik ook niet gebruiken... maar denk niet snel dat je dierlijk vet bij een supermarkt tegenkomt in bijvoorbeeld boter
     
  8. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Dat heb ik dus ook, ik let nooit op of het vlees halal is of niet.. En ik drink ook gewoon alcohol, nooit moeilijk over gedaan.
     
  9. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Dank je :) maar ik vind het wel vanzelfsprekend, als ik eten ga klaar maken voor die mensen, dat ik hun geloof moet respecteren en daar dus rekening mee moet houden anders kunnen ze niet mee eten en dat is niet gezellig. Kijk en hoe streng ze dan zelf zijn met het naleven van de regeltjes dat laat ik dan aan hun over, ik probeer gewoon mijn best te doen het zo goed mogelijk te volgen. En vandaar dat ik dus hier aan de echte eters van halal vlees wilde vragen hoe het zit. Je leest op internet zo veel dat je op een gegeven moment niet meer weet hoe het zit. Zo las ik dus bv dat het niet in de zelfde ruimte mocht zijn als niet halal vlees, maar ja als je het bij een supermarkt koopt, ligt het wel en een apart koelvak maar niet in een aparte kamer. Dat apart houden klinkt logischer en makkelijker uitvoerbaar.

    Ik moet zeggen ik wist wel dat moslims geen varkensvlees mochten maar ik wist niet van halal vlees. Nu ik er zo meer over lees denk ik dat wij misschien ook beter af zijn met halal vlees!
     
  10. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Leuk dat jullie hierop met zovele reageren, mijn pannen gaan ook in de vaatwasser dus dat zal dat wel goed zijn. Ik kan inderdaad niet zo ver gaan om nieuwe te kopen ;) maar schoon is het zeker.

    Ik vind het gewoon leuk om iemand daar een plezier mee te doen en ik kook graag dus vandaar. Oh en ik gebruik eigenlijk altijd olijfolie dus dat zit ook wel goed.
     
  11. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    Laat je het even weten hoe het geweest is!?

    groetjes Iman
     
  12. Niet meer actief

    ;)
     
  13. Niet meer actief

    deze mensen mogen in ieder geval een vriendin als jou zeker dankbaar zijn voor het rekening houden en respecteren van hun geloof

    complimentje voor je

    veel plezier met je etentje
     
  14. MollyM

    MollyM Bekend lid

    Bedankt allemaal, ik zal zeker laten weten hoe het was!
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Volgens mij is het Joods dat niet die dingen bij elkaar mogen in de ijskast etc. Dat moet allemaal kosjer zijn, geen vlees bij zuivel etc.
    Ik werkte bij een bedrijf waar we vaak Israelische klanten hadden. Had ik bij de kantine voor zo'n groep weer iets van 30 broodjes kaas en vlees besteld, gezegd dat het op gescheiden plateaus moest, kreeg ik weer 2 plateaus met alles door elkaar. Sorry, maar i.v.m. tijdsgebrek heb ik toen maar in een apart kamertje al die broodjes weer netjes bij elkaar gedaan, kaas bij kaas, vlees bij vlees en het zo aan de groep geserveerd.

    Vind het wel goed dat jij je erin verdiept, veel succes en een gezellig etentje!
     
  16. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    hier hetzelfde,wij halen het gehakt gewoon bij de AH,vind mijn schoonmoeder niet zo leuk geloof ik. :rolleyes:

    maar mijn kinderen hebben nog nooit varkensvlees gegeten.
    ik wel soms maar dat weet alleen mijn oudste zoontje.
     
  17. Niet meer actief

    Dit had ik niet van jou verwacht... [-X
     
  18. Niet meer actief

    Ben jij moslim?
    Mag ik enkel vragen waarom je er nooit op let op het voedsel halal is ja of nee, en waar om je drink.

    Puur een vraag, niet aanvallen aub!
     
  19. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Het ging er toch om hoe ze het beste het eten kon bereiden. Het gaat er toch niet om waarom een moslim alleen bij oud en nieuw een glaasje champange drinkt of eens vlees haalt bij AH .?

    Je moet de moslims de kost geven die ZUIPEN en verboden dingen doen. Maar toch 5 keer perdag in de moskee zitten...
     
  20. Niet meer actief

    Sinds wanneer is het verboden deze vraag te stellen op een normale manier...?
    Het is 6 keer per dag!
     

Deel Deze Pagina